eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego › Re: Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
    From: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i
    kartograficznego
    Date: Tue, 08 Sep 2009 13:07:11 +0200

    Tue, 8 Sep 2009 08:22:30 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> pisze:

    >Ale jaki jest tego sens? To napisałem jest oparte na moim rozumieniu
    >wiadomej ustawy i o ile nie traktować wypowiedzi WODGIK jako
    >rozszerzenia zakresu licencji to nie wiele to w moim odczuci zmienia.

    Każdy WODGiK ma swoje własne zasady. Niektóre oddziały np. pokazują w
    internecie wzory umów. Zakładam, że ktoś inny może kupić mapę z jawnym
    pozwoleniem na wykorzystanie istotnej części. Lub pamiętać o tym, żeby
    takie pozwolenie zdobyć.

    >Jesli interesuje Cię bardziej pragmatyczne podejście, to ja bym w ogóle
    >się tu niczym nie przejmował przyjmując, że tych kilku wybranych
    >uzytkowników nie pusci tego dalej w świat - nawet w takim przypadku,
    >będzie pewnie trudno bezspornie wskazać Ciebie jako tego, kto tę bazę
    >wtórnie udostepnił.

    Jak to mi powiedziano przez telefon: nie mamy mozliwości, żeby ścigać
    :-)

> [...]
    > państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym - rozumie się przez to
    > zbiór map oraz materiałów fotogrametrycznych, teledetekcyjnych, reje-
    > strów, wykazów, informatycznych baz danych, katalogów danych geode-
    > zyjnych i innych opracowań powstałych w wyniku wykonania prac geode-
    > zyjnych i kartograficznych;
    >
    >A dalej w art. 3. u.1: Podstawę do wykonywania prac geodezyjnych i
    >kartograficznych stanowią osnowy geodezyjne opracowane w państwowym
    >systemie odniesień przestrzennych.
    >
    >Literalnie interpretująć jest, bo korzystasz z bazy danych powstałych

    Za taką tezą byłoby także to:
    Art. 2.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    2) pracach kartograficznych - rozumie się przez to opracowywanie,
    merytoryczne i techniczne redagowanie map i opracowań pochodnych oraz
    ich reprodukowanie;

    Ale następujące artykuły wykluczają amatorską działalność:

    Art. 11.
    Prace geodezyjne i kartograficzne wykonują podmioty prowadzące
    działalność gospodarczą, a także inne jednostki organizacyjne
    utworzone zgodnie z przepisami prawa, jeżeli przedmiot ich działania
    obejmuje prowadzenie tych prac.
    Art. 12.
    Wykonawca prac geodezyjnych i kartograficznych jest obowiązany zgłosić
    do organów, o których mowa w art. 40 ust. 3, prace przed
    przystąpieniem do ich wykonania, a po wykonaniu prac przekazać
    powstałe materiały lub informacje o tych materiałach
    do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

    > Nie literalnie, to wydaje mi sie,
    >że celem powstania tej ustawy była regulacja pewnych stosunków/procedur/
    >zakresu obowiązków w obrebię państwowych służb geodezyjnych/
    >kartograficznych i różnych organów państwowych. Wtedy nie jest bo do
    >tych służb nie należysz.

    Właśnie ku temu bym się skłanial.

    >Zależy od zakresu uzytych danych.

    >Jeśli ta wizualizacja jest Twojego autorstwa to tak a jeśli są to
    >faktycznie tylko fragmenty, to jest to także dopuszczalne w kontekscie
    >ustawy o ochrobnie baz danych - do ich przygotowania uzyłeś nieistotnej
    >części tej bazy.

    Czyli mniej więcej: moja mapa nie podlega ograniczeniom prawa
    geodezyjnego, a więc można zastosować postanowienia ustawy o ochronie
    bazy danych o wykorzystaniu nieistotnej części.

    WODGiK był w tym przypadku innego zdania, tzn. każda publikacja
    podlega opłacie liczonej od powierzchni mapy. Powoływano się na prawa
    autorskie, zapewne taka jest praktyka w przypadku map drukowanych.

    >Tak dla porządku - nie jestem prawnikiem.

    A ja nie jestem kartografem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski