  • 61. Data: 2024-01-11 14:28:24
    Temat: Re: Prawo działa czy nie działa wstecz?
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 13:10, Monika Głowacka pisze:

    > Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?

    Czy jeśli ktoś ma dostęp do internetu, to może skorzystać z wyszukiwarki?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 62. Data: 2024-01-11 14:41:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-01-11 o 13:51, Kviat pisze:

> [...]

    > Czy funkcjonariusze z dowolnego państwa w UE mają wgląd do naszego
    > systemu żeby sobie pooglądać aktualne zdjęcie i sprawdzić termin
    > uprawnień zatrzymanego do kontroli kierowcy?
    > Bo jeżeli tak, to sens wydawania nowego, fizycznego plastiku, byłby
    > tylko przy wyjeżdżaniu poza UE.
    >
    > Ja bym tak zrobił. Nie chcesz wyjeżdżać, nie musisz mieć plastiku, to go
    > nie bierz z urzędu. Aktualne zdjęcie w dowodzie osobistym (w systemie)
    > powinno wystarczyć.
    > Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś

    Myślę, że naturalna jest u władzy potrzeba uporządkowania danych -
    mamy w obiegu tylko nowe, spełniające wymogi dokumenty i wszystko gra.
    Ale obywatele są z reguły leniwi i nie spieszą się z wymianami i
    komplikują system.
    Powiedziałbym, że nawet zachęta do zaniechania czynności wychodzi często
    z urzędu.
    Ostatnio jak skończyły mi się kratki na badania i wymieniałem dowód, to
    urzędnik powiedział mi - A po co Pan wymienia? Po co płacić skoro i tak
    w systemie będą
    daty przeglądów a dowodu nie trzeba wozić? No ale ja jeżdżę po całej Europie
    i wolę mieć swiety spokój i "pieczątki ze sobą".
    Ten myk z zaniedbaniem informatycznym - że w systemie bez wymiany prawka
    pokaże się brak uprawnień- może być
    takim najbardziej prymitywnym celem zmuszenia kierowców do wydania tych
    100zł.

  • 63. Data: 2024-01-11 14:48:32
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?
    > Opowiadali mi, że w 1995 roku był okres, kiedy w obiegu były nowe i
    > stare, ale stare jak trafiły do banku, to bank nie mógł ich puszczać
    > dalej w obieg.
    > W banku otrzymywało się tylko nowe.
    >
    > Teraz chyba stare można wymienić tylko w NBP.
    >
    > Wiem, że nie ma nieważnych dolarów, żadne wzory dolarów nie zostały
    > wycofane, ale banki USA nie wprowadzają do obiegu starych.

    No to spróbuj takimi dolarami zapłacić np. w Egipcie :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 64. Data: 2024-01-11 14:55:13
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 11.01.2024 o 13:53, J.F pisze:

    > Ale nic mi nie wiadomo, aby uprawnienia były skrócone.

    No to się zapytaj starszych.
    Nie masz PJ = nie masz żadnych uprawnień!

    > No chyba, ze są powiązane z datą ważnosci dokumentu, i wystarczy
    > zgłosic sie po nowy, ale kto tego nie zrobi ... wielkim przestępcą
    > zostaje?

    Nie wystarczy. Trzeba jeszcze zanieść w zębach stówkę.

    > Ktore jak widać za pare lat będą mogli ogłosić nieważnym :-)

    No właśnie. To się nazywa kurewstwo i ładowanie obywatela w d...
    Pewien jesteś, że za kilka lat nie dodadzą, że kolejne PJ dadzą Ci po
    przejściu badań specjalistycznych (za oddzielną opłatą)?

    Oczywiście w imię bezpieczeństwa i w ogóle dla Twojego dobra!

    Mam to w dupie!

  • 65. Data: 2024-01-11 15:02:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 14:55:13 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > No to się zapytaj starszych.
    > Nie masz PJ = nie masz żadnych uprawnień!

    Ale mówimy chyba o nowych pomysłach?

    To nie starszych pytać, tylko co tam Unia i nasi posłowie wymyslili.

    > Nie wystarczy. Trzeba jeszcze zanieść w zębach stówkę.

    Stówka co 15 lat ... jeszcze nie tak dużo.
    Fotografie trzeba miec, i to kolejny wydatek, itp.

    > No właśnie. To się nazywa kurewstwo i ładowanie obywatela w d...
    > Pewien jesteś, że za kilka lat nie dodadzą, że kolejne PJ dadzą Ci po
    > przejściu badań specjalistycznych (za oddzielną opłatą)?

    Takie pomysły już krążą, i wcale nie muszą być głupie, bo stan
    zdrowia, w tym mentalnego się przecież zmienia.

    > Oczywiście w imię bezpieczeństwa i w ogóle dla Twojego dobra!

    Oczywiscie

    > Mam to w dupie!

    Teraz w ***, a jak cie senior przejedzie/wjedzie, to mozesz zmienić
    zdanie :-)

    J.

  • 66. Data: 2024-01-11 15:36:31
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.01.2024 o 14:28, Kviat pisze:

    > Czy jeśli ktoś ma dostęp do internetu, to może skorzystać z wyszukiwarki?

    I ma publiczny adres IP?

  • 67. Data: 2024-01-11 15:56:35
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 14:41, cef pisze:

    > Myślę, że naturalna jest u władzy potrzeba uporządkowania danych -
    > mamy w obiegu tylko nowe, spełniające wymogi dokumenty i wszystko gra.

    To na pewno, ale współcześnie, to chyba bardziej siła rozpędu z ery
    przedcyfrowej.
    Lepszy, aktualny, papier w ręku, niż gołąb na dachu :)
    Brak 100% zaufania do danych cyfrowych, dmuchanie na zimne, albo coś w
    tym stylu.
    No i to, że różne państwa są na innych etapach w tym zakresie, a jakoś
    przemieszczać się trzeba.

    Z drugiej strony, jakiś cyberatak paraliżujący/kasujący systemy
    informatyczne państwa i obywatel zostaje bez prawa jazdy, bo... prawo
    jazdy tylko w systemie.
    Mało prawdopodobne, ale chyba nie niemożliwe.

    Z trzeciej strony, jakiś czas temu czytałem artykuły na ten temat, że te
    systemy są tak zorganizowane, że nawet wojna miałby problem ze
    zniszczeniem takich systemów. Podano przykład Ukrainy, w której kilka
    lat temu wprowadzono system elektronicznych dokumentów (taki ichni
    mObywatel), jeszcze przed wojną. Taki, o którym na "cywilizowanym"
    zachodzie mogą tylko pomarzyć (nawet naszego mObywatela na zachodzie
    mogą nam zazdrościć). Owszem, braki w dostępie do internetu są jakimś
    tam utrudnieniem, ale konkluzja była taka, że nawet wypalenie całego
    państwa łącznie z kilkumetrową warstwą gleby nie załatwiłoby sprawy, bo
    tego nie organizują debile (tak jak w przypadku Ukrainy - Polska
    stworzyła im datacenter poza granicami Ukrainy i nie wiadomo gdzie).
    Tego typu ośrodki są zabezpieczane lepiej niż najlepsze schrony
    przeciwatomowe i na bank mirrory "leżą" w różnych miejscach i to nie
    koniecznie na terenie danego państwa.

> [...]
    > w systemie będą
    > daty przeglądów a dowodu nie trzeba wozić? No ale ja jeżdżę po całej

    No właśnie. Ludzie mają różne potrzeby, a ci którzy płaczą "a na cholerę
    mi to, kto by tam chciał jechać do tych złych Niemców, itp." w ogóle nie
    biorą pod uwagę, że ktoś może mieć inne potrzeby niż on. Jak widać nawet
    taki urzędnik.

    Jak pisałem wyżej, byłbym raczej za tym - potrzebujesz, to bierzesz, nie
    potrzebujesz, to nie, aktualny dowód osobisty i cyfrowe prawko
    wystarczy. Potrzebują nowego zdjęcia? Dane się nie zmieniły? Zanosisz
    aktualne i po sprawie. Chcesz plastik do ręki, to bierz.

    Ja oczywiście rozumiem obiekcje co do sposobu wprowadzania tych zmian,
    ale problem polega na tym, że płaczki nie przypieprzają się do tego
    merytorycznie, tylko wpadają w histerię, że rzekomo ktoś im chce zabrać
    nabyte uprawnienia.

    Z jednej strony chcieliby żeby państwo sprawnie radziło sobie z
    nielegalnymi imigrantami, żeby nie mogli się ukrywać na lewych
    dokumentach, a z drugiej strony mają problem żeby państwu zanieść
    aktualne zdjęcie... żeby np.funkcjonariusz przez przypadek nie pomylił
    go z imigrantem, bo do starego zdjęcia nie podobny.

> [...]
    > pokaże się brak uprawnień- może być
    > takim najbardziej prymitywnym celem zmuszenia kierowców do wydania tych

    Nie wydaje mi się, to przecież grosze w porównaniu z przekopem, czy
    pilnowaniem trawy pod przyszłe lotnisko.
    Nie sądzę, że celem jest zebranie tych 100 zł. Ta stówka to raczej, że
    przy okazji, że skoro można wyciągnąć dodatkowe 100 zł i nikt z tego
    powodu palić opon pod sejmem nie będzie, to czemu nie?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 68. Data: 2024-01-11 16:26:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 15:56:35 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    > Tego typu ośrodki są zabezpieczane lepiej niż najlepsze schrony
    > przeciwatomowe i na bank mirrory "leżą" w różnych miejscach i to nie

    No ale łączność musisz mieć dobrą.

    I ciagle moze się okazać, że jednak nie masz kontroli - np przyjdzie
    policja w tym innym państwie i wyłączy :-)

    A oprócz dużej awarii, może sie zdarzyć i malutka - nie mamy pana PJ
    w systemie i co pan nam zrobi?
    Dowodu osobistego, konta w ZUS, konta w banku ...

> [...]
    > wystarczy. Potrzebują nowego zdjęcia? Dane się nie zmieniły? Zanosisz
    > aktualne i po sprawie. Chcesz plastik do ręki, to bierz.

    Jakos tak.

> [...]
    > ale problem polega na tym, że płaczki nie przypieprzają się do tego
    > merytorycznie, tylko wpadają w histerię, że rzekomo ktoś im chce zabrać

    A bo kto wie, jak się skonczy w praktyce, a w dodatku - pomysły o
    wygaszaniu uprawnien też są.
    I nie będzie stówki za nowe PJ, tylko pare stówek za badania
    lekarskie.

> [...]
    > aktualne zdjęcie... żeby np.funkcjonariusz przez przypadek nie pomylił
    > go z imigrantem, bo do starego zdjęcia nie podobny.

    A w UK to w ogóle nie chcą dowodów osobistych :-)

    > Nie wydaje mi się, to przecież grosze w porównaniu z przekopem, czy
    > pilnowaniem trawy pod przyszłe lotnisko.

    2 mld na przekop to tylko 50zl na obywatela. I podatkow nie podnosili
    przy tej okazji.

    > Nie sądzę, że celem jest zebranie tych 100 zł. Ta stówka to raczej, że
    > przy okazji, że skoro można wyciągnąć dodatkowe 100 zł i nikt z tego
    > powodu palić opon pod sejmem nie będzie, to czemu nie?

    PJ zawsze było płatne, i niekoniecznie o zysk tu chodzi, co o
    utrzymanie urzedników, PWPW, tych systemów komputerowych ...

    No i oczywiscie lekarze są za, ci uprawnieni :-)

    A przeciez mozna po amerykansku - urzednik przy przyjmowaniu wniosku
    sprawdzi wzrok na tablicy ...

    J.

  • 69. Data: 2024-01-11 16:42:31
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.01.2024 o 13:51, Kviat pisze:

    > Tak samo było z książeczkowymi.
    > Uprawnień nie zabierało, ale do czasu wymiany na nowy jechać nie było
    > wolno.

    No, a potem stwierdzono, że kwestionowanie dokumentu, który nie utracił
    ważności bezprawne było.

    > Może programiści dali dupy i zapomnieli dać dodatkowego "ptaszka" :)
    >
    > Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądałoby logiczniej, że powinny być
    > przynajmniej dwa "ptaszki".
    > - ma uprawnienia
    > - ma aktualny dokument

    No i tak pewnie jest. Ale pewnie nadal do prowadzenia oprócz uprawnień
    trzeba mieć aktualny dokument i tylko nie trzeba go mieć przy sobie.

    > Ale raczej chodzi o to, że nawet jak masz uprawnienia bezterminowe, a
    > nie ma obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy, to w systemie powinno być
    > aktualne zdjęcie żeby funkcjonariusz mógł zidentyfikować.
    > Nie wiem czy zdjęcia ze starych praw jazdy są w systemie, ale jeżeli są,
    > to będzie zdjęcie 18 latka, a kontrolują np. 60-letniego faceta.

    Tak może być. Niemniej jednak do sprawdzania tożsamości jest dokument
    tożsamości a nie prawo jazdy.

> [...]
    > skoro w systemie jest aktualne zdjęcie, to w ogóle wydawanie fizycznego
    > plastiku prawa jazdy (terminowego, czy bezterminowego) nie ma sensu.

    Sens jest, masz potwierdzenie posiadania uprawnień.

> [...]
    > uprawnień zatrzymanego do kontroli kierowcy?
    > Bo jeżeli tak, to sens wydawania nowego, fizycznego plastiku, byłby

    Jw, sens wydawania jak najbardziej jest. Nie ma sensu czy raczej
    uzasadnienia wymaganie okazywania go.

> [...]
    > powinno wystarczyć.
    > Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś

    A moim zdaniem, jak w UE uchwalono prawo, które umożliwiało posługiwanie
    się bezterminowymi dokumentami prawa jazdy to zmiana tego prawa będzie
    miała zastosowanie tylko do przyszłych dokumentów.

  • 70. Data: 2024-01-11 16:49:06
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > Europie
    > i wolę mieć swiety spokój i "pieczątki ze sobą".

    Drukowany papierek nie wystarczyłby?

    > Ten myk z zaniedbaniem informatycznym - że w systemie bez wymiany prawka
    > pokaże się brak uprawnień- może być
    > takim najbardziej prymitywnym celem zmuszenia kierowców do wydania tych
    > 100zł.

    Przecież tu chodzi o to, że unia chce to wymusić prawnie.