  • 111. Data: 2004-06-03 09:55:48
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jun 2004, Pawel N wrote:

> [...]
    >+ > Natomiast przyznasz ze system oparty na poglownym
    >+ > jest zacheta do wydajnej pracy, be zkoniecznosci
    >+ > kombinowania typu: musze zalwtioc sobie ulge,
    >+ > musze rozlizcyc sie z zona, musze cos wzrzucic wkoszty itp
    >+
    >+ Niestety w ogole nie widze zadnego zwiazku przyczynowo-skutkowego miedzy
    >+ poglownym a zacheceniem do wiekszej pracy. Zachete to bym widzial przy
    >+ podatku ktorego stawka podatkowa jest najwyzsza przy najnizszej podstawie
    >+ opodatkowania np skala podatkowa odwrotna typu 30%,20%,10% (chociaz to

    No to weź kilka wartości dochodu (3*wartość podatku, 5*warość podatku
    i 10*wartość podatku), np. dla podatku 100 zł dochody 300 zł, 500zł
    i 1000 zł i policz sobie "wartość podatku wyrażoną w skali" (FYI:
    taki wynalazek stosuje się w .pl do przeliczania podatku od dochodów
    zagranicznych - najpierw wylicza się jaki jest udział podatku
    wobec przychodu i tak wyliczonego współczynnika używa się do dalszych
    obliczeń !) - wyjdzie ci że masz liniowy spadek wartości.

    Ja właśnie NIE ROZUMIEM chęci stosowania linii łamanych
    do wyznaczania podatku :] - to chyba skutek braku obowiązku
    zdawania w .pl matematyki na maturze ;>, wykres powinien
    być "gładki" (z wszystkimi pochodnymi :))

    >+ > Nie masz racji, ze sobnie odbijaja.
    >+ > Wplywy z obnizonych podatkow w Slowacji wzrosly a nie zmalaly
    >+ > (to wynika z efektu Laffera).

    wKF: nie tylko. DODATKOWO (do wspomnianego efektu) dochodzi
    przemieszczanie dochodu dopuszczanego prawem międzynarodowym
    o czym zresztą w innym poście piszesz :)
    Ze względu na krzywą Laffera państwa ma interes w obniżaniu
    podatku. Ze względu na globalizację państwo ma interes w obniżaniu
    tego podatku jeszcze bardziej.
    A ze względu na wszystko społeczeństwo ma interes w obniżeniu
    podatków poniżej obu "progów wzrostu" - i to W PIERWSZEJ
    KOLEJNOŚCI ci biedniejsi.
    Powód ?
    Ano, ktoś tu postulował 0% od chleba i 15% od "luksusów".
    Ten ktoś nie bieże pod uwagę jednej rzeczy: że TAKI podatek
    będzie wykazywał wahania - 100 jednostek w czasie prosperity
    i 1 jednostkę w czasie kryzysu.
    A policję itp. trzeba utrzymywac CAŁY CZAS... i w momencie
    jak nastanie kryzys trzeba albo dać 100% "od luksusów" (i podatek
    spadnie do zera :>) albo... albo wtedy kiedy ludziom JEST
    ciężej wprowadzić "podatek od chleba".
    Nikt nie polubi rządzącego który WTEDY ów podatek wprowadzi.

    Co daję pod rozwagę w momencie kiedy nasz wzrost gospodarczy
    podobnoż przekracza 4% i należy do ywższych w Europie...

    >+ > Inny przyklad.
    >+ > Slowenia ma dochodowy 14%. Teraz zamierza obnizyc
    >+ > do 10%. Dlaczego? (klania sie krzywa Laffera)
    >+ >
    >+
    >+ Traktujesz tą krzywą jak jakiś fetysz.Żeby wprowadzić podatek liniowy należy
    >+ wziąść pod uwagę nie tylko liczbe ludnosci ale i stan
    >+ gospodarki,konkurencyjnosc,uregulowania prawne i stan finansów
    >+ publicznych.

    Owszem. Trzeba wziąć pod uwagę doświadczenia.
    A trzeba przyznać naszym rządzącym że mimo wszystkich "przeciw" co
    najmniej dwa takie doświadczenia zrobili:
    1. obniżkę akcyzy na alkohol
    2. obniżkę CIT

    Ja się staram nie dyskutować z faktami, ale w 1.PR słyszałem
    jak jeden z posłów PSL próbował. "Bo obniżka stawki CIT
    spowodowała OBNIŻENIE wpływów do budżetu"..... dla niego
    15% od 100 miliardów to jest mniej niż 28% od 30 miliardów
    - na TAKIE myślenie nic się nie poradzi.
    A "statystyczny obywatel"... (nie zdawał matematyki na maturze,
    przypominam :>) jest podatny na tłumaczenie "jakby było nie
    15% a 28% to byłoby 13 miliardów więcej" :]
    Kiedy zamiast obiecywanych 28 miliardów będzie 8,5 miliarda
    to oczywiście winne bedą plamy słoneczne, kryzys w Argentynie
    i coś tam jeszcze - ale nie "dobrze policzony podatek" :(

    OCZYWISCIE - wszystko co piszę dotyczy stanu który JEST NA
    SWIECIE. A jest tak, że (oprócz krzywej Laffera) mamy globalizację
    i jak podniesiemy podatki to nam "podstawa opodatkowania
    ucieknie za granicę" - i ALBO zmienimy cały świat, albo pozostaje
    "na razie" rozważać działanie *nas* dotyczących podatków - tu
    i teraz.

    >+ Nie ma żadnego dowodu naukowego na to ze podatek liniowy jest
    >+ przyczyną wzrostu gospodarczego,gwarantuje ci ze tego dowodu nie
    >+ przeprowadzisz bo wielu juz probowalo.

    Dowodu przeciwnego też nie ma.
    A co z dowodami empirycznymi i awanturą którą urządził kanclerz
    Niemiec ? ;)

    >+ ze jesli rosyjscy analitycy by wykryli ze wplywy z cudownego podatku
    >+ liniowego zaczynaja malec to natychmiast by go podwyzszyli albo zlikwidowali
    >+ gdyby sprawy szly złym torem.

    Krótko i zwięźle: likwidują ?
    Zlikwidują jak do władzy dorwie się ktoś kto też matematyki na maturze
    nie miał.

    >+ dochodowe i moze sobie pozwolic na podatek liniowy. Najlepszym sposobem jest
    >+ zrobienie zupelnie czego innego.Chodzi mi o obnizenie podatkow z jednoczesnym
    >+ zracjonalizowaniem wydatków oraz dążenie do jasnosci przepisów podatkowych

    ...jestem ZA.

    >+ (Trybunał Konstytucyjny zawsze powtarzał że celem ustawodwacy musi byc to
    >+ zeby przepisy podatkowe byly jasne i przejrzyste,pomijam praktyke)a nie
    >+ wprowadzanie jakis ryzykownych rozwiazan typu podatek liniowy

    Weź ty sobie i odsapnij:
    - ILE jest tego PD płaconego "nieliniowo" ? Tyle i tylko tyle
    (tj. podatek od nadwyżki ze skali 30%->10% i 40%->20%)
    W NAJGORSZYM RAZIE można stracić na próbie wprowadzenia.
    - ile można zyskać nie wie nikt. Załóżmy że zero.

    To jest CAŁE ryzyko.

    >+ czy
    >+ prymitywnego poglównego ktory kłoci sie nie tylko ze zdrowym rozsądkiem ale
    >+ jeszcze na dodatek jest po prostu sprzeczny chyba ze wszystkimi nowoczesnymi
    >+ konstytucjami rozwinietych panstw na swiecie.

    Nie podważam, wykazywałem że po pierwsze kłóci się z prostotą :) (sam
    pomysł "zwalniania nędzarzy" czy "przechodzenia na liniowy" wskazuje
    że coś jest nie tak).

    >+ I kolejna rzecz na temat rzekomo cudownego podatku liniowego:czym sie rozni
    >+ podatek liniowy od podatku progresywnego w ktorym brak ulg i zwolnień.Prawie
    >+ niczym,co wiecej podatek progresywny jest o wiele sprawiedliwszy w tym
    >+ momencie.

