  • 1. Data: 2012-01-19 23:22:28
    Temat: korespondencja tylko poleconymi?
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Czy jeśli koresponduję z firmą to wszelka korespondencja musi odbywać
    się pocztą tradycyjną poleconym aby była ważna przed sądem czy też może
    być e-mailowo?

    Chodzi mi o sytuację, kiedy wysyłam e-mail do firmy i za chwilę
    otrzymuję automatyczną odpowiedź, że e-mail został dostarczony i
    odpowiedź zostanie udzielona (i faktycznie jest udzielana).

    Czy jeśli wyślę drogą e-mailową np. wezwanie do zapłaty w ciągu 14 dni i
    otrzymam odpowiedź autorespondera to będzie to prawnie wiążące czy też
    nie? Podobnie jeśli kieruję oficjalne zapytanie reklamacyjne do firmy
    właśnie drogą e-mailową, to czy po otrzymaniu odpowiedzi autorespondera
    ma to taką samą "moc prawną" jak gdybym wysłał poleconym za
    potwierdzeniem odbioru?

    Krystian

  • 2. Data: 2012-01-20 00:20:33
    Temat: Re: korespondencja tylko poleconymi?
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-01-20 00:22, Krystek pisze:
> [...]
    >
    > Chodzi mi o sytuację, kiedy wysyłam e-mail do firmy i za chwilę
    > otrzymuję automatyczną odpowiedź, że e-mail został dostarczony i

    taka odpowiedz jest w tym przypadku calkowicie bezuzyteczna. Wyslana
    przez automat nie oznacza, ze jakikolwiek czlowiek zapoznal si z Twoim
    super-waznym pismem

    > odpowiedź zostanie udzielona (i faktycznie jest udzielana).

    Odpowiedz wklepana przez "ludzia" jest ciut lepsza. Zwlaszcza jezeli
    odnosi sie on w niej do tresci tego twojego "wezwania". Osobiscie -
    jezeli przyjac 100 stopniowa skale "sily" dowodu - dalbym odpowiedzi od
    autorespondera wartosc 0, a odpowiedzi od "ludzia" jakies 1-2. Do
    silnego i niezaprzeczalnego dowodu jak widzisz sporo tu jeszcze brakuje.

> [...]
    > właśnie drogą e-mailową, to czy po otrzymaniu odpowiedzi autorespondera
    > ma to taką samą "moc prawną" jak gdybym wysłał poleconym za

    Hmmm - sad moze przyjac albo odrzucic taki dowod...
    Zreszta - tak samo polecony, nawet za potwierdzeniem odbioru. Zwrotka
    mowi tylko, ze cos wyslales. Nie precyzuje co bylo w kopercie (czy
    wezwanie do zaplaty, czy pociete gazety). Jak dla mnie - sila dowodowa
    takiej "zwrotki" to okolice 1-5 w mojej 100 stopniowej skali.

    BTW - a moze notariusze swiadcza usluge "niezaprzeczalnego" wysylania
    korenspondencji. Widze to tak, ze idzie sie do takiego, zanosi 2 kopie
    listu (ew. dyktuje mu tresc, ktora on wydrukuje w 2 kopiach), po czym
    jedna kopie notariusz wklada do koperty i wysyla za potwierdzeniem
    odbioru do adresata, a druga zostaje u notariusza (badz opatrzona duza
    liczba pieczatek wraca do "nadawcy")?

    Najlepiej to przejsc sie z kilkoma swiadkami do kancelarii podmiotu
    ktory "wzywasz do zaplaty" i tam zostawic wezwanie - koniecznie z
    potwierdzeniem na kopii, ze takowe dostarczyles :-). Swiadkowie
    przydadza sie na wypadek odmowy "podpieczatkowania" twojej kopii.

    Praktyka pokazuje, ze jak sie wszystko uklada, to wystarcza umowa ustna,
    czy zwykly telefon. Jak z kolei zaczyna sie psuc, to lepiej miec w reku
    mozliwie twarde dowody...

