  • 21. Data: 2004-03-27 09:33:14
    Temat: Re: odpowiedzialnosc za dlugi babci
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości
    news:c43du8$6gm$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Hmmm, a co z 922 par. 2 kc? Nie ma zastosowania?

    Moze miec. Ale pytales o podstawe prawna dyskusji Grupowiczow... :-)

    NoMAD

  • 22. Data: 2004-03-27 10:51:32
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Prefix wrote:

    > Użytkownik "..:: sjf ::.." <s...@a...pl> napisał w wiadomości
    > nie
    >

    > Ludzie - czy Was wszystkich pogielo? Wszyscy rzucili sie na rozwazania
    > spadkowe, a przeciez z faktu iz babcia nie zaplacila ilus tam rat nie
    > wynika natychmiastowy obowiazek ich zaplacenia przez wylosowana (przez
    > kogo?) sposrod spadkobiercow osobe.

    zanim ustalimy czy kogos pogiello a jesli tak to kogo odpowiedzmy...

    KTO zaplaci za dlugi babci GDY JUZ okaze sie, ze sa,
    i ze spadkobiercom MINAL okres, w ktorym mogli spadek odrzucic?

    Bank wystawi "bankowy tytul wykonawczy" i.....

    Boguslaw

  • 23. Data: 2004-03-27 10:55:11
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    ..:: sjf ::.. wrote:

    > Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > czyli aktualnie _nie_ma_ możliwości, żebyśmy dostali z banku wezwanie do
    > spłaty pozostałej części długo albo też pojawił się u nas komornik?
    > żona dowiedziała się o czynie swojej matki jakieś 2 tyg. temu
    >
    > rozpoczynam przeglądanie KC

    W interesie zony jest dowiedziec sie co zrobila jej mama.
    Poniewaz jesli mama odrzucila spadek, to wnuczka jest spadkobierca
    USTAWOWYM. jesli oprocz dlugow cos jeszcze jest - mozna spadek przyjac z
    dobrodziejstwem inwentarza...
    Bo ozliwe, ze mama spadek odrzucila, ale cos po babci po cichu chce
    zawlaszczyc.. Nieruchomosci sie nie da, ale mozan z niej korzystac latami,
    ale jzu poza samochodem ruchomosci to bardzo latwo...

    Boguslaw

  • 24. Data: 2004-03-27 12:49:42
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Prefix wrote:
    > Po pierwsze, watpie czy mozna domagac sie od czlonkow rodziny splaty takiego
    > zobowiazania zmarlej.

    Dlaczego?

    > Po drugie, wierzytelnosc musi byc prawnie uznana, jak rozumiem, na razie nie
    > ma zadnego tytulu wykonawczego. Nie sadze tez, ze bank wystapi o nakaz
    > zaplaty dla osoby, ktora nie byla strona umowy ratalnej - no bo jak ja
    > wybierze? Zreszta jak nawet to zrobi wystarczy wniesienie sprzeciwu.

    o nakaz pewnie nie wystąpi, wystawi tytuł egzekucyjny...

    KG

  • 25. Data: 2004-03-27 17:48:36
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    > ..:: sjf ::.. wrote:

    > W interesie zony jest dowiedziec sie co zrobila jej mama.
    > Poniewaz jesli mama odrzucila spadek, to wnuczka jest spadkobierca
    > USTAWOWYM.

    A zeby jeszcze bardziej podkrecic dyskusje dodajmy, ze jesli odrzucila
    spadek przy dziedziczeniu testamentowym to moze nadal dziedziczyc -
    ustawowo. Dopiero jak odrzuci spadek z ustawy do spadkobrania dojdzie jej
    wnuczka.. :-)

    NoMAD

  • 26. Data: 2004-03-27 21:50:41
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości
    > o nakaz pewnie nie wystąpi, wystawi tytuł egzekucyjny...

    od razu tytul? A na jakiej podstawie?
    Moim zdaniem masz za dobra opinie o mozliwosciach bankow:-)

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 27. Data: 2004-03-27 22:03:52
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Prefix wrote:
    > od razu tytul? A na jakiej podstawie?

    art. 98 prawa bankowego

    > Moim zdaniem masz za dobra opinie o mozliwosciach bankow:-)

    Tak?

    KG

  • 28. Data: 2004-03-28 10:50:36
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Uzytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisal w wiadomosci

    > art. 98 prawa bankowego

    > Tak?

    Taka jest moja opinia. Na dodatek niewaznie przeczytales prawo bankowe.
    przeczytaj to:

    Art. 97

    1. Bankowy tytul egzekucyjny moze byc podstawa egzekucji prowadzonej wedlug
    przepisów Kodeksu postepowania cywilnego po nadaniu mu przez sad klauzuli
    wykonalnosci wylacznie przeciwko osobie, która bezposrednio z bankiem
    dokonywala czynnosci bankowej i zlozyla pisemne oswiadczenie o poddaniu sie
    egzekucji, oraz gdy roszczenie objete tytulem wynika bezposrednio z tej
    czynnosci bankowej.

    W tej sytuacji ani nie ma tytulu egzekucyjnego, a osoba, ktora byla strona
    "czynnosci bankowej" zmarla.
    W mojej ocenie wszystkie rozwazania dot. spadkow i ew. odpowiedzialnosci
    czlonkow rodziny sa nietrafne. Bank poniosl strate i tyle, nie moze domagac
    sie splaty tych rat, bo nie ma od kogo...

    Nieuwaznie przeczytales tez art. 98 prawa bankowego, ktory brzmi tak:

    Art. 98

    1. Bankowy tytul egzekucyjny moze byc takze podstawa egzekucji przeciwko
    osobie trzeciej, gdy osoba ta przejmie dlug wynikajacy z czynnosci
    bankowej, o której mowa w art. 97 ust. 1.

    2. Jezeli po dokonaniu czynnosci bankowej, o której mowa w art. 97 ust. 1,
    obowiazek spelnienia swiadczenia przeszedl na inne osoby w wyniku
    spadkobrania lub przeksztalcenia osoby prawnej albo gdy zachodzi potrzeba
    egzekucji z majatku wspólnego malzonków, podstawa egzekucji moze byc tytul
    wykonawczy oparty na bankowym tytule egzekucyjnym zaopatrzonym w sadowa
    klauzule wykonalnosci nadana przez sad przeciwko tym osobom.

    Mowiac krotko, bank moglby scigac spadkobierce (spadkobiercow), gdyby babcia
    zmarla po uzyskaniu przez bank tytulu egzekucyjnego. Jak wynika z opisu
    suytuacji, babcia nie uprzedzila banku o swojej smierci i zmarla w trakcie
    splacania (czy tez niesplacania) ostatnich rat kredytu. Musisz sie lepiej
    wczytywac w tresc przepisow, bo zginiesz....

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 29. Data: 2004-03-28 22:36:53
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Prefix wrote:
    > W mojej ocenie wszystkie rozwazania dot. spadkow i ew. odpowiedzialnosci
    > czlonkow rodziny sa nietrafne. Bank poniosl strate i tyle, nie moze domagac
    > sie splaty tych rat, bo nie ma od kogo...

    Dlaczego? Dlaczego ten dług nie miałby wchodzić do spadku?

    > Mowiac krotko, bank moglby scigac spadkobierce (spadkobiercow), gdyby babcia
    > zmarla po uzyskaniu przez bank tytulu egzekucyjnego.

    Z czego miałoby to wynikać?

    KG

  • 30. Data: 2004-03-29 09:32:54
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@a...pl>

> [...]
    > roszczenia spłaty zobowiązań? Babcia miała jedną córkę (żyjącą), ale ona
    > nie bardzo ma z czego spłacać, a zresztą notarialnie zapisała (tak
    > twierdzi), że nie odpowiada za zobowiązania matki. Czy w takiej sytuacji
    > obowiązek spłaty pozostałej części spadnie na moją żonę? Jeżeli tak, to
    > co w sytuacji, gdy żona nie posiada dochodów własnych - jedynie ja
    > pracuję - czy wtenczas na moje dochody może wejść komornik w celu
    > zaspokojenia zobowiązań? Może też powinienem udać się do notariusza
    > celem zastrzeżenia _nie_ odpowiadania za długi babci żony?

    ostatecznie chciałbym ustalić:
    * czy długi są traktowane identycznie jak spadek?
    * czy w przypadku przyjęcia takiego spadku (wraz z długami) _z
    dobrodziejstwem inwentarza_, po stwierdzeniu, że spadek składa się jedynie z
    długów, co dałoby spadek ujemny, wynika z tego, że nie mam nic do spłacania,
    bo odpowiadam do wysokości spadku (a ten jest ujemny)?
    * czy w ogóle jest sens cokolwiek robić?

    --
    "Linux is like Wigwam. No gates, no windows... Apache inside ;-)"