    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Date: Mon, 14 Mar 2005 01:07:55 +0100
    <d0k2kn$7dm$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0k8m4$c05$1@inews.gazeta.pl>
    <d0ke41$loh$3@nemesis.news.tpi.pl> <d0kebp$dn9$1@inews.gazeta.pl>
    <d0kq7e$f7k$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0n5e8$3bs$1@inews.gazeta.pl>
    <d0o6uv$41$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0p6vc$s71$1@inews.gazeta.pl>
    <d0qrut$dd6$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0rrsf$9m$1@inews.gazeta.pl>
    <d0t9e4$11g$1@inews.gazeta.pl> <d0ujhl$k09$1@inews.gazeta.pl>
    <d0uvu9$8eb$1@inews.gazeta.pl> <d0v4le$qc2$1@inews.gazeta.pl>
    <d0v9k0$h0g$1@inews.gazeta.pl> <d0vfeb$atp$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vgv0$gm4$1@inews.gazeta.pl> <d0vl42$35f$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vmha$8g5$1@inews.gazeta.pl> <d0vnkj$cjk$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vri1$qnh$1@inews.gazeta.pl> <d114vo$2de$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <d124as$g84$1@inews.gazeta.pl> <203Zd.2326$I16.2085@trndny03>
    <d12i0m$eo5$1@inews.gazeta.pl> <jn4Zd.1881$qN3.235@trndny01>

    Użytkownik "felicja" <c...@r...ca> napisał w wiadomości
    news:jn4Zd.1881$qN3.235@trndny01...

    > uzasadnione PRZED przeszukaniem. Tymczaszem pod to probuje podciagnac
    > sie ekspedycje wedkarskie.

    O czym Ty piszesz? Bo ajkoś odnoszę wrażenie, że nie na temat tego z tego
    wątku.

    > Rozwinmy to na studenta wynajmujacego zamykany na klucz pokoj u pana
    > Wladzia. Policjant wzywa pana Wladzia, pan Wladzio domysla sie ze
    > student ma KONKRENTY fant, ale nie jest wladny dysponowac fantem, o
    > ktorym nawet nie wie czy jest trefny. Wiec odmawia z dwoch powodow. NIe
    > wie i nawet gdyby wiedzial, to nie dysponuje, mimo to ze jest to cale
    > jego mieszkanie.
    >
    > Nie mowiac o tym ze we wszelkich takich malych wypadkach mozna pojsc
    > droga formalna w godzinach pracy (nakaz).

    Jesli pzreszukanie ma być u studenta, to w ogóle się nie przeszukuje
    pomiesczzeń zajmowanych przez p. Władzia. Jesli ma być u p. Władzia, to nie
    przeszukuje siepomieszczeń studenta. Wyjatkowo robi się i tu i tu, jesli są
    podejrzenia, ze działali wspólnie i w porozumieniu. Ale to wówczas są raczej
    dwa przeszukania, a nei jedno, a jesli nawet w jednym protokole (bo są różne
    szkoły), to i jednemu i drugiemu przysługuje zażalenie. Generalnie w takim
    wypadku musiały by być podstawy do porzeszukania u obydwu.

    > Nie. Idziesz po radio ktore WYDAJE Ci sie kradzione i nawet nie wiesz
    > czy tak naprawde tam jest. To duza roznica.

    Na pewno, to ja bedę wiedział, jak je znajdę. Wszystko inen jest mniej lub
    bardziej parwdopodobne.

    > Moj dom, moja twierdza. Mam np ksiazke z pieczatka biblioteki. Kupiona,
    > bo biblioteka sprzedala. Pieczatka zostala. Chcesz powiedziec ze kazdy
    > kraweznik z ulicy moze mi ja zabezpieczyc tylko dlatego ze jest tam
    > pieczatka, i ze taki kraweznik nigdy w zyciu nie slyszal o rynku ksiazek
    > ex bibliotecznych?
    Na ksiażce kupionej w pibliotece są specjalnym stemplem poprzekreślane
    piczątki - przynajmniej tak powinno być. Ale jeśli będzie to przeszukanie w
    zwiazku z kardzieżą - przywłaszczeniem książek z tej akurat biblioteki, to
    nie spodziewam się, by jakikolwiek prokurator lub sąd uznał za niezasadne
    zabezpieczenie takiej książki. Po wyjaśnieniu się ją zwróci i po kłopocie.
    NAtomaist jeśli bedzie to przeszukanie w zwiazku z kradzieżą radia, to nikt
    się książką nei będzie bawił, bo i po co. Zresztą skad wiadomo, ze jej nie
    pożyczyłeś.

    > Nie zgadzam sie na ekspedycje wedkarskie obcych osob w moim domu, w tym
    > tych w mundurkach. Tym bardziej ze probuje sie naciagac przeszukanie
    > konkretnych rzeczy w konkretnej sprawie pod wszystkie inne rzeczy
    > "nielegalne". No to moze przy okazji przeszukania sprawdzic czy mam
    > szczepienia na zoltaczke? A moze mam hemoroidy? Dlaczego by nie sprawdzic?

    A przyszło Ci do głowy, że posiadanie hemoroidów i szczepionki na żółtaczkę
    nie jest zabronione, więc nie moze byc przedmiotem przeszukania?

    > To poczekasz. Moje prawa do miru domowego gwarantowanego KONSTYTUCYJNIE
    > sa nadrzedne wobec wartosci uzywanego radia za 100 zlotych. Zreszta nie
    > wiadomo czy tak naprawde tam jest. To ze jest to praktyka nie czyni tego
    legalnym.

    No cóż, chwilowo w obecnym stanie prawnym jest to legalne. Co więcej, to we
    wszystkich znanych mi systemach prawnych jest to podobnie rozwiązane.
    Odstępstwa od tej zasady są w tych krajach, w których Policja nie jest
    organem procesowym w postępowaniach karnych - np. USA. Te odstępstwa
    wynikają właśnie z tego faktu, bo przeszukanie jest częścią procesu karnego
    i zasadniczo nie może występować oddzielnie.