  • 1. Data: 2003-08-22 10:31:42
    Temat: wspólnota majatkowa
    Od: Kali<k...@o...pl>

    Witam,
    mam krótkie pytanko...
    Mialam kiedyś spółkę, pozostały mi długi, które spłacam. Za 3
    tygodnie wychodzę za mąż i nie chciałabym aby mój mąż miał przez
    moje długi problemy, jeśli okaże się, że nie mogę czegoś zapłacić...
    czy przeprowadzenie rozdzielności majątkowej przed ślubem jest
    rozwiązaniem? czy mimo wszystko będzie on musiał spłacać moje
    długi?
    bardzo proszę o pomoc...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-08-22 10:53:27
    Temat: Re: wspólnota majatkowa
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Kali <k...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi4ree$gpe$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > moje długi problemy, jeśli okaże się, że nie mogę czegoś zapłacić...
    > czy przeprowadzenie rozdzielności majątkowej przed ślubem jest

    tak małżonkowie mogą przed zawarciem slubu umowną wspolnosc rozszerzyc,
    ograniczyc badz wylaczyc wymaga taka umowa formy aktu notarialnego

    czy mimo wszystko będzie on musiał spłacać moje
    > długi?

    po wylaczeniu nie ale on /oczywiście jak będzie o tym wiedział:) / w
    przyszlości przy podziale majątku wspolnego/ czego nie życze / moze
    domagać się zwrotu wydatków i nakładów poczynionych na majątek odrębny czyli
    jesli zacznie splacac twoj dług z majatku wspolnego ale mysle ,że dopiero
    wychodzisz za mąż wiec nie ma co wybiegać w przyszłość ...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-08-22 11:27:53
    Od: Kali<k...@o...pl>

    czyli jeśli dobrze rozumiem, jeżeli zrobimy sobie rozdzielność
    majątkową a ja będę miała problemy ze spłacaniem to pensja męża
    będzie bezpieczna...

    nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie...czy rozdział majątkowy musi
    byc przeprowadzony przed ślubem? czy jesli zrobimy to już po zawarciu
    związku to działa to jakoś inaczej?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-08-22 12:14:01
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Kali <k...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi4unj$i2j$...@n...news.tpi.pl...
    > czyli jeśli dobrze rozumiem, jeżeli zrobimy sobie rozdzielność
    > majątkową a ja będę miała problemy ze spłacaniem to pensja męża
    > będzie bezpieczna...

    nie ponieważ rozpatrywałysmy majątek odrębny natomiast art.31 k.r.o mowi
    ,że z chwilą zawarcia zwiazku powstaje wspolnosc majatkowa a do wspolnego
    wchodzi art.32 k.r.o wynagrodzenie tak więc nie będzie odpowiadał za Twoje
    długi majątkiem odrębnym wspolnym natomiast tak a co do wspolnosci
    majątkowej art. 36 k.r.o
    tak wiec na majątek odrębny nie można wchodzic z egzekucją na wspolny tak
    należałoby znieść wspolność majątkową a tego dokonuje tylko sąd z ważnych
    powodów

    > nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie...czy rozdział majątkowy musi
    > byc przeprowadzony przed ślubem? czy jesli zrobimy to już po zawarciu
    > związku to działa to jakoś inaczej?

    po zawarciu również można wyłączyć ale wynagrodzenia nie wylączysz ze
    majątku wspolnego

    Sandra

  • 5. Data: 2003-08-22 12:44:18
    Od: Kali<k...@o...pl>

    bardzo dziękuję za odpowiedź...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2003-08-22 21:32:10
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    wspolnosci
    > majątkowej art. 36 k.r.o
    > tak wiec na majątek odrębny nie można wchodzic z egzekucją na

    (...)

    > Sandra

    Nie całkiem się z Tobą zgadzam Sandro
    Jeśli poczytać poniższy fragment kodeksu rodzinnego i op. (a
    szczególnie § 2 tego fragmentu:

    "Art. 41. § 1. Zaspokojenia z majątku wspólnego może żądać także
    wierzyciel, którego dłużnikiem jest tylko jeden z małżonków.
    § 2. Jeżeli jednak wierzytelność powstała p r z e d powstaniem
    wspólności ustawowej albo jeżeli dotyczy ona odrębnego majątku
    jednego z małżonków, wierzyciel może żądać zaspokojenia tylko z
    odrębnego majątku dłużnika oraz z wynagrodzenia za pracę lub za
    inne usługi świadczone osobiście przez dłużnika, jak również z korzyści
    uzyskanych przez dłużnika z jego praw autorskich twórcy, praw twórcy
    wynalazku, wzoru lub projektu racjonalizatorskiego.
    § 3. Sąd może ograniczyć lub wyłączyć możliwość zaspokojenia się z
    majątku wspólnego przez wierzyciela, którego dłużnikiem jest tylko
    jeden z małżonków, jeżeli ze względu na charakter wierzytelności albo
    stopień przyczynienia się małżonka będącego dłużnikiem do
    powstania majątku wspólnego - zaspokojenie z majątku wspólnego
    byłoby sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.
    § 4. Wierzyciel małżonka nie może w czasie trwania wspólności
    ustawowej żądać zaspokojenia z udziału, który w razie ustania
    wspólności przypadnie temu małżonkowi w majątku wspólnym lub w
    poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku."

    ..to wychodzi że Twoja odpowiedź wiedzie pytającą na manowce.
    Moim zdaniem przyszły mąż za długi żony powstałe przed ślubem nie
    odpowiada ani swym majątkiem odrębnym ani tym co weszło do
    wspólności (Długu można będzie dochodzić tylko z odrębnego majątku
    dłużnika (żony) oraz z wynagrodzenia za pracę lub za inne usługi
    świadczone osobiście przez dłużnika (żonę), jak również z korzyści
    uzyskanych przez dłużnika (żonę) z jego praw autorskich twórcy, praw

  • 7. Data: 2003-08-22 21:43:40
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > uzyskanych przez dłużnika (żonę) z jego praw autorskich twórcy, praw
    > twórcy wynalazku, wzoru lub projektu racjonalizatorskiego.

    Zdecydowanie masz rację.
    Rozdzielność niczego tu nie zmienia
    Ben

  • 8. Data: 2003-08-23 02:09:47
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi624q$eqq$...@n...news.tpi.pl...

  • 9. Data: 2003-08-23 02:12:28
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

> [...]
    > poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku."
    >
    > ..to wychodzi że Twoja odpowiedź wiedzie pytającą na manowce.

    na manowce bedzie wiodła Twoja odpowiedz jak sobie dobrze nie
    przeanalizujesz par.3 i 4 a tzn. jak nie zniosą wspolności majątkowej

    pozdrawiam
    Sandra

  • 10. Data: 2003-08-23 09:09:32
    Od: Dredd<...@...pl>

    > na manowce bedzie wiodła Twoja odpowiedz jak sobie dobrze nie
    > przeanalizujesz par.3 i 4 a tzn. jak nie zniosą wspolności majątkowej
    >
    > pozdrawiam
    > Sandra

    Niestety Sandro znów się mylisz (obserwując Twe wypowiedzi na tej
    liście zaczynam coraz bardziej podejrzewać że masz mało
    praktycznego doświadczenia w pracy na tekstach prawnych)
    Par. 3 i 4 dotyczy sytuacji o której mowa w par. 1 (czyli gdy wierzyciel
    może żądać zaspokojenia z majątku wspólnego - czyt.: gdy dług
    zaciągnięto w czasie trwania wspólności majątkowej a nie przed jej
    powstaniem).
    Długi zaciągnięte przed powstaniem wspólności majątkowej w ogóle nie
    mogą być dochodzone ze wspólności (wyraźnie o tym mówi § 2
    ograniczający zakres stosowania § 1)

    Krótko mówiąc pozostaję przy swoim. Mąż Kali nie będzie odpowiadał
    za jej długi powstałe przed zawarciem małżeństwa niezależnie od tego
    czy spiszą intercyzę którą doradziłaś czy nie.

    -> http://usenet.pomocprawna.info