  • 11. Data: 2009-09-07 11:21:38
    Temat: Re: Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Mon, 7 Sep 2009 11:33:37 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> pisze:

    >Po prostu nie spełniasz MZ warunków uzytku dozwolonego (art. 8): o ile
    >dobrze zrozumiałem, wykorzystałeś istotna część bazy, która ma formę
    >elektroniczna.

    Przeglądam rozporządzenia do ustawy o prawie geodezynym. Wynika z
    nich, że udostepnianie baz danych powinno być dokonane na podstawie
    pisemnej umowy z określeniem zakresu wykorzystanie. Tymczasem poza
    moim oświadczeniem o wykorzystaniu przekazanych danych na potrzeby
    własne nie mam żadnego innego papieru.

    Jeżeli nie mam precyzyjnej umowy a kupiłem dane (licencje na używanie
    danych?), to czy wskazany artykuł definiuje ograniczenia w
    wykorzystaniu własnym, czy też można przyjąć, że właściciel
    przekazując mi zestaw konkretnych danych zdefiniował w ten sposób
    zakres danych, które mogę wykorzystać w całości (istotnej części)?
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 12. Data: 2009-09-07 22:26:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-07, Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > przekazując mi zestaw konkretnych danych zdefiniował w ten sposób
    > zakres danych, które mogę wykorzystać w całości (istotnej części)?

    Jeśli nie jest zdefiniowany zakres to obowiązuje Ustawa. Jedyne co moim
    zdaniem można przyjąć, to taki zakres (licencja) który jest konieczny dla
    normalnego uzytkowania takiej bazy.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2009-09-07 22:59:00
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Tue, 8 Sep 2009 06:26:28 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> pisze:

    >Jeśli nie jest zdefiniowany zakres to obowiązuje Ustawa. Jedyne co moim
    >zdaniem można przyjąć, to taki zakres (licencja) który jest konieczny dla
    >normalnego uzytkowania takiej bazy.

    Porozmawiałem chwilę przez telefon z WODGIK. Dostałem nie tyle
    wyjaśnienie prawne, co praktyczne. Generalnie mogę robić z danymi co
    chcę, dopóki to jest na własne potrzeby czy na wewnętrzne potrzeby
    firmy. Zrobienie z danych nowej mapy jest normalną praktyką. Pojawiła
    się sugestia, że na każdy projekt mapowy wypadałoby kupic osobną bazę.

    Dla użytku dyskusji założyłbym, że licencja pozwala na wykorzystanie
    istotnej części zakupionej bazy. Jak to przeskoczymy, to można
    rozważyć 3 pytania postawione w pierwszym poście. Chętnie usłysząłbym
    opinie.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 14. Data: 2009-09-08 00:22:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-07, Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > firmy. Zrobienie z danych nowej mapy jest normalną praktyką. Pojawiła
    > się sugestia, że na każdy projekt mapowy wypadałoby kupic osobną bazę.

    Było to nagrać :)

> [...]
    > istotnej części zakupionej bazy. Jak to przeskoczymy, to można
    > rozważyć 3 pytania postawione w pierwszym poście. Chętnie usłysząłbym

    Ale jaki jest tego sens? To napisałem jest oparte na moim rozumieniu
    wiadomej ustawy i o ile nie traktować wypowiedzi WODGIK jako
    rozszerzenia zakresu licencji to nie wiele to w moim odczuci zmienia.
    Jesli interesuje Cię bardziej pragmatyczne podejście, to ja bym w ogóle
    się tu niczym nie przejmował przyjmując, że tych kilku wybranych
    uzytkowników nie pusci tego dalej w świat - nawet w takim przypadku,
    będzie pewnie trudno bezspornie wskazać Ciebie jako tego, kto tę bazę
    wtórnie udostepnił.

    Zresztą:
    > - Czy moja mapa nadal jest państwowym zasobem kartograficznym?

    Z ustawy:
    państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym - rozumie się przez to
    zbiór map oraz materiałów fotogrametrycznych, teledetekcyjnych, reje-
    strów, wykazów, informatycznych baz danych, katalogów danych geode-
    zyjnych i innych opracowań powstałych w wyniku wykonania prac geode-
    zyjnych i kartograficznych;

    A dalej w art. 3. u.1: Podstawę do wykonywania prac geodezyjnych i
    kartograficznych stanowią osnowy geodezyjne opracowane w państwowym
    systemie odniesień przestrzennych.

