  • 21. Data: 2004-04-29 06:44:47
    Temat: Re: "produkcja" pradu i prawo
    Od: "Grzegorz" <f...@y...com>

    "szerszen" <s...@t...pl> wrote in message
    news:c6q6k2$pic$1@opal.futuro.pl...

    > troche to dla mnie dziwne i jakies absurdalne, wiec dlatego sie pytam, czy
    > on jest jakis niedoinformaowany (ale mysle ze w trakcie byudowy tej
    > instalacji dowiadywano sie co i jak dosc dokladnie), czy naprawde istnieja
    > jakies takie durne przepisy, ktore zabraniaja mi uniezaleznic sie od
    > energetyki poprzez postawienie wiatraka na wlasnym podworku i totalne ich
    > olanie

    Jak bedziesz z kims rozmawial sprobuj dowiedziec sie jak ma sie sprawa
    zainstalowania zapasowego generatora. Cos takiego robi sie w przemysle, aby
    podtrzymac produkcje w wypadku awari w sieci zasilajacej.
    Byc moze wykorzystujac jakis zapis o generatorach zapasowych (eng. backup
    generators) bedziesz mogl obejsc prawo. Oczywiscie zdajesz sobie sprawe, ze
    w wypadku awari musisz odlaczyc sie fizycznie od sieci zew. i generowac
    wystarczajaca moc.

    --
    Grzegorz

    Experience is what you get when you didn't get what you wanted.

  • 22. Data: 2004-04-29 10:06:03
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Tomasik wrote:
    > Jedną fazę masz najpewniej w oświetleniu górnym. drugą w gniazdkach - to w
    > wypadku bloku.

    Iiiii tam... ja mam w mieszkaniu w bloku jedną fazę, tyle że na trzy
    obwody rozdzielolną... fakt że blok stary, ale nie sądzę żeby teraz tak
    popularne było doprowadzanie siły do poszczególnych mieszkań, bo i po co?

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 23. Data: 2004-04-29 11:06:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > obwody rozdzielolną... fakt że blok stary, ale nie sądzę żeby teraz tak
    > popularne było doprowadzanie siły do poszczególnych mieszkań, bo i po

    Po to, że nie możesz sobie obciążać tylko jednej fazy. Musisz trzy. Do
    bloku doprowadza się prąd trójfazowy. A tam się różnie dzieli. Ja
    spotkałem się właśnie z opisanym przeze mnie podziałem. Zresztą obecnie
    trójfazowy prąd jest potrzebny choćby do popularnych płyt grzewczych w
    kuchniach.

  • 24. Data: 2004-04-29 11:18:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    KrzysiekPP wrote:

    > Jesli mieszkasz w domu jednorodzinnym to wyjdz przed dom ;)
    > Jesli mieszkasz w bloku, to w mieszkaniu masz instalacje jednofazowa,
    > ale w skrzynce na klatce beda juz na pewno trzy fazy.

    Nie wnikam - z początku wątku wynikało, że chodziło o zasilanie
    normalnej, wewnętrznej instalcji energetycznej - tej jednofazowej na 230V.

    Teraz imć Szerszeń nieco rozszerzył zeznania, i okazuje się, że chodzi o
    trójfazowy generator 'sprzedający' także prąd do ogólnej sieci i do niej
    podłączony - tutaj pewnie jakieś normy trzeba spełniać, podłączenie nie
    jest trywialne (wetknięcie dwóch kabelków w gniazdko) i IMHO stąd mogą
    też wynikać problemy z brakiem prądu przy pracach energetyki (trudno,
    żeby chodził i przełączał sobie kabelki), ale to wykracza poza mój
    zakres zainteresowania.

  • 25. Data: 2004-04-29 11:20:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Jedną fazę masz najpewniej w oświetleniu górnym. drugą w gniazdkach - to w
    > wypadku bloku. W domkach masz z reguły wszystkie trzy. Ja nie wierzysz, to

    Nic z tego - dwa kabelki, jeden ogólny bezpiecznik (na pewno nie
    trójfazowy ;) ).

    Zdaje się oświetlenie klatki schodowej jest na innej fazie - ale to tyle.

  • 26. Data: 2004-04-29 11:26:43
    Od: "Jacek Swierczek" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > obwody rozdzielolną... fakt że blok stary, ale nie sądzę żeby teraz tak
    > popularne było doprowadzanie siły do poszczególnych mieszkań, bo i po co?
    Chocby po to sie doprowadza, zeby zasilic plyte w kuchni.

