  • 51. Data: 2012-03-26 12:28:59
    Temat: Re: e-sąd jest do d*
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-26 12:14, Kamil pisze:

    > Wiecie ktoś, może Ty Liwiusz, ile trwa zmiana statusu do uprawomocnienia
    > się wydanego NZ, przy założeniu że dłużnik nie złożył sprzeciwu?

    Ponad miesiąc od odebrania, nieraz kilka miesięcy.

    Moja "ulubiona" sprawa:

    Pozew złożony w kwietniu.
    Nakaz wydany w maju.
    Odebrany na poczcie przez pozwanego, złożony jego podpis.

    Sąd odmawia uznania za doręczony, ponieważ nie wskazano adnotacji kim
    jest odbiorca przesyłki.

    Kolejne doręczenie w lipcu.

    Powód odmowy uznania ten sam - brak adnotacji kim jest odbiorca przesyłki.

    Kolejne doręczenie - w sierpniu. Listonosz wypisywał już zwrotkę jako
    "pozostawioną w urzędzie pocztowym", ale pewnie w tej chwili otworzyła
    drzwi matka i podpisała odbiór jako dorosły domownik. Listonosz skreślił
    zatem informacje o pozostawieniu awiza.

    Na nic to się zdało. Według sądu "przesyłkę
    awizowaną w pocztowej placówce oddawczej wydano innej osobie niż adresat"

    Kolejny list we wrześniu. Tym razem doręczony z powodu dwukrotnej awizacji.

    Klauzula nadana w listopadzie.

    > A jak złożył sprzeciw - to ile może trwać "zmiana statusu" tego NZ?

    > Poniżej polemizowaliście o terminach naliczania odsetek.
    > Moim zdaniem, jest to łopatologicznie opisane w przykładach na ich stronie.
    > W każdym razie, ja tak złożyłem pozew i NZ został wydany.
    > Naprawdę, odsetki to banalnie prosta sprawa.

    Złóż odsetki od kwoty wyższej niż wartość przedmiotu sporu, to się
    zdziwisz "możliwościami systemu informatycznego" e-sądu.

    --
    Liwiusz

  • 52. Data: 2012-03-26 13:42:23
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Mon, 26 Mar 2012 12:28:59 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Ponad miesiąc od odebrania,

    Ale ja nie widzę w "sprawie" by cokolwiek było wysłane, kiedy było wysłane
    do dłużnika, czy odebrał, czy nie odebrał... :((
    Widzę tylko NZ i jego datę wystawienia, oraz datę doręczenia ..do mnie :/

    > Moja "ulubiona" sprawa:
    >
    > Pozew złożony w kwietniu.
    > Nakaz wydany w maju.
    > [...]
    > Klauzula nadana w listopadzie.

    To powiem Ci że ja w chwili obecnej tylko odrobinę któcej "czekam" :/

    > Złóż odsetki od kwoty wyższej niż wartość przedmiotu sporu, to się
    > zdziwisz "możliwościami systemu informatycznego" e-sądu.

    Hmm...jakby do takiej sytuacji mogło dojść?
    Odsetki umowne?
    Ale był tu wątek o jakichs odsetkach i wyszło że zapisy w umowach o np.
    odsetkach 1% dziennie są ... nieważne. Stosuje się wówczas odsetki
    ustawowe.
    Więc nie ma możliwości by odsetki przewyższyły należność główną...hmmm

  • 53. Data: 2012-03-26 13:50:15
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 26.03.2012 13:42, Kamil pisze:

> [...]
    > ustawowe.
    > Więc nie ma możliwości by odsetki przewyższyły należność główną...hmmm

    Jeżeli max dozwolony to ~25%, to już w 4 lata masz tyle odsetek ile
    należności głównej.

    p. m.

  • 54. Data: 2012-03-26 14:46:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-26 13:42, Kamil pisze:

    > Ale ja nie widzę w "sprawie" by cokolwiek było wysłane, kiedy było wysłane
    > do dłużnika, czy odebrał, czy nie odebrał... :((
    > Widzę tylko NZ i jego datę wystawienia, oraz datę doręczenia ..do mnie :/

    To znaczy, że sąd jeszcze nie ma zwrotki z poczty.

    > Hmm...jakby do takiej sytuacji mogło dojść?
    > Odsetki umowne?
    [...]
    > Więc nie ma możliwości by odsetki przewyższyły należność główną...hmmm

    Odsetki od kwot spłaconych przed wytoczeniem powództwa.

    --
    Liwiusz

  • 55. Data: 2012-03-26 14:47:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-26 13:50, m pisze:

    > Jeżeli max dozwolony to ~25%, to już w 4 lata masz tyle odsetek ile
    > należności głównej.

    To nie chodzi o to, że odsetki przekraczają należność główną, tylko że
    dochodzimy kwoty 100zł, a odsetek za pewien okres od kwoty 10000zł.

    --
    Liwiusz

  • 56. Data: 2012-03-26 19:32:22
    Od: Mateusz <s...@w...pl>

    Moje ulubione postanowienie:

    Wobec stwierdzonego braku podstaw do wydania nakazu zapłaty przekazać
    rozpoznanie sprawy do Sądu Rejonowego w XXXXXXXXXXXXXX.

