    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: podatek od sprzedazy mieszkania
    Date: Wed, 29 Oct 2008 18:50:19 +0100

    Witaj Grupo
    Mam następujący casus skarbowo-prawny i chciałem zapytać czy ktoś może
    spotkał się już z takim problemem:

    W listopadzie 2004 roku, będąc stanu wolnego, nabyłem mieszkanie za
    kwotę X zł, częściowo ze środków własnych, w większej części z kredytu.
    W lutym 2008, będąc już żonatym, sprzedałem je za kwotę Y zł jako
    własność odrębną (tylko ja jako właściciel byłem na umowie sprzedaży),
    spłacając z zadatku wpłaconego przez sprzedających po
    podpisaniu umowy przedwstępnej pozostały do spłaty kredyt hipoteczny na
    to mieszkanie w kwocie 45 000 zł.

    Zgodnie z ustawą o opodatkowaniu sprzedaży mieszkań transakcja ta objęta
    była 10% podatkiem (mieszkanie sprzedałem przed upływem 5 lat od chwili
    zakupu, zakupiłem przed 2007 rokiem więc mimo że sprzedałem w 2008 nie
    obejmuje mnie nowa ustawa). Planując nabycia nowego mieszkania
    dostarczyłem do Urzędu Skarbowego oświadczenie że środki uzyskane ze
    sprzedaży mieszkania przeznaczę w ciągu 2 lat na cele mieszkaniowe, aby
    uniknąć zapłacenia w/w podatku.

    W kwietniu 2008 roku nabyłem z żoną (pozostając we wspólnocie majątkowej
    małżeńskiej) kolejne mieszkanie za kwotę Z gdzie Z jest dużo większe niż
    Y, częściowo za środki własne (X-65 000 zł) częściowo ze środków
    uzyskanych z kredytu hipotecznego.

    Teraz pytania:

    1. Czy fakt że stare mieszkanie kupiłem jako kawaler a nowe już jako
    żonaty ma jakieś znaczenie dla US ? Sprzedawałem stare mieszkanie już
    jako żonaty. Wolałbym się nie dowiedzieć, że nie uznają mi zakupu nowego
    mieszkania bo kupiłem je wspólnie z żoną.

    2. Czy w związku z tym że uzyskawszy przychód ze sprzedaży mieszkania Y
    wydatkowałem na cele mieszkaniowe kwotę Z>>Y spełniam tym samym warunek
    zwalniający mnie z opłaty podatku? Czy ma jakieś znaczenie fakt że część
    z tych pieniędzy była z kredytu?

    3. Czy jeśli odpowiedź na pytanie 2 jest negatywna, to czy pozwolą mi do
    "sumy wydanej na cele mieszkaniowe" wliczyć spłatę kredytu hipotecznego
    na stare mieszkanie, która de facto miała miejsce już po zawarciu
    notarialnej umowy przedwstępnej ale jeszcze przed umową właściwą?

    Bardzo dziękuję za ewentualną odpowiedź

    --
    MZ