  • 111. Data: 2021-08-26 18:12:06
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 13:24, J.F pisze:

    > A co przed chwila pisales? "By złożyć wniosek nie trzeba w ogóle tej
    > granicy przekraczać.
    > Ale ale ... jesli stopy czlowieka sa po bialoruskiej stronie granicy,
    > a reka z wnioskiem po polskiej, to co tu jest gwalcone ?

    Nic. Strażnik graniczny nei jest Strażą Graniczną, więc równie dobrze
    możesz zwinąć ów wniosek w kulkę i rzucić. Mniej więcej taką to ma moc
    prawną.

    > A poza tym ... czy suwerennosc Bialorusi tak nas obchodzi?
    > Co tam z finansowaniem czy pomoca dla zwiazkow Polakow na Bialorusi?

    Nie znam białoruskiego prawa i nie potrafię Ci odpowiedzić, na ile to
    jest legalne.

    --
    Robert Tomasik

  • 112. Data: 2021-08-26 18:15:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 11:13, Olin pisze:

    > Pewnie dlatego, że białoruscy pogranicznicy nie pozwalają im wrócić w głąb
    > kraju. Kolejni, którzy tylko wykonują rozkazy.

    I mamy Białorusi z tego powodu wojnę wypowiedzieć? Ich kraj, ich prawo.
    Oczywiście należy ubolewać, ze tak źle traktują turystów i raczej
    odradzał bym zwiedzanie tego kraju w tej sytuacji, ale co możemy poradzić?

    --
    Robert Tomasik

  • 113. Data: 2021-08-26 18:19:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 13:34, J.F pisze:
    > Czyli co - gazem po oczach? Seria ostrzegawcza pod nogi?

    Przede wszystkim siłą nie wpuścić do Polski. Najlepiej by było, jakby
    dało się perswazją. Dokąd goście nie będą się na naszych funkcjonariuszy
    rzucać, to generalnie nie widzę podstaw do kajdanek, czy broni palnej.
    Dlatego zresztą ów płot stawiają, bo prościej uniemożliwić przejście
    opierając się na płocie.

    --
    Robert Tomasik

  • 114. Data: 2021-08-26 18:22:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 11:25, Olin pisze:

    > Czemu zatem nie są w areszcie? Przecież popełnili przestepstwo

    Nie popełnili. Nie wpuściliśmy ich. To coś jak sytuacja policjanta
    łapiącego pieszego i uniemożliwiającego wejście mu na czerwonym świetle.
    Do popełnienia wykroczenia nie doszło.

    > Czytasz czasem cokolwiek, czy tylko piszesz w juznecie? Białorusini nie
    > wpuszczają ich z powrotem.

    Jak to "z powrotem". Oni tam są. Czemu białoruskie władze zmuszają ich
    do spania w lesie, to tego już nie wiem. Trzeba sprawę nagłośnić, bo
    jeszcze inni turyści będą zmuszani do spania w lesie.>

    Dziękuję :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 115. Data: 2021-08-26 18:32:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 13:27, J.F pisze:

    > A jesli uciekaja przed afganskim sluzbami, to juz nie trzeba sie
    > zastanawiac?

    Zawsze się należy zastanawiać, ale nie widzę powodu, by ich wpuszczać
    przez las. Są na Białorusi i tam mogą czekać. Władze tego państwa też
    mogą się nimi zaopiekować.

    > Lub zlozyc w trakcie kontroli przy wjezdzie :-)

    O ile ich wpuścimy w ogóle. Zauważ, ze wjazd, to nie jest to samo, co
    stawienie się na granicę.

    > I taki jest zapis w ustawie ?

    Na pewno w konwencji - uchodźca musi przestrzegać prawa kraju, w których
    chce być uchodźcą, bo inaczej może zostać wydalony (art. 32). W naszej
    ustawie masz art. 5.

    --
    Robert Tomasik

  • 116. Data: 2021-08-26 18:34:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 13:10, J.F pisze:

    > Na szczescie straznicy nie rozumieja po afgansku, i trudno miec o to
    > pretensje :-)
    > Tylko ze niektorzy Afganczycy pewnie umieja po angielsku :-)

    Nawet Polski język tu nic nie zmieni. Spróbuj doręczyć patrolowi na
    mieście wniosek dowodowy, a przekonasz sie :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 117. Data: 2021-08-26 18:37:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Z innej beczki: Moze mi umknęło w tej dyskusji, czy sytuacja Białorusi
    > jest prawnie jakaś wyjątkowa, że nie moga się oni tam ubiegac o azyl?
    > Białoruś nie przyznaje azylu? Skąd generalnie koncept, że uchodźca,
    > którego życie jest zagrozone w jego kraju, może sobie wybrać kraj
    > docelowy?

    Wniosek może złożyć w dowolnym kraju. Rzecz w tym, ze duch unormowania
    prawnego jest taki, że temu uchodźcy ma grozić coś w kraju, w którym
    jest, a nie w tym, z którego ucieka. Stąd taka chęć nielegalnego
    dostania się do dowolnego kraju Unii Europejskiej. Bo na Białorusi jest
    inny socjal.

    --
    Robert Tomasik

  • 118. Data: 2021-08-26 18:38:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 11:08, Olin pisze:

    > Ale ma obowiązek rozpatrzenia wniosku o azyl. Może wydać decyzję odmowną.

    Ale nadal do czasu tej decyzji nie ma obowiązku wpuszczenia
    wnioskodawcy. Problem w tym, ze na Białorusi nie ma wojny, więc jak gość
    z Białorusi złoży wniosek o ochronę w Polsce, to dostanie decyzję
    odmowną i zostaje na Białorusi, a on tam nie chce.

    --
    Robert Tomasik

  • 119. Data: 2021-08-26 18:39:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 11:04, Olin pisze:

    > Bardzo ciekawy przypadek.

    Bardzo realny.

    --
    Robert Tomasik

  • 120. Data: 2021-08-26 18:40:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 13:41, n...@o...pl pisze:

    > Co mówi ustawa o obowiązkach policjanta poza służbą?

    Zajrzyj sam. nie mam monopolu na czytanie ustawy.

    > Ci strażnicy też tam są na prywatnym spacerku?

    Nie są. Spróbuj doręczyć wniosek dowodowy patrolowi na ulicy :-)

    --
    Robert Tomasik