    Zapominasz o jednym czynniku: biedniejsi mają z tego tytułu
    niższe pensje. Bo pracodawca płaci więcej tym "bogatszym"
    a ich interesuje dochód NETTO.
    Podatek nie jest chyba najlepszą metodą wprowadzania "jakiejś
    równości w dół" ?
    Owszem, pytanie *jak* zrobić żeby każdy mógł wyżyć ze swojej pracy
    jest trudne. Ale *podatkiem*...chyba nie da się tego osiągnąć :(

    >+"Sprawiedliwosc" podatku liniowego polega na tym więc że wszyscy
    >+ niby płaca ten sam liniowy PIT podczas gdy obciazenie podatkami posrednimi
    >+ jest wieksze u mniej zarabiajacych.Ten kto zarabia mniej wiadomo ze wiecej
    >+ wydaje na konsumpcje która jest ovatowana;

    ...a co ten bogatszy robi z resztą ? Tą resztą której nie
    przechleje (oVATowane i oakcyzowane ;)) ?
    Bo chyba do szczęścia częsci dyskutantów brakuje tylko tego żebyś
    przyznał że inwestuje - bezpośrednio lub pośrednio :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 112. Data: 2004-06-03 10:18:23
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "xmarcel" <x...@g...pl> napisał w wiadomości

    > konstytucja niejest do regulowania takich rzeczy jak podatki

    A to niby dlaczego?
    Pomysl moze do czego jest konstyutucja.

    Ja umiescilem podatki w konstytucji po
    to by ograniczyc radosna tworczosc rzadzacych
    (wladza wykonawcza oraz ustawodawcza).
    Teraz jest tak, ze nie wiemy jakie
    podatki beda w przyszlym roku.
    Wszystko zalezy od widzimisie rzadu.
    Zapis konstytucyjny powoduje, ze taka
    swoboda jest ograniczona, a prawo
    podatkowe robi sie stabilniejsze.

    Zgadza sie?

    Jaki masz inny pomysl na ograniczenie
    swawoli rzadzacych? Na ustanowienie
    stabilnych, prostych, przejzrystych
    przepisow podatkowych?

    > czy Ty kolego o........??
    > bezrobotny ma placic tyle samo co np. p. dr Ku...., czy inny Gu....?
    > gdzie Ty tu widzisz sprawiedliwosc? ja obsolutnie nie ganie zamoznosci,
    jest
    > jak najbardziej pozadanym zjawiskiem.

    Tak samo. Bo korzsyta z uslug panstwa w takim samym
    stopniu. I to uwazam za sprawiedliwe: kazdy placi
    tyle samo, za to samo bez wzgledu
    na plec, poglady, stan posiadania.
    Panstwo nie moze zagladac nam do kieszeni!

    > podatki posrednie typu VAT sa imho jak najbardziej porzadane
    > - 0% zywnosc, ubrania, leki, swiadczenia medyczny i edukacyjne
    > - kilka posrednich
    > - ok 15% towary niebedace podstawymi

    Zwroc uwage jakie wady ma Twoja propozycja:
    - skomplikowany system, a to sprzyja korupcji
    (nie kazdego da sie sprawdzic)
    - skomplikowany system, a wiec drogi (bez
    komputera nie da rady sprzedac pietruszki)
    - uznaniowosc stawek - minister bedzie dawal
    ulge jednym a innym nie (to daje okazje do korumpowania
    urezdnikow panstwowych odpowiedzialnych za to)
    - podatek taki jest drogi - ilu urzednikow trzeba
    zatrudnic do sciagania takich podatkow
    - ile jest bledow (u podatnikow i u urzednikow)
    przy nalizacniu podatku. To owocuje zmarnowanym
    czasem przy odpwolaniach
    itd

    WOJSAL

  • 113. Data: 2004-06-03 19:48:32
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Tue, 1 Jun 2004 21:25:16 +0000 (UTC),
    "xmarcel" <x...@g...pl> napisał(a):

    <ciach>

    ---->
    ---->taki system niespelania cech dobrego podatku:
    ---->-jest skomplikowany
    ---->-jest skrajnie niesprawiedliwy
    ---->-zacheca gorzej zarabiajacych do ucieczki w szara strefe
    ---->

    E tam... Im więcej zarabisz tym mniej procentowo płacisz podatku (bo kwota jest taka
    sama). Nie zniechęca to do szarej strefy. Co innego jest teraz i to nawet nieprzez
    podatki a przez Zus.
    Jest najbardziej sprawiedliwy jak tylko może być -- niesprawiedliwy jest tylko dla
    socjalistów i komunistów.
    Jest też bardzo prosty -- nie mów że nie umiesz policzyć czy kwota 300 zł przekracza
    40 % twojego dochodu.

    <ciach>

    --
    Grzegorz

  • 114. Data: 2004-06-03 20:15:42
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Wed, 2 Jun 2004 18:25:24 +0000 (UTC),
    poreba <d...@p...com> napisał(a):

    ---->Grzegorz <n...@y...com> niebacznie popelnil
    ---->news:hbrpb01hc3b4f3uaarf9ngljedb93inv9h@4ax.com
    :
    ---->
    ---->>> Jak myślisz Grzegorzu _po_co_ są jeszcze podatki,
    ---->>> zróżnicowane właśnie?
    ---->> Chyba to do mnie, ale bardzo nie lubię tonu ,,patrzcie jaki ja
    ---->> jestem mądry''. Za bardzo przypomina mi szkołę.
    ---->A czym innym jest sytuacja w której mamy do czynienia z rozprawką
    ---->"Jak ja, mały Jasio wyobrazam sobie idealny system podatkowy"
    ---->Jeżeli nadmiernie dostosowałem się do tonu poprzednich wypowiedzi
    ---->- przepraszam.
    ---->Ale naprawdę poznałbym z chęcią Twoje poglądy na tę sprawę.

    Są bardzo proste: podatki mają być sprawiedliwe (ale w socjalistycznym wydaniu),
    prawie niezauważalne i bardzo niskie a także proste.

    Regulować należy jak najmniej, a jeśli już to nie za pomocą podatków ! Bawi mnie
    argumentacja niby usprawiedliwająca nieustanne komplikowanie typu: ,,w tym roku
    wprowadzamy ulgę na odsetki od kredytów i remont mieszkania oraz dla rodzin
    wielodzietnych, więc oznacza to wielkie wsparcie dla rodzin i budownictwa''.
    Kompletna bzdura.

    --
    Grzegorz

  • 115. Data: 2004-06-04 07:25:27
    Od: "Adam" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <n...@y...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > socjalistów i komunistów.
    > Jest też bardzo prosty -- nie mów że nie umiesz policzyć czy kwota 300 zł

    Co jest bardziej sprawiedliwe?
    żeby wszyscy płacili podatek w wysokości 20% dochodu - każdego boli tak samo
    bo musi oddawać 1/5 swojego dochodu, czy żeby podatek był ustalony kwotowo,
    tak jak gdzieś orientacyjnie podałeś 20% najniższej pensji.
    Moim zdaniem, w drugim przypadku po tyłku dostaje najbiedniejszy bo ma do
    zapłacenia największy podatek w stosunku do swoich i tak bardzo niskich
    dochodów - im mniej zarabia tym więcej płaci.

    Adam

  • 116. Data: 2004-06-04 08:30:23
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Adam pisze:

> [...]
    > zapłacenia największy podatek w stosunku do swoich i tak bardzo niskich
    > dochodów - im mniej zarabia tym więcej płaci.

    Panie Adamie.
    Podobno mamy "jednakowe zoladki"
    Tak twierdza socjalisci ktorzy domagaja sie zasilku dla nierobow
    (o biednych poroszmawiajmy w osobnym watku - im trzeba pomoc)

    Wiec skoro naja jeden glos w panstiwie, jedna glowe ijeden zoladek i zycie
    KAZDEGO jest tyle samo warte, to dlaczego KAZDY nie mialby placic pewnej
    skromnej (naprawde skromnej) kwory miesiecznie chocby takiej jaką zebrak
    zbiera za jedna dniowke - np 100 PLN

    Dlaczego pijaczek, ktoremu nie che sie pracowac ma byc premiowany
    zwolnieniem z placenia na Panstwo ? Mysle, ze te 100 zl to kazdego
    POWINNO byc stac... a ze DZIS nie stac... to proponuje dac im 100PLN zasilku
    (na ten podatek)... Ale zeby musieli o to poprosic...
    Jesli kogos nie stac zaplacic tej stowy, obywatel powinien isc do US i
    dokladnie to udokumentowac.. ( nie ma jak zarobic stowy to spedzi troche
    czasu w urzedzie - ma czas...)

    Podatki przede wszystkim powinny byc JAK NAJMNIEJSZE, by pokryc niezbedne
    minimum wydatkow panstwa -Panstwo powinno byc TANIE.
    Wiec i POBOR podatkow powinien byc TANI (latwy w obliczeniu i kontroli)

    Po trzecie PLATNIKOW powinno byc jak najmniej, by jak najmniej podmiotow
    trzeba bylo kontrolowac.

    Dlatego podstawowym podatkiem powinien byc podatek

    OD KONSUMPCJI - obecnie najlatwiej go wprowadzic jako VAT

    Male firmy nalezy PODMIOTOWO zwolnic z VAT, a kazda ktrra chialaby byc
    VAT-manem zobowiazana bylaby miec pelna ksiegowosc.
    "Mala firma" bylaby to taka jaka obecnie wg KSH nie prowadzi dzialalnosci
    "w wiekszym rozmiarze" - i tyle...

    OD Obywatela - obecnie najlatwiej go wprowadzic jako dochodowy
    REGRESYWNY czyli z progiem jak w ZUS
    np 15 % dochodu lecz nie wiecej niz 300 PLN

    Placisz 300 PLN imasz podatek "z glowy"
    nie stac cie ? wypelniasz "pita" i udowadniasz, ze nie masz..

    Pozostale podatki na minimalnym zgodnym z umowami poziomie..

    Boguslaw

  • 117. Data: 2004-06-04 10:18:49
    Od: "Tomasz Nowicki" <s...@p...com>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > W podziale zysku decuduje proporcjonalnosc wkladu,
    > inwestycji.
    > czyli przenoszac te zasade na podatki, nalezaloby powiedzic,
    > ze skoro ktos wiecej placi, to powinien miec wiecej od panstwa.
    > Ja jestem za tym by kazdy placil po rowno (kwotowo)
    > i mial taka sama pomoc panstwa.

    Bo jesteś wyznawcą poglądów socjalistycznych. Ja tam uważam, że większą
    pomoc powinien mieć ten, kto jej bardziej potrzebuje i więcej na nią łoży.
    Idę do sklepu i kupuję to, co jest mi potrzebne za konkretną cenę. Czy
    jestem biedny czy bogaty - zasady są te same. Ubezpieczam się drożej, jeśli
    więcej od ubezpieczenia wymagam. Dlaczego z państwem miałoby być inaczej?

    > Masz dom o wartosc 500.000 a masz jednoczesnie
    > przejsciowe problemy finasowe. Nie starcza Ci na
    > oplaty w tym miesiacu. To co? sprzedasz dom,
    > po to bys mogl zaplacic za gaz w tym miesiacu?

    Przejściowe problemy spowodują jedynie zaległość podatkową, którą wyrównasz,
    gdy miną (bo są przejściwe, prawda?). Jeśli by się jednak utrwaliły -
    sprzedajesz dom, kupujesz coś tańszego, a resztą pieniędzy spłacasz długi,
    jak coś zostanie to jeszcze inwestujesz.

    > Czy idac do sklepu po chleb, cena chleba zalezy
    > od Twojego stanu posiadania?

    Ale ilość i gatunek kupowanego dobra - już tak, i to bardzo. Twój przykład
    był niedopuszczalnie uproszczony.

    T.

