  • 21. Data: 2004-04-29 13:01:40
    Temat: Re: kontrola policji/oprogramowania
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Klawiatura. No ale nie bardzo sobie wyobrażam wprowadzenie z klawiatury
    > kodu systemu operacyjnego WINDOW,S na przykład. Po za tym masz parwo

    W ciągu paru miesięcy się da ;)

    No, chyba że i gniazdko zasilania jest zaplombowane - ale wtedy nic się
    nie sprawdzi...

    [ciach]

    > A od strony komputera - klienta nie bedzie potrzeba żadnego
    > oprogramowania? No bo wydaje mi się, ze chyba tak. A tego raczej się nei
    > da z kolei zainstalować bez dostepu do jakiegoś nośnika.

    Wystarczy dowolny edytor binarny. Nie pamiętam, czy w wingrozie/DOS coś
    takiego jest (mam linuxa od jakiegoś czasu ;) ) ale teoretycznie może być.

  • 22. Data: 2004-04-29 21:04:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Brak nielegalnych plikow jest dowodem na nieuzasadnione
    > zabranie sprzetu. Wine ponosi rekwirujacy sprzet
    > (tzn. osoba podejmujaca taka decyzje).

    Nie masz racji. To, czy zabranie sprzętu było uzasadnione, czy nie ocenia
    się względem informacji posiadanych w chwili podejmowania decyzji.

    > To czy dzialala
    > w dobrej wierze czy nie - to juz jej problem.
    > Ale szkoda jest i winny tez jest.

    Szkoda jakaś tam jest. Ale winnego nie ma. Wina w tym wypadku musi polegać
    na naruszeniu odpowiednich procedur.

    > Czemu bez sensu? Sens ma - stwierdzenie faktu.

    Jakiego faktu? że policjant nie znalazł? Ale to nie dowód, że tam tego nie
    ma. Może jest, tylko nie umiał?

    > Natomiast jest niewygodne dla policjanta.
    > Ale to juz jego problem.

    Czemu nie wygodne? No przecież jakaś podstawa zabrania sprzętu musi być.
    Piszesz tak, jakby policjanci latali po domach i dla grandy zatrzymywali
    sobie sprzęt. A tak się raczej nie dzieje i z reguły jednak nie trafiają
    do przypadkowych osób.

    > Tym nie mniej problem znika jesli
    > sprzet sie plombuje. Wowczas to oswiadczenie
    > faktycznie wydaje sie zbedne (chyba).

    > Zdecydowanie TAK!
    > Tylko ze cala ta heca z rewizjami komputera polega
    > na znalezieniu nielegalnych plikow.
    > Jak to pojecie jest zdefiniowane teraz ?

    A co to jest nielagalny plik?

    > Normalnie - nie ma potrzeby.
    > Ja pytam sie jednak na wypadek, gdyby policjant
    > kierowal sie osobistymi zagrywkami. Policjant
    > tez czlowiek i moze miec swoje fochy. Jak sie
    > przed tym zabezpieczyc?

    Jeśli to zrobi z tzw. głową, to się nie zabezpieczysz. No ale tu potrzeba
    fochów nie jednej osoby, a co najmniej kilku. Ktoś go musi tam wysłać i
    jeszcze dać ludzi do pomocy. Inny ktoś później to musi zatwierdzić. To już
    zaczyna się całe stado robić. Oczywiście takiego zbiegu okoliczności
    wykluczyć nie mogę, ale przyznasz, że współdziałanie co najmniej czterech
    osób w celu wyrządzenia Ci akurat nieprzyjemności wydaje się mało
    prawdopodobne.

    > I jeszcze jedno. Czy policjant taki musi powiadomic
    > osobe, ze jest toczona jakas sprawa? Dac jakis
    > dokument typu: "rewizja sprzetu w sprawie X,
    > na polecenie Y" ?

    Jeśli przeszukanie jest wykonywane na podstawie legitymacji służbowej lub
    nakazu kierownika jednostki, to wówczas pozostawia się pokwitowanie, a
    pocztą przychodzi postanowienie prokuratora w tej sprawie. Z tego
    postanowienia wynika o co chodzi. Jeśli natomiast mają nakaz prokuratora,
    to od razu z niego wynika wszystko. Co do zasady raczej osobę przed
    przeszukaniem oględnie informuje się ustnie o co chodzi.

  • 23. Data: 2004-04-29 22:02:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

    > Zmieniasz założenia... wcześniej pisałeś o zaplombowaniu wszystkich
    > gniazd z wyjątkiem tych, które sa niezbędne do uruchomienia komputera -
    > teraz piszesz o uniemożliwieniu włączenia komputera.

    Bo wczesniej pisałem o najczęściej spotykanych komputerach, które modemów
    radiowych nie posiadają. W wypadku modemu radiowego oczywiście
    zaplombowanie gniazd nie wystarczy.

    > Na rynku jest ciut więcej chronionych programów niż Windows.

    No pewnie. Rzuciłem przykładowo. Jak myślisz, ile chronionych programów
    jesteś w stanie wpisać z klawiatury bez możliwości dostępu do nośników?

    > A, powiem więcej, często program może się znajdować legalnie na dysku
    > komputera do czasu na przykład wprowadzenia kodu odbezpieczającego...
    > wszelkie wersje shareware/trial. Tu juz nie ma problemu z użyciem
    > klawiatury do postawienia zarzutu nielegalnego posiadania
    oprogramowania.

    Tak, oczywiście. Tylko że wówczas zostanie ślad w logach.

    > Eeeee... najprostszy edytorek heksadecymalny wystarczy... pewnie
    > znajdzie się gdzieś w standardzie wyposażenia przeciętnego systemu... A
    > jak nie, to wystarczy jakikolwiek kompilator...

    Trudno mi się odnieść. Aż tak zaawansowany nie jestem.

  • 24. Data: 2004-04-29 23:47:12
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 29. kwietnia 2004 12:22 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Robert Tomasik:

    > To nie tak. Komputer w chwili zabrania odpowiednio się zabezpiecza.
    > Odpowiednie zabezpieczenie, to nałożenie plomb z Twoim podpisem na
    > wszystkie gniazda, którymi można coś wprowadzić do komputera. Do
    > przejrzenia zawartości dysku wystarczy możliwość podłączenia monitora i
    > klawiatury. Załóżmy jeszcze myszki. Przez te porty raczej nic nie
    > zainstalujesz na komputerze, a przynajmniej ja nie słyszałem o takiej
    > możliwości. W razie wątpliwości, że coś doinstalowano wystarczy sprawdzić
    > owe plomby. Twój podpis stanowi gwarancję, że nic do doinstalowywano.

    To teoria czy praktyka? Bo ja z praktyki znam przedsiębiorstwo, które nabyło
    było kradziony sprzęt (kłaptopa i jakieś tam jeszcze urządzenia
    elektroniczne). Przybyli panowie z odpowiedniego organa ścigania i
    zarekwirowali kradziony sprzęt, do tego jeszcze zabrali twarde dyski
    (notabene nie wolne od warezu) z wszystkich komputerów. Same komputery
    pozostawili. Dyski oddali po pół roku stwierdzając, że co prawda same
    legalne rzeczy to tam się nie znajdują, ale w sumie im chodziło o kradzieże
    sprzętu i w tej sprawie nic nie znaleźli.

    Tyle, że oczywiście możesz mieć rację, gdyż w tym przypadku właśnie kontrola
    była nastawiona na inny aspekt sprawy i możliwe, że dlatego nie zabierali
    całości i nie plombowali, bo chodziło im może tylko o jakąś korespondencję
    z paserami albo cóś.

    Przykre jest natomiast to, że samo posiadanie warezu innego niż Zrzeszony i
    Opłacający BSA nie jest ścigane z urzędu :(

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 25. Data: 2004-04-29 23:49:22
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 29. kwietnia 2004 13:27 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Czarek Gorzeński:

    > Żartujesz, prawda? Hint: jaki element komputera jest wykorzystywany do
    > pisania programów?

    No tak, oczywiście. Wiadomo przecież, że panowie na policji sami sobie
    napiszą nielegalny program, którego potem u Ciebie ,,znajdą''.

    > Zresztą, kto powiedział, że przez port klawiatury będzie podłączona
    > zwyczajna klawiatura? Przecież nie musisz stukać w klawisze... inny
    > komputer z odpowiednim modułem sprzętowym może to zasymulować i
    > wprowadzać sobie spokojnie kolejne mniej czy bardziej nielegalne dane...
    > a przez kilka miesięcy to ho, ho, ho i trochę tego wejdzie...

    Aaaa... No tak. Cała policja nic nie robi, jak ma pochowane w szafkach
    urządzenia do wprowadzania nielegalnego oprogramowania przez klawiaturę.

  • 26. Data: 2004-04-30 01:53:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tristan Alder wrote:

    > Aaaa... No tak. Cała policja nic nie robi, jak ma pochowane w szafkach
    > urządzenia do wprowadzania nielegalnego oprogramowania przez klawiaturę.

