  • 1. Data: 2002-04-23 13:45:53
    Temat: Ochrona danych osobowych - oskarzyć dealera?
    Od: "Adam Kowol" <a...@b...pl>

    Wiatm

    W zeszłym roku kupiłem nowy samochód u dealera.
    Przy odbiorze na umowie Pan poprosił o podpisanie
    zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach
    marketingowych itp.

    Jako że nie lubię tego typu spamu nie wyraziłem zgody
    i zaznaczyłem na umowie krzyżyk w pozycji NIE - czyli
    nie wyrażam.

    Niestety. Od tego czasu producent spamował mnie już 5 razy.
    Robił to sam (podziękowania) jak i przez firmę zewnętrzną
    (ankieta dot. tego co, jak, kiedy, gdzie i za ile).

    Wydaje mi się że robiąc to firma łamie postanowienia umowy.
    Czy w związku z tym warto pozwać ich do sądu?
    Jeżeli tak to w jaki sposób najlepiej.

    W odniesieniu do tej sprawy można przytoczyć
    przypadek pewnego małżeństwa, które wygrało
    z Bankiem sprawe o to że dosatli kartkę na imieniny.

    Proszę o radę.

    Pozdrawiam - AK

  • 2. Data: 2002-04-25 07:00:17
    Temat: Re: Ochrona danych osobowych - oskarzyć dealera?
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > W zeszlym roku kupilem nowy samochód u dealera.
    > Przy odbiorze na umowie Pan poprosil o podpisanie
    > zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach
    > marketingowych itp.
    >
    > Jako ze nie lubie tego typu spamu nie wyrazilem zgody
    > i zaznaczylem na umowie krzyzyk w pozycji NIE - czyli
    > nie wyrazam.
    >
    > Niestety. Od tego czasu producent spamowal mnie juz 5 razy.

    UOKiK oraz §16 ust 1 Ustawa z dn. 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji

    Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególnosci:
    [...]
    5) reklama, która stanowi istotna ingerencje w sfere prywatnosci, w
    szczególnosci przez uciazliwe dla klientów nagabywanie w miejscach
    publicznych, przesylanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub
    naduzywanie technicznych srodków przekazu informacji.

    Dz. U. Nr 22, poz. 271, 2000 r.
    Rodzial 2, art 6.1, pkt. 3:
    "Posluzenie sie wizjofonem, telefaksem, poczta elektronicza, automatycznym
    urzadzeniem wywolujacym i telefonem w celu zlozenia propozycji zawarcia
    umowy
    moze nastapic wylacznie za uprzednia zgoda konsumenta".

    "art. 25, ust. 2, pkt 2 Ustawy o ochronie danych osobowych (Dz.U. nr 133,
    poz.
    883 z dnia 29 sierpnia 1997 r.". Brzmi on tak:
    2) dane przewidziane do zebrania sa ogolnie dostepne,

    Zgodnie z "art. 25, ust. 2, pkt 1 Ustawy o ochronie danych osobowych (Dz.U.
    nr
    133, poz. 883 z dnia 29 sierpnia 1997 r." mam prawo do poprawiania swoich
    danych osobowych. Prosze wiec oficjalnie i jednoczeoenie nakazuje usuniecie
    moich danych osobowych z waszej bazy danych. W przypadku dalszego ich
    przetwarzania poinformuje Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych :
    00-950 Warszawa (04822)827-88-10
    www.giodo.gov.pl, s...@g...gov.pl

  • 3. Data: 2002-04-25 10:52:43
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Michal Kukula wrote:

> [...]
    > moich danych osobowych z waszej bazy danych. W przypadku dalszego ich
    > przetwarzania poinformuje Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych :

    Wszystkie to piekne i ladne brzmi, ale czy mozesz mi zinterpretowac co
    oznacza formalnie:
    "mam prawo do poprawiania swoich danych osobowych"
    i co rozumiesz przez "usuniecie moich danych z waszej bazy danych" ?

    Formalnie jest to niemozliwe do zrealizowania, gdy nie masz interfacu z
    dostepem do bazy danych np. przez strone www.
    Usuniecie danych z bazy danych tez jest formalnie i technicznie
    niemozliwe, bo baza danych
    egzystuje w postaci zwielokrotnionych archiwow i jewdyne co mozesz
    osiagnac, ze zmiany w tej wersji bazy danych, ktora jest wykorzystywana
    do generowania i rozsylania spamu reklamowego,
    a dostepu i prawa do zmian zapisow w archiwach technicznie ani formalnie
    nie uzyskujesz,
    gdyz wlasnie jest taka definicja archiwow.
    Co wiecej, administratorzy powoluja sie na Prawo Telekomunikacyjne,
    ktore wyraznie mowi, ze
    operator uslugi moze zostac zobowiazany do archiwizowania i
    udostepniania wlasniwym organom poczty swoich klientow, logow itp.
    Co wiecej, jedna z osob kierujaca osiedlowa siecia komputerowa wyraznie
    zastrzegala ze musi archiwizowac poczte (prywatna) swoich klientow.