  • 118. Data: 2004-06-04 12:40:48
    Od: "Adam" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości >
> [...]
    > KAZDEGO jest tyle samo warte, to dlaczego KAZDY nie mialby placic pewnej
    > skromnej (naprawde skromnej) kwory miesiecznie chocby takiej jaką zebrak

    100zł dniówki?? czyli 3000zł miesięcznie? to w tym momencie wszyscy Ci co
    uczciwie pracują i mają 800zł/msc powinni iśc żebrać.

> [...]
    zasilku
    > (na ten podatek)... Ale zeby musieli o to poprosic...

    PROSIC??? Rozumiem, że to taki skrót myślowy. Moim zdaniem wyjątkowo
    nietrafny.
    Ja bym pieniędzy im nie dawał, tylko zorganizował dla nich pracę za którą by
    dostali te 100 zł, tak zeby nie przyzwyczajac ludzi do nieróbstwa i nie
    dawać im pieniądze za nic.

    Powinno być stać.... ale wielu ludzi nie stać i bardzo długo nie będzie
    stać. I to nie dlatego, że to lenie i nie chce im sie pracować (choć takich
    też jest napewno dużo), tylko że oni nawet nie mają szansy żeby pracować. Ja
    może te wasze systemy bym zaakceptował ale na dzień dzisiejszy są one
    oderwane od polskiej rzeczywistości i pogrążyły by biednych w jeszcze
    większej biedzie.

    Jakkolwiek dużo napisałeś o tym jak powinno być itd. to nie odpowiedziałeś
    wprost na pytanie...

    Adam

  • 119. Data: 2004-06-04 13:06:20
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Nowicki" <s...@p...com> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Bo jesteś wyznawcą poglądów socjalistycznych. Ja tam uważam, że większą
    > pomoc powinien mieć ten, kto jej bardziej potrzebuje i więcej na nią łoży.

    I Ty mi mowisz o socjalizmie :):):):)
    Ja jestem za tym, by nikomu nie pomagac.
    Nie pomagac ale i nie przeszkadzac.

> [...]
    jeśli
    > więcej od ubezpieczenia wymagam. Dlaczego z państwem miałoby być inaczej?

    Moja propozycja jest wlasnie zgodna z Twoja argumentacja.
    Podatek kazdy ma placic kwtowo tak samo.
    Analogicznie jak przy zakupie chleba - cena
    jest identyczna i dla bogatego id la biednego.
    Z podatkami powinno byc tak samo.

    > Ale ilość i gatunek kupowanego dobra - już tak, i to bardzo. Twój przykład
    > był niedopuszczalnie uproszczony.

    Do czego zmierza Twoja argumentacja?

    WOJSAL

  • 120. Data: 2004-06-04 15:40:43
    Od: "Tomasz Nowicki" <s...@p...com>

    > I Ty mi mowisz o socjalizmie :):):):)

    Ja, ktoś wreszcie musi ;)))

    > Ja jestem za tym, by nikomu nie pomagac.
    > Nie pomagac ale i nie przeszkadzac.

    To dlaczego godzisz się, żeby kilka procent obywateli żywcem finansowało
    resztę?

    > Moja propozycja jest wlasnie zgodna z Twoja argumentacja.
    > Podatek kazdy ma placic kwtowo tak samo.

    No dobrze, ale nie rozważaliśmy tu pogłównego, lecz kataster, a przy
    okazji - jak wynagrodzić głosami w wyborach krzywdy w dochodowym (dopóki
    jest).

    > Do czego zmierza Twoja argumentacja?

    Do tego, że nie zawsze muszę kupować bochenek zwykłego chleba - jeśli
    potrzebu8ję i mnie stać, to biorę dwa razy droższy "luksusowy" - i więcej
    płacę. Z wpływami i korzyściami podatkowymi (w postaci usług ze strony
    państwa, a nie pieniędzy) powinno być podobnie. I jest! Tylko że zazwyczaj
    po cichu, bezprawnie i bez kontroli - bo jak już kto ryzykuje przyłapanie,
    to stara się chapnąć jak najwięcej.

    Czołem

    T.