    Pozdro

    Maseł

  • 3. Data: 2012-01-20 07:38:50
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Fri, 20 Jan 2012 01:20:33 +0100, Maseł napisał(a):

    > taka odpowiedz jest w tym przypadku calkowicie bezuzyteczna. Wyslana
    > przez automat nie oznacza, ze jakikolwiek czlowiek zapoznal si z Twoim
    > super-waznym pismem

    To zupełnie tak samo jak to, że ktoś podpisał na poczcie odbiór. Wcale nie
    oznacza, że otworzył i się zapoznał.

    --
    marcin

  • 4. Data: 2012-01-20 08:05:00
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "zly" <b...@N...fm> napisał w wiadomości

    > To zupełnie tak samo jak to, że ktoś podpisał na poczcie odbiór. Wcale nie
    > oznacza, że otworzył i się zapoznał.

    MZ powyższe argumenty to stawianie sprawy na głowie!!- jesli ktoś otrzymał
    list na poczcie, pokwitował odbiór i potem argumentuje, ze nie można
    twierdzić, że udostępniono mu treść tego listu, bo nie ma dowodu, ze list
    otworzył i przeczytał to choć formalnie ma racje to skutek prawny takiej
    argumentacji jest żaden; -nadawca stworzył mu w wystarczającym stopniu
    warunki, aby z treścią pisma zapoznał się, a ze odbiorca go nie otworzył i
    nie przeczytał to wynikało z jego swobodnej woli, a przecież volenti non fit
    iniuria.
    Jedynie jeśki odbiorca udowodni, ze w takiej sytuacji obiektywnie nie mógł
    się z treścią listu zapoznać (np skradzino mu wcześniej dowód osobisty i
    złodziej podszywając się pod niego odebrał list) to tego typu
    usprawiedliwienie można by ewntualnie uwzględnić

  • 5. Data: 2012-01-20 09:34:47
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Fri, 20 Jan 2012 09:05:00 +0100, p 47 napisał(a):

    > MZ powyższe argumenty to stawianie sprawy na głowie!!

    Tak. Dlatego moim zdaniem bez sensu jest argument o tym, że fakt dostania
    maila nie znaczy, że ktoś go przeczytał. Bo dokładnie taka sama sytuacja
    jest w wersji analogowej.
    --
    marcin

  • 6. Data: 2012-01-20 13:03:21
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    Użytkownik "Maseł" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    oznan.pl...
> [...]
    > potwierdzeniem na kopii, ze takowe dostarczyles :-). Swiadkowie
    > przydadza sie na wypadek odmowy "podpieczatkowania" twojej kopii.

    Istnieje też "metoda PJO" (do odnalezienia w archiwum).

    Piotr

  • 7. Data: 2012-01-20 14:27:57
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Właśnie rozwiązałem parę abonamentów, faksem, mailem i zwykłym listem.
    Wszyscy od razu mi przysłali, ze "nieprawidłowo, a dla skutecznego
    wypowiedzenia bla bla" musze im wysłać list polecony.
    P...ę, skoro mam teraz dowody że zapoznali sie z treścią pisma.
    Ale to o jakieś drobne chodzi, więc mozna się bawić.

    Co do korespondencji waznej przez sadem to jak wywiedziesz, z podpisały i
    wysłały osoby właścicwe dla reprezentacji firmy?
    To w sumie pewien kłopot przy mailach jest przy wielosoobowej reprezentacji.

    -----

  • 8. Data: 2012-01-20 19:28:54
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    > Właśnie rozwiązałem parę abonamentów, faksem, mailem i zwykłym listem.
    > Wszyscy od razu mi przysłali, ze "nieprawidłowo, a dla skutecznego
    > wypowiedzenia bla bla" musze im wysłać list polecony.

    Ponieważ taką formę wypowiedzenia masz w _umowie_, którą podpisałeś...

    Vasco