  • 61. Data: 2007-10-20 14:04:21
    Temat: Re: Płacenie drobniakami
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Oct 2007, mvoicem wrote:

> [...]
    [...]
    > To że transakcję księgujesz niepoprawnie, nie znaczy że transakcja jest
    > niezawarta.

    Jest IMO wystarczającym powodem, aby odmówić wykonania umowy.
    Mimo uprzedniego wyrażenia oferty i mimo przyjęcia jej przez klienta.
    Powód? - umowa nieważna.

    _117.html
    +++
    Art. 58
    § 1. Czynnoœć prawna sprzeczna z ustawš albo majšca na celu obejœcie
    ustawy jest nieważna [...]
    ---

    ...czyli mimo że DOSZŁOBY do czegoś, co z p. widzenia Kodeksu Cywilnego
    byłoby "umową", to fakt sprzeczności tej czynności z ustawą o VAT
    skutkowałby nieważnością.
    Równie dobrze możesz się umówić, że jak wykonawca Ci terminowo nie
    wykona umowy to możesz go zastrzelić.
    Tyle, że na przeszkodzie skuteczności owej umowy stanie Kodeks Karny.

    Z p. widzenia KC 58 żadna różnica, czy idzie o KK czy ustawę o VAT :)

    A przepis art.111.3 zainteresowani mogą sobie obejrzeć sami:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...polecam nacisk na końcowe słowa:
    "podatnik nie może dokonywać sprzedaży"
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2007-10-20 20:44:40
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > A przepis art.111.3 zainteresowani mogą sobie obejrzeć sami:
> [...]

    Wow. Szczerze mówiąc zaszokowałeś mnie. Mogę zrozumieć obowiązek
    prowadzenia ewidencji transakcji, ale wymuszanie używania akurat kas i
    brak możliwości używania choćby samokopiujących druczków 'paragon'
    uważam za totalne przegięcie. Dzięki za info, choć nie jest miłe :-(

    chester
    --
    Szukam zdalnych zleceń programistycznych (głównie php),
    chesteroni [at] g-m-a-i-l kropka com (bez kresek)

  • 63. Data: 2007-10-21 23:07:37
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 20 października 2007 22:44
    (autor chester
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ffdpbd$78p$1@inews.gazeta.pl>):

> [...]
    > brak możliwości używania choćby samokopiujących druczków 'paragon'
    > uważam za totalne przegięcie. Dzięki za info, choć nie jest miłe

    Przespałeś ostatnie 10 lat od wprowadzenia Waty? I ostatnie głośne afery w
    temacie kaś w taksówkach? Nie wiedziałeś, że jest takie urządzonko i że ono
    nie wyparło tych mechanicznych ładnych kas dla jaj tylko z obowiązku
    rejestrowania w sposób niefałszowalny?

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 64. Data: 2007-10-22 13:05:16
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > Jest IMO wystarczającym powodem, aby odmówić wykonania umowy.
    > Mimo uprzedniego wyrażenia oferty i mimo przyjęcia jej przez klienta.

    _117.html
    > +++
    > Art. 58
    > § 1. Czynnoœć prawna sprzeczna z ustawš albo majšca na celu obejœcie
    > ustawy jest nieważna [...]
    > ---
    [...]
    > A przepis art.111.3 zainteresowani mogą sobie obejrzeć sami:

> [...]

    Przyznam się szczerze że nigdy nie patrzyłem na to z tej strony. Mam jednak
    wątpliwości ....

    Twoja interpretacja wygląda na zgodną z literą, ale co do ducha, wyobraź
    sobie taką sytuację:
    - otwieram jakiś sklepik, montuję kasę, czekam aż kasa się zepsuje.
    - prowadzę dalej sprzedaż i ... nie muszę płacić od niej podatków. Bo
    przecież nie ma sprzedaży ;). W myśl Art 111.3 VAT nie mogę dokonywać
    sprzedaży, więc w myśl Art 58 KC umowy są nieważne. Nie ma umowy - nie ma
    sprzedaży - nie ma podatku.

    Do tego prowadzi twoja interpretacja, i dlatego myślę że w jak rozpatrzyć ją
    w świetle art 5. konstytucji będzie ona nieprawidłowa ;)

    p. m.

  • 65. Data: 2007-10-22 13:44:36
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 22 Oct 2007 15:05:16 +0200, mvoicem napisał(a):

    > W myśl Art 111.3 VAT nie mogę dokonywać sprzedaży, więc w myśl Art 58 KC
    > umowy są nieważne.

