  • 1. Data: 2005-02-07 09:41:23
    Temat: Nieistniejąca spółka stroną postępowania
    Od: "Waldek" <j...@i...pl>

    W roku 2001 przez Urząd Celny wydana została decyzja, skierowana do spółki
    cywilnej, określająca dług celny. W momencie wszczęcia postępowania
    zakończonego wydaniem przedmiotowej decyzji S.C. już nie istniała, o czym
    organ wydający decyzję był poinformowany. Decyzja zawierała pouczenie o
    możliwości odwołania strony /a więc S.C./ do organu II instancji. Gdyby ktoś
    z Was chciałby podzielić się swą wiedzą, to prosiłbym o udzielenie
    odpowiedzi na pytania:

    Czy organ wydając decyzję na nieistniejącą spółkę działał w zgodzie z
    obowiązującymi normami prawa?

    Czy w przypadku odwołania się od decyzji, występując jako strona /bo chyba
    tylko strona ma prawo wnieść odwołanie/ nie posiadając ustawowych delegacji
    do reprezentowania nieistniejącej spółki, nie złamałbym jakiś przepisów
    prawa /jeśli tak, to jakich/? Czy w przypadku złamania jakichkolwiek zasad
    prawa przy wykonaniu pouczenia, wygoooglowałem tylko art. 60 z jedynką KW, w
    tym przypadku nie wywołuje czynu zagrożonego karą?

    A sprawa w WSA już za kilka dni ... L

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-02-07 12:03:09
    Temat: Re: Nieistniejąca spółka stroną postępowania
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Waldek" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    Spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Tak więc decyzja z zasady, choć
    skierowana do spółki, to była kierowana do jej właścicieli solidarnie. Tak
    więc należy to traktować.

  • 3. Data: 2005-02-07 21:11:48
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 7 Feb 2005 10:41:23 +0100, Waldek naskrobał(a):

> [...]
    > prawa przy wykonaniu pouczenia, wygoooglowałem tylko art. 60 z jedynką KW, w
    > tym przypadku nie wywołuje czynu zagrożonego karą?

    jako że s.c nie ma osobowości prawnej stawiam dolary przeciwko orzechom że
    na wyroku pisze:

    pozwany:
    Iksiński Jan
    zam...
    Kowalski Jan
    zam...
    działający pod spółką cywilną ....

    lub podobne sformułowanie?
    Chyba z niego jako wynika że to nie spółka ale wspólnicy s.c. są pozwani?

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 4. Data: 2005-02-07 21:47:11
    Od: "Waldek" <j...@i...pl>

> [...]
    >
    > lub podobne sformułowanie?
    > Chyba z niego jako wynika że to nie spółka ale wspólnicy s.c. są pozwani?

    Do WSA skargę złożyłem ja. Natomiast na samej decyzji widnieje nazwa spóki,
    jej adres oraz /nie wiedzieć czemu/ regon.
    W odpowiedzi na złożoną skargę Urząd Celny potwierdził, że decyzja była
    skierowana do spółki cywilnej

  • 5. Data: 2005-02-07 21:53:40
    Od: "Waldek" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" >
    > Spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Tak więc decyzja z zasady, choć
    > skierowana do spółki, to była kierowana do jej właścicieli solidarnie. Tak
    > więc należy to traktować.

    Nie wiem, ile w tym prawdy, ale słyszałem, iż organ celny wierzytelność
    powinien w pierwszej kolejności próbować zaspakoić z majątku spólki. Jeśli
    okazuje się, że spółka nie istnieje, to po przeniesieniu odpowiedzialności
    ze SC na jej byłych wspólników, z ich majątku właśnie.
    Oczywiście nie potrafię poprzeć tego wykłanią prawa :-(

  • 6. Data: 2005-02-07 22:53:26
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 7 Feb 2005 22:53:40 +0100, Waldek naskrobał(a):

> [...]
    > ze SC na jej byłych wspólników, z ich majątku właśnie.
    > Oczywiście nie potrafię poprzeć tego wykłanią prawa :-(

    bo to jej nie ma :). W s.c. odpowiadasz solidarnie a w s.j. subsidialnie i
    wtedy jest tak jak mówisz.

  • 7. Data: 2005-02-08 00:06:46
    Od: "Waldek" <j...@i...pl>

    > bo to jej nie ma :). W s.c. odpowiadasz solidarnie a w s.j. subsidialnie i
    > wtedy jest tak jak mówisz.

    Pozwolę sobie na skreślenie kilku zdań celem przybliżenia tematu

    Decyzja została wydana na podstawie art. 207 Ordynacji podatkowej, co zgodne
    jest z zapisami art. 262 Kodeksu celnego, który mówi, że do postępowań w
    sprawach celnych stosuje się odpowiednio przepisy Działu IV Ordynacji
    podatkowej.

    W zażaleniu do WSA podniosłem, iż Dział IV rozdział III Ordynacji w sposób
    jednoznaczny określa, kto jest stroną postępowania w sprawach celnych. Art.
    133 par. 1 tej ustawy wspomina o osobach trzecich i odsyła do zapisów art.
    110-117 tej ustawy /artykuły te znajdują się w Dziale III, co podniósł Urząd
    Celny, twierdząc, że nie jest nimi związany - ale, pomyślałem, że skoro jest
    do nich odesłanie z Działu IV, to muszą ich te zapisy dotyczyć/. I tak art.
    115 cytowanej ustawy w par. 4 mówi, iż ORZECZENIE O ODPOWIEDZIALNOŚCI za
    zaległości podatkowe spółki nie wymaga wydania decyzji określającej
    zaległości podatkowe. Takiej decyzji UC wobec mojej osoby nie wydał.

    Decyzja określająca wysokość zobowiązań celnych została ponadto wysłana na
    adres byłej spółki /nie istniejącej już w momencie wszczęcia postępowania/.
    Dowiedziałem się o niej po otrzymaniu tytułu wykonawczego, gdzie UC jako
    dane identyfikacyjne dłużnika wskazał moje nazwisko, a za podstawę prawa
    należności wskazał decyzję skierowaną do S.C. i wysłaną pod adres byłej
    spółki /mieszkanie byłego wspólnika/. Na mój zarzut, że decyzja nie została
    mi skutecznie doręczona, UC odpowiedział, że doręczono mi ją w miejscu pracy
    !!??

    Czy mogę coś jeszcze w tej sprawie zrobić?

    Dziękuję Wam za dotychczasowe zainteresowanie moją sprawą

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-02-08 06:53:58
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 8 Feb 2005 01:06:46 +0100, Waldek naskrobał(a):

> [...]
    > mi skutecznie doręczona, UC odpowiedział, że doręczono mi ją w miejscu pracy

    proste - bierzesz zaświadczenie o wykreślenie DG z UM i obalasz ich
    argument w tym miejscu, wskazując dodatkowo, że UC mógł bez najmniejszych
    problemów korzystając z ewidencji określić twój adres prywatny zamieszkania
    aby skutecznie doręczyć decyzję - nie zrobił tego na własne życzenie i tym
    samym pozbawił cie prawa skutecznej obrony.

    > Czy mogę coś jeszcze w tej sprawie zrobić?

    Dobry prawnik :) Z UC zawsze są problemy. Droga sądowa jest na pewno nie
    zakończona.

  • 9. Data: 2005-02-10 06:27:34
    Od: "Waldek" <j...@i...pl>

    > bo to jej nie ma :). W s.c. odpowiadasz solidarnie a w s.j. subsidialnie i
    > wtedy jest tak jak mówisz.

    Przede wszystkim dziękuję wszystkim za dotychczasowe zainteresowanie.
    Znalazłem w komentarzu do Ordynacji podatkowej /2002r./ takie stwierdzenia
    (chyba warto je podnieść podczas rozprawy? ):
    Zwrócić należy uwagę, że egzekwowanie odpowiedzialności solidarnej osób
    trzecich za zaległości podatkowe podatnika na gruncie prawa podatkowego
    cechuje swoista specyfika wynikająca z faktu, że odpowiedzialności takiej
    orzeka się w odrębnej decyzji, a egzekucja zobowiązania wynikającego z tej
    decyzji może być wszczęta dopiero wówczas, gdy egzekucja z majątku podatnika
    okaże się w całości lub w części bezskuteczna. Orzeczenie zatem solidarnej
    odpowiedzialności za zaległości podatkowe jej aktualnych wspólników (art.
    115 par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa) oraz jej byłych wspólników (art. 115
    par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa) musi nastąpić w ramach odrębnego
    postępowania ( z zastrzeżeniem przypadku określonego w art. 155 par. 4
    cytowanej wyżej ustawy), w którym to wspólnicy wskazani z imienia i nazwiska
    będą stronami toczącego się postępowania. Wcześniejsza zatem decyzja
    wymiarowa wobec spółki cywilnej, gdyby nawet uwzględniała dane osobowe jej
    wspólników, na gruncie prawa podatkowego pozwala jedynie na podjęcie
    egzekucji tylko do majątku spółki jako zobowiązanego tą decyzją podatnika, a
    odpowiedzialności solidarnej wspólników, aktualnych i byłych, za zaległości
    podatkowe spółki, rozstrzygnąć należy w odrębnym postępowaniu z udziałem
    innych stron.

    Oznaczenie w postępowaniu podatkowym spółki cywilnej nie tylko poprzez
    wskazanie jej nazwy figurującej w ewidencji podatników i płatników, lecz
    także gdyby organ celny uzupełnił decyzję o podanie danych osobowych jej
    wspólników, nie powoduje (za wyjątkiem art. 115 par. 4 Ordynacji
    podatkowej), że postępowanie to jest równocześnie postępowaniem toczącym się
    wobec wspólników, a wydana decyzja stanowić może tytuł wykonawczy w stosunku
    do ich majątku, pozostającego poza majątkiem spółki. Oznaczenie takie
    pozwala na egzekwowanie ciążących na spółce zobowiązań podatkowych jedynie z
    jej majątku, jako jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
    która staje się zobowiązanym w rozumieniu ustawy z dnia 17.06.1966 roku o
    postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. nr 36, poz 161
    ze zm.).