  • 11. Data: 2006-10-07 14:43:22
    Temat: Re: Zyciowy problem - dzialalnosc.
    Od: wombi <j...@d...pl>

    ELCO napisał(a):
    > Tak,masz racje, ale doczytalem sie ze licencja nie obowiazuje kierowcow
    > do 3.5 tony... Szukam teraz na to jakiejs podstawy :)

    Gdzie się doczytałeś? W ustawie?

  • 12. Data: 2006-10-07 14:47:59
    Od: ELCO <t...@n...pisz.pl>

    wombi napisał(a):

    > Gdzie się doczytałeś? W ustawie?

    http://www.cie.gov.pl/publikacje%5Cpol_przed/Sektor_
    transportowy/11.htm

  • 13. Data: 2006-10-07 15:17:26
    Od: wombi <j...@d...pl>

    ELCO napisał(a):

    > http://www.cie.gov.pl/publikacje%5Cpol_przed/Sektor_
    transportowy/11.htm

    Ale te wyjątki dotyczą przewozów niezarobkowych czyli na własne
    potrzeby.A pytający pisał o tym,ze chce założyć firmę.

  • 14. Data: 2006-10-07 15:31:59
    Od: ELCO <t...@n...pisz.pl>

    wombi napisał(a):

    transportowy/11.htm

    > Ale te wyjątki dotyczą przewozów niezarobkowych czyli na własne
    > potrzeby.A pytający pisał o tym,ze chce założyć firmę.

    Niezarobkowym przy przewozie osob... :)
    Czy aby auto kupic na firme, musze miec fakture zakupu?
    Czy wystarczy umowa kupna sprzedazy???

  • 15. Data: 2006-10-07 16:05:02
    Od: wombi <j...@d...pl>

    ELCO napisał(a):

    > Niezarobkowym przy przewozie osob... :)

    To uporządkujmy:
    Licencja nie jest wymagana na przewóz:
    a) rzeczy - jeśli przewóz dokonywany jest pojazdem o masie
    nieprzekraczającej 3,5t, zarówno w ramach działalności gospodarczej jak
    i na potrzeby własne przedsiębiorcy - art.3 ust.1 pkt 2 w związku z
    art.4 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym
    b)osób - jeśli przewóz dokonywany jest pojazdem przeznaczonym do
    przewozu nie więcej niż 8 osób+kierowca ale tylko jeśli chodzi o przewóz
    niezarobkowy czyli nie związany z działalnością gospodarczą - art.3
    ust.1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym.

    W innych wypadkach(oprócz tych szczególnych wymienionych w ustawie
    np.ratownictwo medyczne, poczta itd.) licencja jest wymagana.

  • 16. Data: 2006-10-07 20:37:12
    Od: marg <m...@m...pl>

    Sheraster napisał(a):

    > Ja mam umowe na czas okreslony. W styczniu dostane umowe na czas nieokreslony.
    > Wtedy mam mozliwosc pojscia na urlop wychowawczy, przez co nie bede placic Zusu,
    > tylko samo zdrowotne, poniewaz szef placi za mnie zus Czyli nie byloby zle.

    Nie szef płaci ZUS tylko budżet państwa, i tylko wtedy, gdy nie ma Pan
    innej podstawy do ubezpieczeń, jeśli zacznie pan działalność, musi Pan
    płacić cały ZUS.

> [...]
    > Wiem ze w zwiazku z otworzeniem dzialanosci, przysluguja jakies znizki w
    > placeniu podatkow czy zusu... Nie wiem czy bedzie mnie to dotyczyc, gdyz juz
    > mialem dzialalnosc. Druga sprawa to dotacje. Znajomy dostal dotacje na
    > dzialalnosc. Moze mam jakies szanse? Moja zona w grudniu konczy umowe o prace i
    > szef nie przedluzy jej umowy. Juz sie wypowiedzial. Czy lepiej zeby zona
    > zalozyla na siebie dzialalnosc? Ma jakies szanse na zebranie przywilejow
    > zwiazanych z rozpoczeciem dzialalnosci po raz pierszy? I moze z dotacja ? :)

    To bardziej się kalkuluje. ZUS wyniesie jakieś 260-270 zł, a nie prawie
    800. Szczegóły np tu: http://www.vat.pl/pages/i/1869.php

    Pozdrawiam
    Marg

    --
    >**< Suma inteligencji na planecie jest stała, liczba ludności rośnie.
    Aksjomat Cole'a >**<

  • 17. Data: 2006-10-07 21:14:32
    Od: ELCO <t...@n...pisz.pl>

    marg napisał(a):

    > To bardziej się kalkuluje. ZUS wyniesie jakieś 260-270 zł, a nie prawie
    > 800. Szczegóły np tu: http://www.vat.pl/pages/i/1869.php

    A czy jesli ta dzialalnosc ma charakter transportowy,
    to czy dzialalnosc moze byc na zone a ja moge byc kierowca?
    Jak to wtedy ma wygladac? Zona powinna mnie zatrudnic?
    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz!

  • 18. Data: 2006-10-08 08:24:38
    Od: marg <m...@m...pl>

    ELCO napisał(a):
> [...]

    > to czy dzialalnosc moze byc na zone a ja moge byc kierowca?
    > Jak to wtedy ma wygladac? Zona powinna mnie zatrudnic?
    Działalność może być na żonę, ale żona nie może pana zatrudnić, ponieważ
    prowadzicie państwo wspólne gospodarstwo domowe i będzie musiał pan
    płacić pełny zus jak od osoby prowadzącej dg. Także zatrudninie pana
    przez żonę nie wchodzi w grę. Z tym, że pan jako osoba zatrudniona na
    etacie będzie płaciła tylko składkę zdrowotną.
    Inną opcją jest otworzenie działalności na jakiegoś emeryta (tata, mama,
    teściowie, dziadkowie) - oni będą płacić tylko zdrowotne, a jako osoby
    nie pozostające we wspólnym gospodarstwie będą mogli pana zatrudnić.
    Można też rozważyć opcję otworzenia spółki żony z którąś z tych osób.
    Wtedy też pan będzie mógł być zatrudniony, ale koszt pana zatrudnienia,
    nie będzie mógł być kosztem dla żony. ZUS też będzie trochę mniejszy,
    niż w przypadku otworzenia działalności na Pana (circa 270 +170 ).

  • 19. Data: 2006-10-08 08:34:47
    Od: marg <m...@m...pl>

    Działalność transportową może prowadzić ktokolwiek, ale musi zatrudniać
    ludzi o odpowiednich kwalifikacjach. (Wiem, że są jakieś certyfikaty
    wydawane dla osób prowadzących taką działaność, ale o to Pan zapyta w
    WITD). Kolejną mętną sprawą jest prawo dotyczące zatrudniania kierowców.
    (ewidencja czasu pracy etc. według jednej szkoły busy do 3,5 t nie
    podpadają pod to prawo, ale i tak trzeba prowadzić karty drogowe... tu
    nie jestem fachowcem). Praktyka jest więc taka - zatrudnienie na umowę
    zlecenie. Proponuję więc zapisać samochód na żonę, użyczyć go np
    teściowej, otworzyć na teściową działalność gospodarczą,a pana zatrudnić
    na umowę zlecenie - jako osoba zatrudniona, będzie pan płacił od
    zlecenia tylko podatek i zdrowotne. Wersja wg mnie najtańsza. Wszystko
    zależy oczywiście od stosunków rodzinnych....

  • 20. Data: 2006-10-08 13:08:24
    Od: ELCO <t...@n...pisz.pl>

    marg napisał(a):
> [...]
    > zlecenia tylko podatek i zdrowotne. Wersja wg mnie najtańsza. Wszystko
    > zależy oczywiście od stosunków rodzinnych....

    Serdecznie dziekuje za pomoc!!!
    Pozdrawiam!