  • 1. Data: 2002-04-23 13:10:16
    Temat: macierzynski a L4
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczow
    Mam pytanie: czy ciezarna kobieta bedac na zwolnieniu lekarskim (L4 od lekarza
    prowadzacego ciaze) automatycznie przechodzi na urlop macierzynski na 2 tyg
    przed rozwiazaniem??? Tzn nastepuje zmiana L4 na urlop macierzynski?
    Osobiscie uwazam ze to nie moze byc zgodne z prawem bo jak mozna odgornie
    zastopowac L4?

  • 2. Data: 2002-04-23 13:52:45
    Temat: Re: macierzynski a L4
    Od: "violeczka" <v...@p...onet.pl>

    Automatycznie przechodzi na urlop macierzynski w dniu planowanego
    rozwiazania. Jezeli urodzi wczesniej to w dniu porodu. Jezeli po terminie to
    i tak urlop zaczyna sie w dniu planowanego terminu. Dwa tygodnie przed
    planowanym rozwiazaniem kobieta moze rozpoczac urlop macierzynski
    dobrowolnie.
    violeczka

  • 3. Data: 2002-04-24 07:01:24
    Od: "niuska" <j...@w...pl>

> [...]
    > i tak urlop zaczyna sie w dniu planowanego terminu. Dwa tygodnie przed
    > planowanym rozwiazaniem kobieta moze rozpoczac urlop macierzynski

    Ja sie z tym nie zgadzam. Jest inaczej, wiem o tym z wlasnego doswiadczenia.
    Od osmego miesiaca ciazy bylam na zwolnieniu lekarskim, termin mialam na 21
    pazdziernika, urodzilam 2 listopada, czyli 12 dni po terminie. Do tego dnia
    mialam caly czas zwolnienie lekarskie a macierzynski zaczal mi sie wlasnie
    od 2 listopada, czyli faktycznego dnia porodu a nie od plnowanego. Tak bylo
    w 1999 roku moze od tego czasu zmieniono interpretacje, ale nie wydaje mi
    sie:) Dodam jeszcze ze jedno z koncowych zwolnien konczylo mi sie 25
    pazdziernika, poszlam po nastepne i dostalam kolejne do 6 listopada. To
    ostatnie automatycznie przerwane zostalo w dniu narodzin mojego synka.

    Pozdrawiam
    Justyna

  • 4. Data: 2002-04-24 12:06:09
    Temat: Odp: macierzynski a L4
    Od: "sylwia" <s...@p...onet.pl>

    Czy ktoś wie jakie przepisy to regulują, bo ja byłam również na zwolnieniu w
    czasie ciąży, urodziłam przed terminem, ale mój lekarz powiedział mi, że
    nie da mi zwolnienia na ostatnie dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem
    porodu, bo to jest niezgodne z przepisami - jakimi??? nie wiedział, ale i
    tak na ostatnie dwa tygodnie wypisał mi urlop macierzyński.
    S.

  • 5. Data: 2002-04-24 12:39:58
    Od: "niuska" <j...@w...pl>

    ale i
    > tak na ostatnie dwa tygodnie wypisał mi urlop macierzyński.
    a jakim prawem, powiedziane jest ze kobieta MOZE zaczac urlop maciezynski na
    dwa tygodnie przed planowanym terminem porodu a nie ze jest taki warunek

    Justyna

  • 6. Data: 2002-04-24 13:02:17
    Od: "Sandra" <daria-!@wp.pl>

    ______________ Sandra
    Sandi Jagoda ICQ#: 153642378 Current ICQ status: + More ways to contact me i
    See more about me:
    ______________

    przewidywaną datą porodu, a po porodzie pozostała część - aż do wyczerpania
    przysługującego pracownicy wymiaru urlopu.

    Określenie co najmniej oznacza, iż okres urlopu do wykorzystania,
    przypadający po porodzie, może być dłuższy, lecz w żadnym razie krótszy, a -
    zgodnie z art. 180 § 3 k.p. - po porodzie przysługuje urlop macierzyński nie
    wykorzystany przed porodem, aż do wyczerpania określonych wyżej okresów.
    Niższy niż ww. wymiar urlopu, ponieważ wynoszący 10 tygodni, przysługuje w
    przypadku urodzenia martwego dziecka lub jego zgonu w okresie pierwszych 6
    tygodni życia. W razie śmierci jednego z kilku dzieci urodzonych przy jednym
    porodzie pracownicy przysługuje urlop w wymiarze stosownym do liczby dzieci
    pozostałych przy życiu.

    Urlop macierzyński jest urlopem nieprzerwanym. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy
    dziecko po porodzie wymaga opieki szpitalnej. Wtedy - po wykorzystaniu 8
    tygodni urlopu - pracownica może pozostałą jego część wykorzystać po wyjściu
    dziecka ze szpitala (art. 181 k.p.).
    Za czas urlopu macierzyńskiego przysługuje pracownicy zasiłek macierzyński w
    wysokości 100% podstawy wymiaru ustalanej na zasadach przewidzianych dla
    obliczania zasiłków chorobowych (art. 36-43 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o
    świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
    macierzyństwa - Dz.U. Nr 60, poz. 636 ze zm.).
    Zmiany polegające na zwiększeniu wymiaru urlopu macierzyńskiego wprowadzono
    ustawą z 19 listopada 1999 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy (Dz.U. Nr 99,
    poz. 1152). Jej przepisy pozwalają korzystać z dłuższego urlopu także
    matkom, które rozpoczęły urlopy w 1999 r. - gdy wynosiły one odpowiednio 16,
    18 i 26 tygodni, i w 2000 r. - gdy przewidziano 20 i 30 tygodni. Kończą one
    urlopy macierzyńskie po upływie okresu odpowiadającego dłuższemu wymiarowi.