  • 11. Data: 2004-04-29 00:51:04
    Temat: Re: kontrola policji/oprogramowania
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcyś wrote:

    > Powodzenia - masz wiele do wpuszczania.
    > Drzwi puszczą.

    O, różni ludzie mogą mieć różne drzwi. Przypominają mi się drzwi Whoopi
    Goldberg w filmie "Włamywaczka" :)

    Cały dzień się 'dobijali' ;)

  • 12. Data: 2004-04-29 01:57:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sebol wrote:

    > przeszukanie następuje w trybie 219 par 1 a program komputerowy nie
    > jest "rzeczą". Do czasu uchwalenia poprawek w kpk co niedlugo nastąpi
    > nie ma podstaw prawnych

    Jest Art. 236a: "Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio do
    dysponenta i użytkownika systemu informatycznego w zakresie danych
    przechowywanych w tym systemie lub na nośniku znajdującym się w jego
    dyspozycji lub użytkowaniu, w tym korespondencji przesłanej pocztą
    elektroniczną."

    Jednak zwracając uwagę na sformułowanie "przechowywane dane" (nie
    nośnik, nie komputer, ale same dane) oraz biorąc pod uwagę Art. 227.
    "Przeszukanie lub zatrzymanie rzeczy powinno by dokonane zgodnie z
    celem tej czynności, z zachowaniem umiaru i poszanowania godności osób,
    których ta czynność dotyczy, oraz bez wyrządzania niepotrzebnych szkód
    i dolegliwości." czy czasem skonfiskowanie całego sprzętu lub całego
    nośnika nie jest w świetle powyższego nielegalne?

    Przeszukanie i ewentualne "zajęcie" powinno dotyczyć wyłącznie danych -
    a nie ich nośnika.

    Dobrze kombinuję, czy znowu zbyt normalną logikę stosuję do prawa? ;)

  • 13. Data: 2004-04-29 06:45:49
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Jeśli w komputerze masz wszystko w porządku, to prościej pozwolić
    > policjantom to przejrzeć. Robi się to pobieżnie, więc nikt raczej nie
    > będzie w stanie zapamiętać idei jakiś tam zabezpieczeń. Jeśli się czymś
    > takim zajmujesz faktycznie, to doskonale wiesz, że sam rzut oka na kod
    > programu nie wystarczy, by zapamiętać i zrozumieć ideę jego działania. A
    > dzięki temu zostawią Ci w spokoju komputer. Bo jeśli przekażą go
    > prokuratorowi to musisz się liczyć z kilkumiesięczną przerwą w dostępie do
    > niego.

    Co bedzie, jesli po parumiesiecznym zabraniu
    komputera, nic tam sie nie znajdzie? Czy
    mozna zadac jakies odszkodowanie?

    Czy po zabraniu komputera, nawet do prokuratora,
    uzytkownik moze odpowidac za to, jakie
    programy wgrano u prokuratora? Czy moze ponosic
    odpowiedzialnosc za komputer, do ktorego
    dostep mieli inni (prokurator, policja itp)?

    Czy zabranie komputera nie powinno byc poprzedzone
    oswiadczeniem policji,
    ze u klienta (goscia ktoremu zabrano komputer),
    w momencie zabierania komputera,
    nie znaleziono zadnego nielegalnego pliku?

    WOJSAL

  • 14. Data: 2004-04-29 06:47:56
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Marcyś" <m...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Jaki nakazik?
    > Może na Kazika?

    Czy nie powionien byc nakaz imienny?

    Czy wystarczy ze ktos jest policjantem softwarowym i
    moze wtedy wchodzic do kazdego mieszkania
    w celu zabrania dysku?

    WOJSAL

  • 15. Data: 2004-04-29 06:49:45
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "MX" <b...@e...com> napisał w wiadomości

    > Prawnikiem nie jestem ale jak robili ostatnio naloty (chyba w Katowicach -
    > jakis miesiac lub dwa temu - na prywatne mieszkania) to wchodzili bez
    nakazu
    > podobno mieli prawo bo policja moze interweniowac gdy istnieje podejrzenie
    > popelnienia przestepstwa w celu jego zapobiegnieciu...

    To policja moze wejsc wszedzie i zawsze? Bo
    przeciez wszedzie i zawsze moze ktos kogos
    zamordowac, pobic czy obrazic.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 16. Data: 2004-04-29 10:22:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Co bedzie, jesli po parumiesiecznym zabraniu
    > komputera, nic tam sie nie znajdzie? Czy
    > mozna zadac jakies odszkodowanie?

    W praktyce nie. To znaczy generalnie trzeba by udowodnić, że działanie
    organów ścigania było bezprawne. Wówczas by odszkodowanie przysługiwało
    oczywiście. Ale ponieważ z reguły jakaś tam podstawa prawna przeszukania
    istnieje, to odszkodowanie nie przysługuje. Podejrzewam, że między innymi
    z tego powodu nałożono obowiązek zatwierdzania przeszuka i zatrzymań
    przedmiotów nie wydanych dobrowolnie w zawitym terminie. W ten sposób już
    po 7-14 dniach wiadomo, czy przy czynności nie naruszono prawa, a w
    wypadku naruszenia można przeciwdziałać.

> [...]
    > programy wgrano u prokuratora? Czy moze ponosic
    > odpowiedzialnosc za komputer, do ktorego
    > dostep mieli inni (prokurator, policja itp)?

    To nie tak. Komputer w chwili zabrania odpowiednio się zabezpiecza.
    Odpowiednie zabezpieczenie, to nałożenie plomb z Twoim podpisem na
    wszystkie gniazda, którymi można coś wprowadzić do komputera. Do
    przejrzenia zawartości dysku wystarczy możliwość podłączenia monitora i
    klawiatury. Załóżmy jeszcze myszki. Przez te porty raczej nic nie
    zainstalujesz na komputerze, a przynajmniej ja nie słyszałem o takiej
    możliwości. W razie wątpliwości, że coś doinstalowano wystarczy sprawdzić
    owe plomby. Twój podpis stanowi gwarancję, że nic do doinstalowywano.

    > Czy zabranie komputera nie powinno byc poprzedzone
    > oswiadczeniem policji,
    > ze u klienta (goscia ktoremu zabrano komputer),
    > w momencie zabierania komputera,
    > nie znaleziono zadnego nielegalnego pliku?

    Wiesz, takie oświadczenie jest bez sensu. Zresztą jest generalna zasada,
    że w protokołach (szczególnie oględzin) nie pisze się, że czegoś tam nie
    ma. Samo pojęcie "nielegalnego pliku" jest zresztą dość kontrowersyjne.

    Jeśli komputer przejrzano na miejscu i stwierdzono, że nie ma tam nic, co
    mogło by stanowić dowód w sprawie, to po co go zabierać? Komputer zabiera
    się, gdy się coś znajdzie, albo gdy nie ma możliwości jego sprawdzenia na
    miejscu. Ten brak możliwości może wynikać z różnych przyczyn. Czasem
    czynność wykonuje policjant, który o komputerze wie tyle, że on lepiej
    działa, jeśli go podłączyć do prądu. Czasem rzecz poszukania ma taki
    charakter, że bez specjalistycznej wiedzy biegłego znaleźć to nie sposób.
    Czasem osoba obecna przy przeszukaniu oświadcza, że komputer zawiera jej
    prywatne osobiste dane i nie zezwala na przejrzenie. Wreszcie zdarza się,
    że nie ma kto podjąć decyzji, czy wolno przejrzeć, bo właściciela nie ma,
    a obecna przy przeszukaniu babcia spazmuje.

    Czasem komputer się zabiera również nie dla zawartych w nim danych, tylko
    dla niego samego. Na przykład w wypadku kradzieży, wyłudzenia przedmiotem
    przestępstwa może być on sam. Wówczas w ogóle często zawartość dysku się
    pomija, bo dla prowadzonego postępowania nie ma ona żadnego znaczenia.

  • 17. Data: 2004-04-29 11:27:27
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Tomasik wrote:
    > To nie tak. Komputer w chwili zabrania odpowiednio się zabezpiecza.
    > Odpowiednie zabezpieczenie, to nałożenie plomb z Twoim podpisem na
    > wszystkie gniazda, którymi można coś wprowadzić do komputera.

    Znaczy komputer z kartą wireless jest ładowany do ołowainej skrzyni i w
    niej plombowany? :>

> [...]
    > klawiatury. Załóżmy jeszcze myszki. Przez te porty raczej nic nie
    > zainstalujesz na komputerze, a przynajmniej ja nie słyszałem o takiej

    Żartujesz, prawda? Hint: jaki element komputera jest wykorzystywany do
    pisania programów?

    Zresztą, kto powiedział, że przez port klawiatury będzie podłączona
    zwyczajna klawiatura? Przecież nie musisz stukać w klawisze... inny
    komputer z odpowiednim modułem sprzętowym może to zasymulować i
    wprowadzać sobie spokojnie kolejne mniej czy bardziej nielegalne dane...
    a przez kilka miesięcy to ho, ho, ho i trochę tego wejdzie...

    > W razie wątpliwości, że coś doinstalowano wystarczy sprawdzić
    > owe plomby. Twój podpis stanowi gwarancję, że nic do doinstalowywano.

    Niestety - to bzdura.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 18. Data: 2004-04-29 12:13:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

    > Znaczy komputer z kartą wireless jest ładowany do ołowainej skrzyni i w
    > niej plombowany? :>

    A zwykłe kartonowe pudełko nie wystarczy? Fal radiowych nie zatrzyma
    pewnie, no ale próba wysłania czegokolwiek do wyłączonego komputera
    najprawdopodobniej zakończy się fiaskiem. Z laptopa mozna dla
    bezpieczeństwa wyjać baterię.

    > Żartujesz, prawda? Hint: jaki element komputera jest wykorzystywany do
    > pisania programów?

    Klawiatura. No ale nie bardzo sobie wyobrażam wprowadzenie z klawiatury
    kodu systemu operacyjnego WINDOW,S na przykład. Po za tym masz parwo
    zastzec swą obecnośc przy przeglądaniu komutera. Osobiścei Ci tego nie
    pozwolą zrobić, ale patrzyć możesz. Co więcej w razie wątpliwości można
    powołać biegłego.

> [...]
    > wprowadzać sobie spokojnie kolejne mniej czy bardziej nielegalne dane...
    > a przez kilka miesięcy to ho, ho, ho i trochę tego wejdzie...

    A od strony komputera - klienta nie bedzie potrzeba żadnego
    oprogramowania? No bo wydaje mi się, ze chyba tak. A tego raczej się nei
    da z kolei zainstalować bez dostepu do jakiegoś nośnika.

    > Niestety - to bzdura.

    Które to bzdura?

  • 19. Data: 2004-04-29 12:18:16
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > W praktyce nie. To znaczy generalnie trzeba by udowodnić, że działanie
    > organów ścigania było bezprawne.

    Brak nielegalnych plikow jest dowodem na nieuzasadnione
    zabranie sprzetu. Wine ponosi rekwirujacy sprzet
    (tzn. osoba podejmujaca taka decyzje). To czy dzialala
    w dobrej wierze czy nie - to juz jej problem.
    Ale szkoda jest i winny tez jest.

    > Wiesz, takie oświadczenie jest bez sensu. Zresztą jest generalna zasada,
    > że w protokołach (szczególnie oględzin) nie pisze się, że czegoś tam nie
    > ma.

    Czemu bez sensu? Sens ma - stwierdzenie faktu.
    Natomiast jest niewygodne dla policjanta.
    Ale to juz jego problem.
    Tym nie mniej problem znika jesli
    sprzet sie plombuje. Wowczas to oswiadczenie
    faktycznie wydaje sie zbedne (chyba).

    >Samo pojęcie "nielegalnego pliku" jest zresztą dość kontrowersyjne.

    Zdecydowanie TAK!
    Tylko ze cala ta heca z rewizjami komputera polega
    na znalezieniu nielegalnych plikow.
    Jak to pojecie jest zdefiniowane teraz ?

    > Jeśli komputer przejrzano na miejscu i stwierdzono, że nie ma tam nic, co
    > mogło by stanowić dowód w sprawie, to po co go zabierać?

    Normalnie - nie ma potrzeby.
    Ja pytam sie jednak na wypadek, gdyby policjant
    kierowal sie osobistymi zagrywkami. Policjant
    tez czlowiek i moze miec swoje fochy. Jak sie
    przed tym zabezpieczyc?

    I jeszcze jedno. Czy policjant taki musi powiadomic
    osobe, ze jest toczona jakas sprawa? Dac jakis
    dokument typu: "rewizja sprzetu w sprawie X,
    na polecenie Y" ?

    WOJSAL

  • 20. Data: 2004-04-29 12:41:49
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > pewnie, no ale próba wysłania czegokolwiek do wyłączonego komputera
    > najprawdopodobniej zakończy się fiaskiem. Z laptopa mozna dla

    Zmieniasz założenia... wcześniej pisałeś o zaplombowaniu wszystkich
    gniazd z wyjątkiem tych, które sa niezbędne do uruchomienia komputera -
    teraz piszesz o uniemożliwieniu włączenia komputera.

    > Klawiatura. No ale nie bardzo sobie wyobrażam wprowadzenie z klawiatury
    > kodu systemu operacyjnego WINDOW,S na przykład.

    Na rynku jest ciut więcej chronionych programów niż Windows.

    A, powiem więcej, często program może się znajdować legalnie na dysku
    komputera do czasu na przykład wprowadzenia kodu odbezpieczającego...
    wszelkie wersje shareware/trial. Tu juz nie ma problemu z użyciem
    klawiatury do postawienia zarzutu nielegalnego posiadania oprogramowania.

    > Po za tym masz parwo
    > zastzec swą obecnośc przy przeglądaniu komutera. Osobiścei Ci tego nie
    > pozwolą zrobić, ale patrzyć możesz. Co więcej w razie wątpliwości można
    > powołać biegłego.

    A to jest inna sprawa w tym wątku.

    > A od strony komputera - klienta nie bedzie potrzeba żadnego
    > oprogramowania? No bo wydaje mi się, ze chyba tak. A tego raczej się nei
    > da z kolei zainstalować bez dostepu do jakiegoś nośnika.

    Eeeee... najprostszy edytorek heksadecymalny wystarczy... pewnie
    znajdzie się gdzieś w standardzie wyposażenia przeciętnego systemu... A
    jak nie, to wystarczy jakikolwiek kompilator...

    > Które to bzdura?

    To, że podpis na plombach w omawianym kontekście stanowi gwarancję iż
    zawartość dysku nie została zmieniona w niepowołany sposób.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński