  • 1. Data: 2005-02-12 00:04:26
    Temat: Dłużnik, odsetki i denominacja...
    Od: "Piotrek" <p...@w...pl>

    Witam, pomóżcie :-)

    Dłużnik zaciągnął dług przed denominacją. Wyliczono kwotę do zwrotu:
    (wartość to załóżmy 100% ówczesnego przeciętnego wynagrodzenia)
    plus odsetki na dziś dzień do zwrotu, co siłą rzeczy stanowi wielokrotność
    pierwotnej kwoty długu. Natomiast dłużnik uważa że ponieważ nastąpiła
    denominacja, swobodnie można utrącić parę zer od kwoty i "łaskawie"
    zwraca zaledwie ułamek promila długu, czyli prawie nic (starcza
    na pudełko zapałek).
    A więc dłużnik stwierdza spadek wartości długu "dzięki" denominacji.
    Czy to jest zgodne z prawem ? Przecież denominacja miała służyć
    usprawnieniu technicznego obrotu pieniędzmi ?

    Czy wiecie gdzie mogę uzyskać więcej informacji na ten temat ?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2005-02-12 00:15:01
    Temat: Re: Dłużnik, odsetki i denominacja...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    Czyli ty byś chciał, by gość Ci oddał wartość nominalną bez odcięcia tych 4
    zer?

  • 3. Data: 2005-02-12 00:57:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotrek wrote:
> [...]
    > Czy to jest zgodne z prawem ? Przecież denominacja miała służyć
    > usprawnieniu technicznego obrotu pieniędzmi ?

    I denominacja temu właśnie służyła. Obcięła 4 zera. To złoty poleciał z
    wartością na łeb na szyję. Z denminacją czy bez te pieniądze i tak
    niczego by nie były dziś warte bo ja np zarabiałbym 100 mln miesięcznie.

  • 4. Data: 2005-02-12 07:36:03
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Piotrek p...@w...pl ...

    > A więc dłużnik stwierdza spadek wartości długu "dzięki" denominacji.
    > Czy to jest zgodne z prawem ? Przecież denominacja miała służyć
    > usprawnieniu technicznego obrotu pieniędzmi ?

    czyli co?
    Pozyczył milion i nie chce zwrócic miliona tylko 100zł?
    HAM!

    "_")
    udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć." William Wharton

  • 5. Data: 2005-02-13 01:06:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > I denominacja temu właśnie służyła. Obcięła 4 zera. To złoty poleciał z
    > wartością na łeb na szyję. Z denminacją czy bez te pieniądze i tak
    > niczego by nie były dziś warte bo ja np zarabiałbym 100 mln miesięcznie.

    Ale spadek wartości złotówki w jakimś tam stopniu niwelują odsetki ustawowe.
    A przynajmniej powinny. Jak pamiętam, to w jakimś tam okresie były nawet
    ~1400% w stosunku rocznym.