  • 121. Data: 2021-08-26 21:09:04
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przest?pczych" rozkaz?w [Usarz Dolny]
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Zawsze si? nale?y zastanawia?, ale nie widz? powodu, by ich wpuszcza?
    > przez las. S? na Bia?orusi i tam mog? czeka?. W?adze tego pa?stwa te?
    > mog? si? nimi zaopiekowa?.

    > O ile ich wpu?cimy w og?le. Zauwa?, ze wjazd, to nie jest to samo, co
    > stawienie si? na granic?.

    > Na pewno w konwencji - uchod?ca musi przestrzega? prawa kraju, w kt?rych
    > chce by? uchod?c?, bo inaczej mo?e zosta? wydalony (art. 32). W naszej
    > ustawie masz art. 5.

    W Wielkiej Brytanii rzad chce wrowadzic przepis w tym duchu
    (jak ktos przyjedzie nielegalnie to nie dostanie azylu).
    W prasie brytyjskiej byla dosc mocna opinia ze przepis bylby
    sprzeczny z konwencja i jesli rzad go wprowadzi, to ze padnie
    w sadach. Na dzis takiego przepisu w WB nie ma i zdziwilbym
    sie gdyby u nas byl (choc mamy bardziej "elastyczne" podejcie
    do prawa niz WB).

    --
    Waldek Hebisch

  • 122. Data: 2021-08-26 21:18:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 21:09, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
> [...]
    > w sadach. Na dzis takiego przepisu w WB nie ma i zdziwilbym
    > sie gdyby u nas byl (choc mamy bardziej "elastyczne" podejcie

    Wskazałem przecież przepisy. Trudno tam zajrzeć?

    --
    Robert Tomasik

  • 123. Data: 2021-08-27 00:50:01
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 26.08.2021 o 02:39, A. Filip pisze:

    > A po co mają iść na przejście jak przejście granicy "w polu" da im fory?

    Bo tak jest to napisane tu:
    https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/uchodzcy/zlozenie-wni
    osku-o-nadanie-statusu-uchodzcy/w-jaki-sposob-zlozyc
    -wniosek-o-nadanie-statusu-uchodzcy/

  • 124. Data: 2021-08-27 02:20:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.08.2021 o 00:50, Smok Eustachy pisze:
    > Bo tak jest to napisane tu:

    Masz oczywiście rację, ale im to nie pasuje. Złożenie wniosku o uznanie
    za uchodźcę oraz przekroczenie granicy, to dwa osobne zdarzenia prawne.
    Oczywiście mogliby przyjść na przejście graniczne i przekazać wniosek,
    ale jeśli nie mają wizy, to nie zostaną wpuszczeni do Polski. Będą na
    Białorusi czekać na rozpatrzenie wniosku. Międzynarodowe prawo dotyczące
    uchodźców jest tak skonstruowane, że "promuje" osoby, którym w miejscu
    ich pobytu grozi śmierć (itd.), a nie w hipotetycznym kraju, z którego
    rzekomo uciekają. Białoruś nie jest może krajem mlekiem i miodem
    płynącym, ale póki co nie mordują tam ludzi na ulicach z powodu rasy,
    czy wyznania. Ponieważ postępowanie u nas może "chwilę" trwać, to oni
    muszą z czegoś na tej Białorusi żyć, albo wystąpić tam o status
    uchodźcy. Ale jeśli dostaną go tam, to nie ma w zasadzie podstaw do
    przyznania go w Polsce. Dostaną białoruskie dokumenty podróży, z którymi
    chyba jedynie mogą sobie jechać bez wizy do Rosji, a i to nie mam
    pewności, bo w Rosji było tak dawniej, ze bez paszportu z jednego Obwodu
    do drugiego nie można było jechać.

    Łukaszenka sobie wykombinował to tak, że ma blisko tysiąckilometrową
    granicę z Unią Europejską i na tym zarobi. Pozmieniali przepisy tak, że
    z krajów arabskich każdy może legalnie za stosunkowo niewielką kwotę
    przylecieć do Białorusi jako turysta. Zarabiają tu na przylotach. Potem
    już podpowiadają im, jak dostać się do UE i udają, ze tego nie widzą.
    Jak gość wejdzie do UE, to my mamy problem. Natomiast, jak go fizycznie
    zatrzymamy, to uchodźcę ma Białoruś. Chwilowo Białoruś gra na to, że
    uchodźcy chcą się dostać do krajów wysokiego socjalu i przyznanie im
    statusu uchodźcy na Białorusi nie jest im na rękę. Ich (Łukaszenki i
    uchodźców) cele są zbieżne. Burza medialna, podpuszczanie polityków,
    podpuszczanie mediów.

    Jeśli chodzi o Polskę, to z naszego punktu widzenia najlepiej byłoby
    zablokowac tych ludzi na granicy w Białorusi i rozpatrzyć ich wnioski
    przed ewentualnym wpuszczenie do Polski. Natomiast - tu oczywiście
    pewnie nikt oficjalnie się nie przyzna - w odniesieniu do tych, którzy
    weszli nielegalnie, to najlepiej udać, ze nich nie widzimy. Oni w Polsce
    zostać nie chcą. Pojadą do Niemiec i dalej. Tyle, że te dalsze kraje
    Unii też się zorientowały w tym i dlatego naciski na Polskę i Litwę, a
    wcześniej Węgry, czy Grecję, by nie wpuszczać ich dalej i nie udawały,
    że problem nie istnieje.

    "Uchodźcy" doskonale są przygotowani merytorycznie. Oni rejestrują się
    jako uchodźcy w krajach o wysokim socjalu, ale żyją tam, gdzie taniej.
    Przy okazji, będąc osobami o trudnej do ustalenia tożsamości, czy
    miejscu pobytu są dostawcami tożsamości do szeregu oszustw. Trochę ich
    plany pokrzyżował COVID, bo zaczęto sprawdzać, czy sa w miejscach
    deklarowanego pobytu i - z tego co wiem - lawinowo okazuje się, ze ich
    tam nie ma. Część z uchodźców jeszcze kombinuje w ten sposób, że w kilku
    krajach jednocześnie korzystają z socjalu. Stąd oburzenie, że ich chcemy
    identyfikować, linie papilarne rejestrować itd.

    Jeśli chodzi o naszych polityków i dziennikarzy, to niestety nie można
    mieć do nich zaufania. Dla chwilowego sukcesiku politycznego w sondażach
    będą opowiadali i wyrabiali dowolne kretynizmy. Kilku oszołomów w
    mediach potrafi stworzyć wrażenie społecznego niezadowolenia. Osobiście
    wśród znajomych nie znam żadnej osoby, która byłaby zadowolona z importu
    bliżej niezidentyfikowanych rzekomych uchodźców. No może poza tymi,
    którzy dostrzegają to, że oni u nas siedzieć nie będą i uznają, że nie
    ma głębszego sensu walczyć ze w sumie nie naszym problemem.

    Tych 30-tu na granicy są swoistymi zakładnikami i symbolami. Jeśli ich
    wpuścimy, to zajdzie pytanie, czemu pozostałych nie chcemy wpuścić. I
    dlatego to dla Łukaszenki jest takie ważne, a nie dlatego, że jakoś
    szczególnie zależy mu na ich dobrobycie. On walczy o krociowe zyski z
    organizacji im przylotów do Białorusi. Jak się rozejdzie po mediach, że
    ten lot na Białoruś nie ma sensu, bo stamtąd nie da się wejść do Unii,
    to problem tak szybko, jak wybuchł, tak szybko się skończy. NA Białorusi
    zostanie kilka tysięcy osób, które bardzo bedą chciały jednak wejść do
    Unii, a nie będą chciały zostać na Białorusi.

