  • 11. Data: 2007-10-16 19:11:05
    Temat: Re: Płacenie drobniakami
    Od: zly <b...@p...fm>

    Dnia Tue, 16 Oct 2007 20:10:08 +0200, leon napisał(a):

    > naotmiast kasjerka teoretycznie nie moze, naotmiast w praktyce odmowi
    > jezeli spowoduje

    Ktos wie co sie dzieje w sytuacji, kiedy kasjerka odmawia przyjecia
    pieniedzy a ja odchodze z towarem? Chcialem zaplacic kasjerka nie chciala
    przyjac pieniedzy, wiec niejako dostalem prezent...
    (abstrahujac od tego, ze nie wyobrazam sobie, zeby kasjerka nie chciala
    drobnych :))
    --
    marcin

  • 12. Data: 2007-10-16 19:24:03
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 16 października 2007 20:10
    (autor leon
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <o...@w...telgam.pl>):

    > odmowic praktycznie moze tylko kierowca autobusu,

    Kasjerka zawsze może powiedzieć ,,ups, awaria kasi fiszkalnej, nie mogę
    sprzedać'' :D

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 13. Data: 2007-10-16 19:31:05
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Liwiusz wrote:

    > Teoretycznie bilon jest prawnym środkiem płatniczym i kontrahent nie
    > ma prawa odmóić przyjęcia, choćby to było milion jednogroszówek.

    A jest na to podstawa prawna? Bo mnie się obiło o uszy, że właśnie bilon
    nie jest. Ale mogłem to "w maglu" usłyszeć.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 14. Data: 2007-10-16 19:53:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "zly" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Ktoś wie co się dzieje w sytuacji, kiedy kasjerka odmawia przyjęcia
    > pieniędzy a ja odchodzę z towarem? Chciałem zapłacić kasjerka nie chciała
    > przyjąć pieniędzy, wiec niejako dostałem prezent...

    Bywa, że odchodzący ma później "nababrane" w papierach z tytułu kradzieży
    :-)

  • 15. Data: 2007-10-16 20:37:10
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <"grupa(usun)"@(wywal)grupy.3mam.net>

    W odpowiedzi na post z Tue, 16 Oct 2007 19:29:22 +0200, od emes :

    > co do zemsty sam mam czasami ochote pani sklepowej wyladowac 200 zl 1
    > groszowek

    w zakładzie pracy wypłata poborów gotówką w okienku w kasie, zdarzało się,
    ze kasjerka z banku dostawała ruloniki monet i drobne banknoty i w ten
    sposób wypłacała wynagrodzenie...
    np. 6x50zł + 30x10zł + 40x5zł + 80x2zł i jeszcze troche 1zł, troche 50gr...
    i co ? pracownik miał odmówić przyjęcia ?
    swoją drogą to w ten o to ciekawy sposób pracownicy szybko załozyli sobie
    konta bankowe... i po założeniu konta, dostali nawet 10% premii uznaniowej
    za dobrą wydajną pracę

    Ja natomiast w czasach gdy modne były piramidy finansowe, gdzie wstęp na
    prezentację piorącą mózgi był płatny np. 30zł - przyniosłem 3000 groszy
    rozpakowane w torebce, nie wpuścili mnie i wyśmiali, a ja ich wysmiałem...
    że przychodzę, daję gotówkę, a oni tej gotówki nie chcą...

    natomiast w hipersklepie, końcówkę 2,16zł dałem jako 216 groszy: 2
    torebeczki firmowo NBP zapakowane 100gr + 16gr luzem... kasjerka rozerwała
    groszówki i policzyła, zanim wrzuciła do przegródki w kasie...

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Walcz o prawdziwy status GG swoich GaduGadowiczów
    Taxi w Warszawie: http://grupy.3mam.net/taxi/

  • 16. Data: 2007-10-16 21:00:25
    Od: Sofar <s...@f...onet.pl>

    Witam,

    W liście datowanym 2007-10-16 <mid:ff2lek$35s$1@achot.icm.edu.pl>
    Piotr napisał(a):

    > Witam Wszystkich!

    > Czy prawo w jakiś sposób reguluje sprawę płatności drobniakami? Czy
    > kasjer/ka ma obowiązek przyjąć zapłatę za towar np wart 100zł ale w
    > "miedziakach"? A jak musi, a nie chce, to można zmusić?

    Kiedyś w groszówkach zapłaciłem za parking w Rybniku (takie drobne
    miałem w samochodzie).
    Facet powiedział tylko: to specjalnie... a co miał nie wpuścić jak
    sznur aut za mną?

    Wcale nie specjalnie... Naprawdę w niedzielę nie musieli brać za
    parking ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 17. Data: 2007-10-16 21:06:33
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Piotr Kubiak napisał(a):

    > A jest na to podstawa prawna? Bo mnie się obiło o uszy, że właśnie bilon
    > nie jest. Ale mogłem to "w maglu" usłyszeć.

    Podstawa prawna jest taka, że brak jest podstawy prawnej
    umożliwiającej odmowę przyjęcia drobnych. I skoro ktoś jest zobowiązany
    do przeprowadzenia transakcji (np. sprzedawca nie może odmówić sprzedaży
    towaru pod karą z kodeksu wykroczeń), to nawet jednogroszówki są prawnym
    środkiem płatniczym i nie można uchylić się od ich przyjęcia (w
    przeciwieństwie np. do weksli, złota itp.)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 18. Data: 2007-10-16 22:51:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Oct 2007 19:43:15 +0200, Artur wrote:

    >Przecież bilon (zakładam że będący ważny i w obrocie) jest środkiem
    >płatniczym. Sprzedawca nie ma prawa odmówić Ci przyjęcia płatnością
    >bilonem.

    W Anglii jest, ale tylko do kwoty 10 funtow :-)

    J.

  • 19. Data: 2007-10-17 03:21:53
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Liwiusz pisze:
> [...]
    > umożliwiającej odmowę przyjęcia drobnych. I skoro ktoś jest zobowiązany
    > do przeprowadzenia transakcji (np. sprzedawca nie może odmówić sprzedaży

    ale sama sprzedaż i przyjęcie zapłaty to dwie różne rzeczy...

    KG

  • 20. Data: 2007-10-17 06:42:01
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > środkiem płatniczym i nie można uchylić się od ich przyjęcia (w
    > przeciwieństwie np. do weksli, złota itp.)

    Ale mi chodzi o podstawę prawną tego, że ,,jednogroszówki są prawnym
    środkiem płatniczym''.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak