  • 1. Data: 2005-05-10 19:29:16
    Temat: Wykładnia językowa słowa "no"...
    Od: "Raasta" <r...@i...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów,

    Piszę na grupę, gdyż nie mam kompletnie kogo się poradzić... Mój problem
    polega na tym iż mój wykładowca z prawoznawstwa "rozkazał" mi przeprowadzić
    analizę słowa no (nie chodzi tu o angielskie NIE) w 3 rodzajach wykładni, ze
    względu na wynik : literalną, rozszerzającą, zwężającą. Po czym podyktował
    definicję:

    O wykładni rozszerzonej mówimy wtedy gdy uzyskaliśmy rezultat wykładni w
    drodze dyrektyw pozajęzykowych jest on szerszy od tego który uzyskalibyśmy
    stosując wyłącznie dyrektywy językowe.

    O wykładni zwężającej mówimy wtedy gdy rezultat wykładni osiągneliśmy w
    drodze wykładni poza językowej i jest on węższy od tego, który uzyskalibyśmy
    stosując wyłącznie dyrektywy językowe.

    Kompletnie niewiem jak to mam zrobić... To jest za trudne słowo... Niemiał
    bym problemów z terminami weekend czy student, ale słówko "no" wykracza poza
    moje zdolności... Czy ktoś z grupowiczów mógłby mi pomóc?

    Z góry dziękuje za odpis... Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-10 19:42:51
    Temat: Re: Wykładnia językowa słowa "no"...
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Tue, 10 May 2005 21:29:16 +0200, na pl.soc.prawo, Raasta napisał(a):

> [...]
    > względu na wynik : literalną, rozszerzającą, zwężającą. Po czym podyktował

    najlepie możesz się poradzić w słowniku języka polskiego -jest obszerny
    opis
    JanuszHr

  • 3. Data: 2005-05-10 20:37:14
    Od: "Raasta" <r...@i...pl>

    > najlepie możesz się poradzić w słowniku języka polskiego -jest obszerny
    > opis

    Idąc za ciosem... czyli:

    - literalna; partykuła o charakterze ekspresywnym używana jako wzmocnienie
    trybu rozkazującego
    - rozszerzona; partykuła używana jako wzmocnienie trybu rozkazującego,
    niekiedy z odcieniem nalegania, perswazji; jako wzmocnienie trybu
    rozkazującego złożonego może wyrażać warunek, możliwość, przypuszczenie,
    powiązanie przyczynowe, czasem z odcieniem pogróżki
    - zwężona; partykuła używana dla nadania szczególnego charakteru
    ekspresywnego (zależnie od kontekstu i użytej intonacji)

    Źródło : http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=37452

    Czy to wystarczająca odpowiedź dla wykładowcy? czy coś pozmieniać?

  • 4. Data: 2005-05-10 20:40:00
    Od: "paweł" <p...@o...pl>

> [...]
    > polega na tym iż mój wykładowca z prawoznawstwa "rozkazał" mi
    > przeprowadzić analizę słowa no (nie chodzi tu o angielskie NIE) w 3

    Jak można robić wykładnię pojedynczego słowa bez jakiegokolwiek kontekstu?

    Paweł

  • 5. Data: 2005-05-11 00:29:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    JanuszHr wrote:

    > najlepie możesz się poradzić w słowniku języka polskiego -jest obszerny
    > opis

    A co ty możesz wiedzieć o języku polskim? Sądząc z tego, jak piszesz -
    raczej niewiele...

  • 6. Data: 2005-05-11 04:00:37
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Raasta" <r...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Kompletnie niewiem jak to mam zrobić... To jest za trudne słowo... Niemiał
    > bym problemów z terminami weekend czy student, ale słówko "no" wykracza
    > poza moje zdolności... Czy ktoś z grupowiczów mógłby mi pomóc?

    No :-)

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 7. Data: 2005-05-11 05:53:04
    Od: Mariusz Zieliński <l...@l...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > A co ty możesz wiedzieć o języku polskim? Sądząc z tego, jak piszesz -
    > raczej niewiele...

    Nie myl niedbalstwa z niewiedzą.
    JanuszHr! Forma też się liczy. :-)

    --
    mariuszZIELIŃSKI

  • 8. Data: 2005-05-17 08:49:34
    Od: --+ sA+An +-- <s...@6...il>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > A co ty możesz wiedzieć o języku polskim? Sądząc z tego, jak piszesz -
    > raczej niewiele...

    Dlatego korzysta ze SJP i poleca go innym.