    Czyli nalezy odpowiedziec czy ochrona danych osobowych rozciaga sie na
    archiwa czy tez nie.
    Ale z definicji archiwow wynika wlasnie ze nie.
    Gdyz powolujac sie na ochrone danych osobowych moglbys zadac usuniecia
    zapisow twoich danych osobowych
    z milionow dokumentow administracji panstwowej/ samorzadowej/ firm
    prywatnych/ instytucji,
    ktore te informacje gromadzily i gromadza i nastepnie przechowuja w
    formie archiwum.
    A archiwa przetwarzaja lub nie lub przetwarzaja do postaci
    elektronicznej, baz danych lub nie.

    Zatem ani formalnie, ani fizycznie operacja usuwania danych osobowych z
    baz danych nie jest wykonalna, gdyz aby takie dzialanie bylo mozliwe i
    wykonalne, to kazda baza danych musialaby udostepnic interface
    wyszukiwarki dla zainteresowanych, aby sprawdzali, czy ta lub inna baza,
    zawiera ich dane osobowe.
    A skoro tak nie jest to nalezy zaklad ze dane osobowe kazdej osoby
    zawarte sa w setkach, tysiacach baz danych, do ktorych nie mamy i nie
    bedziemy mieli dostepu, ani wiedzy o nich, o ile administrator bazy nie
    zechce ich nam ujawnic.

    Zatem zrozumiale ze to projektant bazy danych powinien uzyskiwac
    uprzednia zgode, a nie domniamana zgode
    i proponowac usuniecie danych osobowych zainteresowanego, dopiero na
    jego wniosek, czytaj:
    na jego koszt.

    Jacek
    --
    Projektowanie optymalnych rozkrojow blachy, skory, szkla, tkanin,
    drewna. True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.

    Inquiries should be e-mailed to: g...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2002-04-25 11:22:27
    Od: "Adam Kowol" <a...@b...pl>

    Panowie,
    Zaznaczyłem wyraźnie na umowie - NIE.
    Nie zgadzam się. I już.
    A działania firmy są takie jakbym tego nie zrobił.

    Dlatego pytam czy mam szanse tak jak wspomniane
    przeze mnie małżeństwo.

  • 5. Data: 2002-04-25 11:42:02
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Masz szanse, jak kazdy, tylko powiedz mi czemu za skorzystanie z tej
    szansy i swojego prawa ma placic zainteresowany, dochodzacy swojego
    prawa.
    Zalozmy, ze firma AAA zwielokrotnila baze danych w 1000 egzemplarzy i
    rozeslala do 1000 swoich kontrahentow i kazda ma juz twoje dane osobowe.
    Prawo do modyfikacji i zadania usuniecia swoich danych osobowych nadal
    masz i zachowujesz, ale formalnie, bo fizycznie
    to koniecznosc napisania 1000 listow, naklejenia 1000 znaczkow, kupienia
    i zaadresowania 1000 pokert + wypelnienie 1000 dowodow
    nadania przesylki poleconej,
    czyli operacje technicznie niewykonalna
    a po stronie firmy AAA rozeslanie swojej bazy w 1000 egzemplarzy do 1000
    kontrahentow to kilka minut pracy i caly koszt to koszta lacza
    internetowego, czyli kilka zlotych za cala operacje.
    A twoje koszty to tysiace zlotych, tygodnie adresowania kopert,
    miesiace znajdowania adresow firm, ktore zgromadzily twoje dane
    adresowe.

    Ale szanse masz nadal, jak zwykle.

    Jacek

  • 6. Data: 2002-04-25 12:59:32
    Od: "Adam Kowol" <a...@b...pl>

    O czym ty mówisz ...?

    Producent korzysta z danych z umowy
    którą zawarliśmy. I tylko on.
    Nie tysiące jego kontrahentów - tylko on!

    Nie chodzi mi o usunięcie moich
    danych z bazy tylko o proces z producentem
    zgodnie z precedensem o którym wspominałem.

  • 7. Data: 2002-04-25 13:06:57
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Adam Kowol wrote:

> [...]
    >
    > Nie chodzi mi o usunięcie moich
    > danych z bazy tylko o proces z producentem
    > zgodnie z precedensem o którym wspominałem.

    Ok.
    Podaj szczegoly tego precedensu.
    "

  • 8. Data: 2002-04-25 13:21:25
    Od: "Adam Kowol" <a...@b...pl>

    Małżeństwo złożyło wniosek o kredyt
    jednak go nie otrzymało.
    We wniosku był zapis że po negatywnym
    rozpatrzeniu dane zostana usunięte.

    Po jakimś czasie Pani dostała jednak
    na imieniny kartkę z życzeniami.

    Pozwali banki i wygrali.

    ....... to tak w duzym skrócie.

  • 9. Data: 2002-04-25 17:42:12
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Pytalem sie konkretnie, a to co przekazales to dziennikarski komentarz.
    Ale co konkretnie wygrali ?
    100 zl po roku wizyt w sadzie i wynajmowaniu adwokata ?
    Jacek

  • 10. Data: 2002-04-25 18:22:01
    Od: <p...@p...onet.pl>

    > Pytalem sie konkretnie, a to co przekazales to dziennikarski komentarz.
    > Ale co konkretnie wygrali ?
    > 100 zl po roku wizyt w sadzie i wynajmowaniu adwokata ?

    Wygrali 25.000 zadośćuczynienia :)

    Pzdr