  • 81. Data: 2005-03-13 23:28:38
    Temat: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Od: felicja <c...@r...ca>

    Otto Falkenstein wrote:
> [...]
    .pl> napisał w

    > Jeszcze raz prosto i łopatologiczne jak krowie na miedzy lub trollowi w
    > jaskinii.
    >
    > 1. Policjant ma prawo dokonac przeszukania w oparciu o legitymację w
    > przypadkach nie cierpiących zwłoki.

    Mniej wiecej zgadza sie, przy czym niska inteligencja policjanta nie
    jest uzasadnieniem. okolicznosci nie cierpiacej zwloki.

    > 2. Ocena tego czy zachodzi przypadek nie cierpiący zwłoki nalezy do
    > policjanta, a kontrola jego oceny do prokuratora nadzorującego, który
    > może nie zatwierdzić decyzji o przeszukaniu. W takim przypadku
    > należałoby się odszkodowanie.

    A co z nadzorem sadowym. Prokurator to przeciez ta sama wladza
    wykonawcza z tego samego podworka. Wiec nie ma teoretycznej niezaleznosci.

    > 3. Osoba u której dokonuje się przeszukania nie ma prawa oceniania czy
    > policjant ma prawo dokonać przeszukania na podstawie legitymacji, czy
    > nie. Po zakończonym przeszukaniu może złozyć zażalenie na sposób
    > dokonania przeszukania.

    A gdzie zgubiles informacje czego konkretnie chce szukac?

    > 4. To, że osoba u której dokonuje się przeszukania uważa, że policjant
    > nie może przeszukania dokonać nie daje jej prawa do odmowy poddania się
    > przeszukaniu ani tym bardziej do stawiania czynnego oporu.

    Jezeli okolicznosci sa jasne ze madrala chce sie zabawic to obywatel nie
    tylko ma prawo ale i obowiazek zatrzasniecia drzwiami. Wtedy taki
    policjant musi drzwonic szefa. Ale wtedy sprawa sie wyda ze to tylko zabawa.

    > 5. Jedynie w wypadku, w którym sposób lub okoliczności dokonywania
    > przeszukania zagrażałoby lub naruszałyby dobra o większej wartości niż
    > porządek i bezpieczeństwo publiczne mozliwe jest stawianie oporu w
    > granicach Stanu Wyższej Konieczności. Przykładowo policjant podczas
    > przeszukania demoluje mieszkanie.

    5 zaprzecza 4

    > Na tej samej zasadzie nie jest napisane, że na zabranie rzeczy bez
    > narażania sie na oskarzenie o kradzież potrzebne jest zezwolenie
    > właściciela rzeczy.
    >
    > Sprawa sprowadza się do tego, ze o tym czy zachodzi przypadek nie
    > cierpiący zwłoki decyduje policjant, a nie ty. A więc jak zobaczysz
    > legitymację i usłyszysz słowo "przeszukanie" masz położyć uszy po sobie
    > i nie przeszkadzać.

    Akurat. A moze najpierw pokazanie papieru na to przeszukanie? No i
    powstaje pytanie dlaczego papieru nie ma. Skoro delikwent
    wiedzialwczesniej ze "cos" tam jest, to dlaczego nie pofatygowal sie o
    papier na to w godzinach pracy sadu?

    Dopiero po zakończeniu przeszukania możesz złozyć

  • 82. Data: 2005-03-13 23:52:47
    Od: felicja <c...@r...ca>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "felicja" <c...@r...ca> napisał w wiadomości

    > Uzasadnione podejrzenie zawsze musi być. Nakaz, to tylko administracyjne
    > potwierdzenie tego, ze prokurator uważa, ze jest uzasadnione.

    uzasadnione PRZED przeszukaniem. Tymczaszem pod to probuje podciagnac
    sie ekspedycje wedkarskie.

    > poprzez

    > większego

    > Jaka osoba? Policjant, czy przeszukiwany? Bo jak przeszukiwany, to nie
    > rozumiem o co Ci chodzi. Jak nie wie, ze dzieciak fanty przyniósł, to powie,
    > ze nie ma, a policjant znajdzie. W czym problem?

    Rozwinmy to na studenta wynajmujacego zamykany na klucz pokoj u pana
    Wladzia. Policjant wzywa pana Wladzia, pan Wladzio domysla sie ze
    student ma KONKRENTY fant, ale nie jest wladny dysponowac fantem, o
    ktorym nawet nie wie czy jest trefny. Wiec odmawia z dwoch powodow. NIe
    wie i nawet gdyby wiedzial, to nie dysponuje, mimo to ze jest to cale
    jego mieszkanie.

    Nie mowiac o tym ze we wszelkich takich malych wypadkach mozna pojsc
    droga formalna w godzinach pracy (nakaz).

    > Jaka kwalifikacja prawna? I czego wszystkiego? Ja idę po kradzione radio.

    Nie. Idziesz po radio ktore WYDAJE Ci sie kradzione i nawet nie wiesz
    czy tak naprawde tam jest. To duza roznica.

    > punktu widzenia realizacji przeszukania, nie ma większego znaczenia, czy
    > radio pochodzi z kradzieży, rozboju, włamania czy oszustwa.

    Zgadza sie. Pozostaje kwestia samego faktu nielegalnego pochodzenia. A
    raczej uzasadnionego podejrzenia.

    > Z tym wszystkie, to bym polemizował. Przy okazji przeszukania nikt nikogo
    > nie gwałci, ani nie bije - a jeśli, to nie ma to nic wspólnego z tym
    > przeszukaniem.

    Moj dom, moja twierdza. Mam np ksiazke z pieczatka biblioteki. Kupiona,
    bo biblioteka sprzedala. Pieczatka zostala. Chcesz powiedziec ze kazdy
    kraweznik z ulicy moze mi ja zabezpieczyc tylko dlatego ze jest tam
    pieczatka, i ze taki kraweznik nigdy w zyciu nie slyszal o rynku ksiazek
    ex bibliotecznych?

    Nie zgadzam sie na ekspedycje wedkarskie obcych osob w moim domu, w tym
    tych w mundurkach. Tym bardziej ze probuje sie naciagac przeszukanie
    konkretnych rzeczy w konkretnej sprawie pod wszystkie inne rzeczy
    "nielegalne". No to moze przy okazji przeszukania sprawdzic czy mam
    szczepienia na zoltaczke? A moze mam hemoroidy? Dlaczego by nie sprawdzic?

    > Jej! Aż mi się nie chce po raz któryś tego pisać.

    Przepraszam, nie wiem calosci dluuuugiego juz watku.

    > Oddziel tę podstawę
    > faktyczną przeszukania, jaką jest uzasadnione podejrzenie, od podstawy
    > prawnej. To, czy podejrzenie było uzasadnione, czy nie, to zbada prokurator.
    > Albo przed przeszukaniem, gdy wyda nakaz, albo po, jeśli z jakiegoś powodu
    > nie było czasu jego uzyskać.

    Mniej wiecej mozna to przyjac, ale bez pozostawiania furtek
    skorumpowanym policjantom.

    > A tych powodów może multum. Prozaiczny, to
    > nieobecność prokuratora

    ROTFL

    Paluszek i glowka.

    > - inny prokurator musiał by zapoznawać się z aktami,
    > a to daje zwłokę kilkudniową czasem. Jeśli mam informację, ze rzecz jest tu
    > i teraz, to nie będę czekał tydzień.

    To poczekasz. Moje prawa do miru domowego gwarantowanego KONSTYTUCYJNIE
    sa nadrzedne wobec wartosci uzywanego radia za 100 zlotych. Zreszta nie
    wiadomo czy tak naprawde tam jest.

    To ze jest to praktyka nie czyni tego legalnym.

  • 83. Data: 2005-03-13 23:55:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > tylko ma prawo ale i obowiazek zatrzasniecia drzwiami. Wtedy taki
    > policjant musi drzwonic szefa. Ale wtedy sprawa sie wyda ze to tylko

    A po co ma do tego swojego szefa dzwonić?

    > 5 zaprzecza 4

    Nie, jedynie uwzględniono jakieś wyjatkowe sytuacje, które w zasadzie
    normalnie nie mają miejsca, a przynajmniej nie powinny.

> [...]
    > powstaje pytanie dlaczego papieru nie ma. Skoro delikwent
    > wiedzialwczesniej ze "cos" tam jest, to dlaczego nie pofatygowal sie o

    Bo uzyskanie nakazu przeszukania od prokuratora trwa czasem kilka dni. bo
    nie ma prokuratora, bo akta są gdzieś, bo akta są w wyższej instancji w
    związku z zażaleniem, bo ... . A przeszukanie trzeba zrobić teraz. może nie
    w tej chwili, ale jednak nie za dwa tygodnie.

  • 84. Data: 2005-03-14 00:07:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > uzasadnione PRZED przeszukaniem. Tymczaszem pod to probuje podciagnac
    > sie ekspedycje wedkarskie.

    O czym Ty piszesz? Bo ajkoś odnoszę wrażenie, że nie na temat tego z tego
    wątku.

> [...]
    >
    > Nie mowiac o tym ze we wszelkich takich malych wypadkach mozna pojsc
    > droga formalna w godzinach pracy (nakaz).

    Jesli pzreszukanie ma być u studenta, to w ogóle się nie przeszukuje
    pomiesczzeń zajmowanych przez p. Władzia. Jesli ma być u p. Władzia, to nie
    przeszukuje siepomieszczeń studenta. Wyjatkowo robi się i tu i tu, jesli są
    podejrzenia, ze działali wspólnie i w porozumieniu. Ale to wówczas są raczej
    dwa przeszukania, a nei jedno, a jesli nawet w jednym protokole (bo są różne
    szkoły), to i jednemu i drugiemu przysługuje zażalenie. Generalnie w takim
    wypadku musiały by być podstawy do porzeszukania u obydwu.

    > Nie. Idziesz po radio ktore WYDAJE Ci sie kradzione i nawet nie wiesz
    > czy tak naprawde tam jest. To duza roznica.

    Na pewno, to ja bedę wiedział, jak je znajdę. Wszystko inen jest mniej lub
    bardziej parwdopodobne.

> [...]
    > kraweznik z ulicy moze mi ja zabezpieczyc tylko dlatego ze jest tam
    > pieczatka, i ze taki kraweznik nigdy w zyciu nie slyszal o rynku ksiazek
    Na ksiażce kupionej w pibliotece są specjalnym stemplem poprzekreślane
    piczątki - przynajmniej tak powinno być. Ale jeśli będzie to przeszukanie w
    zwiazku z kardzieżą - przywłaszczeniem książek z tej akurat biblioteki, to
    nie spodziewam się, by jakikolwiek prokurator lub sąd uznał za niezasadne
    zabezpieczenie takiej książki. Po wyjaśnieniu się ją zwróci i po kłopocie.
    NAtomaist jeśli bedzie to przeszukanie w zwiazku z kradzieżą radia, to nikt
    się książką nei będzie bawił, bo i po co. Zresztą skad wiadomo, ze jej nie
    pożyczyłeś.

> [...]
    > "nielegalne". No to moze przy okazji przeszukania sprawdzic czy mam
    > szczepienia na zoltaczke? A moze mam hemoroidy? Dlaczego by nie sprawdzic?

    A przyszło Ci do głowy, że posiadanie hemoroidów i szczepionki na żółtaczkę
    nie jest zabronione, więc nie moze byc przedmiotem przeszukania?

> [...]
    > sa nadrzedne wobec wartosci uzywanego radia za 100 zlotych. Zreszta nie
    > wiadomo czy tak naprawde tam jest. To ze jest to praktyka nie czyni tego

    No cóż, chwilowo w obecnym stanie prawnym jest to legalne. Co więcej, to we
    wszystkich znanych mi systemach prawnych jest to podobnie rozwiązane.
    Odstępstwa od tej zasady są w tych krajach, w których Policja nie jest
    organem procesowym w postępowaniach karnych - np. USA. Te odstępstwa
    wynikają właśnie z tego faktu, bo przeszukanie jest częścią procesu karnego
    i zasadniczo nie może występować oddzielnie.

  • 85. Data: 2005-03-14 00:10:45
    Od: felicja <c...@r...ca>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "felicja" <c...@r...ca> napisał w wiadomości

    > zabawa.
    >
    > A po co ma do tego swojego szefa dzwonić?

    Ze ma problem. W ostatecznosci moze porozmawiac z moim owczarkiem alzackim.

    > Nie, jedynie uwzględniono jakieś wyjatkowe sytuacje, które w zasadzie
    > normalnie nie mają miejsca, a przynajmniej nie powinny.

    I tutaj jest pies pogrzebany, czyli pole do naduzyc. A tego byc nie moze
    z zalozenia.

> [...]
    > związku z zażaleniem, bo ... . A przeszukanie trzeba zrobić teraz. może nie
    > w tej chwili, ale jednak nie za dwa tygodnie.

    Paluszek i glowka to szkolna wymowka. Nie moj problem, ze prokurator ma
    kolomyje u siebie w biurze. Ja place podatki codzien na niego i on ma
    obowiazek miec porzadek. Jego nieporzadek, jego "strata".

    Co to znaczy "trzeba"? Chcesz gwalcic moj mir domowy dla glupiego radia
    za 100 zlotych?

  • 86. Data: 2005-03-14 00:15:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ze ma problem. W ostatecznosci moze porozmawiac z moim owczarkiem
    alzackim.

    Zgodnie z obowiazującym od końca ub. roku unormowaniem decyzje o wywaleniu
    drzwi podejmuje dowodzący grupą wyznaczoną do przeszukania. Jest to jego
    suwerenna decyzja. Szczucie psem jest wykroczeniem, a szczucie policjantów
    przestępstwem. Sposoby na szczucie psem opisałem nie tak dawno na tym forum
    i nie jest to strzelanei do psa, by uprzedzić ripostę. Poszukaj.

    > Paluszek i glowka to szkolna wymowka. Nie moj problem, ze prokurator ma
    > kolomyje u siebie w biurze. Ja place podatki codzien na niego i on ma
    > obowiazek miec porzadek. Jego nieporzadek, jego "strata".

    No, jak Tobie ukradną radio i bedziesz widział, ze wnieśli do sąsiada, a
    policjant Ci powie, ze przeszukanie zrobi za dwa tygodnie, bo prokurator
    wysłał akta do okręgówki, to zmienisz zdanie diametralnie.

    > Co to znaczy "trzeba"? Chcesz gwalcic moj mir domowy dla glupiego radia
    > za 100 zlotych?

    Pogwałcić Twój mir domowy można jedynie bezprawnym najściem. Przeszukanie
    nie jest bezprawnym najściem. To, to już nawet Przemek zrozumiał, choć
    generalnie nie zgadza się z moimi poglądami. Nie wracajmy do tego tematu.

  • 87. Data: 2005-03-14 00:17:06
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > wynikają właśnie z tego faktu, bo przeszukanie jest częścią procesu karnego
    > i zasadniczo nie może występować oddzielnie.

    Uprawnienia policji w Stanach są znacznie większe niż naszej polskiej.

  • 88. Data: 2005-03-14 00:22:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Uprawnienia policji w Stanach są znacznie większe niż naszej polskiej.

    Ale nie akurat do przeszukania - z tego co wiem tam nakaz wydaje sąd. Chodzi
    mi o przeszukania procesowe, a nie te podejmowane ad hoc w związku z
    realizacją jakiś działań.

    W wielu krajach to prokurator jest organem procesowym. Policja nie prowadzi
    procesu, tylko wykonuje czynności. To podobna konstrukcja, jak u nas w
    Urzędach Kontroli Skarbowej była jeszcze dwa lata temu, gdzie postępowanie
    prowadził Inspektor, który sam w sobie był organem i który nadzorował
    własnych pracowników wykonujących jego polecenia. Osobiście jestem zdania,
    ze to o wiele szczęśliwsza koncepcja, ale nie mam na to wpływu, że u nas
    jest inaczej.

  • 89. Data: 2005-03-14 00:29:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >

    > Ale nie akurat do przeszukania - z tego co wiem tam nakaz wydaje sąd. Chodzi
    > mi o przeszukania procesowe, a nie te podejmowane ad hoc w związku z

    Tu się mogę zgodzić.
    W każdym razie jak się policjantowi na ulicy nie spodobasz, to cię może
    na miejscu przetrzepać z góry na dół. Powód zawsze się znajdzie.
    Bardziej policyjnego państwa nie widziałem.

> [...]
    > ze to o wiele szczęśliwsza koncepcja, ale nie mam na to wpływu, że u nas

    Obawiam się, że jak większość rzeczy nie zadziała u nas w Polsce ze
    względu na charakter ludzi.
    Po prostu taki inspektor na zasadzie złośliwości był w stanie wykończyć
    każdą firmę, a bata na niego nie było.

  • 90. Data: 2005-03-14 00:32:58
    Od: felicja <c...@r...ca>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "felicja" <c...@r...ca> napisał w wiadomości

    > O czym Ty piszesz? Bo ajkoś odnoszę wrażenie, że nie na temat tego z tego
    > wątku.

    O szukanie kazdej innej nielegalnej rzeczy przy okazji przeszukania w
    konkrentej sprawie. Nazywa sie to ekspedycja wedkarska.

> [...]
    > przeszukuje siepomieszczeń studenta. Wyjatkowo robi się i tu i tu, jesli są
    > podejrzenia, ze działali wspólnie i w porozumieniu.

    Wlasnie. "Sa podejrzenia". Tymczasem pod to niektorzy probuja podciagnac
    pozniejsze podejrzenia.

> [...]
    > szkoły), to i jednemu i drugiemu przysługuje zażalenie. Generalnie w takim
    > wypadku musiały by być podstawy do porzeszukania u obydwu.

    Czyli zgadzamy sie z fundamentem jest uzasadnione podejrzenie. W dodatku
    PRZED przeszukaniem, a nie dorobione po.

    > Na pewno, to ja bedę wiedział, jak je znajdę. Wszystko inen jest mniej lub
    > bardziej parwdopodobne.

    Ale musi byc uzasadnione podejrzenie. W dodatku waga sprawy musi byc
    naprawde duza. Radio za 100 zlotych nie kwalifikuje sie do tego. A juz
    nie w przypadku mojej twierdzy.

> [...]
    > nie spodziewam się, by jakikolwiek prokurator lub sąd uznał za niezasadne

    To oczywiste. Zakladamy jednak ze przecietny poziom wiedzy bibliotecznej
    policjanta nie jest jednak imponujacy :-) I wtedy jest "uzasadnione
    podejrzenie" uzasadnione nie jest. To jego wlasna wina ze nie posiada
    wiedzy bibliotecznej, czyli ogolnej dla przecietnego obywatela. Nawet w
    Szczytnie maja biblioteke.

    > Po wyjaśnieniu się ją zwróci i po kłopocie.

    Nie zawsze. Pozbawienie profesora pomocy nie jest takie blahe.
    Przynajmniej dla niego i uczniow.

    > NAtomaist jeśli bedzie to przeszukanie w zwiazku z kradzieżą radia, to nikt
    > się książką nei będzie bawił, bo i po co. Zresztą skad wiadomo, ze jej nie
    > pożyczyłeś.

    Przeciez sam mowisz wczesniej ze "przy okazji" mozna wezwac do oddania
    wszystkich innych nielegalnych rzeczy w domu. Taki policjant za owe moze
    uznac ksiazki.

    > A przyszło Ci do głowy, że posiadanie hemoroidów i szczepionki na żółtaczkę
    > nie jest zabronione, więc nie moze byc przedmiotem przeszukania?

    To byl zart. Nie mniej nie podoba mi sie naciaganie wszelkich naduzyc
    pod przeszukania.

> [...]
    > wynikają właśnie z tego faktu, bo przeszukanie jest częścią procesu karnego
    > i zasadniczo nie może występować oddzielnie.

    Procedura w USA i Polsce jest mniej wiecej taka sama. To wlasnie
    interpretacja i proby naciagania sa rozne. Radio (100 zlotych) w USA nie
    jest warte dla policjanta procesu. W Polsce ludzie za duzo popuszczaja
    kryminalistom w mundurkach.