    U Z A S A D N I E N I E

    W dniu 21/07/2011 roku powód XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX złożył do Sądu
    Rejonowego Lublin - Zachód w Lublinie pozew w elektronicznym
    postępowaniu upominawczym.
    Sąd stwierdził brak podstaw do wydania nakazu zapłaty. Powód domaga
    się zasądzenia od pozwanej na swoją rzecz kwoty XXXXX zł wraz z
    odsetkami ustawowymi od dnia 16 sierpnia 2010 roku.
    Zauważyć należy, iż termin płatności faktury VAT nr 75/08/2010 określono
    na 14 dni. Ostatnim dniem, w którym pozwana mogła dokonać zatem zapłaty był
    dzień 15 sierpnia 2010 roku. Stosownie do przepisu art. 1 pkt 1 lit i)
    ustawy z dnia 18 stycznia 1951 roku o dniach wolnych od pracy (Dz. U. Nr 4
    poz. 28 ze zm.) dniem wolnym od pracy jest 15 sierpnia - Wniebowzięcie
    Najświętszej Maryi Panny. Zgodnie zaś z art.115 k.c. jeżeli koniec
    terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za
    wolny od pracy, termin upływa dnia następnego. W tym stanie rzeczy
    stwierdzić należy, iż termin płatności uległ przesunięciu na dzień
    16 sierpnia 2010 roku, zatem odsetek za opóźnienie powód mógłby domagać
    się najwcześniej od dnia 17 sierpnia 2010 roku. Dlatego też na podstawie
    art. 505 [33] § 1 k.p.c. przekazuje sprawę do rozpoznania sądowi
    właściwości ogólnej pozwanego.
    Z tych powodów orzeczono jak na wstępie.

    <LUBIE TO>

    Mateusz

  • 57. Data: 2012-03-26 20:00:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-26 19:32, Mateusz pisze:
    > Z tych powodów orzeczono jak na wstępie.

    No, zakładając, że słuszna jest zasada, że odsetek żąda się od dnia
    następnego, to esąd ma rację.

    --
    Liwiusz

  • 58. Data: 2012-03-27 09:06:08
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-03-26 12:17, Liwiusz pisze:
    > Czyli nie masz nic. "Wysoki sądzie, Liwiusz pożyczył ode mnie 500zł".
    > Wygrasz tylko wówczas, jeśli Liwiusz powie "tak, pożyczyłem".
    No są jeszcze jacyś świadkowie, ale niestety może się okazać, że mają
    "słabą pamięć" :-> Nie ulega wątpliwości, że robota została zrobiona.
    Próbowałbym wykazać, że są to prace porównywalne do wykonanych,
    zafakturowanych i zapłaconych wcześniej, bo w sumie wszystkie prace
    robione dla tego człowieka były podobne - występowały drobne różnice
    wynikające z kosztów dojazdu itp.

    > Jak chcesz przeprowadzić taki dowód i co nim wykazać?
    Czy zaksięgowanie faktury jako koszt nie wiąże się z uznaniem jej za
    koszt, który należałoby ponieść? :-)

    > Myślisz, że jak składasz pozew, to sąd sobie wpierw patrzy "a, zobaczymy
    > co tam pół roku temu Maciek za pozew składał"?
    Nie o to mi chodzi. Przykładowo w jednym pozwie występuję o zapłatę
    kwoty wynikającej z kilku faktur. Sąd uznaje, że powiedzmy połowa
    faktur, nie jest wystarczająco "mocna" dowodowo (np. brak umów
    pisemnych). Czy wyda nakaz zapłaty do połowy "udowodnionych" faktur, czy
    odrzuci cały pozew?

    Maciek

  • 59. Data: 2012-03-27 09:48:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-27 09:06, Maciek pisze:
    > Czy zaksięgowanie faktury jako koszt nie wiąże się z uznaniem jej za
    > koszt, który należałoby ponieść? :-)

    Przede wszystkim pytałem, jak chcesz udowodnić, że faktura została
    zaksięgowana.

    A co do samego zaksięgowania: dostałem, dałem księgowej automatycznie,
    zaksięgowała, teraz widzę, że niesłusznie, Wysoki Sądzie.

> [...]
    > faktur, nie jest wystarczająco "mocna" dowodowo (np. brak umów
    > pisemnych). Czy wyda nakaz zapłaty do połowy "udowodnionych" faktur, czy

    E-sąd? Przekaże cały pozew do marmurka, bo wydanie nakazu zapłaty
    zgodnie ze złożonym pozwem nie będzie możliwe.

    Podobnie marmurek, nie wyda "nakazu częściowego", tylko skieruje na
    rozprawę.

    --
    Liwiusz

  • 60. Data: 2012-03-27 09:53:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-27 09:06, Maciek pisze:
    > (np. brak umów
    > pisemnych)

    Dodam jednak, że brak umów pisemnych nie powinien być przeszkodą w
    wydaniu nakazu zapłaty.

    Nakaz zapłaty nie będzie wydany, jeśli z opisu pozwu wynika, że
    roszczenie jest bezzasadne.

    Na przykład jeśli napiszesz: Razem ze szwagrem, z którym prowadzimy
    firmę budowlaną, wybudowaliśmy pozwanemu dom, umówiliśmy się na kwotę 1
    mln zł, ale chcemy 5 mln zł, bo szwagier się rozchorował i musiałem
    pracować za dwóch, stąd nadgodziny, to n.z. wydany nie będzie, bowiem z
    przedstawionych okoliczności nie wynika zasadność roszczenia.

    Jeśli natomiast napiszesz: Razem ze szwagrem, z którym prowadzimy firmę
    budowlaną, wybudowaliśmy pozwanemu dom i umówiliśmy się ustnie na
    zapłatę kwoty 5 mln zł i tu jest faktura, to zasadniczo nie ma przeszkód
    do wydania nakazu, bowiem z przedstawionych okoliczności nie wynika, aby
    roszczenie było niezasadne.

    --
    Liwiusz