  • 11. Data: 2004-03-26 13:39:32
    Temat: Re: odpowiedzialnosc za dlugi babci
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    brett wrote:

    [...]

    > Do ciebie należy decyzja która z 3 powyższych możliwości jest
    > najkorzystniejsza. Być może na wybór i tak jest za późno, bo na
    > oświadczenia o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub o
    > odrzuceniu spadku jest bodaj tylko 6 miesięcy od chwili dowiedzenia się o
    > zgonie spadkodawcy ( ale mogę się mylić co do tego terminu ).

    Nie o zgonie, a o tym ze spadkobierca DOWIEDZIAL SIE O TYTULE swego
    powolania (art 1015 KC)

    W omawianej sprawie jesli zona dowie sie co wlasciwie zrobila JEJ
    mama (odrzucila spadek) bedzie miala pol roku czasu.

    Boguslaw

  • 12. Data: 2004-03-26 13:54:36
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@a...pl>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma czegos takiego...
    > jesli ne bierze spadku bez zastrzezen to ma dwa wyjscia:
    >

    > 1 ODRZUCA spadek i wtedy dziedzicza jaj zstepni WSZYSTKO razem z
    > dlugami.
    >
    > WTEDY nalezy przyjac spadek "z dobrodziejstwem inwentarza"
    >
    > ale przyjac mozna dopiero gdy mama skutecznie odrzuci spadek
    > (notariusz albo sad) i ZONA sie o tym dowie.

    chyba tak zrobiła - przez notariusza, ale nie jestem pewien, bo nie
    widziałem dokumentu stwierdzającego

    --
    ..:: sjf ::..
    "Linux is like Wigwam. No gates, no windows... Apache inside ;-)"

  • 13. Data: 2004-03-26 14:00:04
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@a...pl>

> [...]
    >

    > W omawianej sprawie jesli zona dowie sie co wlasciwie zrobila JEJ
    > mama (odrzucila spadek) bedzie miala pol roku czasu.

    czyli aktualnie _nie_ma_ możliwości, żebyśmy dostali z banku wezwanie do
    spłaty pozostałej części długo albo też pojawił się u nas komornik?
    żona dowiedziała się o czynie swojej matki jakieś 2 tyg. temu

    rozpoczynam przeglądanie KC

  • 14. Data: 2004-03-26 14:57:01
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    ..:: sjf ::.. wrote:

    > czyli aktualnie _nie_ma_ możliwości, żebyśmy dostali z banku wezwanie do
    > spłaty pozostałej części długo albo też pojawił się u nas komornik?
    > żona dowiedziała się o czynie swojej matki jakieś 2 tyg. temu

    Formalnie nie, natomiast jak to jest jakiś lekko 'szemrany' bank, to
    mogą się próbować domagać licząc na Waszą niewiedzę. Oczywiście można
    ich wysłać wtedy od razu na drzewo, ale różne już kombinacje z długami
    były tu omawiane...

  • 15. Data: 2004-03-26 15:05:17
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "..:: sjf ::.." <s...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Babcia żony wzięła sprzęt na raty, zostało do spłaty kilka rat, ale babcia
    > niestety zmarła. Jak daleko - w sensie pokrewieństwa - mogą występować
    > roszczenia spłaty zobowiązań? Babcia miała jedną córkę (żyjącą), ale ona
    nie

    Ludzie - czy Was wszystkich pogielo? Wszyscy rzucili sie na rozwazania
    spadkowe, a przeciez z faktu iz babcia nie zaplacila ilus tam rat nie wynika
    natychmiastowy obowiazek ich zaplacenia przez wylosowana (przez kogo?)
    sposrod spadkobiercow osobe. Na razie tyle, bo za malo szczegolow. Istotne
    sa tu zapisy umowy ratalnej, bo moze tam sa jakies furtki. Placic od reki (i
    zadac takiej zaplaty) kazdy umie - ale nic nie jest takie proste jak sie
    wiekszosci wydaje.

    Po pierwsze, watpie czy mozna domagac sie od czlonkow rodziny splaty takiego
    zobowiazania zmarlej.
    Po drugie, wierzytelnosc musi byc prawnie uznana, jak rozumiem, na razie nie
    ma zadnego tytulu wykonawczego. Nie sadze tez, ze bank wystapi o nakaz
    zaplaty dla osoby, ktora nie byla strona umowy ratalnej - no bo jak ja
    wybierze? Zreszta jak nawet to zrobi wystarczy wniesienie sprzeciwu. Jak w
    kazdej sprawie doradzam jedno - nie spieszyc sie z wyciagnieciem
    portfela.... Nie sztuka doc sobie cos wmowic i zaplacic za swoja naiwnosc..

    Bardzo prosze o wskazanie podstawy prawnej, z ktorej wynika wg Grupowiczow
    obowiazek splaty za babcie rat, i ktora wskazuje kto to ma uczynic...

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 16. Data: 2004-03-26 15:41:16
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@a...pl>

    Użytkownik "Kyniu" <k...@U...poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Spokojnie. Najpierw sprawa spadkowa. Pytanie czy twoja zona dziedziczy.
    > Jesli nie dziedziczy to problem jest na glowach spadkobiercow. Jesli
    > dziedziczy to nalezy zastrzec dziedziczenie z dobrodziejstwem inwentarza -
    > czyli owszem dziedziczy i dlugi ale tylko do granicy wartosci
    > dziedziczonego majatku - czyli w najgorszym razie wyjdzie na zero.

    a jeżeli dziedziczy i w spadku są tylko i wyłącznie te właśnie długi, to jak
    się ustrzec przed ich spłacaniem - tylko odrzucając spadek, tak?

  • 17. Data: 2004-03-26 15:45:17
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@a...pl>

> [...]
    > czyli owszem dziedziczy i dlugi ale tylko do granicy wartosci
    > dziedziczonego majatku - czyli w najgorszym razie wyjdzie na zero.

    czyli gdy w spadku są jedynie długi, to z zastrzeżeniem dziedziczenia z
    dobrodziejstwem inwentarza, nie będziemy ich spłacać, bo wartość
    dziedziczonego majątku jest ujemna?

  • 18. Data: 2004-03-26 20:03:14
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości

    > Bardzo prosze o wskazanie podstawy prawnej, z ktorej wynika wg Grupowiczow
    > obowiazek splaty za babcie rat, i ktora wskazuje kto to ma uczynic...

    Prawdopodobnie 922 par 1... :-)

    NoMAD

  • 19. Data: 2004-03-26 20:06:47
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Fri, 26 Mar 2004 16:45:17 +0100, na pl.soc.prawo, ..:: sjf ::.. napisal(a):

    > czyli gdy w spadku są jedynie długi, to z zastrzeżeniem dziedziczenia z
    > dobrodziejstwem inwentarza, nie będziemy ich spłacać, bo wartość
    > dziedziczonego majątku jest ujemna?

    A czy nie dosc jasno opisali to inni koledzy.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 20. Data: 2004-03-27 08:27:26
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości

    Grupowiczow

    > Prawdopodobnie 922 par 1... :-)

    Hmmm, a co z 922 par. 2 kc? Nie ma zastosowania?

    --
    pozdrawiam:-) Marek