  • 1. Data: 2013-08-17 22:43:53
    Temat: brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    Witam

    Było o tym pewnie nie raz ale przekopałem sporo tematów i nie widzę żadnych
    konkretów. Z tego
    co zauważyłem to warunki gwarancji mają być przedstawione w formie pisemnej.
    Niby sytuacja prosta:
    ma być gwarancja, coś takiego jak "gwarancja na podstawie paragonu" jest
    niedopuszczalne. I czemu
    w praktyce tak nie jest ? Ide do reala i oczywiście jak zwykle: gwarancja 24
    miesiące na podstawie paragonu,
    nie ma żadnego dokumentu który by to potwierdzał. A jak za tydzień przyjdę
    to może się okazać, że to nie
    chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

    Czy coś się z tym da zrobić ? Gdzieś to zgłaszać ? Jest jakakolwiek
    instutucja która jest w stanie cokolwiek
    zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym pogodzić ?

  • 2. Data: 2013-08-18 00:38:25
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "ww" <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > instutucja która jest w stanie cokolwiek
    > zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym pogodzić ?

    Nic. Gwarancja jest DOBROWOLNYM oświadczeniem woli gwaranta.
    Jeśłi "na paragon" to lepiej od razu założyć, że nie ma gwarancji i trzeba
    się bujać z "niezgodnością z umową", chyba że sprzedawca sam się podłoży.

  • 3. Data: 2013-08-18 12:47:11
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    > Nic. Gwarancja jest DOBROWOLNYM oświadczeniem woli gwaranta.
    > Jeśłi "na paragon" to lepiej od razu założyć, że nie ma gwarancji i trzeba
    > się bujać z "niezgodnością z umową", chyba że sprzedawca sam się podłoży.

    Dobrowolność udzielenia gwarancji a dobrowolność potwierdzenia jej na piśmie
    to 2 różne sprawy !

    Czyli jak zwykle są przepisy które sprzedawcy mają w dupie a ja mogę
    najwyżej u nich
    nie kupować ?

  • 4. Data: 2013-08-18 15:14:08
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "ww" <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > to 2 różne sprawy !
    >
    > Czyli jak zwykle są przepisy które sprzedawcy mają w dupie a ja mogę najwyżej u

    Niekoniecznie sprzedawcy. Z reguły gwarancji nie udziela sprzedawca, a
    producent, importer, dystrybutor czy jeszcze ktoś inny.
    Sprzedawcy bycie gwarantem się najczęściej nie opłaca, bo i tak ma miecz
    nad głową w formie zapisów kodeksowych.

  • 5. Data: 2013-08-18 15:44:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ww wrote:
> [...]
    > instutucja która jest w stanie cokolwiek
    > zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym

    ja być najpierw sprawdził...

    w dużych sieciach handlowych zwykle nie robia problemów z brakiem papierka.

  • 6. Data: 2013-08-18 18:48:23
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    > ja być najpierw sprawdził...
    >
    > w dużych sieciach handlowych zwykle nie robia problemów z brakiem
    > papierka.

    Nie chodzi o to czy robią problem. Akurat te sklepy może i nie robią bo
    pewnie
    straty i tak przerzucają na dostawców.

  • 7. Data: 2013-08-18 19:01:59
    Od: "ww" <w...@o...pl>

    > Niekoniecznie sprzedawcy. Z reguły gwarancji nie udziela sprzedawca, a
    > producent, importer, dystrybutor czy jeszcze ktoś inny.

    Z reguły to ja słyszę "udzielamy gwarancji" (nie producent, MY UDZIELAMY!).
    A jeśli udziela
    producent to też kartę gwarancyjną powinien dołączyć i zadbać o jej
    prawidłowe wypełnienie
    (np data zakupu).

    Nawiasem mówiąc jeśli kupuje towar w sklepie to jakim cudem może wiązać mnie
    potem jakaś
    umowa dotycząca gwarancji z producentem ? Czy sklep reklamując i sprzedając
    towar jako objęty
    jakimś tam okresem gwarancyjnym może całkowicie odciać się od
    odpowiedzialności za
    wykonanie tej gwarancji ? To jest coś na zasadzie: na ten sprzęt jest milion
    lat gwarancji ale jak się
    zepsuje to proszę z pretensjami do innego sklepu

  • 8. Data: 2013-08-18 22:11:28
    Od: Adrian <b...@b...brak>

    Pozwólcie że się podczepię.

    Zawsze robię ksero paragonów. Czy jest ono dowodem do ewentualnej
    gwarancji gdy paragon wyblaknie?

    Jeszcze jedno pytanie. Czasami zdarzy mnie się sprzedać rzecz która jest
    jeszcze na gwarancji innej osobie. Co w przypadku, gdy przedmiot ulegnie
    awarii wówczas nowy nabywca może reklamować przedmiot jak na dowodzie
    zakupu są moje dane?

  • 9. Data: 2013-08-18 22:45:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ww wrote:

> [...]
    > milion lat gwarancji ale jak się
    > zepsuje to proszę z pretensjami do innego sklepu

    przy zakupie konsumenckim obligatoryjną odpwoedzialnością jest
    odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową.

    Gwarancja jest opcjonalna, zwykle udziela jej producent, wydając zwykle
    odpwiedzni dokuemnt który winien zostać wypełniony u sprzedawcy w chwili
    sprzedaży, zwykle jest wypełniany w chwili reaklamacji:)

    Sprzedawca ma obowiązek (chyab nie jestem pewien) na żadanie klienta
    pośredniczyć w naprawie gwarancyjnej, przyjmując zepsuty sprzet i odsyłając
    go do serwisu autoryzowanego przez producenta, zwykle tez można zepsuty
    sprzet przekazać bezpośrdnio do serwisu pomijajać sprzedawcę.

    Pośrednictwo sprzedawcy zwykle przedłuża czas naprawy. Bo psrzedawca musi to
    wysłać a potem odebrac z serwisu, a nie jest zobligowany do uczenienia tego
    natychmiast. Może np wysyłac i odbierać raz w tygodniu.
    Przy przyjeciu poinformuje nas że deklarowny czas naprwy z karty
    gwarancyjnej przedłuży sie o czas jego obsługi.

  • 10. Data: 2013-08-18 22:52:55
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2013-08-18 22:11, Adrian pisze:
    > Zawsze robię ksero paragonów. Czy jest ono dowodem do ewentualnej
    > gwarancji gdy paragon wyblaknie?

    Oczywiście. Ty masz mieć dowód zakupu. To może być równie dobrze wyciąg
    z konta. Jeśli ktoś stawia opór to zawsze może sprawdzić ten paragon ze
    swoją kopią (zdaje się 5 lat ma obowiązek trzymać, ale nie dam głowy)

> [...]
    > jeszcze na gwarancji innej osobie. Co w przypadku, gdy przedmiot ulegnie
    > awarii wówczas nowy nabywca może reklamować przedmiot jak na dowodzie

    Gwarancja jest na przedmiot, a nie na kupującego. Przecież nawet nie
    musiałeś go sprzedawać, wystarczy, że dostałeś coś w prezencie.
    Oczywiście może się zdarzyć nieuczciwy sprzedawca, ale myślę, że skarga
    do ukoik by go szybko naprostowała.

    Marcin