  • 1. Data: 2003-12-19 12:59:33
    Temat: czytanie prywatnej korespondencji przez szefa
    Od: <a...@w...pl>

    Witam, potrzebuje opinii, porady...

    Zostalem zwolniony za ciezkie naruszenie przepisow z art 52 gdyz moj
    pracodawca przeczytal moje e-mail'e znajdujace sie na firmowym laptopie...
    E-maila zawieraly tresci dotyczace objecia nowej pracy, wyceny wykonania
    uslug celem zatrudnienia, wysylane zyciorysy do innych firm oraz rozne inne
    prywatne wiadomosci z okresu ok 1 miesieca...
    Na tej podstawie zarzucono mi nie dotrzymanie tajemnicy, zlamanie zakazu
    konkurencji, dowodami sa te wlasnie e-maila.
    Wszystkie konta e-mail z prywtna poczta byly kontami prywatnymi, nie
    firmowymi.
    Dodam ze konta prywatne mialem skonfigurowane do odbioru, gdyz czasem moj
    pracodawca kazal podszywac sie pod kogos i wyciagac informacje od innych
    firm, glownie wyceny. Mysle ze koledzy z firmy potwierdza ten fakt...

    1) Czy moge odwolac sie do sadu pracy podwazajac fakt czytania prywatnej
    korespondencji w firmowym laptopie?
    2) Czy nie jest to naruszenie prywatnej korespondencji?

    Wiem ze to sprawa drazliwa i byla juz tu dyskusja na ten temat ale po
    pierwsze to nie konto firmowe, tylko prywatne , po drugie pracodawca
    "wykorzystwal" moje konto prywtane wiedzac ze posiadam je na komputerze do
    celow firmowych.
    Czy jest jakakolwiek szansa podwazenia informacji ktore nabyl ta droga?
    Zastanawiam sie czy ma sens placic prawnikowi 400zl za rozpoczecie odwolania
    w Sadzie Pracy...

    dziekuje za opinie
    arsson

  • 2. Data: 2003-12-19 13:05:16
    Od: "BartekB" <nie.mam.adresu. na@wp.pl>

    Użytkownik wrote:
    > 1) Czy moge odwolac sie do sadu pracy podwazajac fakt czytania
    > prywatnej korespondencji w firmowym laptopie?

    A jakie jest glowne przeznaczenie firmowego laptopa?? Prywatna
    korespondencja chyba sie w tym nie miesci, niestety...
    pzdr.
    B.

    --
    Bartek 'BeBe' Bednarski

  • 3. Data: 2003-12-19 13:36:04
    Od: w...@p...onet.pl

    > A jakie jest glowne przeznaczenie firmowego laptopa??

    a jakie to ma znaczenie do ochrony tajemnicy komunkowania się ?

    Poza wszystkim każda korespondencja ma "dwie strony" prawda? Ja nie wnikam kto
    jest właścicielem serwera na którym umieszczona jest poczta. Nikt poza
    odbiorcąnie ma prawa jej czytać i tyle.

    Art. 267. par 1. kk - Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu służącego
    do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne albo
    inne szczególne jej zabezpieczenie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat
    2.
    par 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    Więc jeżeli informacja była w jakiś sposób zabezpieczona (szyfrem, hasłem) i
    pracodawca złamał to zabezpieczenie to ja bym poszedł i zgłosił na Policji..
    albo negocjował z pracodawcą, masz argument.

    Paweł

  • 4. Data: 2003-12-19 13:55:35
    Od: <a...@w...pl>

> [...]
    Policji..
    > albo negocjował z pracodawcą, masz argument.

    nie wiem czy zlamal, pracodawca przeczytal folder ELEMENTY WYSLANE a windows
    wlaczal sie wprwdzie z opcja hasla ale spokojnie mozna dac ESC i wchodzi
    dalej...
    czy nie jest zadnym argumentem tlumaczacym posiadanie prywatnych kont, jelsi
    pracodawca korzystal posrednio z nich? tzn kazal mi sie podac za inna firme
    i uzyskac cene konkurencji?
    arrson

  • 5. Data: 2003-12-19 13:55:51
    Od: <a...@w...pl>

  • 6. Data: 2003-12-19 14:31:54
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik w...@p...onet.pl napisał:

    > Art. 267. par 1. kk - Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    > przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo,

    khem,
    a możę spróbowac wyjaśnienia, że podjęcie pewnych czynności
    (włączenie programu pocztowego, kliknięcie na elementy wysłane itd),
    to jest coś podobnego do otwarcia zamkniętego pisma?

    e, chyba za daleko się posuwam

  • 7. Data: 2003-12-19 14:49:24
    Od: "dj.macko" <d...@a...WYTNIJTOcc.pl>

    Użytkownik <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam, potrzebuje opinii, porady...
    >
    > Zostalem zwolniony za ciezkie naruszenie przepisow z art 52 gdyz moj
    > pracodawca przeczytal moje e-mail'e znajdujace sie na firmowym laptopie...

    Witam,
    Mysle ze pracowac w tej firmie i tak juz nie bedziesz

    1. zgloszenie na policje wg co napisala walia78@....
    2. odwolanie do sadu pracy nic nie kosztuje nie musisz wynajmowac prawnika
    zobaczysz co z tego wyjdzie (punkt 1 i 2)

    tak apropo jak mozna takie dane w dodatku NIEZABEZPIECZONE zostawiac w
    miejscu gdzie twoj szef ma dostep !!!
    a decyzji szefa sie nie dziwie skoro dowiedzial sie co wyprawiasz :)

    p.s. nie powolywal bym sie na to ze szef prosil cie abys podal sie za kogos
    innego
    bo jakie to ma znaczenie dla tej sprawy ???
    m.

  • 8. Data: 2003-12-19 14:56:07
    Od: <a...@w...pl>

> [...]
    > miejscu gdzie twoj szef ma dostep !!!
    > a decyzji szefa sie nie dziwie skoro dowiedzial sie co wyprawiasz :)

    glupota , wiem...

    > p.s. nie powolywal bym sie na to ze szef prosil cie abys podal sie za
    kogos
    > innego
    > bo jakie to ma znaczenie dla tej sprawy ???

    takie, ze uzasadnia posiadanie prywatnych kont pocztowych w laptopie
    firmowym
    arrson

  • 9. Data: 2003-12-19 19:27:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 1) Czy moge odwolac sie do sadu pracy podwazajac fakt czytania prywatnej
    > korespondencji w firmowym laptopie?

    To żaden argument. W Polskim prawie nawet nielegalnie zdobyty dowód jest
    dowodem. Natomiast możesz ewentualnie dowodzić, że pracodawca nie poniósł
    z tytułu wykorzystania służbowego laptopa żadnych strat, bo maile
    redagowałeś po pracy i na tej podstawie dążyć do obalenia teorii o ciężkim
    naruszeniu obowiązków służbowych. No chyba, że tam w tych mailach
    faktycznie wysyłałeś jakieś tajemnice firmowe.

    > 2) Czy nie jest to naruszenie prywatnej korespondencji?

    Moim zdaniem nie. Tak samo, jak przełożony nie narusza tajemnicy
    korespondencji, gdy otwiera pismo skierowane do Ciebie jako do pracownika.
    Pracodawca przeglądając służbowy laptop miał prawo być przekonany, że
    znajdzie tam tylko służbową korespondencję. I ciężko mu będzie udowodnić,
    że umyślnie chciał przeczytać prywatną, a to byłby warunek na pociągnięcie
    go do odpowiedzialności karnej.

    Po za tym pozostawienie niezabezpieczonej wiadomości prywatnej na
    służbowym laptopie, to podobnie jakbyś te materiały wydrukowane zostawił
    leżące na wierzchu na biurku i potem miał pretensje, że ktoś przez
    przypadek przeczytał. Powołany przez Walię78 przepis jest jak najbardziej
    adekwatny, tylko że wymaga udowodnienia celowości działania. A zatem
    ewentualny sprawca musi chcieć, albo przynajmniej dopuszczać taką
    możliwość, że włamuje się do konta pocztowego zawierającego prywatną
    korespondencję.

  • 10. Data: 2003-12-19 20:43:11
    Od: Artur <a...@r...net>

    Podkreslam, nie jestem prawnikiem, ale moim zdaniem nie posuwasz sie za
    daleko.
    Z tego co przeczytalem, wynika, iz korespondencja nie byla prowadzona z
    adresu firmowego (nie wiadomo czy przy uzyciu łącz firmy), zas na pewno
    przy uzyciu sprzetu firmowego.
    Jednak w dalszym ciagu nie daje to nikomu (w tym pracodawcy) prawa do
    czytania cudzej poczty.
    Tym samym Walia78 ma racje, gdyz pracodawca zlamal ow paragraf, co
    skutkowac powinno odpowiednim oskarzeniem.

    Nie wiem zas czy w regulaminie zakladu pracy bylo wpisane co
    pracownikowi wolno robic (albo czego nie wolno) na infrastrukturze
    informatycznej firmy, a to moze miec kluczowe znaczenie dla sprawy.

    A.