    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 8 Jul 2011 10:07:38 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: nakazanie wypełnienia przyrzeczenia??

    On Thu, 7 Jul 2011, p 47 wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał

    [...]

    > 3. przyjecie jakis pieniedzy w sytuacji, gdy nie istnieje umowa sprzedazy,
    > (czy umowa przedwstepna) w formie OBOWIĄZKOWEJ dla danej transakcji

    Tu leży błąd w rozumowaniu, sprowadzający resztę pytań na manowce :)
    "Umowa przedwstępna" nie jest umową sprzedaży, to jest "umowa o zawarcie
    umowy" (lub w przypadku ogólnym: umowa o zawieraniu umów), podobnie
    jak tzw. "umowa ramowa".

    "Zadatkowa" kara umowna jest za niewywiązanie się z tej umowy,
    czyli brak zawarcia umowy sprzedaży.

    > A zatem nie ma podstawy, by traktowac te pieniądze jako zadatku, bo zadatek
    > istnieje nie samoistnie, ale w powiązaniu z jakąś ważną umową.

    :)

    > Skoro własciwej umowy nie sporzadzono

    I to jest właściwy p. widzenia - coś podobnego, jak zawarcie umowy
    dostawy z której dostawca się nie wywiązał.
    Nas nie interesuje co było przedmiotem umowy zobowiazującej
    (byleby była to czynność legalna), a fakt niezrealizowania
    zobowiązania. Ono jest odrębne od celu "umowy właściwej".

    > to sprzedajacy WIĄŻĄCO do niczego się nie zobowiązał,

    Ależ zobowiązął się - albo zawrze umowę, albo zwróci
    zadatek z bonusem :)

    > Moje pytanie dot. tego, czy zawarty dokument, spełniający wszystkie niezbedne
    > inne wymogi ustanowienia służebności, ale nie notarialny jest podobnie do tej
    > "twojej" nienotarialnej umowy przedwstepnej jednak jakoś ważny i tak i ona
    > pociąga za sobą skutki prawne?

    IMVHO tylko w zakresie zawartym wyżej.
    Poszkoowany niezawarciem umowy ma więc prawo żądać zwrotu uzasadnionych
    kosztów, które poniósł spodziewając się zawarcia umowy. UZASADNIONYCH...
    nie wiem co by tam dało się wliczyć.

    pzdr, Gotfryd