  • 1. Data: 2003-09-29 18:55:02
    Temat: internet +czytanie korespondencji
    Od: "Magik" <w...@i...pl>

    witam szanowne grono grupowiczów.

    piszę tu pierwszy raz (więc prosze nie bijcie ;)
    mam taka dość dziwną sprawę mianowicie administrator sieci mojej
    przyjaciółki podobno rozsyła swoim użtkowniikom "wirusy" dzięki który może
    przeglądac ich rozmowy np. przez gadu-gadu (komunikator internetowy) ,
    przegladac ich korespondencję itp. Niestety na razie nie mam namacalnych
    dowodów ale myśle ze takowe niedługo uda mi się uzyskać. (zna niektóre fakty
    których znac jako osoba obca nie może).
    mam do was takie pytanko czy takie zachowanie jest wykroczeniem/
    przestępstwen (myśle że tak) jeśli tak to jakie "paragrafy" łamie - chcę go
    postraszyć i co za to grozi (za czytanie prywatnej korespondencji). Czy
    celowe rozsyłanie wirusów tego typu też jest w pewnum sensie
    przestępstwem???

    z góry dziekuje za odpowiedż
    pozdrawiam - magik

  • 2. Data: 2003-09-29 21:23:13
    Temat: Re: internet +czytanie korespondencji
    Od: MARR <m...@a...waw.pll>

    W dniu Mon, 29 Sep 2003 20:55:02 +0200, niejaki "Magik"
    <w...@i...pl> popełnił był na grupie następujące słowa:

    >(zna niektóre fakty
    >których znac jako osoba obca nie może).

    A jak masz mu zamiar udowodnic, że zna te fakty?

    MARR

  • 3. Data: 2003-09-30 12:03:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A jak masz mu zamiar udowodnic, że zna te fakty?

    Moim zdaniem to nieistotne dla sprawy. Choćby nawet to udowodnił, to i tak
    do udowodnienia czytania cudzej korespodaencji daleko. Trzeba by znaleźć
    tego konia trojańskiego w jej komputerze i procesosowo udokumentować, że
    przesyła on treść maili do administratora. Przy czym nie znam się na tym
    dokładnie, ale o ile się nie mylę, to administrator sieci ma możliwość
    techniczną podejrzenia maili do każdego w sieci, więc chyba nie ma
    potrzeby instalowania konia trojańskiego. W wypadku GG widziałem gdzieś w
    sieci program pozwalający podglądanie rozmów innych osób jeszcze na
    serwerze, z tym że nie próbowałem go używać. Program antywirusowy
    twierdzi, że w tym programie jest wirus.

    Rozwiązaniem jest szyfrowanie poczty, choćby poczciwym PGP i sprawa się
    rozwiąże sama.

  • 4. Data: 2003-09-30 12:52:24
    Od: "Tom" <...@f...pl>

> [...]
    > postraszyć i co za to grozi (za czytanie prywatnej korespondencji). Czy
    > celowe rozsyłanie wirusów tego typu też jest w pewnum sensie
    Jesteś pewien że rozsyła wirusy? Podejrzewam raczej, że snifuje
    ("podsłuchuje" sieć) Cięzko jest coś takiegi wykryć.
    W każdym razie masz przepis kodeksu karnegi którego szukasz:

    Art. 267. § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu
    służącego do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne,
    magnetyczne albo inne szczególne jej zabezpieczenie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie
    jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym,
    wizualnym albo innym urządzeniem specjalnym.
    § 3. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w §
    1 lub 2 ujawnia innej osobie.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    burenezo

  • 5. Data: 2003-09-30 18:05:24
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Tom ...@f...pl wiadomości
    blbua9$n71$...@a...news.tpi.pl powiedział, że:

> [...]
    > której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem
    > podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem specjalnym.

    Mam wątpliwość, czy przepis ten da się zastosować, a to dlatego, że z jednej
    strony ustawodawca w 1997 r. znów "nie nadążył" za rozwojem techniki, z
    drugiej - znów był zbyt kazuistyczny. Przepis wyraźnie penalizuje
    "podłączenie do przewodu" albo "przełamanie elektronicznego zabezpieczenia"
    jak też "posłużenie się urządzeniem" a w takim przypadku - jeśli jest to
    sniffer, a gg czy poczta nie jest zabezpieczona - chyba nie dochodzi do
    popełnienia określonego powyżej czynu.

    --
    Olgierd
    "Znajdzie się pała na dupę Bzdurygała"

  • 6. Data: 2003-09-30 18:46:09
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > jak też "posłużenie się urządzeniem" a w takim przypadku - jeśli jest to
    > sniffer, a gg czy poczta nie jest zabezpieczona - chyba nie dochodzi do
    IMO §2 przepisu jednak pasuje do sniffingu.
    Przepis nie wymaga on aby informacja była w sposób szczególny zabezpieczana.
    Nie trzeba tutaj przełamywać zabezpieczeń żeby przepis miał zastosowanie.

    burenezo