    Wiesz, to tylko takie teoretyzowanie ;)

    TEORETYCZNIE jest to możliwe, co czyni problematycznym udowodnieniem
    poza wszelką wątpliwość, czy to, co znajdowało się na dysku po
    zarekwirowaniu przez funkcjonariuszy jest na pewno dokładnie tym, co się
    tam znajdowało wcześniej ;)

    Oczywiście otawrtą pozostaje kwestia, jak na taką linię obrony zareaguje
    sąd ;)

  • 27. Data: 2004-04-30 06:59:14
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

> [...]
    > Piszesz tak, jakby policjanci latali po domach i dla grandy zatrzymywali
    > sobie sprzęt. A tak się raczej nie dzieje i z reguły jednak nie trafiają

    Ja zastanawiam sie tu jak zabezpieczyc sie przed naduzyciem
    ze strony policjanta. Nie twierdze zas,
    ze kazdy policjant to jakis zlosliwiec, ale
    warto wiedziec jak abzepieczyc sie przed takimi
    sytuacjami.

    > A co to jest nielagalny plik?

    A czego szukaja policjanci od nielegalnego
    oprogramowania?
    Tak nawiasem: nie tylko programy moga byc
    nielegalne. Pojecie pliku jest pojeciem
    szerszym niz program.

    A pliki nielegalne to, te pliki ktore sa dowodem
    na posiadanie np. nielegalnego oprogramowania, nagran
    muzycznych, filmow itd.

    > Jeśli to zrobi z tzw. głową, to się nie zabezpieczysz. No ale tu potrzeba
    > fochów nie jednej osoby, a co najmniej kilku.

    Wystarcza fochy tylko jednej osoby - wysylajacej
    policjanta w celu przeszukania i zarekwirowania
    sprzetu z nielegalnymi plikami. Policjant
    moze byc gorliwy i dzialac w dobrej wierze.
    Mimo to osoba ktorej zabiera sie sprzet
    bedzie poszkodowana.
    I przed tym tez trzeba sie zabezpieczyc.
    Gdyby wszyscy funcjonariusze panstwowi dzialali
    bez zarzutu to swiat bylby piekniejszy. Prawda? ;)

    > Jeśli przeszukanie jest wykonywane na podstawie legitymacji służbowej lub
    > nakazu kierownika jednostki, to wówczas pozostawia się pokwitowanie, a
    > pocztą przychodzi postanowienie prokuratora w tej sprawie.

    Czyli w praktyce policjant moze wejsc do dowolnego
    mieszkania w celu szukania nielegalnych plikow.
    A potem albo przyjdzie postanowienie prokuratora
    (gdy cos znalazl) lub nie przyjdzie (gdy nic
    nie znalazl) ?!

> [...]
    > to od razu z niego wynika wszystko. Co do zasady raczej osobę przed
    > przeszukaniem oględnie informuje się ustnie o co chodzi.

    Ale ustnie to mozna wszystko powiedziec,
    a potem wszystkiego sie wyprzec. Czy to taki
    problem by policjant mial w garsci pismo
    od swojego przelozonego, ze dokonuje
    przeszukania w sprawie X u osoby Y?
    Przeciez tu bedzie wiele naduzyc. taki
    policjant staje sie nadczlowiekiem, ktory
    sam decyduje do ktorego mieszkania
    wejsc i kiedy.

    Nie boisz sie ze policjant wejdzie
    dzisiaj do Twojego mieszkania, przeszuka
    wstepnie Twoj komputer a potem
    zabierze do dokladnego sprawdzenia
    u siebie?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 28. Data: 2004-04-30 07:03:29
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Aaaa... No tak. Cała policja nic nie robi, jak ma pochowane w szafkach
    > urządzenia do wprowadzania nielegalnego oprogramowania przez klawiaturę.

    Tym niemniej istnieje mozliwosc wgrania nielegalnego
    programu komus, kto narazil sie policjantowi. Od
    takiego policjanta (ktory zalatwia osobiste
    porachunki) zalezy teraz czy komus postawi
    sie zarzut posiadania nielegalnych plikow czy nie.
    Istnieje taka mozliwosc czy nie?

    Jak ma sie bronic niewinny delikwent?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 29. Data: 2004-04-30 07:58:11
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c6stjk$316> >
    > A pliki nielegalne to, te pliki ktore sa dowodem
    > na posiadanie np. nielegalnego oprogramowania, nagran
    > muzycznych, filmow itd.

    Nieprawda. Plik *.doc nie jest nielegalny, choć _może_ być uznany za dowód
    posiadania Office'a. A przecież nikt nie zabroni mieć takiego pliku, jeżeli
    nie ma się office'a
    TomekS

  • 30. Data: 2004-04-30 08:56:52
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "TomekS" <t...@d...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Nieprawda. Plik *.doc nie jest nielegalny, choć _może_ być uznany za dowód
    > posiadania Office'a. A przecież nikt nie zabroni mieć takiego pliku,

    Plik *.doc mozna sobie stworzyc na wiele sposobow
    (rowniez programami na licencji GNU).
    I oczywiscie posiadanie takiego pliku przestepstwem
    nie jest. Istotna zas moze byc zawartosc tego pliku.
    Np. jesli sa tam cudze dane osobowe - to juz moze
    byc problem.

    A pliki mp3? A filmy?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl