  • 1. Data: 2006-03-14 16:04:30
    Temat: Oprogramowanie GPL w firmie
    Od: Buster <b...@t...net.pl>

    Witam.
    Jestem tutaj nowy i potrzebuję dość szybkiej odpowiedzi.
    jak wygląda sprawa z oprogramowanie na licencji GNU/GPL (Linux,
    OpenOffice itp.) w firmach??
    Swego czasu słyszałem, że firma może wykorzystywać takie oprogramowanie
    w przypadku posiadania nośnika np zakupionego w gazecie. Czy to jest
    prawda?? Czy oznaczałoby to, że nie mogę ściągnąć z Internetu np.
    jakiegoś linuksa i zainstalować go w firmie??
    Bardzo prosiłbym o dokładne wyjaśnienie tego problemu.

    --
    Pozdrowienia
    Radek Dobrowolski vel Buster

  • 2. Data: 2006-03-14 16:48:06
    Temat: Re: Oprogramowanie GPL w firmie
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Buster* wypowiedziała te
    słowa:

> [...]
    > prawda?? Czy oznaczałoby to, że nie mogę ściągnąć z Internetu np.
    > jakiegoś linuksa i zainstalować go w firmie??

    Temat zasadniczo na pl.soc.prawo.podatki.
    IMHO takie brednie rozgłasza UX chcąc w ten sposób sprzedawać swojego
    spieprzonego OOo.
    Niedawno czytałem o pewnej opinii US, zgodnie z którą jeśli coś jest
    darmowe to nie ma ceny więc nie istnieje kwestia bezpłatnego
    przysporzenia.
    Natomiast mam wątpliwość czy właśnie polityka UX tego nie psuje, bo ich
    pakiet _można_ kupić, więc istalacja gratisowa może być poczytywana
    właśnie jako bezpłatne przysporzenie.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 3. Data: 2006-03-14 17:37:04
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Buster <b...@t...net.pl> writes:

    > Witam.
    > Jestem tutaj nowy i potrzebuję dość szybkiej odpowiedzi. jak
    > wygląda sprawa z oprogramowanie na licencji GNU/GPL (Linux,
    > OpenOffice itp.) w firmach??

    Co do OO, to jest to chyba jedyny program, który obsługuje standard
    OpenDocument, więc stosowanie tego programu w pracy biurowej jest
    chyba nawet zalecane :)

    > Swego czasu słyszałem, że firma może wykorzystywać takie
    > oprogramowanie w przypadku posiadania nośnika np zakupionego
    > w gazecie. Czy to jest prawda??

    Tak.

    > Czy oznaczałoby to, że nie mogę ściągnąć z Internetu np. jakiegoś
    > linuksa i zainstalować go w firmie??

    To też możesz.

    > Bardzo prosiłbym o dokładne wyjaśnienie tego problemu.

    Odpowiedzi szukaj w RWO.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 4. Data: 2006-03-14 17:55:12
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    [...]

    > Natomiast mam wątpliwość czy właśnie polityka UX tego nie psuje,
    > bo ich pakiet _można_ kupić, więc istalacja gratisowa może być
    > poczytywana właśnie jako bezpłatne przysporzenie.

    Takimi rzeczami zajmują się osoby należące do RWO. Prawdopodobnie
    w archiwach ich listy dyskusyjnej znajduje się odpowiedź zarówno
    na to jak i na wiele innych pytań dotyczących FLOSS (nie mylić z FOZZ).

  • 5. Data: 2006-03-14 18:46:22
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Fantom napisał(a):

    > Nie przesadzasz ? OO 2 jest ok. I nie nalezy do UX - oni tylko robia swoja
    > kompliacje tego pakietu
    >
    > Fantom

    tak, mi wmawiali, że muszę kupić od nich żeby mieć legalnie... ale jak
    nie chcę kupować to mogę ściągnąć od nich ze strony za darmo

    sg

  • 6. Data: 2006-03-14 18:47:06
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

  • 7. Data: 2006-03-14 19:40:21
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Fantom* wypowiedziała te
    słowa:

    > Nie przesadzasz ? OO 2 jest ok. I nie nalezy do UX

    Nie przesadzam. Schrzaniony instalator pod Windowsa, nieco ciężej
    otwierające się dokumenty do jedno, a żeby nie było całkowicie NTG -
    naganna jest "licencja profesjonalna", która jest niezgodna z LGPL, na
    której jest wydany OOo.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 8. Data: 2006-03-14 21:22:44
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    sg <a...@s...org.pl_WITHOUT> writes:

    [...]

    > tak, mi wmawiali, że muszę kupić od nich żeby mieć legalnie...

    Należy rozróżnić 'jak kupisz, to masz legalnie' od 'legalnie masz
    tylko po zakupieniu w naszej firmie'. GPL zezwala na sprzedaż.

  • 9. Data: 2006-03-14 21:29:02
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    > sg <a...@s...org.pl_WITHOUT> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Należy rozróżnić 'jak kupisz, to masz legalnie' od 'legalnie masz
    > tylko po zakupieniu w naszej firmie'. GPL zezwala na sprzedaż.

    Ja bym tylko tę firmę, która raczy udostępniać swoje oprogramowanie
    w Polsce poprosił, żeby nie licencjonowali swojego pakietu w języku
    angielskim, tylko w języku polskim. Ale to jest 'grubsza' sprawa
    i ociera się chyba o konieczność wynajęcia tłumacza przysięgłego,
    ew. o koordynację prac z Free Software Foundation i z organizacją
    posiadającą prawa autorskie do pakietu OpenOffice.org.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 10. Data: 2006-03-14 21:37:12
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Piotr Dembiński <p...@g...pl> wrote:
> [...]
    > koordynację prac z Free Software Foundation i z organizacją
    > posiadającą prawa autorskie do pakietu OpenOffice.org.

    To nie nastąpi prawdopodbnie nigdy, FSF nie zaryzykuje że przez błąd
    jakiegoś tłumacza wkradnie się luka która spowoduje że z setkami tysięcy
    programów na GPL będzie można obejść wymóg udostępniania źródeł. Strata
    z tego powodu byłaby tak niepowetowana i nieodwracalna, że nawet jeśli
    istnieje jakiekolwiek bardzo minimalne ryzyko że taki błąd się wkradnie,
    to przewyższa to jakiekolwiek korzyści jakie mogłybybyć uzyskane przez
    przetłumaczenie licencji. Koniec, kropka, nie ma żadnej innej wersji
    językowej GNU GPL poza angielskim i cały świat z tym żyje, łącznie z
    dużo bardziej niż polacy przeczulonymi na punkcie stosowania swojego
    języka narodami takimi jak Francja. Należy to zrozumieć, że istnieje
    takie minimalne ryzyko błędu przy tłumaczeniu, a szkody tym spowodowane
    mogą być megaolbrzymie i nieodwracalne.

    Może gdyby kilka osób natywnie znających jakiś język doskonale, będących
    jednocześnie prawknikami wyspecjalizowanymi w prawie autorskim było
    wieloletnimi bardzo zaufanymi członaki FSF uczestniczącymi przez wiele
    lat w analizowaniu problemów GNU GPL, to zdecydowano by się na
    tłumaczenie w tym języku. Ale nie sądze by tak się kiedykolwiek stało.

    Why software shouldn't be covered by patents
    http://bladeenc.mp3.no/articles/software_patents.htm