  • 11. Data: 2004-06-04 17:47:26
    Temat: Re: KPC ART 416 -prosze o pomoc w interpretacji
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@g...pl.nospam> napisał w wiadomości
    news:c9otc8$mcc$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > >

    > Po wznowieniu postepoeania jest tylko jeden wyrok. Wyrok pierwotny upada.

    Ale moze byc prawomocny albo nie.

    NoMAD

  • 12. Data: 2004-06-04 22:54:56
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    [...]
    > Ale moze byc prawomocny albo nie.

    Ludzie dajcie sobie spokoj albo w najblizszych wyborach wystartujcie
    Bedziecie wtedy mogli tworzyc metne prawo!
    NA RAZIE Z WASZEJ GADKI NIC DLA MNIE NIE WYNIKA!

    czy art 416 mowi o wyroku (postanowieniu) dotyczacym meritum sprawy czy o
    postanowieniu odrzucajacym skarge o wznowienie!
    albo inaczej - jak zlozylem skarge o wznowienie i skarge te odrzucono to czy
    kiedys bede mogl jeszcze raz skladac taka skarge czy nie?

    blagam o jasna odpowiedz! jezeli zapomnialem jakiegos tam przymiotnika to
    przepraszam!

    TB

  • 13. Data: 2004-06-07 16:28:11
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl> napisał w wiadomości

    >[...]
    > albo inaczej - jak zlozylem skarge o wznowienie i skarge te odrzucono to
    czy
    > kiedys bede mogl jeszcze raz skladac taka skarge czy nie?

    Tak

    NoMAD

  • 14. Data: 2004-06-07 21:16:23
    Od: t...@p...onet.pl

    > czy
    >
    > Tak

    Nie! nie bedzie mogl. Przypominam ze odrzucenie nastepuje w formie
    postanowienia. Postanowienie natomiast jest orzeczeniem. Z tresci art. 416
    wynika natomiast expressis verbis ze chodzi o kazde orzeczenie - przepis
    bowiem jest sformulowany ".... zakonczonego prawomocnym orzeczeniem..." - lege
    non distinguente czy orzeczeniem tym ma byc postanowienie czy tez wyrok, nie
    okresla tez, czy ma byc to orzeczenie merytoryczne (co do istoty sprawy) czy
    tez nie. W zwiazku z tym nalezy przyjac, ze chodzi tu o kazde orzeczenie.

    Oczywiscie musi to byc takze orzeczenie prawomocne, co wynika nie tylko z
    brzmienia przepisu art. 416 kc ale takze z istoty samej skargi o wznowienie
    post., jako ze jest to srodek przyslugujacy tylko i wylacznie od orzeczen
    prawomocnych. Natomiast do momentu uprawomocnienia sie orzeczenia sluza inne
    srodki zaskarzenia, w zaleznosci od rodzaju zapadlego orzeczenia oraz od
    szczegolowych uregulowan ustawowych (zazalenie / apelacja / kasacja /
    sprzeciw / zarzuty).

    W zwiazku z tym: jezeli wskutek wznowienia postepowania po rozpoznaniu skargi
    o wznowienie wydane zostanie jakiekolwiek orzeczenie i orzeczenie to nastepnie
    sie uprawomocni to niedopuszczalne jest ponowne wznowienie postepowania.

  • 15. Data: 2004-06-07 21:27:20
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

> [...]
    czy
    > tez nie. W zwiazku z tym nalezy przyjac, ze chodzi tu o kazde orzeczenie.

    Sa dwa wyjatki:
    1 - gdy sad odrzuci skarge
    2 - gdy zainteresowany cofnie skarge

    W kazdej z ww. sytuacji mozna ponownie wniesc skarge.

    NoMAD

  • 16. Data: 2004-06-07 21:37:28
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > Sa dwa wyjatki:
    > 1 - gdy sad odrzuci skarge
    > 2 - gdy zainteresowany cofnie skarge
    >
    > W kazdej z ww. sytuacji mozna ponownie wniesc skarge.

    Z punktem 2 zgadzam sie calkowicie. natomiast zastanawia mnie skad wyjatek
    okreslony w pkt 1. Bede wdzieczna za roziwniecie.

  • 17. Data: 2004-06-08 15:15:26
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "M" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Z punktem 2 zgadzam sie calkowicie. natomiast zastanawia mnie skad wyjatek
    > okreslony w pkt 1. Bede wdzieczna za rozwiniecie.

    Powszechnie przyjmowane w doktrynie. Polecam jakikolwiek komentarz do k.p.c.

    NoMAD

  • 18. Data: 2004-06-08 23:51:34
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    [...]
> [...]
    nastepnie
    > sie uprawomocni to niedopuszczalne jest ponowne wznowienie postepowania.

    Cos tu jednak nie gra bo skoro po zlozeniu skargi sad wydal postanowienie o
    jej odrzuceniu to nie mam mowy o wznowieniu starej sprawy! W koncu sprawa
    czy wznowic czy nie ma nowa sygnature akt jest wiec to inna sprawa!

    A moze ktos kto ma pod reka Lexa bylby tak dobry i przytoczyl jakies
    orzecznictwo w zwiazku z 416 KPC!

    Poprosze tez aby NoMAD podal jakis konkretny przyklad do przypadku w ktorym
    podaje mozliwosc ponownego zlozenia wniosku o wznowienie:
    "1 - gdy sad odrzuci skarge"

    TB

  • 19. Data: 2004-06-09 12:08:24
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > Cos tu jednak nie gra bo skoro po zlozeniu skargi sad wydal postanowienie o
    > jej odrzuceniu to nie mam mowy o wznowieniu starej sprawy!

    Oczywiscie ze nie ma mowy, bo skoro sad odrzuca skarge to znaczy ze z powodu
    brakow w zakresie przeslanek formalnych nie jest mozliwe wznowienie
    tej "starej" sprawy. Wtedy - zgodnie ze zdaniem Nomada - moze byc ponownie
    wniesiona skarga o wznowienie (choc ja do konca nie jestem tego pewna z
    przyczyn o ktorych juz tu pisalam). Jedno jest pewne. Jezeli przyjmiemy ze w
    takim przypadku mozliwe jest ponowne zadanie wznowienia postepowania to dla
    skutecznosci takiego zadania bezwzglednie konieczna jest taka zmiana
    okolicznosci, w nastepstwie ktorej odpadnie kwestia braku w przeslankach
    formalnych.

    W koncu sprawa
    > czy wznowic czy nie ma nowa sygnature akt jest wiec to inna sprawa!

    Owszem ale ta sprawa o to czy wznowic czy nie jest tylko i wylacznie
    postepowaniem, w ktorym podejmuje sie decyzje wlasnie o wznowieniu. Natomiast
    w przypadku uwzglednienia skargi wznawia sie "stara" sprawe.

    > A moze ktos kto ma pod reka Lexa bylby tak dobry i przytoczyl jakies
    > orzecznictwo w zwiazku z 416 KPC!

    Poszperam, jak cos znajde to dam znac.

    > Poprosze tez aby NoMAD podal jakis konkretny przyklad do przypadku w ktorym
    > podaje mozliwosc ponownego zlozenia wniosku o wznowienie:
    > "1 - gdy sad odrzuci skarge"

    Tez juz o to prosilam Nomada... Na razie bez skutku. Moje wnioski - patrz
    wyzej i w poprzednich postach.

  • 20. Data: 2004-06-09 14:00:53
    Od: "M" <t...@c...onet.pl>

    > Użytkownik "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl> napisał w wiadomości

    > czy
    >
    > Tak

    Poszperalam troche i rzeczywiscie w jednym komentarzu do kpc znalazlam taka
    opinie, ze orzeczeniem prawomocnym wydanym na skutek skargi o wznowienie w
    rozumieniu art. 416 kpc nie jest postanowienie o odrzuceniu tejze skargi (a co
    za tym idzie nie stoi na przeszkodzie kolejnemu zadaniu wznowienia post.).

    W sumie dochodze do wniosku, ze wytlumaczenie jest jedno:

    Nie mozna ponownie wznowic post zakonczonego prawomocnym orzeczeniem wydanym
    na skutek skargi o wznowienie - a wiec aby w ogole ten przepis wchodzil w gre,
    musi najpierw dojsc do wznowienia post. A w przypadku odrzucenia skargi o
    wznowienie - do wznowienia w ogole nie dochodzi. W konsekwencji ponowne
    wniesienie skargi, w przypadku jej uwzglednienia, nie doprowadzi
    do "ponownego" wznowienia, tylko do wznowienia po raz pierwszy. A wiec - gdy
    skarga zostala odrzucona, mozliwe jest jej ponowne wniesienie.

    No to teraz juz chyba wszystko jasne :-)