    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona danych osobowych - oskarzyć dealera?
    Date: Thu, 25 Apr 2002 12:52:43 +0200

    Michal Kukula wrote:

    > UOKiK oraz §16 ust 1 Ustawa z dn. 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
    > nieuczciwej konkurencji
    >
    > Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególnosci:
    > [...]
    > 5) reklama, która stanowi istotna ingerencje w sfere prywatnosci, w
    > szczególnosci przez uciazliwe dla klientów nagabywanie w miejscach
    > publicznych, przesylanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub
    > naduzywanie technicznych srodków przekazu informacji.
    >
    > Dz. U. Nr 22, poz. 271, 2000 r.
    > Rodzial 2, art 6.1, pkt. 3:
> [...]

    Wszystkie to piekne i ladne brzmi, ale czy mozesz mi zinterpretowac co
    oznacza formalnie:
    "mam prawo do poprawiania swoich danych osobowych"
    i co rozumiesz przez "usuniecie moich danych z waszej bazy danych" ?

    Formalnie jest to niemozliwe do zrealizowania, gdy nie masz interfacu z
    dostepem do bazy danych np. przez strone www.
    Usuniecie danych z bazy danych tez jest formalnie i technicznie
    niemozliwe, bo baza danych
    egzystuje w postaci zwielokrotnionych archiwow i jewdyne co mozesz
    osiagnac, ze zmiany w tej wersji bazy danych, ktora jest wykorzystywana
    do generowania i rozsylania spamu reklamowego,
    a dostepu i prawa do zmian zapisow w archiwach technicznie ani formalnie
    nie uzyskujesz,
    gdyz wlasnie jest taka definicja archiwow.
    Co wiecej, administratorzy powoluja sie na Prawo Telekomunikacyjne,
    ktore wyraznie mowi, ze
    operator uslugi moze zostac zobowiazany do archiwizowania i
    udostepniania wlasniwym organom poczty swoich klientow, logow itp.
    Co wiecej, jedna z osob kierujaca osiedlowa siecia komputerowa wyraznie
    zastrzegala ze musi archiwizowac poczte (prywatna) swoich klientow.

    Czyli nalezy odpowiedziec czy ochrona danych osobowych rozciaga sie na
    archiwa czy tez nie.
    Ale z definicji archiwow wynika wlasnie ze nie.
    Gdyz powolujac sie na ochrone danych osobowych moglbys zadac usuniecia
    zapisow twoich danych osobowych
    z milionow dokumentow administracji panstwowej/ samorzadowej/ firm
    prywatnych/ instytucji,
    ktore te informacje gromadzily i gromadza i nastepnie przechowuja w
    formie archiwum.
    A archiwa przetwarzaja lub nie lub przetwarzaja do postaci
    elektronicznej, baz danych lub nie.

    Zatem ani formalnie, ani fizycznie operacja usuwania danych osobowych z
    baz danych nie jest wykonalna, gdyz aby takie dzialanie bylo mozliwe i
    wykonalne, to kazda baza danych musialaby udostepnic interface
    wyszukiwarki dla zainteresowanych, aby sprawdzali, czy ta lub inna baza,
    zawiera ich dane osobowe.
    A skoro tak nie jest to nalezy zaklad ze dane osobowe kazdej osoby
    zawarte sa w setkach, tysiacach baz danych, do ktorych nie mamy i nie
    bedziemy mieli dostepu, ani wiedzy o nich, o ile administrator bazy nie
    zechce ich nam ujawnic.

    Zatem zrozumiale ze to projektant bazy danych powinien uzyskiwac
    uprzednia zgode, a nie domniamana zgode
    i proponowac usuniecie danych osobowych zainteresowanego, dopiero na
    jego wniosek, czytaj:
    na jego koszt.

    Jacek
    --
    Projektowanie optymalnych rozkrojow blachy, skory, szkla, tkanin,
    drewna. True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.

    Inquiries should be e-mailed to: g...@p...onet.pl