  • 1. Data: 2012-01-20 16:14:16
    Temat: odrzucenie spadki - notariusz odmawia wykonania czynnosci
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Witam.

    Był sobie ktoś kto umarł o czym dowiedziałem się długo po tym fakcie. Ktoś
    mi to
    po prostu przekazał ustnie. Potem dotarł do mnie akt zgonu. Chce odrzucić
    spadek.
    Przeczytałem już z 200 poradników krok po kroku i sprawa jest banalna:
    krótkie oświadczenie
    "odrzucam spadek....", do notariusza i sprawa załatwiona. A ja ide i
    oczywiście jest problem
    bo nie potrafię udowodnić kiedy się dowiedzialem.

    Czy naprawdę muszę to u notariusza udowadniać ?

    Czy notariusz może odwówić takiej czynności ? Wyczytałem że musi mieć
    podstawy
    odmowy (niezgodność z prawem) i musi poinformować o możliwości złożenia
    zażalenia.

    Z góry dzięki za jakieś podpowiedzi.

    Marcin R.

  • 2. Data: 2012-01-20 19:33:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/20/2012 10:14 AM, chochlik_drukarski wrote:
    > o u notariusza udowadniać ?

    pojecia nie mam.

    mozesz go zapytac
    mozesz zmienic notariusza
    mozesz pojechac do sadu spadku i tam zlozyc oswiadczenie.

  • 3. Data: 2012-01-20 19:46:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-20 17:14, chochlik_drukarski pisze:
    > Z góry dzięki za jakieś podpowiedzi.

    Konkretnie w sprawie spadku Ci nie powiem.

    Ale ogólnie, to:

    http://prawo.gazetaprawna.pl/orzeczenia/486353,sn_no
    tariusz_nie_musi_sprawdzac_zgodnosci_dokumentu_z_pra
    wem.html

    (dostęp po bezpłatnej rejestracji)

    "notariusz nie musi sprawdzać zgodności dokumentu z prawem"

    Nie widzę zatem podstawy do odmowy sporządzenia przez notariusza takiego
    oświadczenia o odrzuceniu spadku.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2012-01-20 20:04:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-20 20:46, Liwiusz pisze:

    > "notariusz nie musi sprawdzać zgodności dokumentu z prawem"

    Przecież to nie to samo. Orzeczenie dotyczy poświadczenia podpisu.

    > Nie widzę zatem podstawy do odmowy sporządzenia przez notariusza takiego
    > oświadczenia o odrzuceniu spadku.

    Art. 81 prawa o notariacie. Złożenie oświadczenia o odrzuceniu spadku po
    terminie i notariusz odmawia. Tu zapewne autor wątku przyszedł sobie
    zapewne po latach od otwarcia spadku, więc stąd wątpliwości.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 5. Data: 2012-01-20 20:10:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-20 21:04, Johnson pisze:

    > Przecież to nie to samo. Orzeczenie dotyczy poświadczenia podpisu.

    Wiem. Doszukiwałem się tylko analogii. Nie widzę bowiem podstaw do
    odmowy sporządzenia oświadczenia o odrzuceniu spadku.

    > Art. 81 prawa o notariacie. Złożenie oświadczenia o odrzuceniu spadku po
    > terminie i notariusz odmawia. Tu zapewne autor wątku przyszedł sobie
    > zapewne po latach od otwarcia spadku, więc stąd wątpliwości.

    Złożenie oświadczenia po terminie nie jest czynnością sprzeczną z
    prawem. Jest tylko nieskuteczne.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2012-01-20 20:36:52
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-20 21:10, Liwiusz pisze:

    > Złożenie oświadczenia po terminie nie jest czynnością sprzeczną z
    > prawem. Jest tylko nieskuteczne.

    Widocznie notariusz uważa inaczej. I słusznie.

  • 7. Data: 2012-01-20 20:40:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-20 21:36, Johnson pisze:

    > Widocznie notariusz uważa inaczej. I słusznie.

    Tak czy siak pytający może poprosić o odmowę dokonania czynności
    notarialnej na piśmie, a następnie ją zaskarżyć do sądu.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2012-01-20 20:43:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-20 21:40, Liwiusz pisze:

    > Tak czy siak pytający może poprosić o odmowę dokonania czynności
    > notarialnej na piśmie, a następnie ją zaskarżyć do sądu.

    Może. Ale czuję przez skórę że coś kombinuje i zapewne nic z tego nie
    będzie.

  • 9. Data: 2012-01-20 20:48:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-20 21:43, Johnson pisze:

    > Może. Ale czuję przez skórę że coś kombinuje i zapewne nic z tego nie
    > będzie.

    Czy kombinuje, czy nie, to się będzie oceniać na późniejszym etapie,
    póki co powinien mieć możliwość złożenia odpowiedniego oświadczenia, bo
    może właśnie dziś mija ostatni dzień terminu?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2012-01-20 21:35:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2012-01-20 21:48, Liwiusz pisze:

    > bo może właśnie dziś mija ostatni dzień terminu?

    Nie dziś, tylko pewnie ze 2 lata temu.