    From: " roburkov" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Litwinka...dlugie
    Date: Sat, 12 Feb 2005 22:22:22 +0000 (UTC)

    > Użytkownik " roburkov" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Ale przecież wszystkie te osoby mieszkają w Polsce na stałe. Przepisy, o
    > których piszesz miały by zastosowanie, gdyby te osoby nie mieszkały w Polsce
    > i wówczas były by dylematy.

    Niby dlaczego?
    W tej mierze miarodajnym jest tylko łącznik obywatelstwa, a nie miejsca
    stałego zamieszkania.

    > Moim zdaniem nie ma co komplikować. Zgodnie z Art. 23. § 1. Ust. z dnia 12
    > listopada 1965 r.
    > Prawo prywatne międzynarodowe - opieka podlega prawu ojczystemu osoby, dla
    > której jest lub ma być ustanowiona - i stąd będą miały zastosowanie polskie
    > przepisy alimentacyjne. Podobnie zobowiązania wszelakie będą w tym wypadku
    > podlegać naszemu prawo (art. 25 czy. ustawy), a pod to spokojnie da się
    > podciągnąć zarówno roszczenia przedurodzeniowe.

    Opieka to nie alimentacja, mylisz dwie różne instytucje prawne.
    Podobnie nietrafnie wskazujesz na art. 25, gdyż jest on tylko ogólnym
    przepisem kolizyjnym dla zobowiązań wynikających z umów.
    Przeczytaj cyt. przeze mnie przepisy tj. Rozdział VI powołanej przez Ciebie
    ustawy.
    To nie jest kwestia komplikacji, tylko wskazania prawa właściwego. Sąd nie
    będzie szedł na łatwiznę i nie wybierze najprostszego rozwiązania, tylko
    takie, które wynika z obowiązujących przepisów prawa.

    > Ustalenie ojcostwa podlega polskim przepisom o aktach stanu cywilnego, jeśli
    > dziecko się w Polsce urodzi, bowiem tu będzie wydawany akt urodzenia. A więc
    > wg polskiego prawa ojciec ma uznać to ojcostwo, a jeśli nie to wg niego ma
    > zostać to ojcostwo ustalone.

    A to już dla mnie zupełne novum. Gdzie to wyczytałeś?
    Prawo o aktach stanu cywilnego jest, jak sama nazwa wskazuje, ustawą
    administracyjną, nie mającą nic wspólnego(poza bodajże art. 53, nie mam teraz
    pod ręką tekstu), z prawami stanu.

    Pozdr
    roburkov