  • 1. Data: 2005-02-12 12:15:26
    Temat: Litwinka, niemiec i niespodziewana ciąża
    Od: "Studencik" <s...@n...cyberlan.pl>

    Witam serdecznie.

    Moja dobra znajoma mieszkająca w Polsce od 13 lat
    posiadająca kartę stałego pobytu. poznała przez internet
    polaka niemieckiego pochodzenia (obywatelstwo niemieckie).
    Chwilowa fontanna uczuć sprawiła, ze z tej znajomości
    poczęte zostało nowe życie.
    Facet, jak na prawdziwego faceta przystało zwinął
    manele gdy usłyszał o dziecku.

    No i tu jest pytanie.
    Jakie prawa w polsce ma obywatelka Litwy (kraj UE).
    W jaki sposób egzekwować od obywatela niemiec (UE):
    - uznanie ojcostwa
    - alimenty

    Dodam, że gościu mieszka i pracuje w Polsce.
    Nie wiem czy ma tutaj stały meldunek, lecz wiem
    na 100%, ze jest szefem jednej z polskich firm.
    Znajoma zaś stały meldunek ma w naszym kraju.
    Tutaj placi podatki itp.

    Z góry dziekuje za wszelkie sugestie i pomoc.
    Pozdrawiam
    Szolek

  • 2. Data: 2005-02-12 12:37:10
    Temat: Re: Litwinka, niemiec i niespodziewana ciąża
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Chwilowa fontanna uczuć sprawiła, ze z tej znajomości
    > poczęte zostało nowe życie.

    a o prezerwatywach nie slyszala nigdy w zyciu? :>

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 3. Data: 2005-02-12 12:37:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Studencik" <s...@n...cyberlan.pl> napisał w wiadomości

    Skoro mieszka w Polsce, to i polskiemu prawu podlega. Tutaj musi gościa
    pozywać i tutejszy sąd o tym zdecyduje. Ich obywatelstwo ma drugoplanowe
    znaczenie. jedyny kłopot jaki może być, to nagłe zniknięcie "ojca". Już
    teraz jak rozumiem jest kłopot z ustaleniem jego adresu, czyli panienka
    dokładnych danych nie ma. Jak zniknie w przestworzach UE, to może być kłopot
    z ustaleniem, kogo pozywać.

  • 4. Data: 2005-02-12 12:51:55
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik "Studencik" <s...@n...cyberlan.pl> napisał w wiadomości
    > Witam serdecznie.
    > Facet, jak na prawdziwego faceta przystało zwinął
    > manele gdy usłyszał o dziecku.

    wniesc pozew o roszczenia majatkowe zwiazane z ustaleniem ojcostwa i
    alimenty

    > Dodam, że gościu mieszka i pracuje w Polsce.
    > Nie wiem czy ma tutaj stały meldunek, lecz wiem
    > na 100%, ze jest szefem jednej z polskich firm.

    mozna takie powodztwo wniesc w do sadu rodzinnego wg.miejsca zamieszkania
    pozwanego lub gdy takowego nie ma wg. miejsca zam. powoda a adres dla
    pozwanego wskazac na firme

    mozna w powodztwie domagac sie przed narodzeniem dziecka pokrycie wydatkow
    zwiazanych z ciazai porodem oraz kosztow 3 miesciecznego utrzymania matki w
    okresie porodu. Z waznych powodo matka moze zadac udzialu ojca w kosztach
    swego utrzymania przez dluzszy czas niz 3 miesiace. Jezeli wskutek ciazy,
    porodu poniosla inne wydatki lub poniosla straty moze rowniez zadac by
    ojciec pokryl odpowiednia czesc tych wydatkow lub strat

    Sandra

  • 5. Data: 2005-02-12 13:39:57
    Od: "Studencik" <s...@n...cyberlan.pl>

    > mozna takie powodztwo wniesc w do sadu rodzinnego wg.miejsca zamieszkania
    > pozwanego lub gdy takowego nie ma wg. miejsca zam. powoda a adres dla
    > pozwanego wskazac na firme

    Czy mam rozumieć, że sądem właściwym ma być sąd wg. miejsca zamieszkania
    pozwanego? To troche nie wskazane, by kobieta w ciązy śmigała 200 km
    na rozprawę...

> [...]
    > porodu poniosla inne wydatki lub poniosla straty moze rowniez zadac by
    > ojciec pokryl odpowiednia czesc tych wydatkow lub strat

    Ojciec na chwile obecną ma w nosie dziewczynę i dziecko. Podejrzewam,
    ze do dziecka też tak chętnie się nie przyzna. W jaki wiec sposób przed
    narodzinami wyegzekwować jakiekolwiek roszczenia? Z tego co wiem
    ojcostwo mozna ustalic dopiero po narodzinach dziecka...

    Pozdrowka!
    Szolek

  • 6. Data: 2005-02-12 14:55:39
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik Studencik napisał:

    > Czy mam rozumieć, że sądem właściwym ma być sąd wg. miejsca zamieszkania
    > pozwanego? To troche nie wskazane, by kobieta w ciązy śmigała 200 km
    > na rozprawę...

    Nie. Zgodnie z wlasciwoscia przemienna powodztwo o alimenty i/lub
    ustalenie ojcostwa mozna wytoczyc albo przed sad wlasciwy wg
    zamieszkania powoda albo przed sad wlasciwy dla osoby uprawnionej
    (wlasciowsoc przemienna), czyli sad wlasciwy dla miejsca zamieszkania
    tej kobiety.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 7. Data: 2005-02-12 15:01:27
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska> napisał w wiadomości
> [...]
    > zamieszkania powoda albo przed sad wlasciwy dla osoby uprawnionej
    > (wlasciowsoc przemienna), czyli sad wlasciwy dla miejsca zamieszkania

    zgadza sie a ja napisalam wczesniej ze mozna przed narodzinami i o co wnosic
    oczywiscie odp. liczba egz. i obliczyc koszty utrzymania podajac jego adres
    na firme

    Sandra

  • 8. Data: 2005-02-12 21:09:25
    Temat: Re: Litwinka...dlugie
    Od: " roburkov" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Użytkownik "Studencik" <s...@n...cyberlan.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Skoro mieszka w Polsce, to i polskiemu prawu podlega. Tutaj musi gościa
    > pozywać i tutejszy sąd o tym zdecyduje.

    Nie tak szybko, jest jeszcze cos takiego jak prawo kolizyjne prywatne.
    Sandra trafnie zauwazyla w poscie ponizej, ze w gre wchodza trzy kwestie
    materialnoprawne. Dlatego nalezy najpierw wskazac prawo wlasciwe dla:

    a) ustalenia ojcostwa
    b) roszczen o alimenty
    c) roszczen sprzed narodzin dziecka

    oraz

    d) uzasadnienie jurysdykcji sadu polskiego

    Ad a)
    Wg art. 19 ust. 2 ppm kwestia ta podlega prawu ojczystemu matki czyli
    litewskiemu. Art. 1.31 ust. 1 i 2 tamtejszego kodeksu cywilnego odsyla w tym
    zakresie do prawa ojczystego dziecka albo miejsca jego stalego pobytu, albo
    miejsca wspolnego stalego pobytu rodzicow, wzglednie do prawa ojczystego
    ktoregos z rodzicow. Sedzia musi ustalic, ktore z tych praw jest dla dziecka
    najkorzystniejsze i je zastosowac(tzn. niemieckie, litewskie albo polskie).

    Ad b)
    To reguluje konwencja haska o prawie wlasciwym dla zobowiazan alimentacyjnych.
    Wlasciwym prawem jest prawo miejsca stalego pobytu dziecka, czyli polskie.

    Ad c)
    Art. 21 ppm odsyla w tym zakresie do prawa ojczystego matki. Czyli
    teoretycznie patrz pkt a., jednak rysuje sie problem kwalifikacji. Nie sa to
    roszczenia alimentacyjne, brak jest stosunku rodzinnego pomiedzy stronami. Kc
    w zakresie nieuregulowanym odsyla do norm kolizyjnych konwencji haskiej z
    1973, ktora jednak nie przewiduje roszczen matki. Stad zd. m. odeslanie jest
    przyjete i stosuje sie w tym zakresie prawo litewskie.

    Ad d)

    Podstawa jurysdykcji niewylacznej sadu polskiego jest art. 1101 par. 3 kpc dla
    dochodzenia ojcostwa, jednak sad moze odrzucic pozew, jezeli, skierowany pod
    adres firmy, nie zostanie prawidlowo doreczony. Dlatego warto uzasadniajac
    wlasciwosc sadu polskiego powolac sie takze na brak wlasciwosci sadu
    litewskiego wynikajacy z tresci art. 1.31 ust. 3 lkc(W sprawach o pochodzenie
    dziecka wlasciwe sa sady litewskie lub inne organy panstwa litewskiego, o ile
    dziecko lub ktores z rodzicow ma miejsce stalego pobytu na Litwie.). Podstawa
    dochodzenia alimentow jest w zasadzie ta sama, gdyz sad stosuje wlasne prawo
    procesowe(arg ex 458 kpc).

    Z kronikarskiego obowiazku dodaje, ze wbrew stanowisku przedpiszcy
    jurysdykcja niewylaczna przysluguje rowniez sadowi niemieckiemu(par. 640a ZPO)
    , w ktorego okregu przebywajacy w Niemczech ojciec ma miejsce stalego pobytu,
    a jesli nie mozna ustalic jego adresu to Amtsgericht dla okregu
    Berlin-Schonberg(taki odpowiednik naszego sadu od wszystkiego czyli SR dla
    Warszawy-Srodmiescia). Jurysdykacja sadow niemieckich opiera sie na
    obywatelstwie ojca lub dziecka. Powyzsze dotyczy tylko ustalenia pochodzenia
    dziecka.

    pozdr
    roburkov

  • 9. Data: 2005-02-12 21:55:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " roburkov" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Nie tak szybko, jest jeszcze cos takiego jak prawo kolizyjne prywatne.
    > Sandra trafnie zauwazyla w poscie ponizej, ze w gre wchodza trzy kwestie
    > materialnoprawne. Dlatego nalezy najpierw wskazac prawo wlasciwe dla:

    Ale przecież wszystkie te osoby mieszkają w Polsce na stałe. Przepisy, o
    których piszesz miały by zastosowanie, gdyby te osoby nie mieszkały w Polsce
    i wówczas były by dylematy.

    Moim zdaniem nie ma co komplikować. Zgodnie z Art. 23. § 1. Ust. z dnia 12
    listopada 1965 r.
    Prawo prywatne międzynarodowe - opieka podlega prawu ojczystemu osoby, dla
    której jest lub ma być ustanowiona - i stąd będą miały zastosowanie polskie
    przepisy alimentacyjne. Podobnie zobowiązania wszelakie będą w tym wypadku
    podlegać naszemu prawo (art. 25 czy. ustawy), a pod to spokojnie da się
    podciągnąć zarówno roszczenia przedurodzeniowe.

    Ustalenie ojcostwa podlega polskim przepisom o aktach stanu cywilnego, jeśli
    dziecko się w Polsce urodzi, bowiem tu będzie wydawany akt urodzenia. A więc
    wg polskiego prawa ojciec ma uznać to ojcostwo, a jeśli nie to wg niego ma
    zostać to ojcostwo ustalone.

  • 10. Data: 2005-02-12 22:22:22
    Od: " roburkov" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > których piszesz miały by zastosowanie, gdyby te osoby nie mieszkały w Polsce

    Niby dlaczego?
    W tej mierze miarodajnym jest tylko łącznik obywatelstwa, a nie miejsca
    stałego zamieszkania.

> [...]
    > podlegać naszemu prawo (art. 25 czy. ustawy), a pod to spokojnie da się
    > podciągnąć zarówno roszczenia przedurodzeniowe.

    Opieka to nie alimentacja, mylisz dwie różne instytucje prawne.
    Podobnie nietrafnie wskazujesz na art. 25, gdyż jest on tylko ogólnym
    przepisem kolizyjnym dla zobowiązań wynikających z umów.
    Przeczytaj cyt. przeze mnie przepisy tj. Rozdział VI powołanej przez Ciebie
    ustawy.
    To nie jest kwestia komplikacji, tylko wskazania prawa właściwego. Sąd nie
    będzie szedł na łatwiznę i nie wybierze najprostszego rozwiązania, tylko
    takie, które wynika z obowiązujących przepisów prawa.

> [...]
    > wg polskiego prawa ojciec ma uznać to ojcostwo, a jeśli nie to wg niego ma

    A to już dla mnie zupełne novum. Gdzie to wyczytałeś?
    Prawo o aktach stanu cywilnego jest, jak sama nazwa wskazuje, ustawą
    administracyjną, nie mającą nic wspólnego(poza bodajże art. 53, nie mam teraz
    pod ręką tekstu), z prawami stanu.

    Pozdr
    roburkov