  • 1. Data: 2005-05-10 19:17:27
    Temat: Postępowanie dyscyplinarne w oświacie
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Czy dokumenty dotyczące postępowania dyscyplinarnego wobec dyrektora szkoły
    prowadzonego na podstawie Karty nauczyciela są informacją publiczną? Czy te
    w postępowaniu wyjaśniającym również?

    Czy rzecznik dyscyplinarny ma obowiązek zapoznać każdego pytającego, nawet
    telefonicznie, chociażby z zarzutami, które dyrektorowi oficjalnie
    postawiono?

    RG

  • 2. Data: 2005-05-10 21:19:28
    Temat: Re: Postępowanie dyscyplinarne w oświacie
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 10/05/2005 21:17, Roman G. wrote :
    > Czy dokumenty dotyczące postępowania dyscyplinarnego wobec dyrektora szkoły
    > prowadzonego na podstawie Karty nauczyciela są informacją publiczną? Czy te
    > w postępowaniu wyjaśniającym również?

    Z całą pewnością. Chociażby dlatego, że dyrektor jest funkcjonariuszem
    publicznym...

    > Czy rzecznik dyscyplinarny ma obowiązek zapoznać każdego pytającego, nawet
    > telefonicznie, chociażby z zarzutami, które dyrektorowi oficjalnie
    > postawiono?

    Tak. Art. 10 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
    "Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest
    udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku."
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 3. Data: 2005-05-19 16:23:18
    Temat: Dostałem odpowiedź z kuratorium
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Tue, 10 May 2005 23:19:28 +0200, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a):

    > Z całą pewnością. Chociażby dlatego, że dyrektor jest funkcjonariuszem
    > publicznym...

    KO-O/07/076/76/2005 Wrocław 11 maja 2005 r.

    W związku z Pana wnioskiem z dnia 9 maja 2005 r. o udostępnienie w trybie
    art. 2. ust. 1. ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.) dokumentów dotyczących
    postępowania dyscyplinarnego uprzejmie informuję, że informacje te nie są
    informacją publiczną w rozumieniu art. 1. w związku z art. 6. ustawy.
    Sprawą publiczną jest bowiem każdy przejaw aktywności władzy publicznej
    (jej organów), a także osób pełniących funkcje publiczne, ale tylko taki,
    który wiąże się z wykonywaniem zadań publicznych przy jednoczesnym
    dysponowaniu majątkiem publicznym. Natomiast informacja pozostająca w
    posiadaniu władz publicznych a dotycząca spraw innych niż publiczne nie
    jest informacją publiczną.
    Żądane przez Pana informacje nie są informacją o polityce wewnętrznej i
    zagranicznej ani o trybie działania władz publicznych ani państwowych osób
    prawnych i osób prawnych samorządu terytorialnego. Akta postępowania
    dyscyplinarnego nie są również dokumentami urzędowymi w rozumieniu art. 6.
    ust. 1. pkt 4. ustawy. Sprawa nie dotyczy również majątku publicznego.

    Dolnośląski
    Kurator Oświaty
    mgr Teresa Kaleta

    Podsuńcie kilka fachowych sformułowań, które mógłbym wykorzystać w skardze
    do ministerstwa.
    A gdy ministerstwo odpowie w podobnym stylu, to co dalej?

    RG

  • 4. Data: 2005-05-19 22:16:48
    Temat: Re: Dostałem odpowiedź z kuratorium
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 19/05/2005 18:23, Roman G. wrote :

> [...]
    > do ministerstwa.
    > A gdy ministerstwo odpowie w podobnym stylu, to co dalej?

    Skarga do Sądu.

    Wykładnia ustawy z dnia... o dostępie do informacji publicznej dokonana
    przez Kuratora Oświaty jest wadliwa. Jakkolwiek słusznie Kurator
    zauważył, że sprawą publiczną jest każdy przejaw działalności władzy
    publicznej to ograniczenie jej wyłącznie do: "wykonywania zadań
    publicznych przy jednoczesnym dysponowaniu majątkiem publicznym" nie
    jest poparte przepisami ustawy. Ograniczenie to bowiem dotyczy wyłącznie
    tych podmiotów, które nie są podmiotami władzy publicznej, Kuratorium
    Oświaty, jak nie ulega wątpliwości, jest takim podmiotem. (Por. wyrok
    NSA II SA 4059/02: "Informacją publiczną w rozumieniu art. 6 ustawy z
    2001 r. o dostępie do informacji publicznej będzie każda wiadomość
    wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub
    odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie
    wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem
    komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa.")
    Stwierdzenie, że "informacja pozostająca w posiadaniu władz publicznych
    a dotycząca spraw innych niż publiczne nie jest informacją publiczną"
    jest bezpodstawne. Wprost przeciwnie bowiem, każda informacja będąca w
    posiadaniu włady publicznej jest informacją publiczną (vide decyzja SKO
    we Wrocławiu SKO 4541/1/02: "Informacja publiczna to każda informacja
    związana z funkcjonowaniem (rozumianym szeroko) władzy publicznej i
    innych podmiotów wykonujących zadania publiczne (w praktyce będzie to
    każda informacja znajdująca się, zgodnie z prawem, w posiadaniu tych
    podmiotów).").

    Ponadto organ błędnie wskazał, że akta postępowania dyscyplinarnego nie
    są dokumentami urzędowymi w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy.
    Wskazany przepis stanowi, że informacją publiczną jest treść dokumentów
    urzędowych, zaś dokumentem urzędowym w rozumieniu ustawy jest (art. 6
    ust. 2 ustawy: "treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i
    podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w
    rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji,
    skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy.") Nie ulega
    wątpliwości, że akta postępowania dyscyplinarnego składają się w
    większości, jeśli nie w całości, z dokumentów urzędowych -- nadzór
    dyscyplinarny nad dyrektorem szkół jest bowiem kompetencją kuratora
    oświaty wynikającą bezpośrednio z ustawy o systemie oświaty.

    Zobacz też: http://blog.przemyslaw.plaskowicki.name/?p=84

    Mam nadzieję, że pomogłem,

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 5. Data: 2005-05-20 06:57:43
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 May 2005 00:16:48 +0200, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a):

    > Skarga do Sądu.

    Jaki sąd będzie właściwy?

    > Zobacz też: http://blog.przemyslaw.plaskowicki.name/?p=84

    To już mam od dawna w swoim kompie:)

    > Mam nadzieję, że pomogłem,

    Bardzo pomogłeś, jestem wdzięczny.

    Do Ministerstwa co powinienem napisać: skargę, zażalenie, odwołanie? Czy w
    piśmie Kuratora nie powinno się znaleźć pouczenie jakieś o możliwej drodze
    odwoławczej?

    RG

  • 6. Data: 2005-05-20 07:13:29
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Jeszcze jedno:
    Art. 23. ustawy:
    Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji
    publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.

    Czy radzisz złożyć zawiadomienie o przestępstwie? Gdzie?

    RG

  • 7. Data: 2005-05-20 08:58:58
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Czy tak może to pismo brzmieć?

    Minister
    Edukacji Narodowej i Sportu
    Skarga
    Na podstawie art. 221 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
    postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168) pragnę złożyć
    skargę na działania Rzecznika Dyscyplinarnego dla Nauczycieli oraz
    Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w sprawie odmowy dostępu do informacji
    publicznej.
    Uzasadnienie:
    Dnia 9 maja 2005 r. w osobistej rozmowie z Rzecznikiem Dyscyplinarnym
    wnioskowałem o zapoznanie mnie z zarzutami postawionymi dyrektorowi i
    nauczycielom Zespołu Szkół w M. w ramach prowadzonego przeciw nim
    postępowania dyscyplinarnego. Rzecznik odmówił mi, wbrew postanowieniom
    art. 10 § 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.).
    Tego samego dnia złożyłem pisemny wniosek, o dostęp już do wszelkich
    informacji dotyczących prowadzonego postępowania, mając na myśli możliwość
    zapoznania się z aktami spraw. Dnia 19 maja 2005 r. otrzymałem pisemną
    odpowiedź Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, której kopię załączam.
    Wykładnia ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.) dokonana przez Kuratora
[...]
    publiczną", jest bezpodstawne. Wprost przeciwnie bowiem, każda informacja
    będąca w posiadaniu władzy publicznej jest informacją publiczną (vide
[...]
    szkoły jest bowiem kompetencją kuratora oświaty wynikającą bezpośrednio z
    ustawy o systemie oświaty.
    W związku z powyższym, podtrzymując swój wniosek o możliwość zapoznania się
    z aktami spraw - dotyczących przecież osób pełniących funkcje publiczne,
    proszę o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec Dolnośląskiego Kuratora
    Oświaty, któremu zarzucam nieznajomość prawa dotyczącego udostępniania
    informacji publicznej, nieznajomość linii orzecznictwa w tym zakresie,
    nieprzeszkolenie swoich pracowników, na co wskazywałby stan niemalże
    paniki, malujący się na twarzy rzecznika, kiedy przedstawiłem mu swoją
    prośbę. Rzecznik nie wiedział nawet, że istnieje coś takiego, jak druk
    wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a więc nie pouczył mnie, że
    wobec jego ustnej odmowy mogę taki wniosek wypisać i oficjalnie przedstawić
    do rozpatrzenia. Standardy organizacyjne panujące w Dolnośląskim Kuratorium
    Oświaty w tym zakresie pozostawiają jeszcze bardzo wiele do życzenia.
    Działania organu w mojej sprawie są obrazą praworządności i stanowią rażące
    uchybienia w realizacji postanowień art. art. 6 i nast. ustawy z dnia 14
    czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30
    poz. 168)
    Jako zarzut pragnę także podnieść fakt przewlekłości postępowania w
    sprawie, która powinno być załatwiona niezwłocznie, przynajmniej w zakresie
    zapoznania mnie z zarzutami wobec dyrektora i nauczycieli. Jeżeli pismo
    organu datowane na 11 maja 2005 r. nadawane jest w Urzędzie Pocztowym
    Wrocław 34 dopiero 16 maja 2005 r., tak więc petent otrzymuje je 19 maja
    2005 r., po 10 dniach od złożenia wniosku, świadczy to o znacznym
    niedowładzie organizacyjnym kierowanego przez Kuratora urzędu.
    Uprzejmie proszę o poinformowanie mnie, jakie konsekwencje służbowe zostaną
    wyciągnięte wobec wszystkich pracowników Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty
    winnych popełnienia przestępstwa z art. 23 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
    o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.).
    Nadal wnioskuję o dostęp do akt prowadzonych postępowań dyscyplinarnych, na
    zasadach postulowanych we wcześniejszym wniosku, oraz o niezwłoczne
    zapoznanie mnie z zarzutami postawionymi dyrektorowi i wszystkim obwinionym
    nauczycielom Zespołu Szkół w M.
    Załączniki:
    1. Kopia wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
    2. Kopia odpowiedzi na wniosek (KO-O/07/076/76/2005).
    Skargę otrzymują:
    1. Adresat skargi
    2. Dolnośląski Kurator Oświaty.

    Czy warto jeszcze składać skargę na rzecznika do wojewody (rzecznik działa
    przy wojewodzie), czy warto składać zawiadomienie o przestępstwie?

    Może się zawziąłem, ale traktuję to jako precedens, do wykorzystania w
    kontaktach z innymi kuratoriami, bo nieznajomość prawa dotyczącego
    informacji publicznej jest w nich powszechna.

    RG

  • 8. Data: 2005-05-20 12:10:32
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 5/20/2005 8:57 AM, Roman G. wrote :

> [...]
    > piśmie Kuratora nie powinno się znaleźć pouczenie jakieś o możliwej drodze

    Odpowiem zbiorczo.

