eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego › Re: Jaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
    From: "pt" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jaki jest dozwolony uzytek własny mapy z zasobu geodezyjnego i
    kartograficznego
    Date: Tue, 8 Sep 2009 22:13:48 +0200

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:2558a556r3q3rr3sklvpd0594qiijhfmf1@4ax.com...

    > Prawdę mówiąc nie widzę tu związku z prawem autorskim. Co masz na
    > myśli?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Andrzej Popowski
    Zwróć uwagę na drugie zdanie art. 2 p. 2 (W przypadku baz danych...)
    Art 1

    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie,

    publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

    I dalej:

    Art. 2.

    1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka,
    adaptacja,

    jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu
    pierwotnego.

    2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy
    utworu

    pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu

    pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu
    zezwolenie

    twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

    Chociaż z drugiej strony :-):

    Art. 4.

    Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:

    1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty;

    2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole;

    3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne;

    4) proste informacje prasowe.

    I z Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne:

    Art. 18. Reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie map, materiałów
    fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób
    geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia Głównego Geodety Kraju - w
    zakresie zasobu centralnego, marszałka województwa - w zakresie zasobu
    wojewódzkiego oraz starosty - w zakresie zasobu powiatowego

    W prawie autorskim jest Art. 1, punkt 2.1, który mówi, że "ochroną objęty
    może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee,
    procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne."

    Być może tu szukaj jakiejś furtki - nie sądzę, że ma to jakieś wielkie
    szanse, ale możesz próbować argumentować, że dane wykorzystujesz w inny
    sposób niż zakładał twórca (sposób wyrażenia, zasada działania?), chociaż to
    się jednak nie obroni...

    Jest to mój prywatny punkt widzenia i być może się mylę

    Pozdrawiam

    PawelT