    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podatek od sprzedazy mieszkania
    Date: Thu, 30 Oct 2008 14:06:04 +0100

    Dominik & Co pisze:

    > Niestety mogą uznać Ci tylko 1/2 wydatków, jeśli kupowałeś
    > jako współwłasność małżeńską, bez określenia udziałów wprost.
    Niestety wstępnie tak właśnie "pani z US" zaopiniowała. 1/2 wydatkowanej
    na mieszkanie sumy, 1/2 kosztów zakupu (notariusz, podatek itd), 1/2
    spłaconych rat i nadpłaty aktualnego kredytu mieszkaniowego, 1/2 kosztów
    remontów itd.

    > Rozwiązanie jest proste: u notariusza należy określić, że Ty nabywasz
    > np. 1/2 własności jako majątek osobisty, za środki pochodzące ze
    > sprzedaży mieszkania X, które nabyłeś jako kawaler, oraz 1/2 jako
    > współwłasność
    > ustawowa z żoną, za wspólne środki. Wtedy Ty masz 3/4 udziału we
    > współwłasności,
    > a żona 1/4 (oczywiście ten stosunek zależy od kwot).
    >
    > Przerabiałem osobiście :-)
    Niestety notariusz u którego zawieraliśmy umowę zapytał tylko czy mamy
    rozdzielność majątkową, bo jeśli nie mamy to zakup jest "wspólny" na
    mocy współwłasności ustawowej. Krótko mówiąc pozamiatane.
    Czy można się ewentualnie próbować ratować przy nadpłacaniu kredytu (to
    chyba w tym momencie jedyny sensowny sposób uratowania chociaż części
    pieniędzy) oświadczeniem że środki na nadpłatę pochodzą z "majątku
    osobistego czyli środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania za kwotę Y"
    i w związku z tym należy mi się zaliczenie całej kwoty nadpłaty kredytu
    a nie tylko jej połowy? Przerabiał to ktoś?

    > Ale którą umową? Sprzedaży starego, czy kupna nowego?
    Podpisałem notarialną umowę przedwstępną sprzedaży starego mieszkania w
    której kupujący zadeklarowali wpłatę zadatku w wysokości 40 000, a ja
    zadeklarowałem że spłacę hipotekę ciążącą na sprzedawanym mieszkaniu w
    podobnej wysokości (akurat się wahał frank więc wyszło 46 000). Hipotekę
    spłaciłem bo był to warunek sprzedaży mieszkania - bank z którego brali
    kredyt kupujący zażyczył sobie zaświadczenie o spłaceniu hipoteki
    warunkujące podpisanie aktu notarialnego umowy przyrzeczonej, czy jakoś
    tak to się chyba nazywa, w każdy razie tego "ostatniego". Chronologia
    jest taka:
    1. notarialna umowa przedwstępna
    2. wpłata przez kupujacych zadatku
    3. spłata przeze mnie hipoteki z tego zadatku + 6k
    4. notarialna umowa sprzedaży

    I w akcie notarialnym umowy przedwstepnej i w finalnym jest zapis że
    kupujący wpłacili mi zadatek a ja spłacę/spłaciłem hipotekę.

> [...]
    > (...)
    > - w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    > sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu
    > lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku
    > lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę
    > na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę
    > kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki
    > zaciągniętych
    > przed dniem uzyskania tych przychodów"
    >
    > Jeśli kredyt spłaciłeś przed sprzedażą mieszkania, to kiszka...

    Trzymając się literalnie tego przepisu to "spłaciłem kredyt lub pożyczkę
    zaciągniętą przed dniem uzyskania tych przychodów" więc chyba właśnie
    jest OK? Z drugiej strony co rozumiemy dokładnie przez sprzedaż
    mieszkania - umowę przedwstępną notarialną która mnie obliguje do
    sprzedaży mieszkania za ustaloną kwotę pod rygorem egzekucji sądowej czy
    dopiero umowę przyrzeczoną? na zdrowy rozsądek sprzedaż została
    "umówiona" już podczas umowy przedwstępnej a ja kredyt spłaciłem po
    umówieniu tej sprzedaży. Dura lex, oj dura :]

    bardzo dziękuję za podpowiedzi

    MZ