  • 11. Data: 2006-03-14 22:36:08
    Temat: Re: Oprogramowanie GPL w firmie
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Piotr Dembiński napisał:
    > organizacją
    > posiadającą prawa autorskie do pakietu OpenOffice.org.

    A jaka to organizacja posiada pełnię p.a. do OpenOffice? Pytanie
    pomocnicze: kto jest autorem OOo?

    -------------------+
    -------------------+

  • 12. Data: 2006-03-14 22:38:58
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Miernik <m...@f...org> writes:

    > To nie nastąpi prawdopodbnie nigdy, FSF nie zaryzykuje że przez błąd
    > jakiegoś tłumacza wkradnie się luka która spowoduje że z setkami
    > tysięcy programów na GPL będzie można obejść wymóg udostępniania
    > źródeł.

    Dlatego pisałem o tłumaczu przysięgłym. ZTCW to są ludzie, którzy
    mają odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje, żeby przetłumaczyć tekst
    prawny nawet bez konsultacji z autorem.

    > Strata z tego powodu byłaby tak niepowetowana i nieodwracalna, że
    > nawet jeśli istnieje jakiekolwiek bardzo minimalne ryzyko że taki
    > błąd się wkradnie, to przewyższa to jakiekolwiek korzyści jakie
    > mogłybybyć uzyskane przez przetłumaczenie licencji. Koniec, kropka,
    > nie ma żadnej innej wersji językowej GNU GPL poza angielskim i cały
    > świat z tym żyje, łącznie z dużo bardziej niż polacy przeczulonymi
    > na punkcie stosowania swojego języka narodami takimi jak
    > Francja. Należy to zrozumieć, że istnieje takie minimalne ryzyko
    > błędu przy tłumaczeniu, a szkody tym spowodowane mogą być
> [...]

    Ja wiem, że cały świat korzysta z angielskiej wersji licencji, ale już
    na tej grupie chyba pisałem, że -- jak to się mówi -- idzie nowe
    i np. taki IBM licencjonuje swój udostępniany za friko software
    również w języku polskim (pobierz JVM IBMa i sam się przekonaj).

    > Może gdyby kilka osób natywnie znających jakiś język doskonale,
    > będących jednocześnie prawknikami wyspecjalizowanymi w prawie
    > autorskim było wieloletnimi bardzo zaufanymi członaki FSF
    > uczestniczącymi przez wiele lat w analizowaniu problemów GNU GPL, to
    > zdecydowano by się na tłumaczenie w tym języku. Ale nie sądze by tak
    > się kiedykolwiek stało.

    ZTCW to trzecia wersja GPL ma być dostosowana/dostosowywana do wymogów
    prawa autorskiego krajów, w których jest używana, czyli praktycznie
    do wymogów prawa autorskiego wszystkich krajów świata.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 13. Data: 2006-03-14 22:43:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Miernik* wypowiedziała te
    słowa:

    > wkradnie się luka która spowoduje że z setkami tysięcy
    > programów na GPL będzie można obejść wymóg udostępniania źródeł.

    No właśnie, fenomenalnie czyta się uwagi panów z Ux nt. udostępniania
    źródeł ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 14. Data: 2006-03-14 22:47:42
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Piotr Dembiński <p...@g...pl> wrote:

    > Dlatego pisałem o tłumaczu przysięgłym. ZTCW to są ludzie, którzy
    > mają odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje, żeby przetłumaczyć tekst
    > prawny nawet bez konsultacji z autorem.

    Jakie to ma znaczenie czy ten tłumacz będzie przysięgły czy nie?
    Żadne. W wypadku jakiegokolwiek sporu przed sądem i tak wiążąca będzie
    wersja angielska. Tłumaczenie może jedynie pomóc kupującemu zorientować
    się mniej więcej o co chodzi. Takie tłumaczenie przysięgłe,
    niezaaprobowane przez FSF jako równorzędną wersję GPLv2 będzie miało
    taką samą wartość prawną jak wytłumaczenie o co chodzi w licencji swoimi
    słowami przez jakiegoś kolegę.

    Załączenie przez UX.pl takiego tłumaczenia licencji bez wyraźnego
    podkreślenia że jest to jedynie pomocnicze wytłumaczenie i nie ma ono
    mocy prawnej, i że licencją programu jest tekst angielski GNU GPLv2
    mogłoby narazić firmę UX.pl na zarzut złamania licencji GNU GPLv2 przez
    jakiegokolwiek autora czegokolwiek czyj kod był użyty w OO, a takich
    ludzi jest pewnie cała masa. Niezależnie od tego czy byłoby to
    tłumaczenie przysięgłe czy też nie.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en

  • 15. Data: 2006-03-14 22:54:27
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > takie minimalne ryzyko błędu przy tłumaczeniu, a szkody tym
    > spowodowane mogą być megaolbrzymie i nieodwracalne.

    BTW sądzę, że skoro M$ zdecydował się przetłumaczyć swoje licencje na
    polski i inne języki, nie powinno być aż takiego problemu.
    Nie chce mi się teraz szukać ale coś mi to niedobrze pachnie z punktu
    widzenia ustawy o języku polskim...

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 16. Data: 2006-03-14 22:54:52
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Piotr Dembiński napisał:

    > ZTCW to OOo jest oparte na StarOffice, który został swego czasu
    > wykupiony przez Suna. Sun udostępnił kod OOo społeczności
    > internetowej na warunkach GPL, ale nie wiem, czy zachował dla
    > siebie majątkowe, czy oddał je niezależnej organizacji albo fundacji.

    Bardziej mi chodziło o stan prawny wkładu tej społeczności internetowej.
    ZTCW nikt się nie umówił z wszystkimi "contributors" (co do jednego) na
    przekazanie praw autorskich.

    -------------------+
    -------------------+

  • 17. Data: 2006-03-14 22:58:02
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> writes:

> [...]

    internetowej na warunkach GPL, ale nie wiem, czy zachował dla
    siebie majątkowe, czy oddał je niezależnej organizacji albo fundacji.
    I czy w ogóle coś takiego jak majątkowe prawa autosrkie istnieje
    w systemie prawnym, w którym oni działają, czy może mają to tam
    jakoś inaczej rozwiązane.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 18. Data: 2006-03-14 23:01:37
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Miernik* wypowiedziała
    > te słowa:

    > No właśnie, fenomenalnie czyta się uwagi panów z Ux
    > nt. udostępniania źródeł ;-)

    Jakei uwagi? Ja żadnych uwag nie czytałem. Poza tym: powinni ten
    kod udostępnić przez BT, bo ich serwer FTP strasznie się ślimaczy.

  • 19. Data: 2006-03-14 23:02:23
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Miernik wrote:
    > W wypadku jakiegokolwiek sporu przed sądem i tak wiążąca będzie
    > wersja angielska.

    Z niecierpliwością czekam na taki spór.

    > licencją programu jest tekst angielski GNU GPLv2

    Pytanie tylko kto udzielił licencji GPL. I czy udzielając jej dysponował
    majątkowymi prawami autorskimi do programu. Wątpię.

    -------------------+
    -------------------+

  • 20. Data: 2006-03-14 23:05:03
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Miernik <m...@f...org> writes:

    > Jakie to ma znaczenie czy ten tłumacz będzie przysięgły czy nie?

    No właśnie chyba ma. Tłumaczem nieprzysięgłym to jestem np. ja razem
    z moim amatorskim, nieoficjalnym tłumaczeniem wycinka GPL pokazującego
    się w oknie dialogowym programu Window Maker :)

> [...]
    > będzie miało taką samą wartość prawną jak wytłumaczenie o co chodzi
    > w licencji swoimi słowami przez jakiegoś kolegę.

    Możliwe. W takim razie czegoś się tu nauczyłem.

> [...]
    > w OO, a takich ludzi jest pewnie cała masa. Niezależnie od tego
    > czy byłoby to tłumaczenie przysięgłe czy też nie.

    TSD to czy istnieje w ogóle coś takiego jak międzynarodowe prawo
    autorskie?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl