  • 11. Data: 2004-01-01 21:37:03
    Temat: Re: Gwarancja
    Od: "Binek" <binek1(to usuń)@go2.pl>

    Użytkownik "Marcin S." <t...@x...pl> napisał w wiadomości
    news:bsutij$6g8$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > otrzymywali taki na ktory mieli tylko rok. Wedlug mnie jest / bylo to
    > nieuczciwe. Jezeli nastepuje wymiana na nowy sprzet to powinna zostac
    > udzielona NOWA gwarancja, nie krotsza niz termin poprzedniej. Czyli
    jezeli
    > oddawany sprzet byl na gwarancji do powiedzmy: 3.2005 to powinna zostac
    > wydana NOWA gwarancja ktora obowiazuje do tego okresu. Byc moze jednak
    sie
    > myle i z przepisow wynika co innego. Jednakowoz pisze to z wlasnej
    praktyki
    > bo akurat pracuje w firmie komputerowej ;)

    No właśnie, jeśli sprzedawca reklamuje u swojego dostawcy np. w/w dysk i
    dostaje w to miejsce nowy ale z 1 roczną gwarancją (od pazdziernika 2002
    producenci dyskow twardych obnizyli okresy gwarancyjne do 1 roku) to co ma
    zrobic ? dac klientowi dodatkowy rok za nie swoj wyrób?

    Zbyszek

  • 12. Data: 2004-01-02 02:27:04
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    Użytkownik "Binek" <binek1(to usuń)@go2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > producenci dyskow twardych obnizyli okresy gwarancyjne do 1 roku) to co ma
    > zrobic ? dac klientowi dodatkowy rok za nie swoj wyrób?

    No to wlasnie zalezy od sprzedawcy. Poprzedni moj post odnosi sie nie tylko
    do relacji reseler - end user lecz rowniez dystrybutor - reseler. Czyli
    wydaje mi sie (zaznaczam ze prawnikiem nie jestem) ze jezeli reseler
    reklamuje u dystrybutora tenze dysk to rowniez powinien dostac gwarancje nie
    krotsza niz obowiazywala na poprzedny (czyli np. do 3.2005). Nooooo i tu
    jest pies pogrzebany bo jak wspomnialem teoria nie zawsze pokrywa sie z
    praktyka a w ty wypadku wrecz bardzo rzadko :P

    Marcin

  • 13. Data: 2004-01-02 12:01:41
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 12/31/2003 5:49 PM, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zgadza się, że czasem sprzedawca. Ale z reguły wówczas, gdy jest
    > producentem albo gdy objęta gwarancją rzecz jest wmontowywana w większą
    > całość. Na przykład zestaw komputerowy.

    Mam przed sobą kartę gwarancyjną płyty głównej, kupionej "luzem" w
    sklepie komputerowym:
    "1. Gwarancja zostaje udzielona przez (nazwa sklepu) na okres ....)"
    Udzielił sprzedawca, nie producent.

    Inna karta gwarancyjna, towar kupiony u operatora telekomu:
    "1. Firma (nazwa producenta) gwarantuje..."
    Udzielił producent odsyłając do centrów serwisowych.

    Dwa typowe przypadki:
    - w pierwszym konsument widzi tylko sklep, reszta go nie obchodzi.
    - w drugim sklep jest "poza"; gwarancją zajmują się punkty autoryzowane
    producenta, to on udziela gwarancji "ponad głową sklepu".

    > Eeee! Z tym się nie zgodzę. Producent wcale nie musi udzielać gwarancji.
    > Zresztą w wielu wypadkach, to jeszcze po drodze jest kilka szczebli, więc
    > to by potwornie komplikowało całe przedsięwzięcie. Wyobraź sobie japoński
    > telewizor, który klient reklamuje. Sklep od niego to bierze i korzystając
    > ze swojej gwarancji odsyła do hurtowni. Ta zaś znowu na podstawie innej
    > gwarancji do importera. A importer do producenta. Jak myślisz, ile by to
    > trwało?

    J.w. + inny przykład.
    Acces Point U.S.Robotics:
    "1. Dwuletnia ograniczona gwarancja firmy U.S. Robotics Corporation"
    Firma udziela jej bezpośrednio klientowi.
    Rejestracja produktu następuje u producenta np. via WWW.
    Do egzekwowania gwarancji potrzeba m.in.:
    - numer modelu produktu
    - numer seryjny produktu
    - dowód zakupu
    - nazwisko kontaktoqwe klienta
    - ...
    Nie potrzeba (!!!): - "karty gwarancyjnej".

    (...)
    > Ale jednak musi to być serwis, który ma podpisaną umowę z udzielającym
    > gwarancji. Inaczej możesz sobie swoją gwarancją ...

    W przypadku produktów nieco tańszych niż samochód serwisu może nie być
    wogóle - sprzedawca może wliczyć w koszty ileś procent "zepsuć" i
    wydawać nowy towar, naprawiać go samodzielnie lub zwracać kasę.

    > A mógł byś podąć przykład firmy udzielającej takiej gwarancji, która
    > obowiązuje na całym świecie z wyjątkiem Polski? Bo trudno mi się do tego
    > odnieść. podejrzewam, że będzie tak się działo,, jak właśnie na terytorium
    > RP dany producent nie ma przedstawicielstwa, a tym samym nie zawiera umów
    > serwisowych z nikim. Pamiętaj, że naprawa gwarancyjna jest bezpłatna dla
    > klienta. Serwis otrzymuje wynagrodzenie za tę usługę.

    Firma Ericsson.
    "International Warranty"
    Dear Customer:
    This warranty is applicable only in countries other than where the
    product was purchased. In all other cases your local warranty applies...."

    Czyli:
    - gwarancja światowa jest na państwa wymienione, poza tym, w którym
    kupiono, bo w nim obowiązuje lokalna.
    Państwa "inne" to wprawdzie nie cały świat, co przyznaję, lecz są tam
    m.in. Tajlandia czy Malezja.
    - w Polsce odpowiedź na pytanie, co z gwarancją światową wygląda mniej
    więcej tak: "... eeee, no, eeee, no,..... a po co to Panu? Eeeee...,
    chyba nie,... Eeee, ... nie wiem."
    - Ericsson wymaga wypełnionej "karty gwarancyjnej", co różni go od ww.
    Roboticsa. W owej karcie stoi, że naprawy tylko w punktach
    autoryzowanych, a ich lista ogranicza się tylko do Polski.
    Certyfikat gwarancyjny od "International" można sobie wsadzić np. do
    kieszeni, wyłącznie w celu podrasowania własnego ego (ma format karty
    kredytowej).

    Inny ciekawy fragment z gwarancji Roboticsa:
    "Przedstawiciele, sprzedawcy ani partnerzy firmy U.S. Robotics
    Corporation (...) nie maja prawa do zmieniania warunków niniejszej
    ograniczonej gwarancji w imieniu firmy USR.
    Niniejsza ograniczona gwarancja ma zastosowanie tylko w kraju lub na
    terytorium, na którym produkt ma być użytkowany (...)" - na pudełku jest
    lista krajów, więc nie ma ograniczenia gwarancji do Polski (ograniczenie
    to wynika z różnych wymogów dla łączności radiowej dla AP, a nie z chęci
    limitowania odpowiedzialności za produkt - taki jest jego sens.)

    Mając na myśli mieszankę gorszego traktowania nas jako klientów,
    połączonego z głupawymi loalnymi regulacjami odwołam się do:

    USTAWA
    z dnia 27 lipca 2002 r.
    o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
    cywilnego

    Art. 13. [Gwarancja] 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez
    odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie
    gwarancyjnym lub reklamie, (...)

    2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem
    dokument gwarancyjny; (...)
    (...)

    4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne
    do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres
    gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej (...)

    Co pozwala na:
    - nie ma karty gwarancyjnej = brak gwarancji;
    - w karcie gwarancyjnej można umieścić zapisy mniej korzystne niż
    obowiązujące w innych krajach i wyłączyć zapisy gwarancyjne producenta z
    jego dokumentacji i/lub strony www.
    - można bezkarnie ograniczyć gwarancję do jednego roku - co więcej,
    dokonując pokracznej interepretacji sprzedający potrafi powiedzieć, że
    gwarancji dłuższej niż roczna nie udziela się, bo zakazuje tego prawo
    (ponieważ 12 miesięcy (rok) jest wymieniony w k.c. literalnie, a skoro
    jest wymienione, to nie może być inne, a jeżeli nawet, to jedynie
    krótsze - tak niestety bęcwały interpretują k.c. - dla nich zapis
    powinien wyglądąć tak, że np. "gwarancja może być udzielona na okres
    dłuższy niż rok".)

    > Gwarancja jest gwarancją. Jeśli nie zawarto w niej obostrzenia, że
    > obejmuje tylko towary nabyte u autoryzowanego przedstawiciela, to nie jest
    > ważne, od kogo to nabędę.

    W sektorze b2b zwykle sprzedający sprzedaje na warunkach wymienionych w
    dokumencie "ogólne warunki sprzedaży" i w nich jest wymienione, kiedy i
    na jakich warunkach gwarancja została udzielona. Kupujący składając
    zamówienie podpisuje sie pod tymi warunkami.
    Sprzedający nie udziela gwarancji komuś, kto od niego nie kupił, jedynie
    dlatego, że jest autoryzowanym przedstawicielem; podobnie producent
    udziela gwarancji kupującemu, a nie użytkownikowi końcowemu.
    Jest tu zasadnicza różnica wobec sprzedaży konsumenckiej, czy jej
    podobnej. Np. U.S.Robotics literalnie stwierdza:
    "Niniejsza ograniczona gwarancja jest udzielana tylko końcowemu
    użytkownikowi (Klientowi) i nie można jej przekazywać."
    Jest więc obojętne, od kogo urządzenie jest kupione. (w b2b - nie).

    W sektorze b2b w interesie kupującego jest nabycie od firmy posiadającej
    autoryzację. Intencją wielu producentów jest takie ograniczenie
    uprawnień konsumenta, by były one bliskie tym z sektora b2b - tzn. nie
    kupiłeś u naszego przedstawiciela, lub kupiłeś w innym kraju - to spadaj.

    > Nie bardzo rozumiem. Kto udziela gwarancji jest napisane w gwarancji. Nie
    > wiem, co rozumiesz przez "warunki sprzedaży".

    W b2b nie ma czegoś takiego jak "gwarancja" rozumiana jako kartka
    papieru z pieczątkami, napisem "Gwarancja" i warunkami jej udzielenia.
    Gwarantem jest sprzedający, warunki są aneksem do umowy kupna sprzedaży
    (drukowanym np. na odwrotnej stronie faktury lub dostępne na stronie www
    lub na żądanie) a uprawnienia gwarancyjne wynikają z faktu, że da się
    ustalić co, kto i od kogo i kiedy kupił.

    Co nie zmienia faktu, że żądanie magicznej "karty gwarancyjnej" czka sie
    niektórym firmom, jak po świątecznym bigosie.

    Trochę haotycznie napisałem, ale mam nadzeję, że przynajmniej częściowo
    odpowiedziałem.
    W formie skróconej:
    - USA dobre (Robotics)
    - Europa - be.

    Pzdr: Catbert

  • 14. Data: 2004-01-02 13:08:17
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Catbert wrote:
> [...]
    > - nazwisko kontaktoqwe klienta
    > - ...
    > Nie potrzeba (!!!): - "karty gwarancyjnej".

    nie potrzeba... a co w tym dziwnego?

    > Co pozwala na:
    > - nie ma karty gwarancyjnej = brak gwarancji;

    tak było w kodeksie cywilnym, teraz jest "lub reklamie"
    ale pominąłeś najważniejsze: nie ma obowiązków gwaranta = nie ma gwarancji

> [...]
    > krótsze - tak niestety bęcwały interpretują k.c. - dla nich zapis
    > powinien wyglądąć tak, że np. "gwarancja może być udzielona na okres

    ale w zakresie w którym stosujesz ustawę o szczeglnych, nie ma
    zastosowania kc

> [...]
    >
    > Co nie zmienia faktu, że żądanie magicznej "karty gwarancyjnej" czka sie
    > niektórym firmom, jak po świątecznym bigosie.

    dziwisz się?
    Zresztą tak przy gwarancjach udzielanych przez zagranicznych producentów
    itp. trzeba by się zastanowić, który system prawny ją reguluje...

    KG

  • 15. Data: 2004-01-02 14:15:45
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 1/2/2004 2:08 PM, kam wrote:
    > Catbert wrote:
    (...)

    > nie potrzeba... a co w tym dziwnego?

    To dziwnego, że pierwsze pytanie w polskim sklepie, gdzie zakupiono
    towar to pytanie o kartę gwarancyjną, podobnie w serwisie, gdzie
    "przymykają oko" gdy nie ma pieczątki, ale mogą (?) odmówić naprawy.

    > tak było w kodeksie cywilnym, teraz jest "lub reklamie"
    > ale pominąłeś najważniejsze: nie ma obowiązków gwaranta = nie ma gwarancji

    To oczywiste, że brak obowiązków gwaranta czyni gwarancje bezprzedmiotową.
    "W reklamie" - na "reklamie" też są napisy, co ona stanowi, czego nie
    stanowi, że można ją zmienić bez powiadomienia, że nie stanowi podstawy
    do roszczeń etc. - wytwarza się więc błedne koło, w którym jeden
    akt/dokument/materiał odwołuje się do drugiego i odwrotnie, wzajemnie
    sie wykluczają, bo ustawodawca przedobrzył.

    (...)

    > dziwisz się?

    Tak, dziwię się, że ktoś żąda karty gwarancyjnej do umowy kupna
    sprzedaży, którą można ukształtować dowolnie, np. dostajesz to i to za
    tyle i tyle i już - gwarancji może nie być wogóle, może i bywa udzielana
    na warunkach sczególnych np. 3 lata, 5 lat, dostawa części zamiennych do
    10 lat (pogwarancyjnie), etc.

    > Zresztą tak przy gwarancjach udzielanych przez zagranicznych producentów
    > itp. trzeba by się zastanowić, który system prawny ją reguluje...

    IMO nasz,jeżeli jesteś konsumentem i kupujesz tutaj - chyba że kupujesz
    "tam", co w dobie internetu też wymaga precyzyjnych definicji.
    Niestety daje to okazję do włączania miejscowych kwiatków, różnych ustaw
    o języku, znakach bezpieczeństwa - które to perełki podnoszą jedynie
    cenę wyrobów, niewiele poprawiając bezpieczeństwo i funkcjonalność o
    uprawnieniach klienta nie mówiąc.

    Pzdr: Catbert

  • 16. Data: 2004-01-02 17:11:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mam przed sobą kartę gwarancyjną płyty głównej, kupionej "luzem" w
    > sklepie komputerowym:
    > "1. Gwarancja zostaje udzielona przez (nazwa sklepu) na okres ....)"
    > Udzielił sprzedawca, nie producent.

    Ale ja napisałem >> z reguły <<. Oczywiście wyjątki się zdarzają. Ale na
    przykład w zakresie droższych rzeczy RTV czy AGD to już pewnie ciężko by
    Ci było znaleźć gwarancje udzieloną przez sklep, a nie producenta. Choć
    pewnie i tu by się znalazły wyjątki. Gwarancja udzielana przez sklep na
    sprzęt komputerowy bierze się stąd, że często producent takiej gwarancji
    nie udziela, a sklepowi wygodniej jest udzielić gwarancji, niż dopuścić by
    każdy klient miał korzystać z prawa rękojmi. Zauważ, że przy rękojmii
    dopuszczalna jest w zasadzie tylko jedna naprawa, po której klient może
    się uprzeć i rzeczy nie przyjąć. Przy gwarancji możesz sobie to naprawiać
    do skutku. Tak więc udzielenie gwarancji przez sklep na okres 12 miesięcy
    to mydlenie oczu, a nie jakieś poważne dobrodziejstwo dla klienta.

    > Inna karta gwarancyjna, towar kupiony u operatora telekomu:
    > "1. Firma (nazwa producenta) gwarantuje..."
    > Udzielił producent odsyłając do centrów serwisowych.

    I tak jest najczęściej, bo producent z reguły sam osobiście tych napraw
    nie wykonuje z przyczyn czysto organizacyjnych. Taniej zapłacić jakiemuś
    serwisowi na miejscu, niż wysyłać na delegację pracownika.

    > Nie potrzeba (!!!): - "karty gwarancyjnej".

    Ale umowa gwarancyjna jednak jest. Karta gwarancyjna, to po prostu
    dokument zawierający umowę o gwarancję. Oczywiście może być również w
    wersji elektronicznej. Ma to być dokument gwarancyjny, cokolwiek pod tym
    terminem rozumiemy.

    > W przypadku produktów nieco tańszych niż samochód serwisu może nie być
    > wogóle - sprzedawca może wliczyć w koszty ileś procent "zepsuć" i
    > wydawać nowy towar, naprawiać go samodzielnie lub zwracać kasę.

    Oczywiście, że może. Vide większość taniego sprzętu w marketach. Z tym, że
    o ile ta gwarancja nie jest dłuższa od 12 miesięcy, to w ogóle jest
    śmieszna. Przecież nawet jakby jej nie było, to klient mógł by skorzystać
    z rękojmii.

> [...]
    applies...."

    > Czyli:
    > - gwarancja światowa jest na państwa wymienione, poza tym, w którym

    No ale to cokolwiek nie na temat. Czyli jak kupię w Polsce, to gwarancja
    obowiązuje na całym świecie, tylko w Polsce na nieco innych warunkach.

    > Inny ciekawy fragment z gwarancji Roboticsa:
    > "Przedstawiciele, sprzedawcy ani partnerzy firmy U.S. Robotics
    > Corporation (...) nie maja prawa do zmieniania warunków niniejszej
    > ograniczonej gwarancji w imieniu firmy USR.

    A co tu widzisz ciekawego? Skoro nie są stronami umowy, to nie mają jej
    prawa zmieniać. Mnie raczej śmieszy, że w ogóle to wzmiankują, bo moim
    zdaniem to wynika z samego prawa.

    > Co pozwala na:
    > - nie ma karty gwarancyjnej = brak gwarancji;

    To chyba raczej normalne. Przy zastrzeżeniu, że nie karta gwarancyjna jest
    wymagana tylko dokument gwarancyjny. W innych wypadkach możesz korzystać z
    rękoimi. Gwarancja nei jest wymagana, więć nie wiem o co Ci chodzi.

    > - w karcie gwarancyjnej można umieścić zapisy mniej korzystne niż
    > obowiązujące w innych krajach i wyłączyć zapisy gwarancyjne producenta z
    > jego dokumentacji i/lub strony www.

    Skoro gwarancji można w ogóle nie dawać, to nie widzę niczego złego w tym,
    że można ją dawać w mniejszym lub większym zakresie. Co do zapisów z "jego
    dokumentacji i/lub strony www", co nie do końca moim zdaniem są wiążące
    dla kupującego. A jak nei ma dostępu do www?

> [...]
    > krótsze - tak niestety bęcwały interpretują k.c. - dla nich zapis
    > powinien wyglądąć tak, że np. "gwarancja może być udzielona na okres

    Kodeks cywilny: Art. 577. § 2. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego
    terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została
    kupującemu wydana. Tak więc nie wiem do czego się tu odnosisz. Jak nie ma
    terminu, to jest rok. No i skoro gwarancja nie jest obowiązkowo, to dla
    czego chcesz koniecznie karać tych, co chcą "bezkarnie ograniczyć
    gwarancję do jednego roku".

> [...]
    > dlatego, że jest autoryzowanym przedstawicielem; podobnie producent
    > udziela gwarancji kupującemu, a nie użytkownikowi końcowemu.

    Nie generalizował bym. Oczywiście opisane przez Ciebie przypadki są
    prawdziwe. Ale na przykład takie SONY udziela gwarancji właśnie
    ostatecznemu nabywcy niezależnie od tego, od kogo to kupisz. Zresztą cały
    szereg firm tak robi. Na pewno GRUNDING, SAMSUNG - tak z głowy rozglądając
    się po posiadanych przeze mnie rzeczach. I żeby mnożenie tych przykładów
    odmienności uciąć, to pozwolę sobie tutaj zauważyć, że gwarancja jest
    umową cywilnoprawną, dobrowolną a nie obligatoryjną i każde zawarte w niej
    unormowanie jest właściwe i dobre, dokąd nie narusza obowiązującego prawa.
    Nabywca może po prostu na zaproponowane warunki się nie zgodzić i towaru
    nie nabyć.

> [...]
    > lub na żądanie) a uprawnienia gwarancyjne wynikają z faktu, że da się
    > ustalić co, kto i od kogo i kiedy kupił.

    Ja słowo "gwarancja" rozumiem jako umowę cywilnoprawną. I jak o mnie
    chodzi, to może być nawet napisana na papierze toaletowym, byle tylko
    miała wymagane dla tego typu dokumentu elementy. Ponieważ w art. 577 kc
    mowa o dokumencie gwarancyjnym, to co do zasady może to być dowolna forma.
    Wzmianka na fakturze, wydrukowana karta gwarancyjna, nawet nalepka na
    samej rzeczy. Również takim dokumentem może być dokument elektroniczny, a
    zatem na przykład treść gwarancji można zamieścić na nośniku
    informatycznym, czy też opublikować w sieci. Moim zdaniem dla ważności
    dokument elektroniczny powinien być opatrzony podpisem elektronicznym.
    Głównie dla bezpieczeństwa udzielającego gwarancji, by później nie było
    wątpliwości.

    A forma dokumentu ma przeważnie związek z rodzajem rzeczy. Pewnie byś się
    silnie zdziwił, jakby do czajnika elektrycznego dołączono płytę z
    dokumentem gwarancyjnym. Ale w wypadku myszki komputerowej już zdziwienie
    będzie mniejsze. W wypadku programu gwarancja i licencja z reguły są
    zawarte w samum programie

  • 17. Data: 2004-01-03 20:08:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jan 2004, Marcin S. wrote:

> [...]
    >+ jest pies pogrzebany bo jak wspomnialem teoria nie zawsze pokrywa sie z
    >+ praktyka a w ty wypadku wrecz bardzo rzadko :P

    Nie potwierdzam praktycznie :) (tj. potwierdzam przypadek odwrotny,
    właśnie HDD '3 letni' - serwis dostawcy wręczył... najbliższy większy :)
    dysk który miał '3-letnią' !)
    Gwarancja "gospodarcza" IMHO nie różni się od gwarancji "konsumenckiej",
    więc jeśli konsumentowi przysługują 3 lata - to i "pośrednikowi" tyle
    przysługuje.
    Gorzej ze "zgodnością" - nie chce mi się przekopać ustaw konsumenckich
    (KC przekopałem, bez skutku :[) - ale wydaje mi się że "gdzieś" widziałem
    iż "sprzedawcy konsumenckiemu" :) przysługuje roszczenie od tego od
    kogo kupił wadliwy towar.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 18. Data: 2004-01-03 22:50:45
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    Uzytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>, nasmolil w
    wiadomosci news:Pine.WNT.4.58.0401032042290.-763493@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl

> [...]
    > (KC przekopałem, bez skutku :[) - ale wydaje mi się że "gdzieś" widziałem
    > iż "sprzedawcy konsumenckiemu" :) przysługuje roszczenie od tego od

    Oczywiscie zgadzam sie ze wystepuja takie sytuacje. Ja natomiast napisalem
    jak jest w praktyce (w przewazajacych sytuacjach ktorych bylem swiadkiem).
    Jezeli sie powalczy to ofkoz wyegzekwuje sie swoje prawa. Natomiast jest
    osobna sprawa ile to potrwa i czy koncowy klient bedzie cierpliwy.

    Marcin

  • 19. Data: 2004-01-04 02:38:19
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

> [...]
    >Jezeli sie powalczy to ofkoz wyegzekwuje sie swoje prawa. Natomiast jest
    >osobna sprawa ile to potrwa i czy koncowy klient bedzie cierpliwy.

    Dowiedziałem się, że RAM, który oddalem do serwisu zostanie wymieniony
    na nowy, ale muszę jeszcze poczekać, bo były święta itp. .
    Ponieważ mam jeszcze trochę czasu, to się zapytam co w przypadku,
    gdyby zaszła sytuacja, w której sprzedawca odmówiłby mi przedłużenia
    okresu gwarancji (na nową kość)? Jeżeli bym odebrał ram (poprosiłbym o
    spisanie nr seryjnego i wpisanie daty wymiany na starej karcie
    gwarancyjnej), to czy później będę mógł się domagać przedłużenia
    gwarancji (mając sprawny ram "w kieszeni")?
    Czy w przypadku gdy otrzymam nową kość i sprzedawca nie będzie robił
    problemów co do okresu gwaracji, czyli termin gwarancji będzie biegł
    na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad (tak jak jest to
    zapisane w kc Art. 581. § 1.) to będzie obowiązywała stara umowa
    gwarancyjna (ta z grudnia 2001 r.)? Czy też zostanie wydana nowa
    gwarancja (niestety jest ona mniej korzystna:
    http://www.logos.pl/gwarancje2.html) -
    chodzi mi o pkt. 5:
    5) Komputer powinien być poddawany co 3 miesięce przeglądom
    technicznym, nie stosowanie się do tej zasady grozi utratą gwarancji
    (co prawda nie jest napisane kto ma dokonywać tych przeglądów ;-) ,
    ale nie mam zamiaru potem się ewentualnie kłócić)? Ktoś wie jak to
    reguluje prawo i jaka jest praktyka?
    pozdrawiam
    Bremse

  • 20. Data: 2004-01-09 03:11:24
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    Uzytkownik Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>, nasmolil w wiadomosci

> [...]
    > (co prawda nie jest napisane kto ma dokonywać tych przeglądów ;-) ,
    > ale nie mam zamiaru potem się ewentualnie kłócić)? Ktoś wie jak to

    Za ten zapis powinni dostac nobla z dziedziny glupota :D Jest to dzialanie
    niezgodne z prawem. Jezeli dostaniesz nowy podzespol w zamian za zakupiony
    przed 2003 rokiem to obowiazuje stary okres gwarancji (Art. 581 §1. Jeżeli w
    wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji
    zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw
    rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili
    dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli
    gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do
    części wymienionej.). Natomiast jezeli beda pyskowac :P to jest i w nowej
    ustawie korzystny dla Ciebie zapis. A mianowicie:

    Art 10.1 USTAWY O SZCZEGÓLNYCH WARUNKACH SPRZEDAŻY KONSUMENCKIEJ oraz o
    zmianie kodeksu cywilnego z dnia 7 lipca 2002
    "Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w
    przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru
    kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli
    przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić,
    jednakże nie poniżej jednego roku". Tak wiec wybor nalezy do Ciebie.

    Marcin