    Moim zdaniem Unia Europejska trochę przespała problem i to wiele lat
    temu. Uznano, że ochrona granicy zewnętrznej de facto jest problemem
    krajów, na granicy których przebiega. Dawno należało doinwestować te
    odcinki. O utworzeniu europejskiego tworu chroniącego zewnąterzną
    granicę mówi się chyba od samego początku wstąpienia Polski do Unii, a
    jak długo wczęsniej w Unii, to tego nie śledziłem. Gdyby zewnętrznej
    granicy chroniła formacja Unii Europejskiej podległa jej władzom i
    realizująca parwo unijne, to opisany przeze mnie wyżej problem z tym, ze
    Polsce, albo Litwie najbardziej opłaca sie niezauważać problemu by nie
    istniał.

    Obecnie mamy taką sytuację, że kraje na obrzeżach muszą ponosić koszty
    ochrony granic, zaś ewentualne skutki złej ochrony ponoszą bogatsze
    kraje wewnątrz. Te bogatsze kraje "obudziły się z ręką w nocniku",
    albowiem w sumie mogą apelować, prosić, ale nie mają realnego wpływu na
    skuteczność ochrony granic zewnętrznych. Przy braku granic wewnętrznych
    "uchodźcy" mogą de facto dowolnie się przemieszczać po Europie i
    wypływać formalnie w dowolnym państwie twierdząc, że uciekli przed wojną.

    --
    Robert Tomasik

  • 125. Data: 2021-08-27 06:07:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-27, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > ale jeśli nie mają wizy, to nie zostaną wpuszczeni do Polski. Będą na
    > Białorusi czekać na rozpatrzenie wniosku. Międzynarodowe prawo dotyczące

    Tak swoją drogą, jak zostanie im doręczona decyzja, czy też jak mogą się
    z nią zapoznać?

    --
    Marcin

  • 126. Data: 2021-08-27 08:32:50
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 27.08.2021 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > statusu uchodźcy na Białorusi nie jest im na rękę. Ich (Łukaszenki i
    > uchodźców) cele są zbieżne. Burza medialna, podpuszczanie polityków,
    > podpuszczanie mediów.
    (..)

    IMO bardzo dobry merytorycznie tekst, dobrze wyjaśniający całe
    zamieszanie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 127. Data: 2021-08-27 09:46:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Łapanie złodzieja przez policjanta poza służbą powinno być zdelegalizowane jako "owoc
    z zatrutego drzewa".

    -----

  • 128. Data: 2021-08-27 09:51:54
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W sumie to państwa "graniczne" są pokrzywdzone i należałoby to rozwiązać na poziomie
    Unii.
    No ale taka Francja niby też graniczna, a jakoś nie słychać o napływie pontonów do
    nich - znając Francuzów to pewnie topią marynarką
    podwodną, lub Korsykańczycy załatwiają to w swoim zakresie ;-)

    -----
    > Tyle tylko, że jak któregoś na tym zachodzie złapią, to oddadzą go już nam, i to my
    będziemy musieli się z nim bujać.

  • 129. Data: 2021-08-27 10:35:34
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 26 Aug 2021 18:15:00 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > I mamy Białorusi z tego powodu wojnę wypowiedzieć? Ich kraj, ich prawo.

    No faktycznie takie mają prawo, że ludzie siedzą w więzieniach bez żadnego
    trybu.
    Do Białorusinów masz zapewne takie samo podejście jak do Afgańczyków, więc
    zauważę, że Andżelika Borys i Andrzej Poczobut siedzą w areszcie ciepłego
    człowieka od marca.

    > Oczywiście należy ubolewać, ze tak źle traktują turystów i raczej
    > odradzał bym zwiedzanie tego kraju w tej sytuacji, ale co możemy poradzić?

    Możemy zastosować się do konwencji genewskiej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 130. Data: 2021-08-27 10:39:24
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 26 Aug 2021 18:34:31 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Spróbuj doręczyć patrolowi na
    > mieście wniosek dowodowy, a przekonasz sie :-)

    Można próbować również na komendzie; efekt ten sam.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl