  • 21. Data: 2011-07-07 08:14:00
    Temat: Re: nakazanie wypełnienia przyrzeczenia??
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 06-07-2011 23:08, p 47 pisze:
    > 1. Cały czas nie odrózniasz formalnego ustanowienia służebności 9do
    > czego potrzebna jest szczególna forma) od sytuacji, w której dochodzi
    > sie prawa dotakiego ustanowienia.

    To oświeć mnie i wskaż przepisy mówiące o tej różnicy.

    > 2.Błędne jest twoje przekonanie, ze nie można dochodzić prawa do
    > stwierdzenia istnienia zawarcia umowy, nawet gdy ta umowa wymaga formy
    > szczególnej.

    Podeprzyj się zatem przepisami, orzecznictwem.

    > 3. Cóz, wydaje się , że to ty pouczasz, w przekonaniu o swojej
    > nieomylności; - jesli będziesz zajmować się prawem to niechybnie
    > przekonasz się, ze przekonanie to jest bezpodstawne .;-) i że róznice w
    > pogladach są istotą procesu sądowego

    Ależ można mieć inne zdanie, tylko prezentacja tego zdania przed sądem
    może zakończyć się porażką i sporo kosztować. Tyle tylko chciałem
    powiedzieć.

    --
    .B:artek.

  • 22. Data: 2011-07-08 08:07:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Jul 2011, p 47 wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał

    [...]

    > 3. przyjecie jakis pieniedzy w sytuacji, gdy nie istnieje umowa sprzedazy,
    > (czy umowa przedwstepna) w formie OBOWIĄZKOWEJ dla danej transakcji

    Tu leży błąd w rozumowaniu, sprowadzający resztę pytań na manowce :)
    "Umowa przedwstępna" nie jest umową sprzedaży, to jest "umowa o zawarcie
    umowy" (lub w przypadku ogólnym: umowa o zawieraniu umów), podobnie
    jak tzw. "umowa ramowa".

    "Zadatkowa" kara umowna jest za niewywiązanie się z tej umowy,
    czyli brak zawarcia umowy sprzedaży.

    > A zatem nie ma podstawy, by traktowac te pieniądze jako zadatku, bo zadatek
    > istnieje nie samoistnie, ale w powiązaniu z jakąś ważną umową.

    :)

    > Skoro własciwej umowy nie sporzadzono

    I to jest właściwy p. widzenia - coś podobnego, jak zawarcie umowy
    dostawy z której dostawca się nie wywiązał.
    Nas nie interesuje co było przedmiotem umowy zobowiazującej
    (byleby była to czynność legalna), a fakt niezrealizowania
    zobowiązania. Ono jest odrębne od celu "umowy właściwej".

    > to sprzedajacy WIĄŻĄCO do niczego się nie zobowiązał,

    Ależ zobowiązął się - albo zawrze umowę, albo zwróci
    zadatek z bonusem :)

    > Moje pytanie dot. tego, czy zawarty dokument, spełniający wszystkie niezbedne
    > inne wymogi ustanowienia służebności, ale nie notarialny jest podobnie do tej
    > "twojej" nienotarialnej umowy przedwstepnej jednak jakoś ważny i tak i ona
    > pociąga za sobą skutki prawne?

    IMVHO tylko w zakresie zawartym wyżej.
    Poszkoowany niezawarciem umowy ma więc prawo żądać zwrotu uzasadnionych
    kosztów, które poniósł spodziewając się zawarcia umowy. UZASADNIONYCH...
    nie wiem co by tam dało się wliczyć.

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2011-07-08 08:11:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jul 2011, jerzy.n wrote:

    > Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał
    [...]
    > Jeśli to jest droga , dojazd do części domu lub klatka schodowa umożliwiająca
    > korzystanie ze swojej części domu

    IMVHO kłóciłoby się to z naciskiem na służebność osobistą
    (bo kwalifikowałoby się na służebność "wobec każdoczesnego
    posiadacza...", czyli gruntową)

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2011-07-09 00:46:05
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]
    > jak tzw. "umowa ramowa".
    >
    > "Zadatkowa" kara umowna jest za niewywiązanie się z tej umowy,

    Sprecyzuj na czym polega ów błąd w rozumowaniu, z uwzględnieniem , że
    1. oczywiscie nigdzie nie napisałem, ze umowa przedwstepna jest umowa
    sprzedaży,
    2. KC nakazuje sporządzenie także umowy PRZEDWSTĘPNEJ (tak jak to napisałem)
    dla nieruchomości w formie szczególnej

    > :)

    Czy twierdzisz, ze zadatek może istniec samoistnie, bez umowy? A zatem co
    jest cechą go wyróżniającą od tysiaca innych sytuacji, w których nastepuje
    wpłata pieniędzy?

> [...]
    > (byleby była to czynność legalna), a fakt niezrealizowania
    > zobowiązania. Ono jest odrębne od celu "umowy właściwej".

    Ale tutaj, aby zobowiązanie faktycznie POWSTAŁO, ustawodawca jednoznacznie
    życzy sobie, aby zawarte ono zostało w formie szczególnej.
    MZ bez tej formy zobowiązania NIET! gdyby było, moznaby było je egzekwować!
    Skoro ustawodawca jednoznacznie wszak w KC zapisał, że
    1.WAŻNA UMOWA przedwstepna (a więc to przyrzeczenie zawarcia samej umowy),
    jesli dotyczy nieruchomości MUSI być zawarte w formie szczególnej ,
    2. tenże ustawodawca uznaje, że składający takie przyrzeczenie w innej
    formie w istocie do zawarcia ostatecznej transakcji w sposób wiążący go nie
    zobowiązał się (skoro nie dopuszcza do egzekucji tego prawa),
    3. jesli nie jest umowa przedwstępna w nakazanej, szczególnej formie
    zawarta to nie daje on (ustawodawca) też drugej (kupującej) strona
    uprawnień, aby na podstawie takiej wadliwej umowy wyegzekwowała
    przyrzeczenie sprzedazy.

    Zatem mozna smiało stwierdzic, że umowa przedsprzedazy zawarta
    nienotarialnie jest NIEWAŻNA, bo nie pociąga za sobą skutków prawnych, jakie
    były jej celem, a zresztą i przede wszystkim tak ją jednoznacznie opisuje
    KC.
    Na jakiej zatem podstawie w świetle powyższego twierdzisz, ze wpłata jakis
    pieniędzy z powodu zawarcia NIEWAZNEJ z mocy prawa umowy pociąga za sobą
    skutki takie, jak wpłata zadatku opisanego ważną umową?
    Zwracam tez uwagę, że zgodnie z przepisami prawa wpłata tych pieniędzy nie
    mogła z definicji skutkowac tym do czego instytucja zadatku powstała, tj
    poniekąd przymuszaniem do zawarcia umowy ostatecznej, bo ustawodawca w KC
    przewidział dla tego celu JEDYNIE zawieranie umów w formie szczególnej, a
    zatem uznanie tej wpłaty za zadatek byłoby de-facto premiowaniem obejścia
    prawa!;-)
    Czy twierdziłbyś tez, ze gdyby wręczono jakąs kwote pieniędzy nazywając ją
    zadatkiem w ramach umowy przedsprzedaznej niewaznej z mocy prawa ( tak jak
    umowa przedsprzedazna nienotarialna) , ale z innego powodu (np sprzedaz
    siebie w niewolę, albo np. dziecka) to w razie niewywiązania się z niej
    kupujacy miałby prawo do zwrotu podwojonej tej wpłaconej kwoty??;-)

  • 25. Data: 2011-07-09 00:48:26
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    > [...]
    >
    > IMVHO kłóciłoby się to z naciskiem na służebność osobistą
    > (bo kwalifikowałoby się na służebność "wobec każdoczesnego
    > posiadacza...", czyli gruntową)

    Nie, jest to słuzebniośc osobista dot. prawa do mieszkania w częsci budynku.
    Co wiecej, w części dokument ten jest MZ bezspornie prawidłowy, bo opisuje
    tez ustanowienie służebnościw kożystaniu z mebli, wyposażenia, sprzetów itp,
    a więc takiej, gdzie forma szczególna OIW nie jest wymagana.

  • 26. Data: 2011-07-09 14:17:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/8/2011 7:46 PM, p 47 wrote:
    > 2. KC nakazuje sporządzenie także umowy PRZEDWSTĘPNEJ (tak jak to
    > napisałem) dla nieruchomości w formie szczególnej

    nie nakazuje

  • 27. Data: 2011-07-09 14:55:01
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    > nie nakazuje

    Masz rację! ( widac w moim wieku nie wolno juz polegac na pamięci;-(

    W związku z powyższym oczywiście wycofuję wszystkie moje posty kwestionujące
    obowiązek zwrotu zadatku w podwójnej wysokości..

  • 28. Data: 2011-07-12 23:36:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Jul 2011, p 47 wrote:

    > Nie, jest to słuzebniośc osobista dot. prawa do mieszkania w częsci budynku.

    Znaczy zgadza się? (tj zgadza się, że się kłóci)
    No to dlaczego "nie" w Twojej odpowiedzi? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2011-07-13 17:32:22
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

> [...]

    umożliwiająca korzystanie ze swojej części domu..."

    "Nie, jest to słuzebniośc osobista dot. prawa do mieszkania w częsci

    Faktycznie, było dwuznacznie..;-)