  • 1. Data: 2005-05-10 19:21:48
    Temat: Podatek od darowizny
    Od: "Wyga" <w...@p...fm>

    Mam pytanie?
    Jak uniknac podatku od darowizny.

    W 2000 r. rodzice wylozyli mi pieniadze na zakup mieszkania w kwocei 67.000
    53m2.
    Jako, ze sa rolnikami nie rozliczaja sie z przychodu.
    Pare dni temu przyszlo mi pismo z US o wyjasnienie pochodzenia pieniedzy na
    zakup tego mieszkania.
    Jak moge sobie z tym poradzic, zeby nie placic podatku od darowizny + ew.
    odsetek.

    Z gory dzieki za odpowiedz

    Krzysiek

  • 2. Data: 2005-05-10 20:27:22
    Temat: Re: Podatek od darowizny
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 21:21:48 +0200, na pl.soc.prawo, Wyga napisał(a):

> [...]
    > zakup tego mieszkania.
    > Jak moge sobie z tym poradzic, zeby nie placic podatku od darowizny + ew.

    podatek od darowizny nie ma nic wspólnego z podatkie od spadków i darowizn.
    Ty i twoi rodzice należą do tak zwanej I grupy - czyli w tym wypadku
    najkorzystniejszej.
    Problem ten reguluje ustawa z dnia 28 lipca 1983 rokutekst jednolity
    DZ.U.Nr 162 z 17 września 2003 roku.,poz 1568

    Art.4 zwalnia się od podatku :
    5) nabycie w drodze darowizny ................ od mwielu darczyńców
    łacznek kwoty 19274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny
    ............jeżeli pieniądze te są przeznaczone na włkad budowlany lub
    mieszkaniowy do spóldzielni ,budaowę lokalu w małym domu mieszkalnym
    ,budowę domu jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego
    odrębną nieruchomość

    /ojciec i matka/- to wiele osób
    Teraz tak
    Art 9.1. Opodatkowaniu podleganabycie przez nabywcę ,od jednej
    osoby,właśności ,rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości pieniężnej
    przekracającej 9.637 zł

    z tego wynika ,że rodzice mogli ci to też dać takie pieniądze
    Jest dość skomplikowane ale poczytaj ustawę , pieniądze mogli ci dawać :
    siostra ,brat,babcia ,dziadek, no a może teściowie ? a jeżeli masz teściów
    to masz wszystko z glowy
    JanuszHr

  • 3. Data: 2005-05-10 20:29:12
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 22:27:22 +0200, na pl.soc.prawo, JanuszHr napisał(a):

    jutro kupuję nową klawiaturę ,bo ta doprowadza mnie do szału
    JanuszHr

  • 4. Data: 2005-05-10 20:46:32
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    JanuszHr wrote:
> [...]
    > siostra ,brat,babcia ,dziadek, no a może teściowie ? a jeżeli masz teściów

    dać mogli, jeszcze pozostaje fakt udokumentowania, że dali.
    ale przy takiej kwocie, to raczej nie będzie problemu coś wymysleć.

  • 5. Data: 2005-05-10 21:58:35
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 15:46:32 -0500, na pl.soc.prawo, witek napisał(a):

    > JanuszHr wrote:
    >>
    > dać mogli, jeszcze pozostaje fakt udokumentowania, że dali.
    > ale przy takiej kwocie, to raczej nie będzie problemu coś wymysleć.

    z ustawy nie wynika forma dokumentowania takiej darowizny i nie wynika
    koniecznośc rejestrowani takiego aktu/ no chyba ,że jest to majątek
    ,samochód itp - są wymagane stosowne formy oisemne- więc tutaj mysle ,że
    "stosowane stoswne oświadczeni woli np.dziadków wyrażone powiedzmy na
    piśmie w roku 1999 a następnie pownownie wyrażone w roku 2005 załatiwa
    sprawę " - przecież dziadkowie kochają swoich wnuków Jeżle ma teściów to
    należy pamiętać ,że każde z rodziców może darowć synowi po te 9 tysię i
    darować no po 9 synowej czyli razem 36 a teraz teściowe również 36 czyli
    razem 72
    ta ustawa powinna już być dawno zmieniona ponieważ tak naprawdę pochodzi z
    głębikiego komunizmu - z nie wynika ,że lepiej przepić niż dać dzieciom
    dlatego nie mam żdanych wątpliwości
    JanuszHr

  • 6. Data: 2005-05-10 22:06:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    JanuszHr wrote:

> [...]
    > głębikiego komunizmu - z nie wynika ,że lepiej przepić niż dać dzieciom

    oczywiście masz rację, że dokumentować jej nie musisz.

    ja mówię o czymś innym O udokumentowania faktu, że taka darowizna miała
    miejsce, na potrzeby kontroli z US.
    Jeżeli w US sie powie, że dziadek dał pieniądze rodzicom, a dziadek
    emereutrę dostaje na konto, a po przelewie śladu nie ma, to raczej US w
    darowiznę nie uwierzy.
    Chodzi, żeby wymyśleć rzeczy, które są wiarygodne.
    O teściach nie było mowy, dlatego stanąłem na 57 tyś.

  • 7. Data: 2005-05-10 23:07:07
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 17:06:24 -0500, na pl.soc.prawo, witek napisał(a):

> [...]
    > darowiznę nie uwierzy.
    > Chodzi, żeby wymyśleć rzeczy, które są wiarygodne.
    > O teściach nie było mowy, dlatego stanąłem na 57 tyś.

    No ale dziadkowie są bardzo oszczędni
    Ja myślę ,że autor pytania dokładnie czyta co piszemy i wyciągnie właściwe
    wnioski z naszej wymiany pogładów
    Ok
    JanuszHr

  • 8. Data: 2005-05-10 23:29:47
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    JanuszHr wrote:
    > Tue, 10 May 2005 17:06:24 -0500, na pl.soc.prawo, witek napisał(a):
    >
    > No ale dziadkowie są bardzo oszczędni
    > Ja myślę ,że autor pytania dokładnie czyta co piszemy i wyciągnie właściwe
    > wnioski z naszej wymiany pogładów

    też tak myślę,
    np. dziadkowie są oszczędni i trzymali kasę w domu w gotówce i dlatego
    przez bank nie szło. Przecież mogą.
    I dlatego te 10 tyś to dali rodzicom wnuczka, czyli swoim dzieciom, żeby
    te zapłaciły za mieszkanie dla wnuczka i zapewne rodzice potrafią
    udokumentować wpłatę gotówkową 10 tyś na swoje konto, z którego potem
    zapewne przelewem zapłacili za mieszkanie.
    Albo jeśli płacili gotówką z ręki do ręki, to zapewne potrafią
    udokumentować po co im było dodatkowe 10 tys, że wypłącili całe 65 tyś z
    konta, bo przecież 10 już mieli do dziadków więc tyle nie było potrzeba.

    No i zapewne wszyscy zgodnie będą potrafili odpowiedzieć identycznie na
    jakich warunkach pożyczka została udzielona i kiedy ma być spłacona i w
    jakich ratach.
    :)

  • 9. Data: 2005-05-11 07:55:02
    Od: Tomasz <t...@p...onet.pl>

    Wyga napisał(a):
> [...]
    > Jako, ze sa rolnikami nie rozliczaja sie z przychodu.
    > Pare dni temu przyszlo mi pismo z US o wyjasnienie pochodzenia pieniedzy na

    US moze sie pytac skad mam pieniadze na zakup mieszkania, samochodu itp?
    Czy kupujac mieszkanie trzeba isc do US?

    Tomasz

  • 10. Data: 2005-05-11 09:23:39
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Wed, 11 May 2005 09:55:02 +0200, na pl.soc.prawo, Tomasz napisał(a):

    > US moze sie pytac skad mam pieniadze na zakup mieszkania, samochodu itp?
    > Czy kupujac mieszkanie trzeba isc do US?
    >
    > Tomasz

    nie ,bo kupując mieszkanie załatwiasz spraweę przez notariusza ,a notariusz
    ma prawny obowiązek pobrania stosownego podatku i odprowadzenia do Us
    JanuszHr