    From: kauzyperda <l...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kłopot z zakazem konkurancji
    Date: Tue, 04 Sep 2007 17:58:03 +0200

    Liwiusz pisze:

    > Czyli "można mieć ciastko i je zjeść"? (podjąć pracę u konkurencji i
    > wyegzekwować zapłatę za powstrzymywanie się od takiej pracy)?

    Heh, tez mnie to zaciekawilo, bo... nietypowe ;-)
    To, ze "zakaz konkurencji, przestaje obowiązywać [...] w razie [...]
    niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania" wynika
    wprost z przepisu art. 102[2] KP

    Teza:
    ========================

    2002.03.28 wyrok SN I PKN 6/01 OSNP 2004/5/84

    1. Przepis art. 495 § 1 k.c. nie ma zastosowania do umowy o zakazie
    konkurencji uregulowanej w art. 1012 k.p. i nie może stanowić podstawy
    prawnej zwolnienia się pracodawcy z obowiązku wypłaty byłemu
    pracownikowi odszkodowania także wtedy, gdy ustały przyczyny
    uzasadniające taki zakaz.

    ========================

    Ten poglad popiera niejaki Zieleniecki (komentarz dost. w lexie), nie
    cytuje bo wymaga zacytowania duuuzego kawalka, ale jakbys potrzebowal to
    oczywiscie sluze

    > To ciekawe. Możesz zacytować fragmenty tych orzeczeń dotyczące
    > powyższej wątpliwości?

    Jasne - pierwsze glownie podane co do pogladu wyrazonego wczesniej (ze
    odszkodowanie sie nalezy mimo braku odpowiedniego post. w umowie, na to
    drugie powoluje sie tez autor pogladu "zjesc ciasteczko i miec
    ciasteczk", oczywiscie wklejam same tezy):

    ===============================

    2003.12.03 uchwała SN III PZP 16/03 OSNP 2004/7/116

    W razie nieuzgodnienia przez strony w umowie o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy odszkodowania za powstrzymanie się od prowadzenia
    działalności konkurencyjnej (art. 1012 § 1 k.p.), pracownikowi - zgodnie
    z art. 56 k.c. w związku z art. 300 k.p. - przysługuje odszkodowanie w
    minimalnej wysokości określonej w art. 1012 § 3 k.p.

    ===============================

    2001.12.17 wyrok SN I PKN 742/00 OSNP 2003/24/588
    glosa częściowo krytyczna: Lewandowicz-Machnikowska M. PiZS 2003/7/33

    1. Umowa przewidująca nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po
    ustaniu stosunku pracy nie jest nieważna, lecz klauzula o nieodpłatności
    zostaje automatycznie zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art.
    1012 § 3 KP.
    2. Prawo do odszkodowania przysługuje z tytułu zachowania obiektywnie
    zgodnego z treścią zakazu konkurencji, a więc bez znaczenia jest
    okoliczność, że wskutek niezdolności do pracy w następstwie choroby
    pracownik nie byłby w stanie podjąć działalności konkurencyjnej, a także
    wypłacanie mu w czasie takiej niezdolności świadczeń wyrównujących
    utracony zarobek.

    pozdr
    luck