    Jacek

  • 27. Data: 2004-04-29 11:30:53
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Jacek Swierczek wrote:
    > Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości
    > Chocby po to sie doprowadza, zeby zasilic plyte w kuchni.

    No tak, tak... ale to nie implikuje faktu, ze wszędzie to jest
    stosowane... ja wiem że w budynkach bez gazu by default to pewnie norma,
    ale większość bloków ma jednak gaz.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 28. Data: 2004-04-29 11:32:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Grzegorz wrote:

    > Kto Ci sie karze podlaczac???? Czytaj zesz chlopie ze zrozumieniem.

    Kto mówił tu coś o karaniu? (różnica "każe" a "karze" jest dość istotna).

    > Zazwyczaj masz doprowadzone 3 fazy. Z roznych wzgledow, chocby po to, aby
    > zredukowac przekroj przewodu zasilajacego, latwiej zbalansowac obciazenie
    > itp. Pisze zazwyczaj bo zdarzaja sie rozne dziwne kwiatki, np. aluminiowe
    > instalacje i sieci pseudo dwu fazowe.

    Nie interesuje mnie to, co mam poza gniazdkami - jako zwykły konsument
    nie używający urządzeń zasilanych trójfazowym prądem o napięciu 400V mam
    do dyspozycji dwa kabelki - zero, jedna faza (no, czasami też
    uziemienie, ale tutaj niestety uziemienie i 'zero' to to samo). Gnaizdka
    trójfazowego u mnie nie uświadczysz - podobnie jak w znakomitej
    większości mieszkań i innych instalacji domowych.

    [ciach]

    > Dlaczego alternator nie jest eletrownia?
    > 1. Elektrownia to kompleks budowli, urzadzen i.t.p., a alternator nie

    Aha. Czyli elektrownią może być tylko _kompleks_ budowli? W takim razie
    pojedynczy "wiatrak" elektrownią jeszcze nie jest? Musi być ich kilka?

    > 2. Alternator jest uzywany glownie w samochodach, elektrownie nie.

    Pitolisz. Jedyną różnicą jest skala 'zjawiska' - zasada działania jest
    taka sama: masz coś, co napędza generator, który zamienia swoje obroty
    na prąd elektryczny.

    > Aby zaspokoic Twoja ciekawosc. Tak, dzialaja na troche innych zasadach ze
    > wzgledu na wielkosc i wymagane wlasciwosci dynamiczne.

    I to są jedyne różnice - skala.

    > Porownywalne jak z angielskim i niemieckim, niestety.

    Biedaku.

    > Bardzo sie z tego powodu ciesze. Polecam sie na przyszlosc.

    Jak będę szukał kogoś, kto się najpierw awanturuje i 'puszy', i dopiero
    po dłuuuuuugim czasie 'załapuje' - będę o tobie pamiętał.

    > Na madrzenie sie lekarstwa nie ma.

    Więc ciebie już nic nie uratuje.

  • 29. Data: 2004-04-29 11:33:57
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

> [...]
    > też wynikać problemy z brakiem prądu przy pracach energetyki (trudno,
    > żeby chodził i przełączał sobie kabelki), ale to wykracza poza mój

    Nie mozna tak po prostu wetknac sobie pradnicy w gniazdko ;-)))))

    Nie chodzi tu bynajmniej o prawo, ale o zagadnienie synchronizacji
    napiecia. Z takich wiekszych spraw, to pamietam, ze kiedys laczono siec
    energetyczna Niemiec i Polski i czekano chyba z kilkanascie tygodni, az
    sie sinusoidy zsynchronizuja ...

    Jesli podlaczysz pradnice synchroniczna w momencie gdy sinusoidy beda w
    przeciwfazie to dojdzie do porzadnego zwarcia.

  • 30. Data: 2004-04-29 11:34:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    szerszen wrote:

    > szczerze to mam propozycje, jesli nie masz zielonego pojecia o elektryce,
    > nie prowadz takich bzdurnych dywagacji, bo nie wnosza nic nowego, a jedynie
    > sie osmieszasz

    Mam nawet trochę więcej niż 'zielone pojęcie'.

    Tylko NIEKTÓRZY mają problem z precyzyjnym opisem sytuacji i wprowadzają
    zamieszanie - najpierw piszą o instalacji zasilającej tylko własne
    gospodarstwo domowe, a potem okazuje się, że jest to instalacja
    podłączona do ogólnej sieci.