  • 1. Data: 2004-05-31 12:57:52
    Temat: Niezrealizowana umowa, a odsetki
    Od: "Rafał M" <markii@poczta_NO_SPAM_.gazeta.pl>

    Witam

    Mam nastepujace pytanie.
    Podpisuje z firma X umowe w ktorej firma ta zobowiazuje sie wykonac
    okreslona usluge w ciagu 60 dni. Place za wykonanie tej uslugi
    Mija te 60 dni, a usluga nie zostala wykonana. Zatem mam zwrot pieniadzy. I
    pytanie: Czy moge tez sie domagac ustawowych odesetek? Na jakiej podstawie?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2004-05-31 13:12:33
    Temat: Re: Niezrealizowana umowa, a odsetki
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 31 May 2004 14:57:52 +0200, Rafał M naskrobał(a):

> [...]
    > pytanie: Czy moge tez sie domagac ustawowych odesetek? Na jakiej podstawie?

    no przecież zależy jak jest w umowie.
    Jezeli jest np: w przypadku niedotrzymania terminu realizacji usługodawca
    niezwłocznie (do 3 dni) zwraca zaliczkę na konto usługobiorcy - to od tego
    dnia. Jezeli nie ma nic to możesz mieć roszczenie o utracone korzysci nie
    tylko odsetki ale i stracone kontrakty ale gdy sa naprawde bardzo mocno
    udokumentowane. Ale tutaj wita sąd.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl

  • 3. Data: 2004-05-31 13:15:48
    Od: "Marek Radwański" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Rafał M <markii@poczta_NO_SPAM_.gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > okreslona usluge w ciagu 60 dni. Place za wykonanie tej uslugi
    > Mija te 60 dni, a usluga nie zostala wykonana. Zatem mam zwrot pieniadzy.

    A to ciekawe? Jakby jeszcze jakaś podstawa prawna? :-)

    Wg przepisu art. 491 par. 1 k.c. powinieneś drugiej stronie wyznaczyc
    dodatkowy termin do wykonia świadczenia z umowy wzajemnej. dopiero po
    bezkutecznym upływie tego terminu jesteś uperawniony do odstąpienia umowy
    (czyli wysłać drugie pismo ...). Chyba, że w umowie zastrzeżono, ż
    eprzysługuje prwao odstąpienia od umowy na wypadek niewykonania zobowiążania
    w terminie ściśle okreslonym. W takiej sytuacji można od umowy odstąpić bez
    wyznaczania terminu dodatkowego. To samo dotyczy wypadku, gdy wykonanie
    zobowiązania przez jedną ze stron po terminie nie miałoby dla drugiej strony
    znaczenia ze względu na właściwości zobowiązania albo ze względu na
    zamierzony przez nią cel umowy, wiadomy stronie będącej w zwłoce.

    > pytanie: Czy moge tez sie domagac ustawowych odesetek? Na jakiej podstawie?

    Odsetki, dopiero od wezwania do zapłaty, jezi w grę wchodziła typowa
    zaliczka. Jeśli wpłata była zadatkiem, to:
    Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek
    dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez
    jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy
    odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy
    dwukrotnie wyższej.

    § 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia
    strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega
    zwrotowi.

    § 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek
    zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy
    niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron
    nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie
    strony.

    > Pozdrawiam
    > Rafal

    pzdr