  • 1. Data: 2003-12-31 00:06:12
    Temat: Gwarancja
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    Witam!
    przejrzałem archiwum, kc i ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej, ale mam kilka pytań dotyczących gwarancji.
    W grudniu 2001 kupiłem częśc komputerową (ram - 30 miesięcy
    gwarancji), niestety jest ona uszkodzona, dlatego oddałem ją do
    serwisu (w grudniu tego roku).
    Czy w moim przypadku obowiązują tylko przepisy kc, czy również ustawy
    o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (ram kupiłem 12.2001,
    ale do serwisu oddałem 12.2003)?
    Rozumiem, że w przypadku ewentualnej wymiany na nową (sprawną) rzecz
    gwarancja biegnie na nowo (kc art. 581 par.1)?
    Jeśli biegnie na nowo to na jaki okres? Musi to być 30 miesięcy, czy
    sprzedawca może skrócić to do 12 miesięcy? Tzn. wydanie sprawnej
    części traktuje się jako zawarcie nowej umowy (wtedy art. 577 par.2 i
    ustawa o sprzedaży konsumenckiej)?
    Czy sprzedawca może w jakiś sposób "podciągnąć" wymianę na sprawną
    część pod punkt 5. gwarancji?
    "Pkt. 5) Okres gwarancji przewidziany w pkt. 1 ulega przedłużeniu o
    czas naprawy."

    pozdrawiam
    Bremse

  • 2. Data: 2003-12-31 00:18:45
    Temat: Re: Gwarancja
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bremse" <bremse{usun.to}@wp.pl> napisał w wiadomości

    Sprawa polega na tym, że mylisz pojęcie rękojmi i gwarancji. Gwarancji
    udziela producent. Może ona być, albo może jej nie być. Może być na 12
    miesięcy albo na 30 miesięcy. Sprzedawca nie ma na to wpływu, chyba że
    jest jednocześnie wytwórcą.

    Natomiast rękojmia obowiązuje sprzedawcę. I jest to niezależne od
    gwarancji. Tak więc ważnym jest, czy złożyłeś reklamację z gwarancji
    (wówczas zastosowanie ma umowa zawarta w gwarancji), czy z rękojmi
    (wówczas treść gwarancji i jej istnienie lub nie nie ma znaczenia).

    Zastosowanie mają przepisy obowiązujące w chwili zakupu.

  • 3. Data: 2003-12-31 03:28:37
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2003-12-31 12:33:20
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > udziela producent. Może ona być, albo może jej nie być. Może być na 12
    > miesięcy albo na 30 miesięcy. Sprzedawca nie ma na to wpływu, chyba że

    gwarancji udziela ten, kto jej udzielił :) czasem sprzedawca

    KG

  • 5. Data: 2003-12-31 14:10:05
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 12/31/2003 1:33 PM, kam wrote:

    > gwarancji udziela ten, kto jej udzielił :) czasem sprzedawca

    Gwarancji udziela producent sprzedawcy (albo i nie), a sprzedawca
    "konsumentowi".

    Jeżeli zepsuje się BMW, to nie dochodzimy roszczeń w Stuttgarcie, tylko
    od sprzedającego, z którym producent ma (ścislej: powinien mieć) umowę,
    jak takie sprawy załatwia.

    Istnieją kombinacje rozwiązań, np. w przypadku gwarancji tzw. światowej
    można zgłosić sie do serwisu w dowolnym miejscu globusa.
    Warto zauważyć, że gwarancje światowe b. często omijają Polskę, tzn.
    kupowany tu produkt nie jest nią objęty, co jest efektem głupawej
    legislacji lokalnej zmieszanej ze stosunkiem do miejscowego klienta,
    traktowanego jako drugiego gatunku.

    Inną ciekawą kwestią są gwarancje w obrocie dobrami wolnorotującymi
    pomiędzy klientami b2b.
    Kupujący dokonują niejednokrotnie nabycia od pokątnych handlarzy, a
    dopominają sie później usług gwarancyjnych od lokalnego przedstawiciela
    producenta, bo "on reprezentuje firmę".

    Kto udziela gwarancji napisane jest w warunkach sprzedaży - jeżeli nie,
    to tego dupa bita, kto miał z tego korzyść - więc sprzedający.

    Pzdr: Catbert

  • 6. Data: 2003-12-31 14:19:18
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Catbert wrote:
    > Gwarancji udziela producent sprzedawcy (albo i nie), a sprzedawca
    > "konsumentowi".

    Niekoniecznie.

    > Warto zauważyć, że gwarancje światowe b. często omijają Polskę, tzn.
    > kupowany tu produkt nie jest nią objęty, co jest efektem głupawej
    > legislacji lokalnej

    Czyli dokładnie?

    > Kto udziela gwarancji napisane jest w warunkach sprzedaży - jeżeli nie,
    > to tego dupa bita, kto miał z tego korzyść - więc sprzedający.

    Jeśli nie jest napisane, kto udzielił gwarancji, to raczej jej w ogóle
    nie ma...

    KG

  • 7. Data: 2003-12-31 15:14:41
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    (...)

    >Jeśli nie jest napisane, kto udzielił gwarancji, to raczej jej w ogóle
    >nie ma...

    Art. 577. § 1.
    W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny
    co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że
    wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady
    fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady
    te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

    Gwarancja została wystawiona przez sprzedawcę, jest na niej adres i
    pieczątka sklepu, oraz podpis sprzedawcy.

    pozdrawiam
    Bremse

  • 8. Data: 2003-12-31 15:21:47
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    Dzięki, ale jeśli gwarancja biegnie na nowo to na jaki okres? Musi to
    być 30 miesięcy, czy sprzedawca może skrócić to do 12 miesięcy?
    Czy sprzedawca ma taką możliwość?

    pozdrawiam
    Bremse

  • 9. Data: 2003-12-31 16:30:17
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    > Dzięki, ale jeśli gwarancja biegnie na nowo to na jaki okres? Musi to
    > być 30 miesięcy, czy sprzedawca może skrócić to do 12 miesięcy?
> [...]

    Wiec tu jest lekki dylemat. Byla kiedys awantura o dyski twarde. Klient
    zakupil dysk z 3 letnia gwarancja po czym po pol roku oddal dysk do serwisu
    jako uszkodzony. W miedzyczasie gwarancje na dyski zostaly skrocone do 1
    roku i klienci otrzymywali calkowicie nowy dysk z gwarancja jednoroczna.
    Czyli defacto oddawali dysk ktory mial jeszcze 2.5 roku gwarancji a
    otrzymywali taki na ktory mieli tylko rok. Wedlug mnie jest / bylo to
    nieuczciwe. Jezeli nastepuje wymiana na nowy sprzet to powinna zostac
    udzielona NOWA gwarancja, nie krotsza niz termin poprzedniej. Czyli jezeli
    oddawany sprzet byl na gwarancji do powiedzmy: 3.2005 to powinna zostac
    wydana NOWA gwarancja ktora obowiazuje do tego okresu. Byc moze jednak sie
    myle i z przepisow wynika co innego. Jednakowoz pisze to z wlasnej praktyki
    bo akurat pracuje w firmie komputerowej ;)

    Marcin

  • 10. Data: 2003-12-31 16:49:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Zgadza się, że czasem sprzedawca. Ale z reguły wówczas, gdy jest
    producentem albo gdy objęta gwarancją rzecz jest wmontowywana w większą
    całość. Na przykład zestaw komputerowy.

    > Gwarancji udziela producent sprzedawcy (albo i nie), a sprzedawca
    > "konsumentowi".

    Eeee! Z tym się nie zgodzę. Producent wcale nie musi udzielać gwarancji.
    Zresztą w wielu wypadkach, to jeszcze po drodze jest kilka szczebli, więc
    to by potwornie komplikowało całe przedsięwzięcie. Wyobraź sobie japoński
    telewizor, który klient reklamuje. Sklep od niego to bierze i korzystając
    ze swojej gwarancji odsyła do hurtowni. Ta zaś znowu na podstawie innej
    gwarancji do importera. A importer do producenta. Jak myślisz, ile by to
    trwało?

    > Jeżeli zepsuje się BMW, to nie dochodzimy roszczeń w Stuttgarcie, tylko
    > od sprzedającego, z którym producent ma (ścislej: powinien mieć) umowę,
    > jak takie sprawy załatwia.

    Nie wiem jak jest w wypadku BMW, bo nigdy nowego nie kupowałem. W wypadku
    FIAT-a, PEUGEOT-a oraz firmy OPEL gwarancji udzielają odpowiednio firmy
    FIAT-AUTOPOLAND, PEUGEOT Polska i OPEL Polska. Firmy te mają swoje
    siedziby jak na terytorium Polski. Firmy te zawierają umowy z innymi
    firmami, które nieodpłatnie dokonują stosownych napraw gwarancyjnych. Z
    reguły są to dealer, ale nie koniecznie. U nas na przykład naprawy RENAULT
    były przez jakiś czas realizowane w takim małym warsztacie, jak miejscowy
    dealer nagle zniknął z powierzchni ziemi.

    > Istnieją kombinacje rozwiązań, np. w przypadku gwarancji tzw. światowej
    > można zgłosić sie do serwisu w dowolnym miejscu globusa.

    Ale jednak musi to być serwis, który ma podpisaną umowę z udzielającym
    gwarancji. Inaczej możesz sobie swoją gwarancją ...

> [...]
    > kupowany tu produkt nie jest nią objęty, co jest efektem głupawej
    > legislacji lokalnej zmieszanej ze stosunkiem do miejscowego klienta,

    A mógł byś podąć przykład firmy udzielającej takiej gwarancji, która
    obowiązuje na całym świecie z wyjątkiem Polski? Bo trudno mi się do tego
    odnieść. podejrzewam, że będzie tak się działo,, jak właśnie na terytorium
    RP dany producent nie ma przedstawicielstwa, a tym samym nie zawiera umów
    serwisowych z nikim. Pamiętaj, że naprawa gwarancyjna jest bezpłatna dla
    klienta. Serwis otrzymuje wynagrodzenie za tę usługę.

> [...]
    > Kupujący dokonują niejednokrotnie nabycia od pokątnych handlarzy, a
    > dopominają sie później usług gwarancyjnych od lokalnego przedstawiciela

    Gwarancja jest gwarancją. Jeśli nie zawarto w niej obostrzenia, że
    obejmuje tylko towary nabyte u autoryzowanego przedstawiciela, to nie jest
    ważne, od kogo to nabędę.

    > Kto udziela gwarancji napisane jest w warunkach sprzedaży - jeżeli nie,
    > to tego dupa bita, kto miał z tego korzyść - więc sprzedający.

    Nie bardzo rozumiem. Kto udziela gwarancji jest napisane w gwarancji. Nie
    wiem, co rozumiesz przez "warunki sprzedaży".