  • 1. Data: 2007-09-04 10:26:33
    Temat: Kłopot z zakazem konkurancji
    Od: "Carolus" <k...@n...gazeta.pl>

    Witajcie,

    Mam kilka pytań do osoby zorientowanej i życzliwej o umowę o pracę z zakazem
    konkurencji. Umowa została podpisana. W umowie napisane jest, że pracownik w
    ciągu roku od zakończenia pracy nie ma prawa podjąć pracy w żadnej firmie,
    która ma podpisaną umowę współpracy z aktualnym pracodawcą. Nie ma ani słowa
    o odszkodowaniu.

    Moje pytania:
    1. Czy tak skonstruowana umowa jest ważna? Czy za bardzo nie ogranicza ona
    pracownika? Skąd ma on wiedzieć z którymi firmami aktualny pracodawca ma
    podpisaną umowę współpracy?
    2. Słyszałem, że brak informacji o odszkodowaniu w umowie z zakazem
    konkurancji powoduje nieważność zakazu konkurencji, czy to prawda?

    Jak byście mogli w odpowiedzi powoływać się na konkretne przepisy lub
    artukuły, byłbym wielce zobowiązany.

    Pozdrawiam i z góry dziękuję,
    Konrad Billewicz

  • 2. Data: 2007-09-04 10:50:53
    Temat: Re: Kłopot z zakazem konkurancji
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > 1. Czy tak skonstruowana umowa jest ważna? Czy za bardzo nie ogranicza ona
    > pracownika? Skąd ma on wiedzieć z którymi firmami aktualny pracodawca ma
    > podpisaną umowę współpracy?

    Jest ważna. Możesz zapytać nowego pracodawcę, czy ma z Twoja byla firmą
    podpisana umowę o współpracę. Najlepiej na piśmie, albo jako punkt w umowie o
    pracę.

    > 2. Słyszałem, że brak informacji o odszkodowaniu w umowie z zakazem
    > konkurancji powoduje nieważność zakazu konkurencji, czy to prawda?

    Według mnie brak informacji o odszkodowaniu oznacza, że przez czas trwania
    zakazu będziesz otrzymywał od byłego pracodawcy 25% dotychczasowego
    wynagrodzenia. To już prędzej brak okresu obowiązywania zakazu konkurencji może
    spwodować jego nieważność. Art. 101 Kodeksu Pracy:
    http://www.pracuj.pl/_files/Akty_prawne-Kodeks_pracy
    .pdf

    --
    Lukasz

  • 3. Data: 2007-09-04 14:20:47
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    LukaszS pisze:

    > Jest ważna. Możesz zapytać nowego pracodawcę, czy ma z Twoja byla firmą
    > podpisana umowę o współpracę. Najlepiej na piśmie, albo jako punkt w
    > umowie o pracę.

    Wazna jest, ale glownie w tym sensie ze w przypadku niezaplacenia Tobie
    naleznego odszkodowania mozesz dzialalnosc konkurencyjna podjac (i
    egzekwowac nalezne Ci odszkodowanie)

    > Według mnie brak informacji o odszkodowaniu oznacza, że przez czas
    > trwania zakazu będziesz otrzymywał od byłego pracodawcy 25%
    > dotychczasowego wynagrodzenia.

    Dokladnie tak (ostatnio zglebialem troche temat).
    Brak odszkodowania nie powoduje niewaznosci i umowa jest wazna a w
    miejsce tego co brakuje (kwestii odszkodowania) wchodza odpowiednie
    zapisy przepisow KP [art. 101 ze zn. 2 KP] i odszkodowanie nalezy sie w
    wysokosci okreslonej przepisami KP (1/4 wynagrodzenia) - czyli w sumie
    jestes wiec w niezlej sytuacji, bo nie dosc ze wiaze Cie zakaz
    konkurencji to na dodatek mozesz sie domagac wyplaty naleznego
    odszkodowania.

    Dwa orzeczenia SN na to: I PKN 742/00 i III PZP 16/03; poza tym chocby
    komentarz Jaskowskiego (w lex-ie)

    --
    pozdr
    luck

  • 4. Data: 2007-09-04 14:21:10
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Carolus" <k...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konkurancji powoduje nieważność zakazu konkurencji, czy to prawda?
    >
    > Jak byście mogli w odpowiedzi powoływać się na konkretne przepisy lub

    witam!

    w mojej ocenie sprawa ważności umowy o zakazie konkurencji, zawartej w
    oparciu o art.101 [1] paragraf 1 kp czyli odnoszącej skutek w czasie trwania
    stosunku pracy, nie jest tak prosta, jak się powszechnie wydaje; w zakresie
    tego czy taka umowa winna być odrębną od umowy o pracę, czy też jako
    klauzula stanowić wyraźnie wyodrębniony rozdział umowy o pracę, jest sporne
    nie tylko w doktrynie ale i w orzecznictwie; dotarłem nawet do takich
    dziwnych stwierdzeń, że przepis ww. stanowi ogólną zasadę zakazu konkurencji
    wynikającą z obowiązku pracownika dbania o dobro zakładu pracodawcy - w
    mojej ocenie jest to zbyt daleko idące stwierdzenie, nieuzasadnione treścią
    ww. artykułu;
    ww. artykuł wskazuje wyraźnie, że "w zakresie określonym w odrębnej umowie,
    pracownik" - według mnie musi być to odrębna umowa na piśmie pod rygorem
    nieważności i to odrębna od umowy o pracę; skoro ustawa stanowi że ma być to
    umowa, to siłą rzeczy muszą w niej funkcjonować elementy istotne takiej
    umowy - strony, przedmiot; poza tym skoro ustawa używa pojęcia pracownika,
    nie jest możliwe zawarcie takiej umowy w umowie o pracę jako jej element
    treściowy, skoro do momentu nabycia prawnej skuteczności przez umowę o prace
    nie można mówić o tym, że mamy do czynienia z pracownikiem i pracodawcą w
    znaczeniu określonym przez kp; jeżeli bowiem strony zawarły umowę o pracę w
    dniu dzisiejszym ale ma ona skutkować dopiero z dniem nowego miesiąca, to do
    tego czasu nie mamy do czynienia z pracownikiem;
    natomiast inaczej przedstawia się sytuacja, gdy pracownik z pracodawcą
    zawierają umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy; z brzmienia
    art.101[2] kp wynika jednoznacznie, że umowę taką zawierają pracownik i
    pracodawca, zatem może ona być zawarta w czasie trwania stosunku pracy, ze
    skutkiem prawnym po jego ustaniu; ponadto taka umowa winna być zawarta na
    piśmie pod rygorem nieważności, ale także oddzielnie od umowy o pracę; i
    ostatnia sprawa - zawarcie takiej umowy o zakazie dotyczy tylko sytuacji w
    ww. przepisie określonych - gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych
    informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
    w kwestii braku w takiej umowie - tej opisanej w drugim akapicie - wysokości
    odszkodowania, była już przedmiotem orzecznictwa, niestety rozbieżnego - tu
    por. wyrok SN z 26.01.1999r., I PKN 540/98 oraz wyrok SN z 17.12.2001r., I
    PKN 742/00; jestem zwolennikiem drugiego orzeczenia, w którym SN stwierdził,
    że umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy przewidująca
    nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy nie
    jest nieważna, lecz klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie
    zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art.101[2] paragraf 3 kp;

    zatem w mojej ocenie, z uwagi na podzielone głosy w doktrynie i
    orzecznictwie, należy stwierdzić, że:
    1) umowa o zakazie konkurencji na czas trwania stosunku pracy winna być
    zawarta na piśmie pod rygorem nieważności w oddzielnej umowie niż umowa o
    pracę - odrębna umowa;
    2) umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy - jak wyżej, z
    tymże może być zawarta tylko z tym pracownikiem, który ma dostęp do
    szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić
    pracodawcę na szkodę;
    3) umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy niezawierająca
    żadnych postanowień w zakresie odszkodowania nie jest z tego powodu
    nieważna, a w miejsce brakujących zapisów z mocy prawa wchodzą postanowienia
    art.101[2]2 paragraf 3 kp dotyczące minimalnej wysokości odszkodowania

    pzdr

  • 5. Data: 2007-09-04 14:21:50
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    LukaszS pisze:
> [...]

    zapisy przepisow KP [art. 101 ze zn. 2 KP] i odszkodowanie nalezy sie w
    wysokosci okreslonej przepisami KP (1/4 wynagrodzenia) - czyli w sumie
    jestes wiec w niezlej sytuacji, bo nie dosc ze nie wiaze Cie zakaz

  • 6. Data: 2007-09-04 14:24:03
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    LukaszS pisze:

    > Według mnie brak informacji o odszkodowaniu oznacza, że przez czas
    > trwania zakazu będziesz otrzymywał od byłego pracodawcy 25%
    > dotychczasowego wynagrodzenia.

    Te 25% tez moze byc jednorazowo wyplacone

    --
    pozdr
    luck

  • 7. Data: 2007-09-04 14:28:40
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    kauzyperda pisze:

    > Wazna jest, ale glownie w tym sensie ze w przypadku niezaplacenia Tobie
    > naleznego odszkodowania mozesz dzialalnosc konkurencyjna podjac (i
    > egzekwowac nalezne Ci odszkodowanie)

    Czyli "można mieć ciastko i je zjeść"? (podjąć pracę u konkurencji i
    wyegzekwować zapłatę za powstrzymywanie się od takiej pracy)?

    > Dwa orzeczenia SN na to: I PKN 742/00 i III PZP 16/03; poza tym chocby
    > komentarz Jaskowskiego (w lex-ie)

    To ciekawe. Możesz zacytować fragmenty tych orzeczeń dotyczące
    powyższej wątpliwości?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-09-04 15:58:03
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Czyli "można mieć ciastko i je zjeść"? (podjąć pracę u konkurencji i
    > wyegzekwować zapłatę za powstrzymywanie się od takiej pracy)?

    Heh, tez mnie to zaciekawilo, bo... nietypowe ;-)
    To, ze "zakaz konkurencji, przestaje obowiązywać [...] w razie [...]
    niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania" wynika
    wprost z przepisu art. 102[2] KP

    Teza:
    ========================

    2002.03.28 wyrok SN I PKN 6/01 OSNP 2004/5/84

    1. Przepis art. 495 § 1 k.c. nie ma zastosowania do umowy o zakazie
    konkurencji uregulowanej w art. 1012 k.p. i nie może stanowić podstawy
    prawnej zwolnienia się pracodawcy z obowiązku wypłaty byłemu
    pracownikowi odszkodowania także wtedy, gdy ustały przyczyny
    uzasadniające taki zakaz.

    ========================

    Ten poglad popiera niejaki Zieleniecki (komentarz dost. w lexie), nie
    cytuje bo wymaga zacytowania duuuzego kawalka, ale jakbys potrzebowal to
    oczywiscie sluze

    > To ciekawe. Możesz zacytować fragmenty tych orzeczeń dotyczące
    > powyższej wątpliwości?

    Jasne - pierwsze glownie podane co do pogladu wyrazonego wczesniej (ze
    odszkodowanie sie nalezy mimo braku odpowiedniego post. w umowie, na to
    drugie powoluje sie tez autor pogladu "zjesc ciasteczko i miec
    ciasteczk", oczywiscie wklejam same tezy):

    ===============================

    2003.12.03 uchwała SN III PZP 16/03 OSNP 2004/7/116

    W razie nieuzgodnienia przez strony w umowie o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy odszkodowania za powstrzymanie się od prowadzenia
    działalności konkurencyjnej (art. 1012 § 1 k.p.), pracownikowi - zgodnie
    z art. 56 k.c. w związku z art. 300 k.p. - przysługuje odszkodowanie w
    minimalnej wysokości określonej w art. 1012 § 3 k.p.

    ===============================

    2001.12.17 wyrok SN I PKN 742/00 OSNP 2003/24/588
    glosa częściowo krytyczna: Lewandowicz-Machnikowska M. PiZS 2003/7/33

    1. Umowa przewidująca nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po
    ustaniu stosunku pracy nie jest nieważna, lecz klauzula o nieodpłatności
    zostaje automatycznie zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art.
    1012 § 3 KP.
    2. Prawo do odszkodowania przysługuje z tytułu zachowania obiektywnie
    zgodnego z treścią zakazu konkurencji, a więc bez znaczenia jest
    okoliczność, że wskutek niezdolności do pracy w następstwie choroby
    pracownik nie byłby w stanie podjąć działalności konkurencyjnej, a także
    wypłacanie mu w czasie takiej niezdolności świadczeń wyrównujących
    utracony zarobek.

    pozdr
    luck

  • 9. Data: 2007-09-05 06:44:52
    Od: "Carolus" <k...@n...gazeta.pl>

> [...]
    > tymże może być zawarta tylko z tym pracownikiem, który ma dostęp do
    > szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić

    A co jeżeli pracownik nie ma dostępu do żadnych szczególnie ważnych
    informacji, a pracodawca wykorzystuje przepisy tylko, aby ograniczyć mu
    swobodę przy zmianie pracodawcy? Czy może to być powód do unieważnienia
    zakazu? Czy sensowne może być zwrócenie się do pracodawcy z żądaniem podania
    jakie ważne informacje są podstawą do sensowności zakazu?

    Pozdrawiam i dzięki za informacje,
    Konrad

  • 10. Data: 2007-09-05 06:48:40
    Od: "Carolus" <k...@n...gazeta.pl>

> [...]
    > To, ze "zakaz konkurencji, przestaje obowiązywać [...] w razie [...]
    > niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania" wynika

    A co oznacza termin "niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty
    odszkodowania"? No bo widzisz, skoro w umowie nie ma nic o odszkodowaniu,
    nie ma tez o trybie jego wypłaty. Pracodawca może przez cały okres zakazu
    nie płacić, a dopiero w momencie, gdy były pracownik podejmie pracę w innej
    firmie, przekazać całe zaległe środki i żądać odszkodowania za złamanie
    umowy.

    Z drugiej strony, jeżeli pracownik nigdy nie podejmie pracy w innej firmie,
    pracodawca nigdy nie przekaże zaległych środków...