    Przede wszystkim odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w
    drodze decyzji (art. 16 ustawy). Oznacza to że powinna zawierać:
    "oznaczenie organu administracji publicznej, datę
    wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej,
    rozstrzygnięcie,uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w
    jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i
    nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania
    decyzji." -- art. 107 § 1 kpa.
    Kurator, bezczelnie uchylił się od wydania decyzji. W tej sytuacji w
    zależności mamy dwie drogi:
    1. Możemy uznać, że to co napisał Kurator było decyzją, choć obarczoną
    wadami formalnymi i złożyć od niej odwołanie;
    2. Możemy wezwać pisemnie organ do uzupełnienia braków decyzji w trybie
    art. 111 kpa.

    Ponieważ, nie bardzo można cokolwiek tu uzupełniać, musimy napisać
    odwołanie.

    Minister Edukacji Narodowej i Sportu
    Za pośrednictwem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

    Odwołanie od decyzji administracyjnej o odmowie udzielenia informacji
    publicznej

    Na podstawie art. 127 § 1 kpa w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy o dostępie
    do informacji publicznej odwołuję się od decyzji z dnia 11 maja 2005
    roku (sygn. ____) o odmowie dostępu do informacji publicznej.

    Dalej uzasadnienie jak w Twoim poście.
    + kilka słów na temat decyzji.

    Ponadto pragnę zwrócić uwagę na uchybienia formalne ww. decyzji
    Kuratora. Decyzja kuratora nie zawiera bowiem wszystkich niezbędnych
    cech decyzji a wskazanych w art. 107 § 1 kpa. W szczególności brak w
    niej jest podstawy prawnej wydania decyzji, pouczenia o możliwości
    odwołania oraz uzasadnienia faktycznego i prawnego. Można odnieść
    wrażenie, że Kurator nie jest świadom, że odmowę udostępnienia
    informacji publicznej wydaje się (zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy) w
    drodze decyzji administracyjnej.

    POUCZENIE dla Kuratora Oświaty

    [mogłem się powstrzymać, ale nie chciałem ;-) ]

    Kodeks postępowania administracyjnego
    Art. 132.
    § 1. Jeżeli odwołanie wniosły wszystkie strony, a organ administracji
    publicznej,który wydał decyzję, uzna, że to odwołanie zasługuje w
    całości na uwzględnienie,może wydać nową decyzję, w której uchyli lub
    zmieni zaskarżoną decyzję.
    § 2. Przepis § 1 stosuje się także w przypadku, gdy odwołanie wniosła
    jedna ze stron, a pozostałe strony wyraziły zgodę na uchylenie lub
    zmianę decyzji zgodnie z żądaniem odwołania.
    § 3. Od nowej decyzji służy stronom odwołanie.
    Art. 133.
    Organ administracji publicznej, który wydał decyzję, obowiązany jest
    przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w terminie
    siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie
    nie wydał nowej decyzji w myśl art. 132.

    Wreszcie, czy jest sens składać zawiadomienie o przestępstwie? Moim
    zdaniem w obecnym stanie faktycznym -- nie. Ewidentnie widać, że
    kuratorium nie zna przepisów -- trudno więc przypiać umyślność

  • 9. Data: 2005-05-20 15:38:58
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 May 2005 14:10:32 +0200, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a):

    > POUCZENIE dla Kuratora Oświaty
    > [mogłem się powstrzymać, ale nie chciałem ;-) ]

    :-)
    Na razie ogromnie dziękuję, wyjeżdżam, więc dokładnie przeanalizuję po
    powrocie, ale pójdę za Twoimi radami. Zastanawiam się jeszcze nad
    zawiadomieniem o przestępstwie - umorzą to umorzą, ale byłaby to dla pani
    kurator i dla rzecznika swoista terapia szokowa.

    RG

  • 10. Data: 2005-06-21 20:18:19
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    napisał(a) w wiadomości:

    > Skarga do Sądu.

    Mimo upływu 14-dniowego terminu określonego w art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy o
    dostępie do inf. publ. do dzisiaj nie otrzymałem odpowiedzi. Odwołanie
    wysłałem 24 maja br. (taka data stempla pocztowego).
    Czekać czy do sądu?

    RG