    From: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odpowiedzialnosc za dlugi babci
    Date: Sun, 28 Mar 2004 12:50:36 +0200

    Uzytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisal w wiadomosci
    news:c44tjr$iru$1@inews.gazeta.pl...

    > art. 98 prawa bankowego

    > Tak?

    Taka jest moja opinia. Na dodatek niewaznie przeczytales prawo bankowe.
    przeczytaj to:

    Art. 97

    1. Bankowy tytul egzekucyjny moze byc podstawa egzekucji prowadzonej wedlug
    przepisów Kodeksu postepowania cywilnego po nadaniu mu przez sad klauzuli
    wykonalnosci wylacznie przeciwko osobie, która bezposrednio z bankiem
    dokonywala czynnosci bankowej i zlozyla pisemne oswiadczenie o poddaniu sie
    egzekucji, oraz gdy roszczenie objete tytulem wynika bezposrednio z tej
    czynnosci bankowej.

    W tej sytuacji ani nie ma tytulu egzekucyjnego, a osoba, ktora byla strona
    "czynnosci bankowej" zmarla.
    W mojej ocenie wszystkie rozwazania dot. spadkow i ew. odpowiedzialnosci
    czlonkow rodziny sa nietrafne. Bank poniosl strate i tyle, nie moze domagac
    sie splaty tych rat, bo nie ma od kogo...

    Nieuwaznie przeczytales tez art. 98 prawa bankowego, ktory brzmi tak:

    Art. 98

    1. Bankowy tytul egzekucyjny moze byc takze podstawa egzekucji przeciwko
    osobie trzeciej, gdy osoba ta przejmie dlug wynikajacy z czynnosci
    bankowej, o której mowa w art. 97 ust. 1.

    2. Jezeli po dokonaniu czynnosci bankowej, o której mowa w art. 97 ust. 1,
    obowiazek spelnienia swiadczenia przeszedl na inne osoby w wyniku
    spadkobrania lub przeksztalcenia osoby prawnej albo gdy zachodzi potrzeba
    egzekucji z majatku wspólnego malzonków, podstawa egzekucji moze byc tytul
    wykonawczy oparty na bankowym tytule egzekucyjnym zaopatrzonym w sadowa
    klauzule wykonalnosci nadana przez sad przeciwko tym osobom.

    Mowiac krotko, bank moglby scigac spadkobierce (spadkobiercow), gdyby babcia
    zmarla po uzyskaniu przez bank tytulu egzekucyjnego. Jak wynika z opisu
    suytuacji, babcia nie uprzedzila banku o swojej smierci i zmarla w trakcie
    splacania (czy tez niesplacania) ostatnich rat kredytu. Musisz sie lepiej
    wczytywac w tresc przepisow, bo zginiesz....

    --
    pozdrawiam:-) Marek