  • 1. Data: 2013-08-18 10:09:59
    Temat: akt poświadczenia dziedziczenia gdy spadkobiercy nie żyją
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Czy notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia
    jeśli więcej niż jeden ze spadkobierców nie żyje?

    W przypadku jednego nieżyjącego spadkobiercy wypowiedział się Sąd
    Najwyższy. Uchwała SN z dnia 17 listopada 2009 r., III CZP 89/09

    http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia1/III%
    20CZP%2089-09.pdf

  • 2. Data: 2013-08-18 18:57:43
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    W dniu 2013-08-18 10:09, poszukiwacz pisze:
> [...]
    >
    > W przypadku jednego nieżyjącego spadkobiercy wypowiedział się Sąd
    > Najwyższy. Uchwała SN z dnia 17 listopada 2009 r., III CZP 89/09

    Co w tym dziwnego?

    Zresztą - w przypadku większej liczby nieżyjących spadkobierców też nie
    ma problemu.

  • 3. Data: 2013-08-18 19:45:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:
> [...]
    >
    > W przypadku jednego nieżyjącego spadkobiercy wypowiedział się Sąd
    > Najwyższy. Uchwała SN z dnia 17 listopada 2009 r., III CZP 89/09

    belkot sądu najwyzszego, ktory chcialby zeby bylo inaczej tylko mu sie
    zle przepisy uchwalily.

    Przepis jest jasny i wyrazny. U notariusza mają się stawić wszyscy
    spadkobiercy. Jeśli to jest niemożliwe notariusz aktu sporządzić nie może.

    Mozesz isc do notariusza z orzeczeniem SN.
    Jak notariusz akt sporzadzi to akt jest sporzadzony. Jak odmowi, to nic
    mu nie zrobisz i tyle.

  • 4. Data: 2013-08-19 18:06:44
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    witek wrote:
    > Jak odmowi, to nic mu nie zrobisz i tyle.

    Wtedy mogę wnieść zażalenie na odmowę dokonania czynności
    notarialnej do sądu okręgowego a sąd może wnieść zapytanie do
    sądu najwyższego.

  • 5. Data: 2013-08-19 18:36:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:

    > Wtedy mogę wnieść zażalenie na odmowę dokonania czynności notarialnej do
    > sądu okręgowego a sąd może wnieść zapytanie do sądu najwyższego.

    no mozesz.
    Ale poswiadczenia w ten sposob nie dostaniesz.
    przynajmniej nie tak szybko jakbys chcial.

    Szybciej to zalatwisz jak po odmowie po prostu pojdziesz z tym do sadu i
    zalatwisz to stara metoda. Na pewno bedzie wowczas taniej a moze i
    szybciej niz skarzenie sie do SN.

  • 6. Data: 2013-08-20 11:49:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Aug 2013, witek wrote:

    20CZP%2089-09.pdf

    > belkot sądu najwyzszego, ktory chcialby zeby bylo inaczej tylko mu sie zle
    > przepisy uchwalily.
    >
    > Przepis jest jasny i wyrazny.

    Jest.
    Podobnie jak inny przepis.
    IMVHO, odmowa sporządzania aktu stanowi "syndrom trawniczka",
    czyli wybiórczego stosowania jednego aktu prawnego zamiast
    całego prawa.

    > U notariusza mają się stawić wszyscy spadkobiercy.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 922.
    § 1. Prawa i obowišzki majštkowe zmarłego przechodzš z chwilš
    jego œmierci na jednš lub kilka osób stosownie do przepisów
    księgi niniejszej.
    ---

    Ergo, jeśli spadkobierca umarł, jego "przedstawicielem ustawowym"
    są jego z kolei spadkobiercy.
    Mają iść i stanąć na baczność przed notariuszem.

    > Jeśli to jest niemożliwe notariusz aktu sporządzić nie może.

    Zgadza się. Na 100%

    Ale jak spadkobiercy zmarłego spadkobiercy stawią się przed notariuszem,
    to właśnie mamy przypadek "przy udziale wszystkich osób, które mogš
    wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi"
    (to cytat z ustawy o notariacie oczywiście).

    > Mozesz isc do notariusza z orzeczeniem SN.
    > Jak notariusz akt sporzadzi to akt jest sporzadzony. Jak odmowi, to nic mu
    > nie zrobisz i tyle.

    IMVHO SN ma rację, tylko nie wiem dlaczego nie oparł się na LITERALNEJ
    wykładni KC, powołując się na jej brak :>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-08-20 12:36:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > IMVHO SN ma rację, tylko nie wiem dlaczego nie oparł się na LITERALNEJ
    > wykładni KC, powołując się na jej brak :>

    no wlasnie nie do konca sie zgadzam
    spadkobierca zmarłego spadkobiercy nie jest spadkobiercą spadkodawcy.
    To ze prawa i obowiązki przechodzą nie powoduje, że staje się on
    spadkobiercą spadkodawcy.

    gdyby tak było to sądy nie orzekałyby, że spadek dziedziczy np X i Y w
    częściach równych jesłi X i Y nie zyją (zmarli oczywiscie pozniej niz
    spadkodawca), a musiałaby szukać spadkobierców X i Y i orzecz ile
    dziedziczą poszczególne osoby wyłącznie żyjące.

    wystarczyłoby w ustawie dopisać "lub czasopisma" czyli stawiają się
    spadkobiercy lub jego nastepcy prawni i nie byłoby problemu.

    A tak SN orzekł wg własnego widzimisie jakby chciał zeby bylo, ale
    niekoniecznie jest.

  • 8. Data: 2013-08-20 14:00:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Aug 2013, witek wrote:

> [...]
    > spadkodawca), a musiałaby szukać spadkobierców X i Y i orzecz ile dziedziczą

    Coś w tym jest, nie zaprzeczam.
    Właśnie liczyłem że jakieś kontrargumenty zapodasz :)

    > wystarczyłoby w ustawie dopisać "lub czasopisma" czyli stawiają się
    > spadkobiercy lub jego nastepcy prawni i nie byłoby problemu.

    "Tyż prowda".

    pzdr, Gotfryd