    Literalnie interpretująć jest, bo korzystasz z bazy danych powstałych
    zapewne w sposób zdefiniowany w art.3. Nie literalnie, to wydaje mi sie,
    że celem powstania tej ustawy była regulacja pewnych stosunków/procedur/
    zakresu obowiązków w obrebię państwowych służb geodezyjnych/
    kartograficznych i różnych organów państwowych. Wtedy nie jest bo do
    tych służb nie należysz.

    > - Czy mogę moją mapę udostępnić znajomym, analogicznie jak to jest w
    > przypadku dozwolonego użytku utworów chronionych prawem autorskim?

    Zależy od zakresu uzytych danych.

    > - Czy mogę fragmenty mojej mapy (wizualizacje) prezentować na mojej

    Jeśli ta wizualizacja jest Twojego autorstwa to tak a jeśli są to
    faktycznie tylko fragmenty, to jest to także dopuszczalne w kontekscie
    ustawy o ochrobnie baz danych - do ich przygotowania uzyłeś nieistotnej
    części tej bazy.

    Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2009-09-08 11:07:11
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Tue, 8 Sep 2009 08:22:30 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> pisze:

    >Ale jaki jest tego sens? To napisałem jest oparte na moim rozumieniu
    >wiadomej ustawy i o ile nie traktować wypowiedzi WODGIK jako
    >rozszerzenia zakresu licencji to nie wiele to w moim odczuci zmienia.

    Każdy WODGiK ma swoje własne zasady. Niektóre oddziały np. pokazują w
    internecie wzory umów. Zakładam, że ktoś inny może kupić mapę z jawnym
    pozwoleniem na wykorzystanie istotnej części. Lub pamiętać o tym, żeby
    takie pozwolenie zdobyć.

> [...]
    >uzytkowników nie pusci tego dalej w świat - nawet w takim przypadku,
    >będzie pewnie trudno bezspornie wskazać Ciebie jako tego, kto tę bazę

    Jak to mi powiedziano przez telefon: nie mamy mozliwości, żeby ścigać
    :-)

> [...]
    >systemie odniesień przestrzennych.
    >
    >Literalnie interpretująć jest, bo korzystasz z bazy danych powstałych

    Za taką tezą byłoby także to:
    Art. 2.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    2) pracach kartograficznych - rozumie się przez to opracowywanie,
    merytoryczne i techniczne redagowanie map i opracowań pochodnych oraz
    ich reprodukowanie;

    Ale następujące artykuły wykluczają amatorską działalność:

    Art. 11.
    Prace geodezyjne i kartograficzne wykonują podmioty prowadzące
    działalność gospodarczą, a także inne jednostki organizacyjne
    utworzone zgodnie z przepisami prawa, jeżeli przedmiot ich działania
    obejmuje prowadzenie tych prac.
    Art. 12.
    Wykonawca prac geodezyjnych i kartograficznych jest obowiązany zgłosić
    do organów, o których mowa w art. 40 ust. 3, prace przed
    przystąpieniem do ich wykonania, a po wykonaniu prac przekazać
    powstałe materiały lub informacje o tych materiałach
    do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

> [...]
    >zakresu obowiązków w obrebię państwowych służb geodezyjnych/
    >kartograficznych i różnych organów państwowych. Wtedy nie jest bo do

    Właśnie ku temu bym się skłanial.

> [...]
    >faktycznie tylko fragmenty, to jest to także dopuszczalne w kontekscie
    >ustawy o ochrobnie baz danych - do ich przygotowania uzyłeś nieistotnej

    Czyli mniej więcej: moja mapa nie podlega ograniczeniom prawa
    geodezyjnego, a więc można zastosować postanowienia ustawy o ochronie
    bazy danych o wykorzystaniu nieistotnej części.

    WODGiK był w tym przypadku innego zdania, tzn. każda publikacja
    podlega opłacie liczonej od powierzchni mapy. Powoływano się na prawa
    autorskie, zapewne taka jest praktyka w przypadku map drukowanych.

    >Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.

    A ja nie jestem kartografem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 16. Data: 2009-09-08 20:13:48
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Prawdę mówiąc nie widzę tu związku z prawem autorskim. Co masz na
    > myśli?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Andrzej Popowski
    Zwróć uwagę na drugie zdanie art. 2 p. 2 (W przypadku baz danych...)
    Art 1

    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie,

    publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

    I dalej:

    Art. 2.

    1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka,
    adaptacja,

    jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu
    pierwotnego.

    2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy
    utworu

    pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu

    pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu
    zezwolenie

    twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

    Chociaż z drugiej strony :-):

    Art. 4.

    Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:

    1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty;

    2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole;

    3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne;

    4) proste informacje prasowe.

    I z Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne:

    Art. 18. Reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie map, materiałów
    fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób
    geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia Głównego Geodety Kraju - w
    zakresie zasobu centralnego, marszałka województwa - w zakresie zasobu
    wojewódzkiego oraz starosty - w zakresie zasobu powiatowego

    W prawie autorskim jest Art. 1, punkt 2.1, który mówi, że "ochroną objęty
    może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee,
    procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne."

    Być może tu szukaj jakiejś furtki - nie sądzę, że ma to jakieś wielkie
    szanse, ale możesz próbować argumentować, że dane wykorzystujesz w inny
    sposób niż zakładał twórca (sposób wyrażenia, zasada działania?), chociaż to
    się jednak nie obroni...

    Jest to mój prywatny punkt widzenia i być może się mylę

    Pozdrawiam

    PawelT

  • 17. Data: 2009-09-08 20:25:51
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > A dalej w art. 3. u.1: Podstawę do wykonywania prac geodezyjnych i
    > kartograficznych stanowią osnowy geodezyjne opracowane w państwowym

    Ten artykuł ma się słabo do przedstawionego problemu.

> [...]
    > zakresu obowiązków w obrebię państwowych służb geodezyjnych/
    > kartograficznych i różnych organów państwowych. Wtedy nie jest bo do
    Andrzej nie korzysta z osnowy geodezyjnej, ale z mapy, mapa powstała przy
    pomocy osnowy geodezyjnej, jednak nie jest (nie musi być) częścią tej mapy,
    którą Andrzej otrzymał.

> [...]
    > faktycznie tylko fragmenty, to jest to także dopuszczalne w kontekscie
    > ustawy o ochrobnie baz danych - do ich przygotowania uzyłeś nieistotnej
    Tu bym podobnie uważał zwłasza w części o wizualizacji, choć spore
    wątpliwości wyraziłem w moim poście.

    > Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.
    >
    > --
    > Marcin

    Tak dla porządku przez kilkanaście lat byłem geodetą ;-)
    PawelT

  • 18. Data: 2009-09-08 20:28:38
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Tue, 8 Sep 2009 22:13:48 +0200, "pt" <p...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >sposób niż zakładał twórca (sposób wyrażenia, zasada działania?), chociaż to

    Przede wszystkim w prawie autorskim jest to:

    Art. 1.
    "Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek
    postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia
    (utwór)."

    A w danych mapy tego nie ma. Przynajmniej ja nie potrafię sobie
    wyobrazić przejawów indywidualnej twórczości, które nie
    konfliktowałaby z poprawnością mapy.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 19. Data: 2009-09-08 21:46:06
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Tue, 8 Sep 2009 22:25:51 +0200, "pt" <p...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >pomocy osnowy geodezyjnej, jednak nie jest (nie musi być) częścią tej mapy,

    Baza danych rzeczywiście zawiera punkty osnowy geodezyjnej. Ale nie są
    one dla mnie podstawą prac tylko zwykłym obiektem na mapie.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 20. Data: 2009-09-08 23:50:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-08, pt <p...@p...onet.pl> wrote:
    > Andrzej nie korzysta z osnowy geodezyjnej, ale z mapy, mapa powsta?a przy
    > pomocy osnowy geodezyjnej, jednak nie jest (nie musi by?) cz??ci? tej mapy,
    > któr? Andrzej otrzyma?.

    Korzysta jak ktoś jedzący chleb korzysta z mąki. Zobacz, że gdyby
    przyjąć Twój p. widzenia to żadne wtórne opracowanie państwowych zasobów
    kartograficznych dokonane nawet przez p. służby kartograficzne nie byłoby
    zasobem kartograficznym. Nie widzę powodu dlaczego cos co jest takim
    zasobem musi być otrzymane BEZPOŚREDNIO z osnowy geodezyjnej.

    > Tak dla porz?dku przez kilkana?cie lat by?em geodet? ;-)

    Witamy w wątku :)

    --
    Marcin