    Nie wdając się w meritum sprawy (wątku nie śledzę), tu jest błąd w
    rozumowaniu. To skutek cywilnoprawny może być oceniany pod względem
    podatkowym, nigdy odwrotnie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 66. Data: 2007-10-22 21:48:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Oct 2007, mvoicem wrote:

    > Przyznam się szczerze że nigdy nie patrzyłem na to z tej strony. Mam jednak
    > wątpliwości ....

    ...nic się nie martw, ustawodawca ich nas pozbawia ;)

> [...]
    > - otwieram jakiś sklepik, montuję kasę, czekam aż kasa się zepsuje.
    > - prowadzę dalej sprzedaż i ... nie muszę płacić od niej podatków.

    Weź może lepiej, i najpierw przeczytaj tę ustawę o VAT ;)
    Ona ma *własną* definicję sprzedaży, i z grubsza sprowadza się ona
    (w wersji "przedunijnej" było to wprost zapisane jawnym tekstem)
    do "wydania towaru", nie licząc innych przypadków (bo na hało że
    świadczenie usług jest "sprzedażą" to na niniejszej grupie jakiemuś
    cywiliście szczęka mocno opadła :))

    W nowej jest tak:
    +++
    2. Czynnoœci okreœlone w ust. 1 podlegajš opodatkowaniu niezależnie od
    tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form okreœlonych
    przepisami prawa.
    ---

    :P
    A do tego:
    +++
    1. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
    przeniesienie prawa do rozporzšdzania towarami jak właœciciel, w tym
    również: [...lista...]
    +++

    ...z akcentem na fakt że lista jest OTWARTA.

    A na deser jest regulacja, że jeśli JEDNAK czynność która "podlega
    opododatkowaniu niezależnie czy została wykonana z zachowaniem
    warunków", czyli owa "nieważna sprzedaż" będzie prowadzona, to
    sprzedający obrywa brakiem prawa do odliczenia i "sankcją VAT".
    Nie polecam :)

    > Bo przecież nie ma sprzedaży ;)

    Jest obrót VAT do opodatkowania :> w wyniku czynności "traktowanej
    jak sprzedaż". Przez fakt "wzięcia w użytkowanie" nabywca tak czy
    siak musi zapłacić VAT, co najwyżej może się awanturować że zapłaci
    mniej - JEŚLI odda towar :)
    Hint: jak "weźmie" a później będzie *uzywał* i zwróci, to formalnie
    VAT się należy tak czy siak, sprawą do ustalenia jest kto ma go
    zapłacić.
    Z pewną nieciepliwością czekam, kiedy jakiś US każe hipermarketom
    pozwalajacym na "zwrot do 7 dni" zapłacić VAT od nieodpłatnego
    użytkowania :> (bo TAKI zwrot nie jest uregulowany przepisem!)

    > W myśl Art 111.3 VAT nie mogę dokonywać
    > sprzedaży, więc w myśl Art 58 KC umowy są nieważne. Nie ma umowy - nie ma
    > sprzedaży - nie ma podatku.

    Jest podatek, co najwyżej strony mogą próbować wysunąć roszczenie
    wzajemne o zniesienie skutków nieważnej umowy.

    > Do tego prowadzi twoja interpretacja,

    E, chyba za bardzo polegasz na moich cytatach, a w ustawie więcej
    napisali, nie wszystko zawsze czytam :)

    > i dlatego myślę że w jak rozpatrzyć ją
    > w świetle art 5. konstytucji będzie ona nieprawidłowa ;)

    :)
    Nie da rady, IMO.

    pzdr, Gotfryd

  • 67. Data: 2007-10-22 21:53:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Oct 2007, Olgierd wrote:

    > Nie wdając się w meritum sprawy (wątku nie śledzę), tu jest błąd w
    > rozumowaniu. To skutek cywilnoprawny może być oceniany pod względem
    > podatkowym, nigdy odwrotnie.

    Hm.
    Mówisz, że do zasady "jeśli umowa jest sprzeczna z (jakąś) ustawą to jej
    treść sprzeczna z ustawą jest nieważna" nie dotyczy ustaw podatkowych?

    To niby jakim prawem dotyczy Kodeksu Karnego?
    W końcu można zawrzeć umowę "jak druga strona nie wykona umowy to podda
    się dobrowolnie zastrzeleniu" i ją *prawnie* wyegzekwować, czy nie można?

    A jeśli nie, to dlaczego ta sama zasada ma nie działać, jeśli ustawa
    o VAT ZABRANIA zawierania umów w danych warunkach?

    To nie jest tak, że w tym przypadku ustawa podatkowa "generuje" kontekst
    cywilnoprawny (jak mniemam to sugerujesz), przepis pochodzi z Kodeksu
    Cywilnego!
    Skoro napisali że "jak umowa jest sprzeczna z ustawą to jest
    nieważna"....

    pzdr, Gotfryd