    From: Dominik & Co <D...@i...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podatek od sprzedazy mieszkania
    Date: Thu, 30 Oct 2008 11:05:01 +0100

    MZ napisał(a):

    > 1. Czy fakt że stare mieszkanie kupiłem jako kawaler a nowe już jako
    > żonaty ma jakieś znaczenie dla US ? Sprzedawałem stare mieszkanie już
    > jako żonaty. Wolałbym się nie dowiedzieć, że nie uznają mi zakupu nowego
    > mieszkania bo kupiłem je wspólnie z żoną.

    Niestety mogą uznać Ci tylko 1/2 wydatków, jeśli kupowałeś
    jako współwłasność małżeńską, bez określenia udziałów wprost.

    Rozwiązanie jest proste: u notariusza należy określić, że Ty nabywasz
    np. 1/2 własności jako majątek osobisty, za środki pochodzące ze
    sprzedaży mieszkania X, które nabyłeś jako kawaler, oraz 1/2 jako współwłasność
    ustawowa z żoną, za wspólne środki. Wtedy Ty masz 3/4 udziału we współwłasności,
    a żona 1/4 (oczywiście ten stosunek zależy od kwot).

    Przerabiałem osobiście :-)

    > 3. Czy jeśli odpowiedź na pytanie 2 jest negatywna, to czy pozwolą mi do
    > "sumy wydanej na cele mieszkaniowe" wliczyć spłatę kredytu hipotecznego
    > na stare mieszkanie, która de facto miała miejsce już po zawarciu
    > notarialnej umowy przedwstępnej ale jeszcze przed umową właściwą?

    Ale którą umową? Sprzedaży starego, czy kupna nowego?

    Patrz Art. 21 p.32 a) Ustawy o podatku dochodowym
    (w brzmieniu obowiązującym dla Ciebie):

    "Wolne od podatku dochodowego są:
    (...)
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
    (...)
    - w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu
    lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku
    lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę
    kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych
    przed dniem uzyskania tych przychodów"

    Jeśli kredyt spłaciłeś przed sprzedażą mieszkania, to kiszka...

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP