    From: "Waldek" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieistniejąca spółka stroną postępowania
    Date: Thu, 10 Feb 2005 07:27:34 +0100

    > bo to jej nie ma :). W s.c. odpowiadasz solidarnie a w s.j. subsidialnie i
    > wtedy jest tak jak mówisz.

    Przede wszystkim dziękuję wszystkim za dotychczasowe zainteresowanie.
    Znalazłem w komentarzu do Ordynacji podatkowej /2002r./ takie stwierdzenia
    (chyba warto je podnieść podczas rozprawy? ):
    Zwrócić należy uwagę, że egzekwowanie odpowiedzialności solidarnej osób
    trzecich za zaległości podatkowe podatnika na gruncie prawa podatkowego
    cechuje swoista specyfika wynikająca z faktu, że odpowiedzialności takiej
    orzeka się w odrębnej decyzji, a egzekucja zobowiązania wynikającego z tej
    decyzji może być wszczęta dopiero wówczas, gdy egzekucja z majątku podatnika
    okaże się w całości lub w części bezskuteczna. Orzeczenie zatem solidarnej
    odpowiedzialności za zaległości podatkowe jej aktualnych wspólników (art.
    115 par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa) oraz jej byłych wspólników (art. 115
    par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa) musi nastąpić w ramach odrębnego
    postępowania ( z zastrzeżeniem przypadku określonego w art. 155 par. 4
    cytowanej wyżej ustawy), w którym to wspólnicy wskazani z imienia i nazwiska
    będą stronami toczącego się postępowania. Wcześniejsza zatem decyzja
    wymiarowa wobec spółki cywilnej, gdyby nawet uwzględniała dane osobowe jej
    wspólników, na gruncie prawa podatkowego pozwala jedynie na podjęcie
    egzekucji tylko do majątku spółki jako zobowiązanego tą decyzją podatnika, a
    odpowiedzialności solidarnej wspólników, aktualnych i byłych, za zaległości
    podatkowe spółki, rozstrzygnąć należy w odrębnym postępowaniu z udziałem
    innych stron.

    Oznaczenie w postępowaniu podatkowym spółki cywilnej nie tylko poprzez
    wskazanie jej nazwy figurującej w ewidencji podatników i płatników, lecz
    także gdyby organ celny uzupełnił decyzję o podanie danych osobowych jej
    wspólników, nie powoduje (za wyjątkiem art. 115 par. 4 Ordynacji
    podatkowej), że postępowanie to jest równocześnie postępowaniem toczącym się
    wobec wspólników, a wydana decyzja stanowić może tytuł wykonawczy w stosunku
    do ich majątku, pozostającego poza majątkiem spółki. Oznaczenie takie
    pozwala na egzekwowanie ciążących na spółce zobowiązań podatkowych jedynie z
    jej majątku, jako jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
    która staje się zobowiązanym w rozumieniu ustawy z dnia 17.06.1966 roku o
    postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. nr 36, poz 161
    ze zm.).